روایت:الکافی جلد ۱ ش ۲۰

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۶ شهریور ۱۳۹۶، ساعت ۱۴:۴۳ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


آدرس: الكافي، جلد ۱، كِتَابُ الْعَقْلِ وَ الْجَهْل

الحسين بن محمد عن احمد بن محمد السياري عن ابي يعقوب البغدادي قال :

قَالَ‏ اِبْنُ اَلسِّكِّيتِ‏ لِأَبِي اَلْحَسَنِ ع‏ لِمَا ذَا بَعَثَ اَللَّهُ‏ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ ع‏ بِالْعَصَا وَ يَدِهِ اَلْبَيْضَاءِ وَ آلَةِ اَلسِّحْرِ وَ بَعَثَ‏ عِيسَى‏ بِآلَةِ اَلطِّبِّ وَ بَعَثَ‏ مُحَمَّداً صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ عَلَى جَمِيعِ اَلْأَنْبِيَاءِ بِالْكَلاَمِ وَ اَلْخُطَبِ فَقَالَ‏ أَبُو اَلْحَسَنِ ع‏ إِنَّ اَللَّهَ لَمَّا بَعَثَ‏ مُوسَى ع‏ كَانَ اَلْغَالِبُ عَلَى أَهْلِ عَصْرِهِ اَلسِّحْرَ فَأَتَاهُمْ مِنْ عِنْدِ اَللَّهِ بِمَا لَمْ يَكُنْ فِي وُسْعِهِمْ مِثْلُهُ وَ مَا أَبْطَلَ بِهِ سِحْرَهُمْ وَ أَثْبَتَ بِهِ اَلْحُجَّةَ عَلَيْهِمْ وَ إِنَّ اَللَّهَ بَعَثَ‏ عِيسَى ع‏ فِي وَقْتٍ قَدْ ظَهَرَتْ فِيهِ اَلزَّمَانَاتُ وَ اِحْتَاجَ اَلنَّاسُ إِلَى اَلطِّبِّ فَأَتَاهُمْ مِنْ عِنْدِ اَللَّهِ بِمَا لَمْ يَكُنْ عِنْدَهُمْ مِثْلُهُ وَ بِمَا أَحْيَا لَهُمُ اَلْمَوْتَى وَ أَبْرَأَ اَلْأَكْمَهَ وَ اَلْأَبْرَصَ بِإِذْنِ اَللَّهِ وَ أَثْبَتَ بِهِ اَلْحُجَّةَ عَلَيْهِمْ وَ إِنَّ اَللَّهَ بَعَثَ‏ مُحَمَّداً ص‏ فِي وَقْتٍ كَانَ اَلْغَالِبُ عَلَى أَهْلِ عَصْرِهِ اَلْخُطَبَ وَ اَلْكَلاَمَ‏ وَ أَظُنُّهُ قَالَ اَلشِّعْرَ فَأَتَاهُمْ مِنْ عِنْدِ اَللَّهِ مِنْ مَوَاعِظِهِ وَ حِكَمِهِ مَا أَبْطَلَ بِهِ قَوْلَهُمْ وَ أَثْبَتَ بِهِ اَلْحُجَّةَ عَلَيْهِمْ قَالَ فَقَالَ‏ اِبْنُ اَلسِّكِّيتِ‏ تَاللَّهِ مَا رَأَيْتُ مِثْلَكَ قَطُّ فَمَا اَلْحُجَّةُ عَلَى اَلْخَلْقِ اَلْيَوْمَ قَالَ فَقَالَ ع اَلْعَقْلُ يُعْرَفُ بِهِ اَلصَّادِقُ عَلَى اَللَّهِ فَيُصَدِّقُهُ وَ اَلْكَاذِبُ عَلَى اَللَّهِ فَيُكَذِّبُهُ قَالَ فَقَالَ‏ اِبْنُ اَلسِّكِّيتِ‏ هَذَا وَ اَللَّهِ هُوَ اَلْجَوَابُ‏


الکافی جلد ۱ ش ۱۹ حدیث الکافی جلد ۱ ش ۲۱
روایت شده از : امام هادى عليه السلام
کتاب : الکافی (ط - الاسلامیه) - جلد ۱
بخش : كتاب العقل و الجهل
عنوان : حدیث امام هادى (ع) درباره امامت عامه , خرد , معجزه , عيسى عليه السلام , محمّد، پيامبر خداصلى الله عليه وآله در کتاب الكافي جلد ۱ كِتَابُ الْعَقْلِ وَ الْجَهْل‏
موضوعات : امامت عامه، امامت، خرد، عقل، معجزه، عیسى، محمد، موسی و هارون

ترجمه

کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۱, ۶۸

ابن سكيت به امام ابو الحسن (امام هفتم) (ع) عرض كرد:چرا خدا موسى بن عمران (ع) را با عصا و يد بيضا كه ابزار جادويند مبعوث كرد و عيسى (ع) را با معجزات طبى و محمد (ص) را با معجزه كلام و سخنرانى؟ در پاسخ فرمود: هنگامى كه خدا موسى (ع) را مبعوث كرد جادو بر مردم زمانه‏اش تسلط داشت و خدا مانندى از آن را آورد كه بر آن توانا نبودند و بوسيله آن جادوى آنها را باطل كرد و حجت خود را بر آنها ثابت نمود، و خداوند عيسى (ع) را وقتى مبعوث كرد كه فلج بر مردم مسلط بود و نياز به طب داشتند و از خدا معالجه معجز مآبى آورد كه مانندش نداشتند و به اجازه خدا مرده‏ها را زنده كرد و كور مادرزاد و پيس را درمان نمود و حجت را بر آنها تمام كرد و خداوند محمد (ص) را در وقتى مبعوث كرد كه هنر غالب هم عصرانش سخنرانى و سخنورى بود (و به گمانم فرمود شعر بود) و از طرف خدا پندها و دستوراتى شيوا آورد كه گفتار آنها را بيهوده نمود و حجت را بر آنها ثابت كرد. راوى گويد: ابن سكيت گفت: من هرگز چون شما را نديدم بفرمائيد امروز حجت و امام مردم كيست؟ فرمود: بوسيله خرد مى‏توان مبلغ صادق از طرف خدا را شناخت و او را تصديق كرد و دروغ گوى از طرف خدا را هم شناخت و او را تكذيب كرد، ابن سكيت گفت: به خدا جواب همين است.

مصطفوى‏, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۱, ۲۸

ابن سكيت گويد بامام دهم عليه السّلام عرض كردم: چرا خدا حضرت موسى را با وسيله عصا و يد و بيضا و ابزار ابطال جادو فرستاد و حضرت عيسى را با وسيله طبابت و حضرت محمد را- كه بر او و خاندانش و پيمبران درود باد- بوسيله كلام و سخنرانى حضرت فرمود: چون خدا موسى عليه السّلام را مبعوث كرد جادوگرى بر مردم آن زمان غلبه داشت پس او از طرف خدا چيزى آورد كه مانندش از توانائى آنها خارج بود و بوسيله آن جادوى آنها را باطل ساخت و حجت را برايشان ثابت كرد و عيسى عليه السّلام را در زمانى فرستاد كه فلج و زمينگيرى زياد شده بود و مردم نياز بطب داشتند پس او از جانب خدا چيزى آورد كه مانندش را نداشتند پس باجازه خدا مردگان را زنده كرد و كور مادرزاد و پيس را درمان نمود و حجت را برايشان ثابت كرد. و حضرت محمد (ص) را در زمانى فرستاد كه خطبه‏خوانى و سخنورى- بگمانم شعر را هم فرمود- زياد شده بود، پس آن حضرت از طرف خدا پندها و دستوراتى شيوا آورد كه گفتار آنها را باطل كرد و حجت را برايشان تمام نمود. ابن سكيت گفت بخدا هرگز مانند ترا نديدم بفرمائيد در اين زمان حجت خدا بر مردم چيست فرمود: عقلست كه بوسيله آن امام راستگو را ميشناسد و تصديقش ميكند و دروغگو را ميشناسد و تكذيبش مينمايد. ابن سكيت گفت بخدا جواب درست همين است.

محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۱, ۱۲۱

حسين بن محمد، از احمد بن محمد سيّارى، از ابو يعقوب بغدادى روايت كرده است كه گفت: ابن سكيت به خدمت حضرت امام رضا عليه السلام عرض كرد كه: چرا خدا موسى بن عمران را با عصا و يد بيضا (كه سفيدى آن به طورى بود كه شعاع آن بر شعاع آفتاب غلبه مى‏نمود) و با آلت سحر و جادو (چيزى چند كه به جادوگرى مى‏مانست)، فرستاد و حضرت عيسى را با آلت طبابت مبعوث گردانيد و جناب محمد را- صلى اللَّه عليه و آله و على جميع الانبياء- به معجزه سخن و خطبه‏هاى فصيحه بليغه فرستاد؟ حضرت امام رضا عليه السلام فرمود كه:

«خدا چون موسى عليه السلام را مبعوث گردانيد، سحر بر اهل عصرش غالب بود (چه ساحران در آن زمان بسيار بودند). پس از نزد خدا به سوى ايشان چيزى را آورد كه مثل آن در قوه ايشان نبود، و آورد آنچه را كه سحر ايشان به آن را باطل گردانيد، و به واسطه آن حجت را بر ايشان تمام كرد. و خدا عيسى عليه السلام را فرستاد در هنگامى كه ناخوشى‏هاى مزمن كه بهْ شدن آن دشوار بود در آن زمان ظاهر شده بود، و مردم به طبابت محتاج بودند، پس از نزد خدا ايشان را چيزى چند آورد كه مثل آن در قوه ايشان نبود؛ چون مردگان را از براى ايشان زنده گردانيدن و كور مادرزاد و پيس را چاق نمودن به فرمان خدا، و به اين علت، حجت خدا را بر ايشان تمام‏ ساخت. خدا محمد صلى الله عليه و آله را فرستاد در وقتى كه غالب بر مردم آن روزگار، خطبه‏ها و سخنان بليغ و فصيح بود- ابو يعقوب راوى گفت كه: گمان مى‏كنم كه آن جناب، به جاى «سخن» لفظ «شعر» را فرمود (يعنى: غالبِ بر ايشان شعر گفتن بود)- پس آن جناب از نزد خدا آن قدر از مواعظ و احكام را از براى ايشان آورد كه گفتار ايشان را به آن باطل ساخت و به سبب آن حجت خدا را بر ايشان تمام گردانيد».

ابن سكيت گفت: به خدا سوگند كه هرگز مثل تو را نديدم، پس بفرما كه امروز حجت خدا بر خلق چه چيز است؟ آن حضرت فرمود كه: «امروز حجت خدا بر خلق، عقل است كه به واسطه آن مى‏شناسد آن‏كه را بر خدا راست مى‏گويد و او را تصديق مى‏كند و آن‏كه را بر خدا دروغ مى‏گويد، مى‏شناسد و او را تكذيب مى‏كند». ابن سكيت گفت: به خدا سوگند كه جواب حق و درست همين است.


شرح

آیات مرتبط (بر اساس موضوع)

  1. آل عمران ١٠٦
  2. آل عمران ١١٩
  3. آل عمران ١٢
  4. آل عمران ١٢١
  5. آل عمران ١٢٢
  6. آل عمران ١٢٨
  7. آل عمران ١٢٩
  8. آل عمران ١٣٢
  9. آل عمران ١٣٣
  10. آل عمران ١٣٨
  11. آل عمران ١٤٤
  12. آل عمران ١٤٦
  13. آل عمران ١٥٢
  14. آل عمران ١٥٣
  15. آل عمران ١٥٤
  16. آل عمران ١٥٥
  17. آل عمران ١٥٩
  18. آل عمران ١٦١
  19. آل عمران ١٦٢
  20. آل عمران ١٦٤

... نتایج بیشتر


احادیث مرتبط (بر اساس موضوع)

  1. الاستبصار فيما اختلف من الاخبار جلد ۲ ش ۱۰۵۵
  2. الاستبصار فيما اختلف من الاخبار جلد ۲ ش ۲۰
  3. الاستبصار فيما اختلف من الاخبار جلد ۲ ش ۲۵
  4. الاستبصار فيما اختلف من الاخبار جلد ۲ ش ۲۸۴
  5. الاستبصار فيما اختلف من الاخبار جلد ۲ ش ۳۴۱
  6. الاستبصار فيما اختلف من الاخبار جلد ۲ ش ۳۵۵
  7. الاستبصار فيما اختلف من الاخبار جلد ۲ ش ۳۶۰
  8. الاستبصار فيما اختلف من الاخبار جلد ۲ ش ۴۳۴
  9. الاستبصار فيما اختلف من الاخبار جلد ۲ ش ۵۸ (روایت شده از: امام محمّد باقر عليه السلام)
  10. الاستبصار فيما اختلف من الاخبار جلد ۲ ش ۸۲۰
  11. الاستبصار فيما اختلف من الاخبار جلد ۲ ش ۹۹۱
  12. الاستبصار فيما اختلف من الاخبار جلد ۳ ش ۱۰۰۱
  13. الاستبصار فيما اختلف من الاخبار جلد ۳ ش ۱۰۲۶
  14. الاستبصار فيما اختلف من الاخبار جلد ۳ ش ۱۰۶۳
  15. الاستبصار فيما اختلف من الاخبار جلد ۳ ش ۱۰۹۵
  16. الاستبصار فيما اختلف من الاخبار جلد ۳ ش ۱۱۰۵
  17. الاستبصار فيما اختلف من الاخبار جلد ۳ ش ۱۱۱۴
  18. الاستبصار فيما اختلف من الاخبار جلد ۳ ش ۱۱۱۵
  19. الاستبصار فيما اختلف من الاخبار جلد ۳ ش ۳۴۱
  20. الاستبصار فيما اختلف من الاخبار جلد ۳ ش ۶۲۹

... نتایج بیشتر