الأنفال ٣٠
ترجمه
الأنفال ٢٩ | آیه ٣٠ | الأنفال ٣١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لِیُثْبِتُوکَ»: تا تو را برجای بدارند و زندانی کنند. «یُخْرِجُوکَ»: تو را اخراج کنند (نگا: توبه / ). «یَمْکُرُونَ وَ یَمْکُرُ اللهُ»: (نگا: آلعمران / ، اعراف / و ؛ واژه (مکر) به معنی تدبیر و چارهاندیشی و طرح نقشه است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ إِنْ کَادُوا لَيَسْتَفِزُّونَکَ... (۱) أَمْ يَقُولُونَ شَاعِرٌ نَتَرَبَّصُ... (۰) أَ لاَ تُقَاتِلُونَ قَوْماً نَکَثُوا... (۲) وَ قَالَ الَّذِينَ کَفَرُوا... (۲)
وَ جَعَلْنَا مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ... (۰) وَ قَدْ مَکَرَ الَّذِينَ مِنْ... (۳) يس (۰) وَ الْقُرْآنِ الْحَکِيمِ (۰)
تفسیر
- آيات ۴۰ - ۳۰، سوره انفال
- معناى (( مكر )) و تقسيم آن به مكر ممدوح و مكر مذموم
- بيان اينكه جمله : (( ان كان هذا هو الحق ... )) حكايت كلام مشركين نيست
- مقتضاى اينكه پيغمبر (ص ) رحمة للعالمين است اين نيست كه مصلحت دين ناديده گرفته شود و مطلقا عذاب دنيوى براى ظالمين در كار نباشد
- وجوهى كه در مجمع البيان در مورد اينكه در يك آيه عذاب از مشركين نفى ، و در آيه دوماثبات شده است ، نقل شده و اشكال وارد بر آن وجوه
- اشاره به اينكه متروك ماندن خانه كعبه ، مؤ اخذه و عذاب الهى در پى دارد
- توضيح معناى آيه شريفه : (( ليميز الله الخبيث من الطيب ... ))
- معناى آيه شريفه : (( و قاتلوهم حتى لاتكون فتنة و يكون الدين كله لله ... ))
- رواياتى در ذيل آيه شريفه : (( و اذ يمكر بك الذين كفروا... )) در مورد توطئه قتل پيامبر (ص ) در مكه ، و هجرت آن حضرت به مدينه
- رواياتى در شاءن نزول و معناى آيه : (( اللهم ان كان هذا هو الحق ... )) و (( ما كان الله معذبهم ))
- رواياتى در معناى : (( و ما كان صلاتهم عندالبيت الا مكاء و تصديه )) و شاءن نزول آن
- چند روايت در ذيل آيه شريفه : (( ان الذين ينفقون اموالهم ليصدوا عن سبيل الله ... ))
نکات آیه
۱- خداوند با برنامه هاى خویش، مکر کافران علیه پیامبر(ص) را نافرجام ساخت. (إذ یمکر ... و یمکر اللّه و اللّه خیر المکرین)
۲- توطئه گریهاى کافران مکه علیه پیامبر(ص) و نجات وى از آن توطئه ها با برنامه هاى الهى، امرى شایسته و بایسته به یاد داشتن (إذ یمکر بک الذین کفروا ... و اللّه خیر المکرین) «إذ یمکر ... » عطف بر «إذ أنتم قلیل ... » در آیه ۲۶ است.
۳- محبوس ساختن یا کشتن و یا تبعید پیامبر(ص)، از جمله توطئه هاى کافران مکه علیه آن حضرت (لیثبتوک او یقتلوک او یخرجوک و یمکرون) جمله «و یمکرون» بیانگر این است که کافران علاوه بر تصمیم داشتن به قتل پیامبر(ص) و ... برنامه هاى دیگرى نیز علیه پیامبر(ص) در نظر داشته اند. لذا در برداشت فوق از آن به «از جمله» تعبیر شده است.
۴- کافران همواره در حال برنامه ریزى و توطئه علیه اسلام و بنیادهاى دین (إذ یمکر بک ... و یمکرون) جمله «إذ یمکر ... » گزارشى از مکرهاى گذشته کافران دارد و جمله «یمکرون» خبر از توطئه گریهاى آینده آنان مى دهد. بیان این خبر با فعل مضارع حاکى از استمرار این توطئه گریهاست.
۵- شکست کافران مکه در توطئه علیه پیامبر(ص)، عبرتى براى همه خائنان به خدا و رسول (لاتخونوا اللّه و الرسول ... و یمکرون و یمکر اللّه) یادآورى شکست توطئه هاى کافران مکه پس از اشاره به خیانت برخى از مسلمانان براى تفهیم این حقیقت است که خائنان به خدا و رسول، هر چند اظهار اسلام کنند، همان گونه که کافران موفق نشدند، آنان نیز موفق نمى شوند.
۶- خداوند، برترین برنامه ریز در مقابله با مکر کافران (و اللّه خیر المکرین)
۷- خداوند برهم زننده برنامه ها و توطئه هاى کافران علیه دین (و یمکرون و یمکر اللّه و اللّه خیر المکرین)
روایات و احادیث
۸- عن احدهما(ع): إن قریشأ اجتمعت فخرجت من کل بطن اناس ثم انطلقوا إلى دارالندوة لیشاوروا فیما یصنعون برسول اللّه(ص) ... فاجمعوا أمرهم على أن یقتلوه ... ثم قرأ هذه الآیة: «و إذ یمکر بک الذین کفروا لیثبتوک أو یقتلوک ... ».[۱] از امام باقر یا امام صادق علیهماالسلام روایت شده است: از هر طایفه اى از قریش گروهى گرد آمدند و به دارالندوة رفتند تا مشورت کن-ند که درباره رسول خدا(ص) چه (مکرى» باید کرد؟ ... پس تصمیم جمعى گرفتند که آن حضرت را به قتل برسانند ... سپس امام(ع) این آیه را قرائت فرمود: «و إذ یمکر بک الذین کفروا ... ».
موضوعات مرتبط
- اسلام: توطئه علیه اسلام ۴ ; تاریخ صدر اسلام ۳
- تاریخ: عبرت از تاریخ ۵
- خدا: افعال خدا ۱، ۲، ۷ ; خیانت به خدا ۵ ; مکر خدا ۶
- دین: توطئه علیه دین ۷
- ذکر: تحولات تاریخ ۲
- کافران: توطئه کافران ۴، ۷ ; شکست توطئه کافران ۵ ; شکست مکر کافران ۱ ; کافران و اسلام ۴ ; کافران و محمد(ص) ۱، ۲ ; مبارزه با کافران ۶ ; مکر کافران ۶
- کافران مکه: توطئه کافران مکه ۲، ۳ ; کافران مکه و محمد(ص) ۳، ۵
- محمد(ص): تاریخ محمد(ص) ۳ ; توطئه تبعید محمد(ص) ۳ ; توطئه حبس محمد(ص) ۳ ; توطئه قتل محمد(ص) ۳ ; خیانت به محمد(ص) ۵
منابع
- ↑ تفسیر عیاشى، ج ۲، ص ۵۳، ح ۴۲ ; نورالثقلین، ج ۲، ص ۱۴۵، ح ۷۵.