الأنبياء ١٠١: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ ۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۵:۵۲
ترجمه
الأنبياء ١٠٠ | آیه ١٠١ | الأنبياء ١٠٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«إِنَّ الَّذِینَ سَبَقَتْ ...»: مراد جملگی مؤمنان و اشاره به همه وعدههائی است که خداوند در این جهان بدیشان داده است (نگا: یونس / ، رعد / ، کهف / ). «الْحُسْنی»: نعمت بزرگ و پاداش نیکو (نگا: نساء / ، اللیل / و .
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا الْحُسْنَى وَ... (۱)
هَلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلاَّ... (۱) وَ قَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمٰنُ وَلَداً... (۰) وَ مَنْ يَقُلْ مِنْهُمْ إِنِّي... (۰) إِنَّکُمْ وَ مَا تَعْبُدُونَ مِنْ... (۰) وَ لَمَّا ضُرِبَ ابْنُ مَرْيَمَ... (۰) لاَ يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ... (۰) لَوْ کَانَ هٰؤُلاَءِ آلِهَةً مَا... (۱) لَهُمْ فِيهَا زَفِيرٌ وَ هُمْ فِيهَا... (۱) إِنَ الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ... (۰) إِنَ الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ... (۰) وَ لَمَّا ضُرِبَ ابْنُ مَرْيَمَ... (۰) وَ قَالُوا أَ آلِهَتُنَا خَيْرٌ أَمْ هُوَ... (۰) إِنْ هُوَ إِلاَّ عَبْدٌ أَنْعَمْنَا... (۰) وَ لَوْ نَشَاءُ لَجَعَلْنَا مِنْکُمْ... (۰) وَ إِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ فَلاَ... (۰)
تفسیر
- آيات ۹۲ - ۱۱۲ سوره انبياء
- معناى آيه : ((ان هذه امتكم امة واحدة و انا ربكم فاعبدون (( و مراد از ((امت (( در آن
- نكوهش اختلاف مردم در امر دين
- بيان اينكه اعمال كسانى كه تواءم با ايمان ازاعمال صالح به جاى مى آورند مقبول است
- وجوه مختلف در معناى آيه : ((و حرام على قرية اهكناها انهم لايرجعون (( و اشاره به اينكه فساد فرد به فساد مجتمع مى انجامد
- يادآورى معاد و تهديد مشركين به عذاب جاودانى
- مقصود از ((زبور((، ((ذكر(( و ((وراثت (( در آيه : ((ولقد كتبنا... ان الارض يرثهاعبادى الصالحون ((
- بييان اينكه آيه ناظر بر وراثت دنيوى و اخروى هر دو است
- اشاره به اينكه تمامى معارف و احكام اسلام از فروغ توحيد و منتهى به آنند
- اعلام خطر رسول خدا(صلى الله عليه و آله ) به مشركان استهزاء كننده
- بحث روايتى
- رواياتى در ذيل آيه : ((انكم و ما تعبدون حصب جهنم (( و محاجه يكى از مشركين باپيامبر (صلى الله عليه و آله ) بعد از نزول اين آيه
- بيان ضعف رواياتى كه در ذيل (انكم و ما تعبدون خصب جهنم ) از طرف اهل سنت روايت شده است
- روايتى درباره اينكه على (عليه السلام ) و شيعيانش از مصاديق آيه : ((ان الذين سبقتلهم منا الحسنى ...(( مى باشند
- روايتى در اين معنى كه آيه : ((ولقد كتبنا فى الزبور...(( درباره قائم آل محمد (عليهم السلام ) و اصحاب او است
نکات آیه
۱- خداوند، به کسانى که منزلت نیکو و خصلت پسندیده دارند (مؤمنان راستین)، وعده دورى و نجات از آتش دوزخ داده است. (إنّ الذین سبقت لهم منّا الحسنى أولئک عنها مبعدون) «الحسنى» مؤنث «أحسن» و صفت براى موصوف محذوفى چون «المنزلة» و «الخصلة» است و به قرینه مقابله با آیه قبل - که در باره کافران و مشرکان بود - آیه شریفه در باره مؤمنان راستین است.
۲- داشتن ایمان راستین و منزلت نیکو و متصف بودن به خصال پسندیده، بسته به تقدیر الهى است. (إنّ الذین سبقت لهم منّا الحسنى ) جمله «سبقت لهم منّا» بیانگر مقدر شدن «الحسنى» (نیکوبودن) از پیش به وسیله خداوند است; یعنى، کسانى که ما از قبل براى آنان مقدر کردیم....
۳- دورى عده اى از آتش جهنم، براساس وعده نیک الهى به ایشان در دنیا است. (إنّ الذین سبقت ... مبعدون ) برداشت یاد شده مبتنى براین است که «الحسنى» صفت براى موصوفى محذوف چون «الوعدة» باشد.
۴- مؤمنان راستین، با فضیلت و مقرب الهى، در قیامت در مکانى به دور از آتش دوزخ قرار خواهند گرفت. (إنّ الذین سبقت لهم منّا الحسنى أولئک عنها مبعدون)
موضوعات مرتبط
- ایمان: منشأ ایمان ۲
- جهنم: منشأ دورى از جهنم ۳; وعده نجات از جهنم ۱
- خدا: آثار وعده هاى خدا ۳; مقدرات خدا ۲; وعده هاى خدا ۱
- صفات: منشأ صفات پسندیده ۲
- مؤمنان: دورى مؤمنان از جهنم ۴; صفات پسندیده مؤمنان ۱; مقامات اخروى مؤمنان ۴; مؤمنان در قیامت ۴; وعده به مؤمنان ۱
- مقربان: مقامات اخروى مقربان ۴