المائدة ٢: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(QRobot edit)
(افزودن جزییات آیه)
 
خط ۱: خط ۱:
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::يَا|يَا]] [[شامل این ریشه::يا| ]][[شامل این کلمه::أَيّهَا|أَيُّهَا]] [[شامل این ریشه::ايى‌| ]][[شامل این ریشه::ها| ]][[شامل این کلمه::الّذِين|الَّذِينَ‌]] [[شامل این ریشه::الذين‌| ]][[شامل این کلمه::آمَنُوا|آمَنُوا]] [[کلمه غیر ربط::آمَنُوا| ]] [[شامل این ریشه::امن‌| ]][[ریشه غیر ربط::امن‌| ]][[شامل این کلمه::لا|لاَ]] [[شامل این ریشه::لا| ]][[شامل این کلمه::تُحِلّوا|تُحِلُّوا]] [[کلمه غیر ربط::تُحِلّوا| ]] [[شامل این ریشه::حلل‌| ]][[ریشه غیر ربط::حلل‌| ]][[شامل این کلمه::شَعَائِر|شَعَائِرَ]] [[کلمه غیر ربط::شَعَائِر| ]] [[شامل این ریشه::شعر| ]][[ریشه غیر ربط::شعر| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهِ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::لا|لاَ]] [[شامل این ریشه::لا| ]][[شامل این کلمه::الشّهْر|الشَّهْرَ]] [[کلمه غیر ربط::الشّهْر| ]] [[شامل این ریشه::شهر| ]][[ریشه غیر ربط::شهر| ]][[شامل این کلمه::الْحَرَام|الْحَرَامَ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْحَرَام| ]] [[شامل این ریشه::حرم‌| ]][[ریشه غیر ربط::حرم‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::لا|لاَ]] [[شامل این ریشه::لا| ]][[شامل این کلمه::الْهَدْي|الْهَدْيَ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْهَدْي| ]] [[شامل این ریشه::هدى‌| ]][[ریشه غیر ربط::هدى‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::لا|لاَ]] [[شامل این ریشه::لا| ]][[شامل این کلمه::الْقَلاَئِد|الْقَلاَئِدَ]] [[کلمه غیر ربط::الْقَلاَئِد| ]] [[شامل این ریشه::قلد| ]][[ریشه غیر ربط::قلد| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::لا|لاَ]] [[شامل این ریشه::لا| ]][[شامل این کلمه::آمّين|آمِّينَ‌]] [[کلمه غیر ربط::آمّين| ]] [[شامل این ریشه::امم‌| ]][[ریشه غیر ربط::امم‌| ]][[شامل این کلمه::الْبَيْت|الْبَيْتَ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْبَيْت| ]] [[شامل این ریشه::بيت‌| ]][[ریشه غیر ربط::بيت‌| ]][[شامل این کلمه::الْحَرَام|الْحَرَامَ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْحَرَام| ]] [[شامل این ریشه::حرم‌| ]][[ریشه غیر ربط::حرم‌| ]][[شامل این کلمه::يَبْتَغُون|يَبْتَغُونَ‌]] [[کلمه غیر ربط::يَبْتَغُون| ]] [[شامل این ریشه::بغى‌| ]][[ریشه غیر ربط::بغى‌| ]][[شامل این کلمه::فَضْلا|فَضْلاً]] [[کلمه غیر ربط::فَضْلا| ]] [[شامل این ریشه::فضل‌| ]][[ریشه غیر ربط::فضل‌| ]][[شامل این کلمه::مِن|مِنْ‌]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::رَبّهِم|رَبِّهِمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::رَبّهِم| ]] [[شامل این ریشه::ربب‌| ]][[ریشه غیر ربط::ربب‌| ]][[شامل این ریشه::هم‌| ]][[ریشه غیر ربط::هم‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::رِضْوَانا|رِضْوَاناً]] [[کلمه غیر ربط::رِضْوَانا| ]] [[شامل این ریشه::رضو| ]][[ریشه غیر ربط::رضو| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::إِذَا|إِذَا]] [[شامل این ریشه::اذا| ]][[شامل این کلمه::حَلَلْتُم|حَلَلْتُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::حَلَلْتُم| ]] [[شامل این ریشه::حلل‌| ]][[ریشه غیر ربط::حلل‌| ]][[شامل این کلمه::فَاصْطَادُوا|فَاصْطَادُوا]] [[کلمه غیر ربط::فَاصْطَادُوا| ]] [[شامل این ریشه::صيد| ]][[ریشه غیر ربط::صيد| ]][[شامل این ریشه::ف‌| ]][[ریشه غیر ربط::ف‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::لا|لاَ]] [[شامل این ریشه::لا| ]][[شامل این کلمه::يَجْرِمَنّکُم|يَجْرِمَنَّکُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::يَجْرِمَنّکُم| ]] [[شامل این ریشه::جرم‌| ]][[ریشه غیر ربط::جرم‌| ]][[شامل این ریشه::کم‌| ]][[ریشه غیر ربط::کم‌| ]][[شامل این ریشه::نن‌| ]][[ریشه غیر ربط::نن‌| ]][[شامل این کلمه::شَنَآن|شَنَآنُ‌]] [[کلمه غیر ربط::شَنَآن| ]] [[شامل این ریشه::شن‌ء| ]][[ریشه غیر ربط::شن‌ء| ]][[شامل این کلمه::قَوْم|قَوْمٍ‌]] [[کلمه غیر ربط::قَوْم| ]] [[شامل این ریشه::قوم‌| ]][[ریشه غیر ربط::قوم‌| ]][[شامل این کلمه::أَن|أَنْ‌]] [[شامل این ریشه::ان‌| ]][[شامل این کلمه::صَدّوکُم|صَدُّوکُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::صَدّوکُم| ]] [[شامل این ریشه::صدد| ]][[ریشه غیر ربط::صدد| ]][[شامل این ریشه::کم‌| ]][[ریشه غیر ربط::کم‌| ]][[شامل این کلمه::عَن|عَنِ‌]] [[شامل این ریشه::عن‌| ]][[شامل این کلمه::الْمَسْجِد|الْمَسْجِدِ]] [[کلمه غیر ربط::الْمَسْجِد| ]] [[شامل این ریشه::سجد| ]][[ریشه غیر ربط::سجد| ]][[شامل این کلمه::الْحَرَام|الْحَرَامِ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْحَرَام| ]] [[شامل این ریشه::حرم‌| ]][[ریشه غیر ربط::حرم‌| ]][[شامل این کلمه::أَن|أَنْ‌]] [[شامل این ریشه::ان‌| ]][[شامل این کلمه::تَعْتَدُوا|تَعْتَدُوا]] [[کلمه غیر ربط::تَعْتَدُوا| ]] [[شامل این ریشه::عدو| ]][[ریشه غیر ربط::عدو| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::تَعَاوَنُوا|تَعَاوَنُوا]] [[کلمه غیر ربط::تَعَاوَنُوا| ]] [[شامل این ریشه::عون‌| ]][[ریشه غیر ربط::عون‌| ]][[شامل این کلمه::عَلَى|عَلَى‌]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[شامل این کلمه::الْبِرّ|الْبِرِّ]] [[کلمه غیر ربط::الْبِرّ| ]] [[شامل این ریشه::برر| ]][[ریشه غیر ربط::برر| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::التّقْوَى|التَّقْوَى‌]] [[کلمه غیر ربط::التّقْوَى| ]] [[شامل این ریشه::وقى‌| ]][[ریشه غیر ربط::وقى‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::لا|لاَ]] [[شامل این ریشه::لا| ]][[شامل این کلمه::تَعَاوَنُوا|تَعَاوَنُوا]] [[کلمه غیر ربط::تَعَاوَنُوا| ]] [[شامل این ریشه::عون‌| ]][[ریشه غیر ربط::عون‌| ]][[شامل این کلمه::عَلَى|عَلَى‌]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[شامل این کلمه::الْإِثْم|الْإِثْمِ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْإِثْم| ]] [[شامل این ریشه::اثم‌| ]][[ریشه غیر ربط::اثم‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::الْعُدْوَان|الْعُدْوَانِ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْعُدْوَان| ]] [[شامل این ریشه::عدو| ]][[ریشه غیر ربط::عدو| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::اتّقُوا|اتَّقُوا]] [[کلمه غیر ربط::اتّقُوا| ]] [[شامل این ریشه::وقى‌| ]][[ریشه غیر ربط::وقى‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهَ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::إِن|إِنَ‌]] [[شامل این ریشه::انن‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهَ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::شَدِيد|شَدِيدُ]] [[کلمه غیر ربط::شَدِيد| ]] [[شامل این ریشه::شدد| ]][[ریشه غیر ربط::شدد| ]][[شامل این کلمه::الْعِقَاب|الْعِقَابِ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْعِقَاب| ]] [[شامل این ریشه::عقب‌| ]][[ریشه غیر ربط::عقب‌| ]]'''}}
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::يَا|يَا]] [[شامل این ریشه::يا| ]][[شامل این کلمه::أَيّهَا|أَيُّهَا]] [[شامل این ریشه::ايى‌| ]][[شامل این ریشه::ها| ]][[شامل این کلمه::الّذِين|الَّذِينَ‌]] [[شامل این ریشه::الذين‌| ]][[شامل این کلمه::آمَنُوا|آمَنُوا]] [[کلمه غیر ربط::آمَنُوا| ]] [[شامل این ریشه::امن‌| ]][[ریشه غیر ربط::امن‌| ]][[شامل این کلمه::لا|لاَ]] [[شامل این ریشه::لا| ]][[شامل این کلمه::تُحِلّوا|تُحِلُّوا]] [[کلمه غیر ربط::تُحِلّوا| ]] [[شامل این ریشه::حلل‌| ]][[ریشه غیر ربط::حلل‌| ]][[شامل این کلمه::شَعَائِر|شَعَائِرَ]] [[کلمه غیر ربط::شَعَائِر| ]] [[شامل این ریشه::شعر| ]][[ریشه غیر ربط::شعر| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهِ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::لا|لاَ]] [[شامل این ریشه::لا| ]][[شامل این کلمه::الشّهْر|الشَّهْرَ]] [[کلمه غیر ربط::الشّهْر| ]] [[شامل این ریشه::شهر| ]][[ریشه غیر ربط::شهر| ]][[شامل این کلمه::الْحَرَام|الْحَرَامَ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْحَرَام| ]] [[شامل این ریشه::حرم‌| ]][[ریشه غیر ربط::حرم‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::لا|لاَ]] [[شامل این ریشه::لا| ]][[شامل این کلمه::الْهَدْي|الْهَدْيَ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْهَدْي| ]] [[شامل این ریشه::هدى‌| ]][[ریشه غیر ربط::هدى‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::لا|لاَ]] [[شامل این ریشه::لا| ]][[شامل این کلمه::الْقَلاَئِد|الْقَلاَئِدَ]] [[کلمه غیر ربط::الْقَلاَئِد| ]] [[شامل این ریشه::قلد| ]][[ریشه غیر ربط::قلد| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::لا|لاَ]] [[شامل این ریشه::لا| ]][[شامل این کلمه::آمّين|آمِّينَ‌]] [[کلمه غیر ربط::آمّين| ]] [[شامل این ریشه::امم‌| ]][[ریشه غیر ربط::امم‌| ]][[شامل این کلمه::الْبَيْت|الْبَيْتَ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْبَيْت| ]] [[شامل این ریشه::بيت‌| ]][[ریشه غیر ربط::بيت‌| ]][[شامل این کلمه::الْحَرَام|الْحَرَامَ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْحَرَام| ]] [[شامل این ریشه::حرم‌| ]][[ریشه غیر ربط::حرم‌| ]][[شامل این کلمه::يَبْتَغُون|يَبْتَغُونَ‌]] [[کلمه غیر ربط::يَبْتَغُون| ]] [[شامل این ریشه::بغى‌| ]][[ریشه غیر ربط::بغى‌| ]][[شامل این کلمه::فَضْلا|فَضْلاً]] [[کلمه غیر ربط::فَضْلا| ]] [[شامل این ریشه::فضل‌| ]][[ریشه غیر ربط::فضل‌| ]][[شامل این کلمه::مِن|مِنْ‌]] [[شامل این ریشه::من‌| ]][[شامل این کلمه::رَبّهِم|رَبِّهِمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::رَبّهِم| ]] [[شامل این ریشه::ربب‌| ]][[ریشه غیر ربط::ربب‌| ]][[شامل این ریشه::هم‌| ]][[ریشه غیر ربط::هم‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::رِضْوَانا|رِضْوَاناً]] [[کلمه غیر ربط::رِضْوَانا| ]] [[شامل این ریشه::رضو| ]][[ریشه غیر ربط::رضو| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::إِذَا|إِذَا]] [[شامل این ریشه::اذا| ]][[شامل این کلمه::حَلَلْتُم|حَلَلْتُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::حَلَلْتُم| ]] [[شامل این ریشه::حلل‌| ]][[ریشه غیر ربط::حلل‌| ]][[شامل این کلمه::فَاصْطَادُوا|فَاصْطَادُوا]] [[کلمه غیر ربط::فَاصْطَادُوا| ]] [[شامل این ریشه::صيد| ]][[ریشه غیر ربط::صيد| ]][[شامل این ریشه::ف‌| ]][[ریشه غیر ربط::ف‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::لا|لاَ]] [[شامل این ریشه::لا| ]][[شامل این کلمه::يَجْرِمَنّکُم|يَجْرِمَنَّکُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::يَجْرِمَنّکُم| ]] [[شامل این ریشه::جرم‌| ]][[ریشه غیر ربط::جرم‌| ]][[شامل این ریشه::کم‌| ]][[ریشه غیر ربط::کم‌| ]][[شامل این ریشه::نن‌| ]][[ریشه غیر ربط::نن‌| ]][[شامل این کلمه::شَنَآن|شَنَآنُ‌]] [[کلمه غیر ربط::شَنَآن| ]] [[شامل این ریشه::شن‌ء| ]][[ریشه غیر ربط::شن‌ء| ]][[شامل این کلمه::قَوْم|قَوْمٍ‌]] [[کلمه غیر ربط::قَوْم| ]] [[شامل این ریشه::قوم‌| ]][[ریشه غیر ربط::قوم‌| ]][[شامل این کلمه::أَن|أَنْ‌]] [[شامل این ریشه::ان‌| ]][[شامل این کلمه::صَدّوکُم|صَدُّوکُمْ‌]] [[کلمه غیر ربط::صَدّوکُم| ]] [[شامل این ریشه::صدد| ]][[ریشه غیر ربط::صدد| ]][[شامل این ریشه::کم‌| ]][[ریشه غیر ربط::کم‌| ]][[شامل این کلمه::عَن|عَنِ‌]] [[شامل این ریشه::عن‌| ]][[شامل این کلمه::الْمَسْجِد|الْمَسْجِدِ]] [[کلمه غیر ربط::الْمَسْجِد| ]] [[شامل این ریشه::سجد| ]][[ریشه غیر ربط::سجد| ]][[شامل این کلمه::الْحَرَام|الْحَرَامِ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْحَرَام| ]] [[شامل این ریشه::حرم‌| ]][[ریشه غیر ربط::حرم‌| ]][[شامل این کلمه::أَن|أَنْ‌]] [[شامل این ریشه::ان‌| ]][[شامل این کلمه::تَعْتَدُوا|تَعْتَدُوا]] [[کلمه غیر ربط::تَعْتَدُوا| ]] [[شامل این ریشه::عدو| ]][[ریشه غیر ربط::عدو| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::تَعَاوَنُوا|تَعَاوَنُوا]] [[کلمه غیر ربط::تَعَاوَنُوا| ]] [[شامل این ریشه::عون‌| ]][[ریشه غیر ربط::عون‌| ]][[شامل این کلمه::عَلَى|عَلَى‌]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[شامل این کلمه::الْبِرّ|الْبِرِّ]] [[کلمه غیر ربط::الْبِرّ| ]] [[شامل این ریشه::برر| ]][[ریشه غیر ربط::برر| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::التّقْوَى|التَّقْوَى‌]] [[کلمه غیر ربط::التّقْوَى| ]] [[شامل این ریشه::وقى‌| ]][[ریشه غیر ربط::وقى‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::لا|لاَ]] [[شامل این ریشه::لا| ]][[شامل این کلمه::تَعَاوَنُوا|تَعَاوَنُوا]] [[کلمه غیر ربط::تَعَاوَنُوا| ]] [[شامل این ریشه::عون‌| ]][[ریشه غیر ربط::عون‌| ]][[شامل این کلمه::عَلَى|عَلَى‌]] [[شامل این ریشه::على‌| ]][[شامل این کلمه::الْإِثْم|الْإِثْمِ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْإِثْم| ]] [[شامل این ریشه::اثم‌| ]][[ریشه غیر ربط::اثم‌| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::الْعُدْوَان|الْعُدْوَانِ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْعُدْوَان| ]] [[شامل این ریشه::عدو| ]][[ریشه غیر ربط::عدو| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::اتّقُوا|اتَّقُوا]] [[کلمه غیر ربط::اتّقُوا| ]] [[شامل این ریشه::وقى‌| ]][[ریشه غیر ربط::وقى‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهَ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::إِن|إِنَ‌]] [[شامل این ریشه::انن‌| ]][[شامل این کلمه::اللّه|اللَّهَ‌]] [[کلمه غیر ربط::اللّه| ]] [[شامل این ریشه::الله‌| ]][[ریشه غیر ربط::الله‌| ]][[شامل این ریشه::اله‌| ]][[ریشه غیر ربط::اله‌| ]][[شامل این ریشه::وله‌| ]][[ریشه غیر ربط::وله‌| ]][[شامل این کلمه::شَدِيد|شَدِيدُ]] [[کلمه غیر ربط::شَدِيد| ]] [[شامل این ریشه::شدد| ]][[ریشه غیر ربط::شدد| ]][[شامل این کلمه::الْعِقَاب|الْعِقَابِ‌]] [[کلمه غیر ربط::الْعِقَاب| ]] [[شامل این ریشه::عقب‌| ]][[ریشه غیر ربط::عقب‌| ]]'''}}
 
{| class="ayeh-table mw-collapsible mw-collapsed"
 
  !کپی متن آیه
|-
|يَا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا لاَ تُحِلُّوا شَعَائِرَ اللَّهِ‌ وَ لاَ الشَّهْرَ الْحَرَامَ‌ وَ لاَ الْهَدْيَ‌ وَ لاَ الْقَلاَئِدَ وَ لاَ آمِّينَ‌ الْبَيْتَ‌ الْحَرَامَ‌ يَبْتَغُونَ‌ فَضْلاً مِنْ‌ رَبِّهِمْ‌ وَ رِضْوَاناً وَ إِذَا حَلَلْتُمْ‌ فَاصْطَادُوا وَ لاَ يَجْرِمَنَّکُمْ‌ شَنَآنُ‌ قَوْمٍ‌ أَنْ‌ صَدُّوکُمْ‌ عَنِ‌ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ‌ أَنْ‌ تَعْتَدُوا وَ تَعَاوَنُوا عَلَى‌ الْبِرِّ وَ التَّقْوَى‌ وَ لاَ تَعَاوَنُوا عَلَى‌ الْإِثْمِ‌ وَ الْعُدْوَانِ‌ وَ اتَّقُوا اللَّهَ‌ إِنَ‌ اللَّهَ‌ شَدِيدُ الْعِقَابِ‌
|}
'''ترجمه '''
'''ترجمه '''
<tabber>
<tabber>
خط ۱۵: خط ۱۸:
|-|صادقی تهرانی=هان ای کسانی که ایمان آوردید! حرمت شعائر خدا و ماه حرام و قربانی (بی‌نشان) و قربانی‌های نشانه‌دار و راهیان بیت‌الحرام را - در حالی که فضل و خشنودی پروردگار خود را می‌طلبند - نگه دارید. و چون از احرام و یا حرم بیرون آمدید (می‌توانید) شکار کنید. و هرگز مبادا کینه‌توزی گروهی که شما را از مسجدالحرام بازداشتند، به تجاوزتان وادارد. و در نیکوکاری و پرهیزگاری با یکدیگر همکاری کنید و در گناه -تأخیراندازنده از خیر- و در دشمنی، همکاری نکنید. و از (خشم) خدا پروا نمایید که خدا همواره سخت‌کیفر است.
|-|صادقی تهرانی=هان ای کسانی که ایمان آوردید! حرمت شعائر خدا و ماه حرام و قربانی (بی‌نشان) و قربانی‌های نشانه‌دار و راهیان بیت‌الحرام را - در حالی که فضل و خشنودی پروردگار خود را می‌طلبند - نگه دارید. و چون از احرام و یا حرم بیرون آمدید (می‌توانید) شکار کنید. و هرگز مبادا کینه‌توزی گروهی که شما را از مسجدالحرام بازداشتند، به تجاوزتان وادارد. و در نیکوکاری و پرهیزگاری با یکدیگر همکاری کنید و در گناه -تأخیراندازنده از خیر- و در دشمنی، همکاری نکنید. و از (خشم) خدا پروا نمایید که خدا همواره سخت‌کیفر است.
|-|معزی=ای آنان که ایمان آوردید روا ندارید شعارهای خدا و نه ماه حرام را و نه قربانی و نه اشتران قلاّده‌دار و نه پویندگان خانه حرام را که می‌جویند فضلی از پروردگار خود و خوشنودیی و هنگامی که برون شدید از احرام پس شکار کنید و واندارد شما را کینه گروهی که بازداشتند شما را از مسجد حرام بر آنکه ستم کنید و کمک کنید همدیگر را بر نکوکاری و پرهیزکاری و کمک نکنید بر گناه و ستم و بترسید خدا را همانا خدا است سخت‌شکنجه‌
|-|معزی=ای آنان که ایمان آوردید روا ندارید شعارهای خدا و نه ماه حرام را و نه قربانی و نه اشتران قلاّده‌دار و نه پویندگان خانه حرام را که می‌جویند فضلی از پروردگار خود و خوشنودیی و هنگامی که برون شدید از احرام پس شکار کنید و واندارد شما را کینه گروهی که بازداشتند شما را از مسجد حرام بر آنکه ستم کنید و کمک کنید همدیگر را بر نکوکاری و پرهیزکاری و کمک نکنید بر گناه و ستم و بترسید خدا را همانا خدا است سخت‌شکنجه‌
|-|</tabber><br />
|-|english=<div id="qenag">O you who believe! Do not violate Allah’s sacraments, nor the Sacred Month, nor the offerings, nor the garlanded, nor those heading for the Sacred House seeking blessings from their Lord and approval. When you have left the pilgrim sanctity, you may hunt. And let not the hatred of people who barred you from the Sacred Mosque incite you to aggression. And cooperate with one another in virtuous conduct and conscience, and do not cooperate with one another in sin and hostility. And fear Allah. Allah is severe in punishment.</div>
|-|</tabber>
<div class="audiotable">
<div id="quran_sound">ترتیل: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/parhizgar/005002.mp3"></sound></div>
<div id="trans_sound">ترجمه: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/makarem/005002.mp3"></sound></div>
</div>
{{آيه | سوره = سوره المائدة | نزول = [[نازل شده در سال::23|١١ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::2|٢]] | قبلی = المائدة ١ | بعدی = المائدة ٣  | کلمه = [[تعداد کلمات::65|٦٥]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره المائدة | نزول = [[نازل شده در سال::23|١١ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::2|٢]] | قبلی = المائدة ١ | بعدی = المائدة ٣  | کلمه = [[تعداد کلمات::65|٦٥]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
خط ۵۱۹: خط ۵۲۷:
[[رده:محرمات احرام]][[رده:زمینه احکام]][[رده:و مادیات]][[رده:اسلام و معنویات]][[رده:تاریخ صدر اسلام]][[رده:شدید العقاب]][[رده:اقتصادى]][[رده:اهمیت امنیت اجتماعى]][[رده:عدالت در انتقام]][[رده:روزى انسان]][[رده:نیازهاى مادى انسان]][[رده:نیازهاى معنوى انسان]][[رده:آثار بغض]][[رده:نشانه هاى بی‌تقوایى]][[رده:تشویق به تجارت]][[رده:سود تجارت]][[رده:اجتناب از تجاوز]][[رده:تعاون بر تجاوز]][[رده:حرمت تجاوز]][[رده:زمینه تجاوز]][[رده:موارد تجاوز]][[رده:آثار تعاون]][[رده:ترک تعاون]][[رده:تعاون حرام]][[رده:زمینه تعاون]][[رده:تعصب دینى]][[رده:آثار تقوا]][[رده:اهمیت تقوا]][[رده:تعاون بر تقوا]][[رده:دعوت به تقوا]][[رده:زمینه تقوا]][[رده:حلیت چهارپایان]][[رده:امنیت حاجیان]][[رده:فضایل حاجیان]][[رده:نشانه هاى حاجیان]][[رده:هتک حرمت حاجیان]][[رده:آثار حج]][[رده:احکام حج]][[رده:امنیت در حج]][[رده:اهمیت حج]][[رده:اهمیت قربانى حج]][[رده:تجارت در حج]][[رده:تعاون در حج]][[رده:فلسفه حج]][[رده:فواید مادى حج]][[رده:فواید معنوى حج]][[رده:قربانى حج]][[رده:ممانعت از حج]][[رده:هتک قربانى حج]][[رده:اهمیت رعایت حقوق]][[رده:اوامر خدا]][[رده:حدود خدا]][[رده:ربوبیت خدا]][[رده:رضایت خدا]][[رده:فضل خدا]][[رده:کیفرهاى خدا]][[رده:منشأ فضل خدا]][[رده:موجبات رضایت خدا]][[رده:تجاوز به دشمنان]][[رده:حقوق دشمنان]][[رده:دشمنان مسلمانان]][[رده:آثار دشمنى]][[رده:عوامل دشمنى]][[رده:منشأ روزى]][[رده:احترام به شعائر]][[رده:حرمت هتک شعائر]][[رده:موارد شعائر]][[رده:اهمیت صلح]][[رده:احکام صید]][[رده:صید جایز]][[رده:صید حرام]][[رده:زمینه ظلم]][[رده:اهمیت عدالت]][[رده:آثار علم]][[رده:تجارت در عمره]][[رده:عمره مفرده]][[رده:پسندیده]][[رده:کنترل عواطف]][[رده:تشویق به کار]][[رده:احترام به کعبه]][[رده:زیارت کعبه]][[رده:قداست کعبه]][[رده:مراتب کیفر]][[رده:موجبات کیفر]][[رده:تعاون بر گناه]][[رده:گناه کبیره]][[رده:موارد گناه]][[رده:موانع تعاون بر گناه]][[رده:کسب مال]][[رده:هتک ماههاى حرام]][[رده:حقوق مردم]][[رده:اهمیت مسجدالحرام]][[رده:ممانعت از مسجدالحرام]][[رده:صدر اسلام]][[رده:مسلمانان و مشرکان]][[رده:دشمنى با مشرکان]][[رده:رسوم مشرکان صدر اسلام]][[رده:عبادات مشرکان]][[رده:مشرکان صدر اسلام]][[رده:مشرکان و مسلمانان]][[رده:اهمیت تأمین معاش]][[رده:اجتماعى]][[رده:مسؤولیت مؤمنان]][[رده:نظام جزایى]][[رده:تعاون بر نیکى]]
[[رده:محرمات احرام]][[رده:زمینه احکام]][[رده:و مادیات]][[رده:اسلام و معنویات]][[رده:تاریخ صدر اسلام]][[رده:شدید العقاب]][[رده:اقتصادى]][[رده:اهمیت امنیت اجتماعى]][[رده:عدالت در انتقام]][[رده:روزى انسان]][[رده:نیازهاى مادى انسان]][[رده:نیازهاى معنوى انسان]][[رده:آثار بغض]][[رده:نشانه هاى بی‌تقوایى]][[رده:تشویق به تجارت]][[رده:سود تجارت]][[رده:اجتناب از تجاوز]][[رده:تعاون بر تجاوز]][[رده:حرمت تجاوز]][[رده:زمینه تجاوز]][[رده:موارد تجاوز]][[رده:آثار تعاون]][[رده:ترک تعاون]][[رده:تعاون حرام]][[رده:زمینه تعاون]][[رده:تعصب دینى]][[رده:آثار تقوا]][[رده:اهمیت تقوا]][[رده:تعاون بر تقوا]][[رده:دعوت به تقوا]][[رده:زمینه تقوا]][[رده:حلیت چهارپایان]][[رده:امنیت حاجیان]][[رده:فضایل حاجیان]][[رده:نشانه هاى حاجیان]][[رده:هتک حرمت حاجیان]][[رده:آثار حج]][[رده:احکام حج]][[رده:امنیت در حج]][[رده:اهمیت حج]][[رده:اهمیت قربانى حج]][[رده:تجارت در حج]][[رده:تعاون در حج]][[رده:فلسفه حج]][[رده:فواید مادى حج]][[رده:فواید معنوى حج]][[رده:قربانى حج]][[رده:ممانعت از حج]][[رده:هتک قربانى حج]][[رده:اهمیت رعایت حقوق]][[رده:اوامر خدا]][[رده:حدود خدا]][[رده:ربوبیت خدا]][[رده:رضایت خدا]][[رده:فضل خدا]][[رده:کیفرهاى خدا]][[رده:منشأ فضل خدا]][[رده:موجبات رضایت خدا]][[رده:تجاوز به دشمنان]][[رده:حقوق دشمنان]][[رده:دشمنان مسلمانان]][[رده:آثار دشمنى]][[رده:عوامل دشمنى]][[رده:منشأ روزى]][[رده:احترام به شعائر]][[رده:حرمت هتک شعائر]][[رده:موارد شعائر]][[رده:اهمیت صلح]][[رده:احکام صید]][[رده:صید جایز]][[رده:صید حرام]][[رده:زمینه ظلم]][[رده:اهمیت عدالت]][[رده:آثار علم]][[رده:تجارت در عمره]][[رده:عمره مفرده]][[رده:پسندیده]][[رده:کنترل عواطف]][[رده:تشویق به کار]][[رده:احترام به کعبه]][[رده:زیارت کعبه]][[رده:قداست کعبه]][[رده:مراتب کیفر]][[رده:موجبات کیفر]][[رده:تعاون بر گناه]][[رده:گناه کبیره]][[رده:موارد گناه]][[رده:موانع تعاون بر گناه]][[رده:کسب مال]][[رده:هتک ماههاى حرام]][[رده:حقوق مردم]][[رده:اهمیت مسجدالحرام]][[رده:ممانعت از مسجدالحرام]][[رده:صدر اسلام]][[رده:مسلمانان و مشرکان]][[رده:دشمنى با مشرکان]][[رده:رسوم مشرکان صدر اسلام]][[رده:عبادات مشرکان]][[رده:مشرکان صدر اسلام]][[رده:مشرکان و مسلمانان]][[رده:اهمیت تأمین معاش]][[رده:اجتماعى]][[رده:مسؤولیت مؤمنان]][[رده:نظام جزایى]][[رده:تعاون بر نیکى]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره المائدة ]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره المائدة ]]
{{#seo:
|title=آیه 2 سوره مائده
|title_mode=replace
|keywords=آیه 2 سوره مائده,مائده 2,يَا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا لاَ تُحِلُّوا شَعَائِرَ اللَّهِ‌ وَ لاَ الشَّهْرَ الْحَرَامَ‌ وَ لاَ الْهَدْيَ‌ وَ لاَ الْقَلاَئِدَ وَ لاَ آمِّينَ‌ الْبَيْتَ‌ الْحَرَامَ‌ يَبْتَغُونَ‌ فَضْلاً مِنْ‌ رَبِّهِمْ‌ وَ رِضْوَاناً وَ إِذَا حَلَلْتُمْ‌ فَاصْطَادُوا وَ لاَ يَجْرِمَنَّکُمْ‌ شَنَآنُ‌ قَوْمٍ‌ أَنْ‌ صَدُّوکُمْ‌ عَنِ‌ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ‌ أَنْ‌ تَعْتَدُوا وَ تَعَاوَنُوا عَلَى‌ الْبِرِّ وَ التَّقْوَى‌ وَ لاَ تَعَاوَنُوا عَلَى‌ الْإِثْمِ‌ وَ الْعُدْوَانِ‌ وَ اتَّقُوا اللَّهَ‌ إِنَ‌ اللَّهَ‌ شَدِيدُ الْعِقَابِ‌,محرمات احرام,زمینه احکام,و مادیات,اسلام و معنویات,تاریخ صدر اسلام,شدید العقاب,اقتصادى,اهمیت امنیت اجتماعى,عدالت در انتقام,روزى انسان,نیازهاى مادى انسان,نیازهاى معنوى انسان,آثار بغض,نشانه هاى بی‌تقوایى,تشویق به تجارت,سود تجارت,اجتناب از تجاوز,تعاون بر تجاوز,حرمت تجاوز,زمینه تجاوز,موارد تجاوز,آثار تعاون,ترک تعاون,تعاون حرام,زمینه تعاون,تعصب دینى,آثار تقوا,اهمیت تقوا,تعاون بر تقوا,دعوت به تقوا,زمینه تقوا,حلیت چهارپایان,امنیت حاجیان,فضایل حاجیان,نشانه هاى حاجیان,هتک حرمت حاجیان,آثار حج,احکام حج,امنیت در حج,اهمیت حج,اهمیت قربانى حج,تجارت در حج,تعاون در حج,فلسفه حج,فواید مادى حج,فواید معنوى حج,قربانى حج,ممانعت از حج,هتک قربانى حج,اهمیت رعایت حقوق,اوامر خدا,حدود خدا,ربوبیت خدا,رضایت خدا,فضل خدا,کیفرهاى خدا,منشأ فضل خدا,موجبات رضایت خدا,تجاوز به دشمنان,حقوق دشمنان,دشمنان مسلمانان,آثار دشمنى,عوامل دشمنى,منشأ روزى,احترام به شعائر,حرمت هتک شعائر,موارد شعائر,اهمیت صلح,احکام صید,صید جایز,صید حرام,زمینه ظلم,اهمیت عدالت,آثار علم,تجارت در عمره,عمره مفرده,پسندیده,کنترل عواطف,تشویق به کار,احترام به کعبه,زیارت کعبه,قداست کعبه,مراتب کیفر,موجبات کیفر,تعاون بر گناه,گناه کبیره,موارد گناه,موانع تعاون بر گناه,کسب مال,هتک ماههاى حرام,حقوق مردم,اهمیت مسجدالحرام,ممانعت از مسجدالحرام,صدر اسلام,مسلمانان و مشرکان,دشمنى با مشرکان,رسوم مشرکان صدر اسلام,عبادات مشرکان,مشرکان صدر اسلام,مشرکان و مسلمانان,اهمیت تأمین معاش,اجتماعى,مسؤولیت مؤمنان,نظام جزایى,تعاون بر نیکى,آیات قرآن سوره المائدة
|description=يَا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا لاَ تُحِلُّوا شَعَائِرَ اللَّهِ‌ وَ لاَ الشَّهْرَ الْحَرَامَ‌ وَ لاَ الْهَدْيَ‌ وَ لاَ الْقَلاَئِدَ وَ لاَ آمِّينَ‌ الْبَيْتَ‌ الْحَرَامَ‌ يَبْتَغُونَ‌ فَضْلاً مِنْ‌ رَبِّهِمْ‌ وَ رِضْوَاناً وَ إِذَا حَلَلْتُمْ‌ فَاصْطَادُوا وَ لاَ يَجْرِمَنَّکُمْ‌ شَنَآنُ‌ قَوْمٍ‌ أَنْ‌ صَدُّوکُمْ‌ عَنِ‌ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ‌ أَنْ‌ تَعْتَدُوا وَ تَعَاوَنُوا عَلَى‌ الْبِرِّ وَ التَّقْوَى‌ وَ لاَ تَعَاوَنُوا عَلَى‌ الْإِثْمِ‌ وَ الْعُدْوَانِ‌ وَ اتَّقُوا اللَّهَ‌ إِنَ‌ اللَّهَ‌ شَدِيدُ الْعِقَابِ‌
|image=Wiki_Logo.png
|image_alt=الکتاب
|site_name=الکتاب
}}

نسخهٔ کنونی تا ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۴:۵۱

کپی متن آیه
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا لاَ تُحِلُّوا شَعَائِرَ اللَّهِ‌ وَ لاَ الشَّهْرَ الْحَرَامَ‌ وَ لاَ الْهَدْيَ‌ وَ لاَ الْقَلاَئِدَ وَ لاَ آمِّينَ‌ الْبَيْتَ‌ الْحَرَامَ‌ يَبْتَغُونَ‌ فَضْلاً مِنْ‌ رَبِّهِمْ‌ وَ رِضْوَاناً وَ إِذَا حَلَلْتُمْ‌ فَاصْطَادُوا وَ لاَ يَجْرِمَنَّکُمْ‌ شَنَآنُ‌ قَوْمٍ‌ أَنْ‌ صَدُّوکُمْ‌ عَنِ‌ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ‌ أَنْ‌ تَعْتَدُوا وَ تَعَاوَنُوا عَلَى‌ الْبِرِّ وَ التَّقْوَى‌ وَ لاَ تَعَاوَنُوا عَلَى‌ الْإِثْمِ‌ وَ الْعُدْوَانِ‌ وَ اتَّقُوا اللَّهَ‌ إِنَ‌ اللَّهَ‌ شَدِيدُ الْعِقَابِ‌

ترجمه

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! شعائر و حدود الهی (و مراسم حج را محترم بشمرید! و مخالفت با آنها) را حلال ندانید! و نه ماه حرام را، و نه قربانیهای بی‌نشان و نشاندار را، و نه آنها را که به قصد خانه خدا برای به دست آوردن فضل پروردگار و خشنودی او می‌آیند! اما هنگامی که از احرام بیرون آمدید، صیدکردن برای شما مانعی ندارد. و خصومت با جمعیّتی که شما را از آمدن به مسجد الحرام (در سال حدیبیه) بازداشتند، نباید شما را وادار به تعدّی و تجاوز کند! و (همواره) در راه نیکی و پرهیزگاری با هم تعاون کنید! و (هرگز) در راه گناه و تعدّی همکاری ننمایید! و از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید که مجازات خدا شدید است!

ترتیل:
ترجمه:
المائدة ١ آیه ٢ المائدة ٣
سوره : سوره المائدة
نزول : ١١ هجرت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٦٥
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«لا تُحِلُّوا»: حلال مکنید. مباح ندانید. «شَعَآئِرَ»: جمع شَعِیرَة، علائم. مراد خود عبادات است که انجام آنها نشانه خوشنودی خدا از انجام‌دهندگان عبادات است، و نشانه‌هائی هستند که بدانها راه هدایت از ضلالت باز شناخته می‌شود. از قبیل: مناسک حجّ و سائر فرائض و احکام شریعت. «الشَّهْرَ الْحَرَامَ»: ماه حرام. مراد هر چهار ماه حرام است، یعنی: ذوالقعده، ذوالحجّه، محرّم، رجب (نگا: توبه / ). «الْهَدْیَ»: حیوانات بی‌نشانی که به بیت‌الله هدیّه می‌شود. «آمِّینَ»: قصدکنندگان. روندگان. «لا یَجْرِمَنَّکُمْ»: شما را وادار نسازد. «شَنَآنُ»: بغض. دشمنانگی. «الْعُدْوَانِ»: تعدّی و تجاوز. ظلم و ستم.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

نزول

محل نزول:

این آیه در مدینه بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نازل گردیده است. [۱]

شأن نزول:[۲]

«شیخ طوسی» گوید: قتاده گويد: در جاهليت وقتى كه مردى براى اجراى حج از خانه خود بيرون مى آمد، قلاده اى از پوست يا شاخه درخت مى بست و كسى در اين حالت متعرض او نمى شد و اگر برمى گشت قلاده موئى به خود مى بست و كسى متعرض او نمى گشت.

عطا گويد: مردم در اجراى حج از پوست درخت حرم قلاده مى بستند و هنگامى كه مي‌خواستند از حرم بيرون بيايند، آن را وسيله امن از براى خود قرار مي‌دادند. فراء گويد: اهل حرم از پوست درخت قلاده مى بستند و اهل غيرحرم با مو و پشم قلاده مى بستند سپس آيه «لاتُحِلُّوا شَعائِرَاللَّهِ» نازل گرديد.

مجاهد گويد: قلاده مزبور پوست درخت بود كه در گردن مردم و حيوانات بسته مي‌شد و به وسيله آن خود را در امن مي‌داشتند، چنان كه سدى نيز گفته است، ابن زيد گويد: مورد خطاب در آيه، مؤمنين مى باشند كه خداوند آن‌ها را از كندن پوست درخت حرم و آويختن آن به گردن نهى نمود چنان كه مشركين در جاهليت چنين كارى مي‌كردند چنان كه عطا و ربيع بن انس هم روايت كرده اند.

امام باقر|امام محمدباقر عليه‌السلام فرمود: اين آيه درباره مردى از بنى‌ربيعة نازل گرديد كه به او حطم مى گفتند.[۳][۴]

تفسیر

نکات آیه

۱- حفظ شعایر الهى، از وظایف مؤمنان (یایها الذین ءامنوا لاتحلوا شعر اللّه) «احلال» «مصدر تحلّوا» به معناى مباح شمردن است و مباح شمردن شعایر الهى به این است که حرمت و احترام آنها حفظ نشود.

۲- هتک حرمت شعایر الهى، حرام و گناه است. (یایها الذین ءامنوا لاتحلوا شعر اللّه)

۳- مناسک حج، از شعایر الهى است.* (لاتحلوا شعر اللّه) «شعائر» جمع «شعیرة» به معناى علامت است. و احتمالا مراد از آن، علایم و مناسک حج باشد.

۴- حرامها و حلالهاى الهى (همانند حلیت چهارپایان و حرمت صید در حال احرام)، از شعایر الهى است.* (أحلت لکم بهیمة الانعم ... لاتحلوا شعر اللّه) از مصادیق شعایر الهى، با توجه به آیه قبل، حلالها و حرامهاى الهى است.

۵- هتک حرمت ماههاى حرام، هَدْى (قربانى بى نشان حج) و قلائد (قربانى با نشان حج)، حرام و گناه است. (لاتحلوا ... و لاالشهر الحرام و لاالهدى و لاالقلئد) «قلائد» جمع قلادة به معناى گردنبند است و مراد از آن گوسفند، شتر و گاوى است که به منظور قربانى کردن در حج، علامتى را بر گردن آن مى آویزند. و لفظ «الشهر الحرام» اگر چه مفرد است ولى مراد از آن جنس است. بنابراین شامل تمامى ماههاى حرام مى شود.

۶- هتک حرمت علامتهاى ویژه قربانى حج، حرام و گناه است. (و لاتحلوا ... و لاالقلئد) بنابر اینکه مراد از «قلائد»، خود علامت باشد، نه حیوان داراى علامت.

۷- عدم جواز هتک حرمت راهیان خانه خدا و سلب امنیت از آنان (لاتحلوا ... و لا ءآمین البیت الحرام) «آمین» جمع «آم» به معناى قصد کننده است و مراد از قصد کنندگان بیت الحرام، راهیان حج هستند.

۸- اهمیت ویژه قربانى در مراسم حج* (و لاالهدى و لاالقلئد) ذکر قربانى با تفصیل آن (با نشان و بى نشان) از میان سایر مناسک حج، بیانگر اهمیت خاص آن است.

۹- کعبه، خانه و جایگاهى مقدس و سزاوار احترام خاص (لاتحلوا ... و لا ءآمین البیت الحرام)

۱۰- ماههاى حرام، قربانیهاى بى نشان و بانشان حج و نیز نشانه هاى قربانى، از شعایر الهى (لاتحلوا شعر اللّه و لاالشهر الحرام و لاالهدى و لاالقلئد) بنابر اینکه امور یاد شده از باب ذکر خاص بعد از عام (شعر اللّه) باشد.

۱۱- راهیان خانه خدا، از شعائر الهى (لاتحلوا شعر اللّه ... و لا ءآمین البیت الحرام) بنابر اینکه امور یاد شده از باب ذکر خاص بعد از عام (شعر اللّه) باشد و راهیان خانه خدا از جمله آنها هستند.

۱۲- علامتهاى راهیان خانه خدا، از شعایر الهى (لاتحلوا شعر اللّه ... و لاالقلئد)

۱۳- اهمیت خاص مسجد الحرام، حج و مناسک آن (یایها الذین ءامنوا لاتحلوا ... و لا ءآمین البیت الحرام)

۱۴- دستیابى حاجیان به پاداشهایى از جانب خدا و جلب رضایت او از اهداف تشریع حج و عمره است. (و لا ءآمین البیت الحرام یبتغون فضلا من ربهم و رضوناً) مراد از «فضلا» مى تواند ثواب و پاداش باشد و مى تواند مقصود از آن درآمدهاى مالى باشد. در برداشت فوق معناى اول لحاظ شده است. گفتنى است «آمین البیت الحرام = راهیان خانه خدا» شامل حاجیان و معتمران مى شود.

۱۵- کسب مال و تجارت به هنگام سفر بسوى خانه خدا، امرى مشروع و مجاز بر حاجیان و معتمران (ءآمین البیت الحرام یبتغون فضلا من ربهم) چنانچه مراد از «فضلا» رزق و روزى و درآمدهاى مادى باشد، ابتغاء فضل به معناى کسب درآمد به وسیله تجارت و مانند آن است.

۱۶- روزیها و بهره هاى مادى، از تفضلات الهى بر مردم (یبتغون فضلا من ربهم)

۱۷- دستیابى مردم به روزى و درآمدهاى مادى، پرتوى از ربوبیت خداوند نسبت به آنان (یبتغون فضلا من ربهم)

۱۸- حج، وسیله اى براى جلب رضایت خداوند (یبتغون فضلا من ربهم و رضوناً) توصیف راهیان حج به جلب کنندگان رضوان الهى به این معناست که حج و حرکت بسوى آن، از عوامل دستیابى به رضایت خداوند است.

۱۹- اهتمام اسلام به امور مادى و معنوى مردم (یبتغون فضلا من ربهم و رضوناً)

۲۰- روزى و سود در تجارت، به دست خداوند است.* (یبتغون فضلا من ربهم) «من» نشویه در «من ربهم» بیانگر آن است که روزیها از جانب خداوند است.

۲۱- تلاش براى تجارت و امرار معاش، امرى پسندیده و مورد ترغیب خداوند (یبتغون فضلا من ربهم) از اینکه تجارت و به دست آوردن درآمدهاى مادى در ردیف جلب رضایت الهى قرار گرفته است، برداشت فوق به دست مى آید.

۲۲- ربوبیت خداوند، منشأ تفضل او به بندگان خویش (یبتغون فضلا من ربهم)

۲۳- لزوم برقرارى امنیت اقتصادى براى حجاج در ایام حج (لاتحلوا شعر اللّه ... و لا ءآمین البیت الحرام یبتغون فضلا من ربهم) از مصادیق مورد نظر براى حفظ حرمت راهیان حج، به قرینه «یبتغون فضلا من ربهم»، حفظ امنیت اقتصادى آنان است.

۲۴- حرمت صید و شکار در حال احرام و جواز آن پس از خروج از احرام (و إذا حللتم فاصطادوا)

۲۵- عداوت و دشمنى مشرکان با مسلمانان در صدر اسلام (و لایجرمنکم شنئان قوم) بنابر اینکه «شنئان» (بغض و عداوت)، اضافه به فاعل «قوم» شده باشد، نه به مفعول. به قرینه (ان صدوکم) که بیان دشمنى آن قوم است.

۲۶- لزوم احترام به حقوق انسانها، حتى دشمنان کینه توز (و لایجرمنکم شنئان قوم ان صدوکم)

۲۷- خداوند، فراخوان مسلمانان صدر اسلام به پرهیز از تجاوز و تعدى به مشرکان (و لایجرمنکم شنئان قوم ... ان تعتدوا)

۲۸- حرمت تجاوز و تعدى، حتى به دشمنان (و لایجرمنکم شنئان قوم ان صدوکم ... ان تعتدوا)

۲۹- جلوگیرى مشرکان از ورود مسلمانان صدر اسلام به مسجدالحرام (ان صدوکم عن المسجدالحرام)

۳۰- جلوگیرى مشرکان از ورود مسلمانان به مسجدالحرام، مایه خشم و کینه مؤمنان نسبت به آنان (و لایجرمنکم شنئان قوم ان صدوکم عن المسجدالحرام)

۳۱- خشم و کینه، زمینه تجاوز و ستم به دیگران (و لایجرمنکم شنئان قوم ... ان تعتدوا) بنابر اینکه «قوم» مفعول براى «شنئان» باشد و فاعل آن (کم) حذف شده باشد یعنى خشم و کینه شما نسبت به طائفه اى نباید باعث تجاوز و تعدى به آنان شود.

۳۲- لزوم رعایت عدالت در انتقام (و لایجرمنکم ... ان تعتدوا)

۳۳- احساسات دینى نباید بهانه تعدى و ظلم شود. (و لایجرمنکم شنئان قوم ان صدوکم عن المسجدالحرام ان تعتدوا) بنابر اینکه «ان صدوکم» به تقدیر «لام»، بیانگر علت کینه مسلمانان نسبت به مشرکان باشد. یعنى جلوگیرى از ورود به مسجدالحرام، که یک مسأله دینى است و موجب دشمنى شده، نباید بهانه تعدى و تجاوز قرار گیرد.

۳۴- انجام عمره و زیارت خانه خدا، امرى مرسوم در نزد مشرکان عصر بعثت (و لاءآمین البیت الحرام ... و لایجرمنکم شنئان قوم ان صدوکم) در شأن نزول آیه آمده است که مشرکان براى عمره و زیارت خانه خدا راهى مکه بودند و مسلمانان خواهان هجوم به آنان شدند، در آن هنگام این آیه نازل شد. (مجمع البیان) جمله «و لایجرمنکم» این معنا را تأیید مى کند.

۳۵- اسلام، فراخوان مردم به برقرارى صلح و امنیت اجتماعى در میان خویش* (یأیها الذین ءامنوا ... ان تعتدوا)

۳۶- لزوم تعاون و همکارى در انجام کارهاى نیک و سیر به سوى تقوا و پرهیزگارى (و تعاونوا على البر و التقوى)

۳۷- لزوم همکارى و تعاون در مراسم حج، بر اساس نیکى و تقوا (لایجرمنکم ... عن المسجدالحرام ان تعتدوا و تعاونوا على البر و التقوى) از مصادیق مورد نظر براى «برّ» و «تقوى»، به قرینه فرازهاى پیشین، مناسک حج و مسایل پیرامون آن است.

۳۸- برقرارى مقررات الهى اجتماعى در جامعه، مرهون تعاون و همکارى است. (اوفوا بالعقود ... تعاونوا على البر و التقوى) فرمان خداوند به تعاون در انجام کارهاى نیک پس از بیان مقررات اجتماعى الهى (اوفوا بالعقود ... لاتحلوا ...)، رهنمودى براى پیاده کردن آن مقررات است.

۳۹- حرمت تعاون و همکارى در گناه و تجاوز (و لاتعاونوا على الاثم و العدون)

۴۰- جلوگیرى از انجام حج، گناه و تجاوز است. (و لا ءآمین البیت الحرام ... و لاتعاونوا على الاثم و العدون)

۴۱- لزوم رعایت تقواى الهى (واتقوا اللّه)

۴۲- تقوا، زمینه ساز همکارى در نیکیها، فراخوانى یکدیگر به تقواپیشگى و پرهیز از تعاون بر گناه و تجاوز است. (واتقوا اللّه) جمله «اتقوا اللّه» پس از امر به تعاون در کارهاى نیک و نهى از همکارى در گناه، مى تواند اشاره به راهى جهت تحقق امر و نهى یاد شده باشد.

۴۳- تعدى و تجاوز حتى به دشمنان، تعاون در گناه و تجاوز و ترک همکارى در کارهاى نیک، حاکى از بى تقوایى است. (لایجرمنکم ... و لاتعاونوا على الاثم و العدون واتقوا اللّه)

۴۴- ضرورت رعایت تقوا حتى نسبتِ به دشمنان (لایجرمنکم شنئان قوم ان صدوکم عن المسجدالحرام ان تعتدوا ... واتقوا اللّه)

۴۵- کیفر و مجازات خداوند، شدید است. (إنّ اللّه شدید العقاب)

۴۶- خداوند، شدید العقاب است. (إنّ اللّه شدید العقاب)

۴۷- همکارى در گناه و تجاوز، گناهى بزرگ و موجب کیفر و مجازاتى سخت (و لاتعاونوا على الاثم و العدون ... إنّ اللّه شدید العقاب) تهدید به عذاب شدید، نشانه بزرگى گناه است.

۴۸- توجه به کیفر سخت الهى، زمینه ساز تقواپیشگى و پرهیز از همکارى در گناه (و لاتعاونوا على الاثم و العدون واتقوا اللّه إنّ اللّه شدید العقاب)

موضوعات مرتبط

  • احرام: محرّمات احرام ۴، ۲۴
  • احکام:۲، ۴، ۵، ۶، ۱۵، ۲۴، ۲۸ زمینه احکام ۲، ۴، ۵، ۶، ۱۵، ۲۴، ۲۸ ۳۸
  • اسلام: و مادیّات ۱۹ ; اسلام و معنویات ۱۹ ; تاریخ صدر اسلام ۲۵، ۲۷، ۲۹، ۳۰، ۳۴
  • اسماء و صفات: شدید العقاب ۴۶
  • اماکن مقدس:۹، ۱۳
  • امنیّت: اقتصادى ۲۳ ; اهمیت امنیّت اجتماعى ۳۵
  • انتقام: عدالت در انتقام ۳۲
  • انسان: روزى انسان ۱۶، ۱۷ ; نیازهاى مادى انسان ۱۹ ; نیازهاى معنوى انسان ۱۹
  • بغض: آثار بغض ۳۱
  • بی‌تقوایى: نشانه هاى بی‌تقوایى ۴۳
  • تجارت: تشویق به تجارت ۲۱ ; سود تجارت ۲۰
  • تجاوز: اجتناب از تجاوز ۲۷ ; تعاون بر تجاوز ۳۹، ۴۲، ۴۳، ۴۷ ; حرمت تجاوز ۲۸ ; زمینه تجاوز ۳۱، ۳۳ ; موارد تجاوز ۴۰
  • تعاون: آثار تعاون ۳۸ ; ترک تعاون ۴۳ ; تعاون حرام ۳۹ ; زمینه تعاون ۴۲
  • تعصب دینى:۳۳
  • تقوا: آثار تقوا ۴۲ ; اهمیّت تقوا ۴۱، ۴۲ ; تعاون بر تقوا ۳۶، ۳۷ ; دعوت به تقوا ۴۲ ; زمینه تقوا ۴۸
  • چهارپایان: حلیت چهارپایان ۴
  • حاجیان: امنیّت حاجیان ۷ ; فضایل حاجیان ۱۱ ; نشانه هاى حاجیان ۱۲ ; هتک حرمت حاجیان ۷
  • حج: آثار حجّ ۱۸ ; احکام حجّ ۳، ۱۵ ; امنیّت در حجّ ۲۳ ; اهمیّت حجّ ۳، ۱۳ ; اهمیّت قربانى حجّ ۸ ; تجارت در حجّ ۱۵، ۲۳ ; تعاون در حجّ ۳۷ ; فلسفه حجّ ۱۴ ; فواید مادى حجّ ۱۴ ; فواید معنوى حجّ ۱۴ ; قربانى حجّ ۱۰ ; ممانعت از حجّ ۴۰ ; هتک قربانى حجّ ۵، ۶
  • حقوق: اهمیّت رعایت حقوق ۲۶
  • خدا: اوامر خدا ۲۷ ; حدود خدا ۳۸ ; ربوبیّت خدا ۱۷، ۲۲ ; رضایت خدا ۱۴ ; فضل خدا ۱۴، ۱۶، ۲۰ ; کیفرهاى خدا ۴۵، ۴۸ ; منشأ فضل خدا ۲۲ ; موجبات رضایت خدا ۱۸
  • دشمنان: تجاوز به دشمنان ۲۸، ۴۳ ; حقوق دشمنان ۲۶، ۲۸، ۴۴ ; دشمنان مسلمانان ۲۵
  • دشمنى: آثار دشمنى ۳۱ ; عوامل دشمنى ۳۰
  • روزى: منشأ روزى ۲۰
  • شعائر: احترام به شعائر ۱ ; حرمت هتک شعائر ۲ ; موارد شعائر ۳، ۴، ۱۰، ۱۱، ۱۲
  • صلح: اهمیّت صلح ۳۵
  • صید: احکام صید ۲۴ ; صید جایز ۲۴ ; صید حرام ۴، ۲۴
  • ظلم: زمینه ظلم ۳۱
  • عدالت: اهمیت عدالت ۳۲
  • علم: آثار علم ۴۸
  • عمره: تجارت در عمره ۱۵ ; عمره مفرده ۳۴
  • عمل: پسندیده ۲۱
  • عواطف: کنترل عواطف ۳۳
  • کار: تشویق به کار ۲۱
  • کعبه: احترام به کعبه ۹ ; زیارت کعبه ۳۴ ; قداست کعبه ۹
  • کیفر: مراتب کیفر ۴۵، ۴۷ ; موجبات کیفر ۴۷
  • گناه: تعاون بر گناه ۳۹، ۴۲، ۴۳، ۴۷ ; گناه کبیره ۴۷ ; موارد گناه ۲، ۵، ۶، ۴۰ ; موانع تعاون بر گناه ۴۸
  • مال: کسب مال ۱۵، ۱۷
  • ماههاى حرام:۱۰ هتک ماههاى حرام ۱۰ ۵
  • مباحات:۴
  • محرّمات:۲، ۵، ۶، ۲۸، ۳۹
  • مردم: حقوق مردم ۲۶
  • مسجدالحرام: اهمیت مسجدالحرام ۱۳ ; ممانعت از مسجدالحرام ۲۹، ۳۰
  • مسلمانان: صدر اسلام ۲۷ ; مسلمانان و مشرکان ۲۷
  • مشرکان: دشمنى با مشرکان ۳۰ ; رسوم مشرکان صدر اسلام ۳۴ ; عبادات مشرکان ۳۴ ; مشرکان صدر اسلام ۲۵ ; مشرکان و مسلمانان ۲۵، ۲۹، ۳۰
  • معاش: اهمیت تأمین معاش ۲۱
  • مقررات: اجتماعى ۳۸
  • مؤمنان: مسؤولیت مؤمنان ۱
  • نظام جزایى:۳۲
  • نیکى: تعاون بر نیکى ۳۶، ۳۷، ۴۲

منابع

  1. طبرسی، مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‌۳، ص ۲۳۱.
  2. محمدباقر محقق،‌ نمونه بينات در شأن نزول آيات از نظر شیخ طوسی و ساير مفسرين خاصه و عامه، ص ۲۶۴.
  3. طبرى صاحب جامع البيان از عكرمة روايت نمايد: كه حطم بن هندالبكرى با قافله خود وارد مدينه شد تا طعامى را كه حمل كرده بود در مدينه بفروشد. نزد رسول خدا صلى الله عليه و آله آمد و بيعت كرد و مسلمان شد وقتى كه خواست بيرون برود. پيامبر متوجه او بود پس از رفتن او به اصحاب فرمود: اين شخص با قيافه كفر و فجور وارد شد و با مكر و حيله خارج گشت. اين شخص وقتى كه وارد يمامه شد از اسلام برگشت سپس در ماه ذی القعده با قافله اى كه حامل طعام بود، اراده مكه نمود. اصحاب پيامبر وقتى كه از قصد او اطلاع يافتند، عده اى از مهاجر و انصار در صدد شدند به او حمله نمايند و قافله او را غارت كنند سپس اين آيه آمد و مردم از حمله به او منصرف شدند، صاحب كشف الاسرار گويد: بعضى از مفسرين گويند: اين آيه در شأن قريش و خزاعة و بنى‌كنانة و بنى‌عامر بن صعصعة آمد كه اينان در جاهليت در ماه حرام و غير آن غارت مى كردند و قتل مي‌نمودند و قومى هم سعى بين صفا و مروة نمى كردند و وقوف در عرفات را از شعائر نمى شمردند. وقتى كه مسلمان شدند، خداوند به اينان خبر داد كه همه اين‌ها از شعائر دين حق و نشانه اسلام است، بايد توجه كنند و احترام و حرمت آن را نشكنند.
  4. ابن ابى‌حاتم در تفسير خود بنا به روايت از زيد بن اسلم درباره اين قسمت از آيه «وَلايَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ» چنين گويد: رسول خدا صلى الله عليه و آله با اصحاب خود در حديبيه بودند، هنگامى كه مشركين آن‌ها را از آمدن به مكه براى حج مانع شده بودند و اين كار مشركين بر رسول خدا صلی الله علیه و آله گران آمد، در اين هنگام عده اى از مشركين اهل مشرق قصد انجام عمرة نموده بودند، اصحاب گفتند: يا رسول اللّه ما اين مشركين را كه قصد عمرة دارند به تلافى مشركينى كه ما را مانع گرديدند، مانع مي‌شويم سپس اين آية نازل گرديد.