الحديد ٢٥

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۶ مرداد ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۰۳ توسط Adel (بحث | مشارکت‌ها) (←‏تفسیر)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)
کپی متن آیه
لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ‌ وَ أَنْزَلْنَا مَعَهُمُ‌ الْکِتَابَ‌ وَ الْمِيزَانَ‌ لِيَقُومَ‌ النَّاسُ‌ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ‌ بَأْسٌ‌ شَدِيدٌ وَ مَنَافِعُ‌ لِلنَّاسِ‌ وَ لِيَعْلَمَ‌ اللَّهُ‌ مَنْ‌ يَنْصُرُهُ‌ وَ رُسُلَهُ‌ بِالْغَيْبِ‌ إِنَ‌ اللَّهَ‌ قَوِيٌ‌ عَزِيزٌ

ترجمه

ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند؛ و آهن را نازل کردیم که در آن نیروی شدید و منافعی برای مردم است، تا خداوند بداند چه کسی او و رسولانش را یاری می‌کند بی‌آنکه او را ببینند؛ خداوند قوّی و شکست‌ناپذیر است!

ترتیل:
ترجمه:
الحديد ٢٤ آیه ٢٥ الحديد ٢٦
سوره : سوره الحديد
نزول : ٥ هجرت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٣٤
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«الْبَیِّنَاتِ»: (نگا: روم / ، غافر / ). «الْکِتَابَ»: جنس کتاب مراد است. یعنی همه کتابهای آسمانی. «الْمِیزَانَ»: (نگا: شوری / ، رحمن / و و . «الْقِسْطِ»: عدل (نگا: آل‌عمران / و ، نساء / و . «أَنزَلْنَا الحَدِیدَ»: آهن را آفریده‌ایم و پدیدار کرده‌ایم. «أَنزَلْنَا»: بوجود آورده‌ایم. خلق کرده‌ایم. (نگا: اعراف / ، زمر / . «لِیَقُومَ»: تا عمل بکنند. تا دست بیازند (نگا: نساء / . «بَأْسُ»: قوت. نیرو. (نگا: نساء / ، انعام / ، اسراء / . «لِیَعْلَمَ اللهُ ...»: (نگا: بقره / آل‌عمران / و کهف / ). «بِالْغَیْبِ»: دور از چشم مردم. بعد از وفات انبیاء. بی‌آنکه خدا را ببینند.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - تاریخ بشر، شاهد برانگیخته شدن انسان هاى پیام آور از سوى خداوند (لقد أرسلنا رسلنا)

۲ - بعثت پیامبران، همواره با دلایل و نشانه هاى روشن و غیر قابل تردید همراه بود. (لقد أرسلنا رسلنا بالبیّنت) «بینات» صفت براى موصوف محذوف و به تقدیر «لقد أرسلنا رسلنا بالآیات البیّنات» است; یعنى، ما پیامبران خود را، همراه با نشانه هاى روشن فرستادیم.

۳ - معجزه، نشانه روشن و غیرقابل تردید براى نبوت پیامبران بود. (لقد أرسلنا رسلنا بالبیّنت) «بیّنات» در آیه شریفه دربرگیرنده دلایل معقول (حجت ها و برهان) و دلایل محسوس (معجزات) است. بنابراین از مصداق هاى مورد نظر از بیّنات، معجزات پیامبران است.

۴ - همه پیامبران، داراى معجزه بودند. (لقد أرسلنا رسلنا بالبیّنت)

۵ - بشریت، هرگز از کتاب آسمانى محروم نبوده است.* (لقد أرسلنا رسلنا ... و أنزلنا معهم الکتب)

۶ - رسولان الهى، پیام آوران عدالت براى جوامع و ارائه دهندگان موازین و معیارهاى حق و باطل (و أنزلنا معهم الکتب و المیزان) «میزان» اسم آلت و ابزار سنجش اشیا است. فرستادن میزان از سوى خداوند، به معناى ارائه معیارها و ملاک ها، براى رعایت حق و عدل مى باشد.

۷ - ناسازگارى دین الهى، با ظلم و بى عدالتى (و أنزلنا معهم الکتب و المیزان)

۸ - عدالت، موضوعى بسیار مهم و مورد عنایت ویژه خداوند (و أنزلنا معهم الکتب و المیزان) «عدالت» موضوعى است که یقیناً در هر یک از کتاب هاى آسمانى به آن پرداخته شده است و مردم به آن توصیه شده اند. بنابراین اختصاص به ذکر یافتن آن پس از «کتاب»، نشان دهنده اهمیت بسیار آن در نگرش الهى است.

۹ - استثمار و بى عدالتى اقتصادى، از مشکلات عمده و اساسى جوامع در طول تاریخ (لقد أرسلنا رسلنا ... و أنزلنا معهم الکتب و المیزان) با توجه به این که «میزان» (ترازو) ابزارى است که در مبادلات اقتصادى به کار مى رود و با آن کالاها را توزین مى کنند; مى توان گفت که: این واژه در آیه شریفه استعاره از خصوص عدالت اقتصادى است. بنابراین، پیام عدالت اقتصادى - که در این آیه به عنوان رسالت همه پیامبران برشمرده است - نشان مى دهد که موضوع استثمار توده ها و ظلم و اجحاف اقتصادى به آنان، در تاریخ بشر ریشه داشته است و همه جوامع با آن مشکل دست به گریبان بوده اند.

۱۰ - هدف الهى از بعثت پیامبران، ایجاد جوامع سالم، رشید و بالنده است. (لقد أرسلنا رسلنا ... لیقوم الناس) «قیام» (مصدر «یقوم») به معناى ایستادن است. در این جا در معناى سلامت و صلاح به کار رفته است.

۱۱ - هدف رسالت پیامبران، در مرحله نخست تربیت انسان هاى عادل و ساختن جامعه عدالت خواه بود; نه اجراى اجبارى عدالت در جامعه (و أنزلنا معهم الکتب و المیزان لیقوم الناس بالقسط) نسبت داده شدن «اقامه» به مردم - نه به پیامبران - و نیز غایت قرار گرفتن خیزش خود مردم براى رعایت عدل و انصاف (لقوم الناس بالقسط) مى تواند گویاى برداشت یاد شده باشد.

۱۲ - نقش بنیادین عدالت اقتصادى در قوام، سلامت و بالندگى جامعه (و أنزلنا معهم ... و المیزان لیقوم الناس بالقسط) «قسط» به معناى عدل است و مراد از آن - به قرینه «المیزان»- عدالت در روابط و مناسبات اقتصادى است.

۱۳ - دین و عدالت، مایه قوام و سلامت جامعه است. (و أنزلنا معهم الکتب و المیزان لیقوم الناس بالقسط)

۱۴ - لزوم جهاد و پیکار بى امان با دشمنان دین و عدالت (و أنزلنا معهم الکتب و المیزان ... و أنزلنا الحدید) واژه «حدید» در آیه شریفه مجازاً در معناى جهاد و قتال به کار رفته است; یعنى، ما فرمان قتال با دشمنان را، به همراه پیامبران نازل کردیم.

۱۵ - جهاد، فرمانى نازل شده از سوى خداوند (و أنزلنا الحدید)

۱۶ - جهاد در راه خداوند، داراى ثمراتى بس مهم و شایان توجه (فیه بأس شدید و منفع للناس)

۱۷ - وارد گشتن خسارت سنگین (مانند قتل، جرح و...) به دشمن از ره آوردهاى جهاد (فیه بأس شدید) «بأس» عبارت از عذاب و آسیب هاى جدى است که در میدان نبرد، برطرف وارد مى شود.

۱۸ - دستیابى جامعه به منافع و سودهاى سرشار (مانند غنیمت، امنیت و...) یکى دیگر از ره آوردهاى جهاد در راه خداوند (و منفع للناس ... من ینصره)

۱۹ - مجاهدان و پیکارگران راه خداوند، برخوردار از مقامى والا و ارزشمند در پیشگاه الهى (و لیعلم اللّه من ینصره و رسله) برداشت یاد شده با توجه به این نکته است که از «جهاد»، به نصرت خداوند و از «مجاهدان» به یاوران الهى، تعبیر شده است.

۲۰ - شناخته شدن یاران خدا و پیامبران و جدا گشتن صفوف آنان از دیگران، حکمت تشریع جهاد از سوى خداوند (و أنزلنا الحدید ... و لیعلم اللّه من ینصره و رسله)

۲۱ - دین داران راستین، کسانى اند که به یارى خدا برمى خیزند و با دشمنان دین او به جهاد و پیکار مى پردازند، در حالى که او را نمى بینند. (من ینصره و رسله بالغیب)

۲۲ - خداوند، در پرده غیب است و دیده نمى شود. (ینصره ... بالغیب) «بالغیب» حال براى ضمیر «ه» در «ینصره» مى باشد; یعنى، یارى مى کند خدا را در حالى که او از نظرها پنهان است.

۲۳ - تشریع جهاد از سوى خداوند، به معناى نیاز داشتن او به یارى دیگران نیست. (و أنزلنا الحدید ... إنّ اللّه قوىّ عزیز)

۲۴ - خداوند، «قوىّ» (نیرومند) و «عزیز» (پیروزمند شکست ناپذیر) است. (إنّ اللّه قوىّ عزیز)

روایات و احادیث

۲۵ - «عن أبى عبداللّه(ع) ...الإسم الأکبر هو الکتاب الذى یعلم به کلّ شىء الذى کان مع الأنبیاء یقول اللّه تعالى «لقد أرسلنا رسلنا بالبیّنات و أنزلنا معهم الکتاب و المیزان» الکتاب الإسم الأکبر...;[۱] از امام صادق(ع) روایت شده است: ...«اسم اکبر» کتابى است که به وسیله آن همه چیز دانسته مى شد و آن کتابى بود که با پیامبران بوده است، خداى تعالى فرمود: «و أنزلنا معهم الکتاب و المیزان» کتاب همان اسم اکبر است».

۲۶ - «عن أمیرالمؤمنین(ع) قال: ...و قال: «و أنزلنا الحدید فیه بأس شدید» فإنزاله ذلک خلقه إیّاه;[۲] از امیرالمؤمنین(ع) روایت شده است: خداوند مى فرماید: ...«و أنزلنا الحدید فیه بأس شدید» و مراد از «انزال حدید» خلقت آن است».

موضوعات مرتبط

  • آهن: خلقت آهن ۲۶
  • احکام: فلسفه احکام ۲۰
  • اسماء و صفات: عزیز ۲۴; قوى ۲۴
  • امنیت: زمینه امنیت ۱۸
  • انبیا: بینات انبیا ۲; تاریخ انبیا ۱; دلایل نبوت انبیا ۳; زمینه تشخیص یاران انبیا ۲۰; عدالتخواهى انبیا ۶; فلسفه بعثت انبیا ۱۰، ۱۱; معجزه انبیا ۴; نقش انبیا ۶
  • باطل: ملاک تشخیص باطل ۶
  • تربیت: اهمیت تربیت ۱۱
  • جامعه: آسیب شناسى اجتماعى ۹; اهمیت سلامت جامعه ۱۰; مشکلات جامعه ۹; زمینه سلامت جامعه ۱۲; عوامل سلامت جامعه ۱۳
  • جهاد: آثار جهاد ۱۷، ۱۸; اهمیت جهاد ۱۴، ۱۶; جهاد با دشمنان دین ۱۴، ۲۱; جهاد با ظالمان ۱۴; غنیمت در جهاد ۱۸; فلسفه جهاد۲۰، ۲۳; منشأ تشریع جهاد ۱۵
  • حق: ملاک تشخیص حق ۶
  • خدا: استحاله رؤیت خدا ۲۲; اوامر خدا ۱۵; بى نیازى خدا ۲۳; زمینه تشخیص یاران خدا ۲۰; یاران خدا ۲۱
  • دشمنان: زیان به دشمنان ۱۷; قتل دشمنان ۱۷
  • دین: نقش دین ۷، ۱۳
  • دینداران: جهاد دینداران ۲۱
  • رسولان خدا :۱
  • ظلم: موانع ظلم ۷
  • عدالت: اهمیت عدالت ۸; اهمیت عدالت اجتماعى ۱۱; بى عدالتى اقتصادى ۹; نقش عدالت ۱۳; نقش عدالت اقتصادى ۱۲
  • کتاب: مراد از کتاب ۲۵
  • کتب آسمانى: تداوم کتب آسمانى ۵
  • مجاهدان: مقامات مجاهدان ۱۹
  • معجزه: نقش معجزه ۳

منابع

  1. بصایرالدرجات، ص ۴۶۹، ح ۴; بحارالأنوار، ج ۴۰، ص ۲۱۷، ح ۱۳.
  2. احتجاج طبرسى، ج ۱، ص ۳۷۲; نورالثقلین، ج ۵- ، ص ۲۵۰، ح ۱۰۱.