آل عمران ١٦: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن جزییات آیه)
 
(۲ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::الّذِين|الَّذِينَ‌]] [[شامل این ریشه::الذين‌| ]][[شامل این کلمه::يَقُولُون|يَقُولُونَ‌]] [[کلمه غیر ربط::يَقُولُون| ]] [[شامل این ریشه::قول‌| ]][[ریشه غیر ربط::قول‌| ]][[شامل این کلمه::رَبّنَا|رَبَّنَا]] [[کلمه غیر ربط::رَبّنَا| ]] [[شامل این ریشه::ربب‌| ]][[ریشه غیر ربط::ربب‌| ]][[شامل این ریشه::نا| ]][[ریشه غیر ربط::نا| ]][[شامل این کلمه::إِنّنَا|إِنَّنَا]] [[کلمه غیر ربط::إِنّنَا| ]] [[شامل این ریشه::انن‌| ]][[ریشه غیر ربط::انن‌| ]][[شامل این ریشه::نا| ]][[ریشه غیر ربط::نا| ]][[شامل این کلمه::آمَنّا|آمَنَّا]] [[کلمه غیر ربط::آمَنّا| ]] [[شامل این ریشه::امن‌| ]][[ریشه غیر ربط::امن‌| ]][[شامل این کلمه::فَاغْفِر|فَاغْفِرْ]] [[کلمه غیر ربط::فَاغْفِر| ]] [[شامل این ریشه::غفر| ]][[ریشه غیر ربط::غفر| ]][[شامل این ریشه::ف‌| ]][[ریشه غیر ربط::ف‌| ]][[شامل این کلمه::لَنَا|لَنَا]] [[شامل این ریشه::ل‌| ]][[شامل این ریشه::نا| ]][[شامل این کلمه::ذُنُوبَنَا|ذُنُوبَنَا]] [[کلمه غیر ربط::ذُنُوبَنَا| ]] [[شامل این ریشه::ذنب‌| ]][[ریشه غیر ربط::ذنب‌| ]][[شامل این ریشه::نا| ]][[ریشه غیر ربط::نا| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::قِنَا|قِنَا]] [[کلمه غیر ربط::قِنَا| ]] [[شامل این ریشه::نا| ]][[ریشه غیر ربط::نا| ]][[شامل این ریشه::وقى‌| ]][[ریشه غیر ربط::وقى‌| ]][[شامل این کلمه::عَذَاب|عَذَابَ‌]] [[کلمه غیر ربط::عَذَاب| ]] [[شامل این ریشه::عذب‌| ]][[ریشه غیر ربط::عذب‌| ]][[شامل این کلمه::النّار|النَّارِ]] [[کلمه غیر ربط::النّار| ]] [[شامل این ریشه::نور| ]][[ریشه غیر ربط::نور| ]]'''}}
{{قاب | متن = '''[[شامل این کلمه::الّذِين|الَّذِينَ‌]] [[شامل این ریشه::الذين‌| ]][[شامل این کلمه::يَقُولُون|يَقُولُونَ‌]] [[کلمه غیر ربط::يَقُولُون| ]] [[شامل این ریشه::قول‌| ]][[ریشه غیر ربط::قول‌| ]][[شامل این کلمه::رَبّنَا|رَبَّنَا]] [[کلمه غیر ربط::رَبّنَا| ]] [[شامل این ریشه::ربب‌| ]][[ریشه غیر ربط::ربب‌| ]][[شامل این ریشه::نا| ]][[ریشه غیر ربط::نا| ]][[شامل این کلمه::إِنّنَا|إِنَّنَا]] [[کلمه غیر ربط::إِنّنَا| ]] [[شامل این ریشه::انن‌| ]][[ریشه غیر ربط::انن‌| ]][[شامل این ریشه::نا| ]][[ریشه غیر ربط::نا| ]][[شامل این کلمه::آمَنّا|آمَنَّا]] [[کلمه غیر ربط::آمَنّا| ]] [[شامل این ریشه::امن‌| ]][[ریشه غیر ربط::امن‌| ]][[شامل این کلمه::فَاغْفِر|فَاغْفِرْ]] [[کلمه غیر ربط::فَاغْفِر| ]] [[شامل این ریشه::غفر| ]][[ریشه غیر ربط::غفر| ]][[شامل این ریشه::ف‌| ]][[ریشه غیر ربط::ف‌| ]][[شامل این کلمه::لَنَا|لَنَا]] [[شامل این ریشه::ل‌| ]][[شامل این ریشه::نا| ]][[شامل این کلمه::ذُنُوبَنَا|ذُنُوبَنَا]] [[کلمه غیر ربط::ذُنُوبَنَا| ]] [[شامل این ریشه::ذنب‌| ]][[ریشه غیر ربط::ذنب‌| ]][[شامل این ریشه::نا| ]][[ریشه غیر ربط::نا| ]][[شامل این کلمه::وَ|وَ]] [[شامل این ریشه::و| ]][[شامل این کلمه::قِنَا|قِنَا]] [[کلمه غیر ربط::قِنَا| ]] [[شامل این ریشه::نا| ]][[ریشه غیر ربط::نا| ]][[شامل این ریشه::وقى‌| ]][[ریشه غیر ربط::وقى‌| ]][[شامل این کلمه::عَذَاب|عَذَابَ‌]] [[کلمه غیر ربط::عَذَاب| ]] [[شامل این ریشه::عذب‌| ]][[ریشه غیر ربط::عذب‌| ]][[شامل این کلمه::النّار|النَّارِ]] [[کلمه غیر ربط::النّار| ]] [[شامل این ریشه::نور| ]][[ریشه غیر ربط::نور| ]]'''}}
 
{| class="ayeh-table mw-collapsible mw-collapsed"
 
  !کپی متن آیه
|-
|الَّذِينَ‌ يَقُولُونَ‌ رَبَّنَا إِنَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَ قِنَا عَذَابَ‌ النَّارِ
|}
'''ترجمه '''
'''ترجمه '''
<tabber>
<tabber>
خط ۱۵: خط ۱۸:
|-|صادقی تهرانی=کسانی که می‌گویند: «پروردگارمان! ما بی‌گمان ایمان آوردیم، پس گناهانمان را برایمان بپوشان و ما را از عذاب آتش نگهدار.»
|-|صادقی تهرانی=کسانی که می‌گویند: «پروردگارمان! ما بی‌گمان ایمان آوردیم، پس گناهانمان را برایمان بپوشان و ما را از عذاب آتش نگهدار.»
|-|معزی=آنان که گویند پروردگارا ایمان آوردیم پس بیامرز برای ما گناهان ما را و نگه دار ما را از عذاب آتش‌
|-|معزی=آنان که گویند پروردگارا ایمان آوردیم پس بیامرز برای ما گناهان ما را و نگه دار ما را از عذاب آتش‌
|-|</tabber><br />
|-|english=<div id="qenag">Those who say, “Our Lord, we have believed, so forgive us our sins, and save us from the suffering of the Fire.”</div>
{{آيه | سوره = سوره آل عمران | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::16|١٦]] | قبلی = آل عمران ١٥ | بعدی = آل عمران ١٧  | کلمه = [[تعداد کلمات::12|١٢]] | حرف =  }}
|-|</tabber>
<div class="audiotable">
<div id="quran_sound">ترتیل: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/parhizgar/003016.mp3"></sound></div>
<div id="trans_sound">ترجمه: <sound src="http://dl.bitan.ir/quran/makarem/003016.mp3"></sound></div>
</div>
{{آيه | سوره = سوره آل عمران | نزول = [[نازل شده در سال::15|٣ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::16|١٦]] | قبلی = آل عمران ١٥ | بعدی = آل عمران ١٧  | کلمه = [[تعداد کلمات::12|١٢]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«قِنَا»: ما را محفوظ و مصون دار. از ماده (وقی).
«قِنَا»: ما را محفوظ و مصون دار. از ماده (وقی).
خط ۲۶: خط ۳۴:
<tabber>
<tabber>
المیزان=
المیزان=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۳_بخش۱۱#link72 | آيات ۱۸ - ۱۰، سوره آل عمران<br> ]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۳_بخش۱۱#link72 | آيات ۱۸ - ۱۰، سوره آل عمران<br> ]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۳_بخش۱۱#link74 | آهنگ و غرض كلى اين آيات و ارتباط آنها با آياتقبل<br> ]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۳_بخش۱۱#link74 | آهنگ و غرض كلى اين آيات و ارتباط آنها با آياتقبل<br> ]]
خط ۷۰: خط ۷۹:
*[[تفسیر:المیزان جلد۳_بخش۱۵#link115 | بالاترين لذتها در دنيا و آخرت كدام است ؟<br> ]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۳_بخش۱۵#link115 | بالاترين لذتها در دنيا و آخرت كدام است ؟<br> ]]


}}
|-|نمونه=
|-|نمونه=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:نمونه جلد۲_بخش۸۱#link368 | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:نمونه جلد۲_بخش۸۱#link368 | تفسیر آیات]]
}}
|-| تفسیر نور=
===تفسیر نور (محسن قرائتی)===
{{ نمایش فشرده تفسیر|
«16» الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا إِنَّنا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ قِنا عَذابَ النَّارِ
(پرهيزگاران) كسانى‌اند كه مى‌گويند: پروردگارا! براستى كه ما ايمان آورده‌ايم، پس گناهان ما را ببخشاى و ما را از عذاب آتش حفظ فرما.
===پیام ها===
1- متّقين، همواره در انابه و دعا هستند. «يَقُولُونَ»
2- ايمان، زمينه‌ى عفو الهى است. «آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا»
3- عفو، از شئون ربوبيّت و لازمه‌ى تربيت است. «رَبَّنا ... فَاغْفِرْ لَنا»
4- ترس از قهر و عذاب خداوند، از نشانه‌هاى تقواست. «قِنا عَذابَ النَّارِ»
5- به كارهاى خوبتان اعتماد نكنيد. با آنكه اهل تقوا هستيد، باز هم از قهر الهى بايد ترسيد. «قِنا عَذابَ النَّارِ»
}}
|-|
اثنی عشری=
===تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا إِنَّنا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ قِنا عَذابَ النَّارِ «16»
الَّذِينَ يَقُولُونَ‌: متقيان كسانى هستند كه از روى نياز بدرگاه الهى مى‌گويند: رَبَّنا إِنَّنا آمَنَّا: پروردگارا بدرستى كه ما ايمان آورديم به آنچه فرمودى، و جوارح خود را در بندگى و فرمانبردارى تو صرف نمائيم، اميد آمرزش از درگاه تو داريم، فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا: پس بيامرز براى ما گناهان ما را، و خط كرم و عفو بر دفتر عصيان ما بركش، وَ قِنا عَذابَ النَّارِ: و نگهدار ما را از عذاب آتش جهنم.
}}
|-|
روان جاوید=
===تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا إِنَّنا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ قِنا عَذابَ النَّارِ «16»
ترجمه‌
آنانكه ميگويند پروردگار ما همانا ما ايمان آورديم پس بيامرز گناهان ما را و نگاهدار ما را از عذاب آتش.
}}
|-|
اطیب البیان=
===اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)===
{{نمایش فشرده تفسیر|
الَّذِين‌َ يَقُولُون‌َ رَبَّنا إِنَّنا آمَنّا فَاغفِر لَنا ذُنُوبَنا وَ قِنا عَذاب‌َ النّارِ «16»
متقين‌ كساني‌ هستند ‌که‌ ‌در‌ پيشگاه‌ پروردگار عرض‌ ميكنند پروردگارا ‌ما ايمان‌ آورديم‌ ‌پس‌ ‌از‌ گناهان‌ ‌ما درگذر و ‌ما ‌را‌ باز دار ‌از‌ عذاب‌ آتش‌ قيامت‌.
جلد 3 - صفحه 134
الّذين‌ صفت‌ متّقين‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌در‌ ‌آيه‌ قبل‌ ذكر شد و صفات‌ متّقين‌ بسيار ‌است‌ چنانچه‌ ‌در‌ مجلّد اول‌ ‌در‌ ذيل‌ هُدي‌ً لِلمُتَّقِين‌َ صفحه‌ 128 و ‌در‌ ذيل‌ لَعَلَّكُم‌ تَتَّقُون‌َ ص‌ 442 و خطبه‌ همّام‌ مفصّلا ذكر شد، و ‌در‌ ‌اينکه‌ ‌آيه‌ شريفه‌ ‌اينکه‌ صفت‌ ‌را‌ بيان‌ ميفرمايد:
يَقُولُون‌َ بزبان‌ و دل‌ اقرار و اعتراف‌ ميكنند و ميگويند:
رَبَّنا إِنَّنا آمَنّا ايمان‌ مركّب‌ ارتباطي‌ ‌است‌ ‌اگر‌ يك‌ جزء كوچك‌ ‌آن‌ ‌از‌ ‌بين‌ برود ايمان‌ ‌از‌ ‌بين‌ ميرود مثل‌ نماز ‌است‌، مؤمن‌ كسي‌ ‌را‌ گويند ‌که‌ معتقد بجميع‌ عقائد حقّه‌ ‌از‌ مبدء ‌تا‌ معاد طبق‌ مذهب‌ شيعه‌ اثني‌ عشري‌ ‌باشد‌ و تمام‌ ضروريّات‌ دين‌ و مذهب‌ ‌را‌ معترف‌ ‌باشد‌ و تصديق‌ بجميع‌ ‌ما جاء ‌به‌ النبي‌ّ صلّي‌ اللّه‌ ‌عليه‌ و آله‌ و سلّم‌ ‌از‌ عقائد و اخلاقيّات‌ و احكام‌ شرع‌ داشته‌ ‌باشد‌.
فَاغفِر لَنا ذُنُوبَنا چه‌ گناهاني‌ ‌که‌ قبل‌ ‌از‌ ايمان‌ ‌از‌ ‌آنها‌ سر زده‌ و چه‌ گناهاني‌ ‌که‌ ‌در‌ دوره‌ ايمان‌ مرتكب‌ ‌شده‌:
ذُنُوبَنا جمع‌ مضاف‌ ‌است‌ افاده‌ عموم‌ ميكند شامل‌ جميع‌ گناهان‌ ميشود، و ‌از‌ اينجا اشكالي‌ توليد ميشود ‌که‌ بسيار ‌از‌ گناهان‌ حق‌ ‌النّاس‌ ‌است‌ ‌ يا ‌ حق‌ جاني‌ ‌ يا ‌ عرضي‌ ‌ يا ‌ مالي‌ و ‌تا‌ صاحبان‌ حق‌ راضي‌ نشوند گذشت‌ ‌از‌ ‌آنها‌ معني‌ ندارد بلكه‌ خلاف‌ عدل‌ ‌است‌.
جواب‌‌-‌ اولا خداوند متعال‌ قادر ‌است‌ ‌که‌ بذوي‌ الحقوق‌ فرداي‌ قيامت‌ ‌آن‌ قدر عنايت‌ فرمايد ‌تا‌ ‌آنها‌ راضي‌ شوند.
و ثانيا بنده‌ ‌هر‌ چه‌ دارد ‌از‌ جانب‌ خداوند ‌است‌ ‌از‌ ‌خود‌ هيچ‌ ندارد خداوند ‌را‌ ميرسد ‌که‌ فرداي‌ قيامت‌ بفرمايد آنچه‌ بتو دادم‌ ‌از‌ ‌من‌ ‌بود‌ و ‌من‌ ‌از‌ آنچه‌ ‌که‌ ‌اينکه‌ بنده‌ ‌از‌ تو گرفته‌ گذشتم‌ و ‌پس‌ ‌از‌ گذشت‌ ‌من‌ ديگر چه‌ حقّي‌ داري‌ ‌از‌ ‌او‌ مطالبه‌ كني‌.
وَ قِنا عَذاب‌َ النّارِ ‌اينکه‌ جمله‌ متفرّع‌ ‌بر‌ جمله‌ قبل‌ ‌است‌ و ثمرات‌ و نتائج‌
جلد 3 - صفحه 135
‌او‌ ‌است‌ ‌که‌ البتّه‌ ‌اگر‌ مغفرت‌ الهي‌ تمام‌ گناهان‌ مؤمن‌ ‌را‌ بگيرد نتيجه‌ ‌آن‌ نجات‌ ‌از‌ عذاب‌ آتش‌ ‌است‌ كأنّه‌ عرض‌ ميكند ‌که‌ ‌از‌ گناهان‌ ‌ما درگذر ‌تا‌ ‌از‌ عذاب‌ آتش‌ نجات‌ پيدا كنيم‌.
}}
|-|
برگزیده تفسیر نمونه=
===برگزیده تفسیر نمونه===
{{نمایش فشرده تفسیر|
]
(آیه 16)- در این آیه به معرفی بندگان پرهیزکار که در آیه قبل به آن اشاره شده بود پرداخته و شش صفت ممتاز برای آنها بر می‌شمرد.
1- نخست این که: آنان با تمام دل و جان متوجه پروردگار خویشند و ایمان، قلب آنها را روشن ساخته و به همین دلیل در برابر اعمال خویش به شدت احساس مسؤولیت می‌کنند، می‌فرماید: «همان کسانی که می‌گویند پروردگارا! ما ایمان آورده‌ایم، گناهان ما را ببخش و ما را از عذاب آتش نگاهدار» (الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنا إِنَّنا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ قِنا عَذابَ النَّارِ).
2- «آنها که صبر و استقامت دارند» (الصَّابِرِینَ).
و در برابر حوادث سخت که در مسیر اطاعت پروردگار پیش می‌آید، و همچنین در برابر گناهان و به هنگام پیش آمدن شداید و گرفتاریهای فردی و اجتماعی، شکیبایی و ایستادگی به خرج می‌دهند.
ج1، ص269
3- «آنها که راستگو و درست‌کردارند» و آنچه در باطن به آن معتقدند در ظاهر به آن عمل می‌کنند و از نفاق و دروغ و تقلب و خیانت دورند (وَ الصَّادِقِینَ).
4- «آنها که خاضع و فروتن هستند» و در طریق بندگی و عبودیت خدا بر این کار مداومت دارند (وَ الْقانِتِینَ).
5- «آنها که در راه خدا انفاق می‌کنند» نه تنها از اموال، بلکه از تمام مواهب مادی و معنوی که در اختیار دارند به نیازمندان می‌بخشند (وَ الْمُنْفِقِینَ).
6- «و آنها که سحرگاهان، استغفار و طلب آمرزش می‌کنند» (وَ الْمُسْتَغْفِرِینَ بِالْأَسْحارِ).
در آن هنگام که چشمهای غافلان و بی‌خبران در خواب است و غوغاهای جهان مادی فرو نشسته و به همین دلیل حالت حضور قلب و توجه خاص به ارزشهای اصیل در قلب مردان خدا زنده می‌شود به پا می‌خیزند و در پیشگاه با عظمتش سجده می‌کنند و از گناهان خود آمرزش می‌طلبند و محو انوار جلال کبریایی او می‌شوند.
در حدیثی از امام صادق علیه السّلام در تفسیر این آیه می‌خوانیم که فرمود: «هر کس در نماز وتر (آخرین رکعت نماز شب) هفتاد بار بگوید (استغفر اللّه ربّی و اتوب الیه) و تا یک سال این عمل را ادامه دهد خداوند او را از استغفار کنندگان در سحر «وَ الْمُسْتَغْفِرِینَ بِالْأَسْحارِ» قرار می‌دهد و او را مشمول عفو و رحمت خود می‌سازد»
}}
|-|تسنیم=
|-|تسنیم=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
*[[تفسیر:تسنیم | تفسیر آیات]]
|-|نور=
}}
*[[تفسیر:نور  | تفسیر آیات]]
 
|-|</tabber>
|-|</tabber>


خط ۱۲۲: خط ۲۴۱:
[[رده:آداب استغفار]][[رده:آثار ایمان]][[رده:ترس از عذاب]][[رده:ترس پسندیده]][[رده:آمرزش خدا]][[رده:ربوبیت خدا]][[رده:عذاب خدا]][[رده:آداب دعا]][[رده:عذاب جهنم]][[رده:عوامل نجات از عذاب]][[رده:استغفار متقین]][[رده:ایمان متقین]][[رده:دعاى متقین]][[رده:صفات متقین]]
[[رده:آداب استغفار]][[رده:آثار ایمان]][[رده:ترس از عذاب]][[رده:ترس پسندیده]][[رده:آمرزش خدا]][[رده:ربوبیت خدا]][[رده:عذاب خدا]][[رده:آداب دعا]][[رده:عذاب جهنم]][[رده:عوامل نجات از عذاب]][[رده:استغفار متقین]][[رده:ایمان متقین]][[رده:دعاى متقین]][[رده:صفات متقین]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره آل عمران ]]
[[رده:آیات قرآن]] [[رده:سوره آل عمران ]]
{{#seo:
|title=آیه 16 سوره آل عمران
|title_mode=replace
|keywords=آیه 16 سوره آل عمران,آل عمران 16,الَّذِينَ‌ يَقُولُونَ‌ رَبَّنَا إِنَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَ قِنَا عَذَابَ‌ النَّارِ,آداب استغفار,آثار ایمان,ترس از عذاب,ترس پسندیده,آمرزش خدا,ربوبیت خدا,عذاب خدا,آداب دعا,عذاب جهنم,عوامل نجات از عذاب,استغفار متقین,ایمان متقین,دعاى متقین,صفات متقین,آیات قرآن سوره آل عمران
|description=الَّذِينَ‌ يَقُولُونَ‌ رَبَّنَا إِنَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَ قِنَا عَذَابَ‌ النَّارِ
|image=Wiki_Logo.png
|image_alt=الکتاب
|site_name=الکتاب
}}

نسخهٔ کنونی تا ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۴:۴۶

کپی متن آیه
الَّذِينَ‌ يَقُولُونَ‌ رَبَّنَا إِنَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَ قِنَا عَذَابَ‌ النَّارِ

ترجمه

همان کسانی که می‌گویند: «پروردگارا! ما ایمان آورده‌ایم؛ پس گناهان ما را بیامرز، و ما را از عذابِ آتش، نگاهدار!»

كسانى كه مى‌گويند: پروردگارا! ايمان آورديم پس گناهان ما را بيامرز و ما را از عذاب آتش در امان دار
همان كسانى كه مى‌گويند: پروردگارا، ما ايمان آورديم؛ پس گناهان ما را بر ما ببخش، و ما را از عذاب آتش نگاه دار.
آنان که (به درگاه الهی) عرضه دارند: پروردگارا: (به کرم خود) گناهان ما ببخش و ما را از عذاب جهنّم نگاه دار.
آنان که می گویند: پروردگارا! قطعاً ما ایمان آوردیم، پس گناهانمان را بیامرز وما را از عذاب آتش نگاه دار.
كسانى كه مى‌گويند: اى پروردگار ما، ايمان آورديم. گناهان ما را بيامرز و ما را از عذاب آتش حفظ كن،
آنان که می‌گویند پروردگارا ما ایمان آورده‌ایم گناهان ما را بیامرز و ما را از عذاب دوزخ در امان بدار
آنان كه گويند: پروردگارا، ما ايمان آورديم پس براى ما گناهانمان را بيامرز و ما را از آتش دوزخ نگاه دار
و همان کسانی که (ایمان، دل آنان را لبریز می‌سازد و فریاد برمی‌آورند و) می‌گویند: پرودگارا! ما ایمان آورده‌ایم، پس گناهان ما را ببخش و ما را از عذاب آتش (دوزخ) به دور دار.
کسانی که می‌گویند: «پروردگارمان! ما بی‌گمان ایمان آوردیم، پس گناهانمان را برایمان بپوشان و ما را از عذاب آتش نگهدار.»
آنان که گویند پروردگارا ایمان آوردیم پس بیامرز برای ما گناهان ما را و نگه دار ما را از عذاب آتش‌

Those who say, “Our Lord, we have believed, so forgive us our sins, and save us from the suffering of the Fire.”
ترتیل:
ترجمه:
آل عمران ١٥ آیه ١٦ آل عمران ١٧
سوره : سوره آل عمران
نزول : ٣ هجرت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٢
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«قِنَا»: ما را محفوظ و مصون دار. از ماده (وقی).


تفسیر


تفسیر نور (محسن قرائتی)


«16» الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا إِنَّنا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ قِنا عَذابَ النَّارِ

(پرهيزگاران) كسانى‌اند كه مى‌گويند: پروردگارا! براستى كه ما ايمان آورده‌ايم، پس گناهان ما را ببخشاى و ما را از عذاب آتش حفظ فرما.

پیام ها

1- متّقين، همواره در انابه و دعا هستند. «يَقُولُونَ»

2- ايمان، زمينه‌ى عفو الهى است. «آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا»

3- عفو، از شئون ربوبيّت و لازمه‌ى تربيت است. «رَبَّنا ... فَاغْفِرْ لَنا»

4- ترس از قهر و عذاب خداوند، از نشانه‌هاى تقواست. «قِنا عَذابَ النَّارِ»

5- به كارهاى خوبتان اعتماد نكنيد. با آنكه اهل تقوا هستيد، باز هم از قهر الهى بايد ترسيد. «قِنا عَذابَ النَّارِ»

تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی)



الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا إِنَّنا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ قِنا عَذابَ النَّارِ «16»

الَّذِينَ يَقُولُونَ‌: متقيان كسانى هستند كه از روى نياز بدرگاه الهى مى‌گويند: رَبَّنا إِنَّنا آمَنَّا: پروردگارا بدرستى كه ما ايمان آورديم به آنچه فرمودى، و جوارح خود را در بندگى و فرمانبردارى تو صرف نمائيم، اميد آمرزش از درگاه تو داريم، فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا: پس بيامرز براى ما گناهان ما را، و خط كرم و عفو بر دفتر عصيان ما بركش، وَ قِنا عَذابَ النَّارِ: و نگهدار ما را از عذاب آتش جهنم.


تفسیر روان جاوید (ثقفى تهرانى)


الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا إِنَّنا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ قِنا عَذابَ النَّارِ «16»

ترجمه‌

آنانكه ميگويند پروردگار ما همانا ما ايمان آورديم پس بيامرز گناهان ما را و نگاهدار ما را از عذاب آتش.

اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب)


الَّذِين‌َ يَقُولُون‌َ رَبَّنا إِنَّنا آمَنّا فَاغفِر لَنا ذُنُوبَنا وَ قِنا عَذاب‌َ النّارِ «16»

متقين‌ كساني‌ هستند ‌که‌ ‌در‌ پيشگاه‌ پروردگار عرض‌ ميكنند پروردگارا ‌ما ايمان‌ آورديم‌ ‌پس‌ ‌از‌ گناهان‌ ‌ما درگذر و ‌ما ‌را‌ باز دار ‌از‌ عذاب‌ آتش‌ قيامت‌.

جلد 3 - صفحه 134

الّذين‌ صفت‌ متّقين‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌در‌ ‌آيه‌ قبل‌ ذكر شد و صفات‌ متّقين‌ بسيار ‌است‌ چنانچه‌ ‌در‌ مجلّد اول‌ ‌در‌ ذيل‌ هُدي‌ً لِلمُتَّقِين‌َ صفحه‌ 128 و ‌در‌ ذيل‌ لَعَلَّكُم‌ تَتَّقُون‌َ ص‌ 442 و خطبه‌ همّام‌ مفصّلا ذكر شد، و ‌در‌ ‌اينکه‌ ‌آيه‌ شريفه‌ ‌اينکه‌ صفت‌ ‌را‌ بيان‌ ميفرمايد:

يَقُولُون‌َ بزبان‌ و دل‌ اقرار و اعتراف‌ ميكنند و ميگويند:

رَبَّنا إِنَّنا آمَنّا ايمان‌ مركّب‌ ارتباطي‌ ‌است‌ ‌اگر‌ يك‌ جزء كوچك‌ ‌آن‌ ‌از‌ ‌بين‌ برود ايمان‌ ‌از‌ ‌بين‌ ميرود مثل‌ نماز ‌است‌، مؤمن‌ كسي‌ ‌را‌ گويند ‌که‌ معتقد بجميع‌ عقائد حقّه‌ ‌از‌ مبدء ‌تا‌ معاد طبق‌ مذهب‌ شيعه‌ اثني‌ عشري‌ ‌باشد‌ و تمام‌ ضروريّات‌ دين‌ و مذهب‌ ‌را‌ معترف‌ ‌باشد‌ و تصديق‌ بجميع‌ ‌ما جاء ‌به‌ النبي‌ّ صلّي‌ اللّه‌ ‌عليه‌ و آله‌ و سلّم‌ ‌از‌ عقائد و اخلاقيّات‌ و احكام‌ شرع‌ داشته‌ ‌باشد‌.

فَاغفِر لَنا ذُنُوبَنا چه‌ گناهاني‌ ‌که‌ قبل‌ ‌از‌ ايمان‌ ‌از‌ ‌آنها‌ سر زده‌ و چه‌ گناهاني‌ ‌که‌ ‌در‌ دوره‌ ايمان‌ مرتكب‌ ‌شده‌:

ذُنُوبَنا جمع‌ مضاف‌ ‌است‌ افاده‌ عموم‌ ميكند شامل‌ جميع‌ گناهان‌ ميشود، و ‌از‌ اينجا اشكالي‌ توليد ميشود ‌که‌ بسيار ‌از‌ گناهان‌ حق‌ ‌النّاس‌ ‌است‌ ‌ يا ‌ حق‌ جاني‌ ‌ يا ‌ عرضي‌ ‌ يا ‌ مالي‌ و ‌تا‌ صاحبان‌ حق‌ راضي‌ نشوند گذشت‌ ‌از‌ ‌آنها‌ معني‌ ندارد بلكه‌ خلاف‌ عدل‌ ‌است‌.

جواب‌‌-‌ اولا خداوند متعال‌ قادر ‌است‌ ‌که‌ بذوي‌ الحقوق‌ فرداي‌ قيامت‌ ‌آن‌ قدر عنايت‌ فرمايد ‌تا‌ ‌آنها‌ راضي‌ شوند.

و ثانيا بنده‌ ‌هر‌ چه‌ دارد ‌از‌ جانب‌ خداوند ‌است‌ ‌از‌ ‌خود‌ هيچ‌ ندارد خداوند ‌را‌ ميرسد ‌که‌ فرداي‌ قيامت‌ بفرمايد آنچه‌ بتو دادم‌ ‌از‌ ‌من‌ ‌بود‌ و ‌من‌ ‌از‌ آنچه‌ ‌که‌ ‌اينکه‌ بنده‌ ‌از‌ تو گرفته‌ گذشتم‌ و ‌پس‌ ‌از‌ گذشت‌ ‌من‌ ديگر چه‌ حقّي‌ داري‌ ‌از‌ ‌او‌ مطالبه‌ كني‌.

وَ قِنا عَذاب‌َ النّارِ ‌اينکه‌ جمله‌ متفرّع‌ ‌بر‌ جمله‌ قبل‌ ‌است‌ و ثمرات‌ و نتائج‌

جلد 3 - صفحه 135

‌او‌ ‌است‌ ‌که‌ البتّه‌ ‌اگر‌ مغفرت‌ الهي‌ تمام‌ گناهان‌ مؤمن‌ ‌را‌ بگيرد نتيجه‌ ‌آن‌ نجات‌ ‌از‌ عذاب‌ آتش‌ ‌است‌ كأنّه‌ عرض‌ ميكند ‌که‌ ‌از‌ گناهان‌ ‌ما درگذر ‌تا‌ ‌از‌ عذاب‌ آتش‌ نجات‌ پيدا كنيم‌.

برگزیده تفسیر نمونه


]

(آیه 16)- در این آیه به معرفی بندگان پرهیزکار که در آیه قبل به آن اشاره شده بود پرداخته و شش صفت ممتاز برای آنها بر می‌شمرد.

1- نخست این که: آنان با تمام دل و جان متوجه پروردگار خویشند و ایمان، قلب آنها را روشن ساخته و به همین دلیل در برابر اعمال خویش به شدت احساس مسؤولیت می‌کنند، می‌فرماید: «همان کسانی که می‌گویند پروردگارا! ما ایمان آورده‌ایم، گناهان ما را ببخش و ما را از عذاب آتش نگاهدار» (الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنا إِنَّنا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ قِنا عَذابَ النَّارِ).

2- «آنها که صبر و استقامت دارند» (الصَّابِرِینَ).

و در برابر حوادث سخت که در مسیر اطاعت پروردگار پیش می‌آید، و همچنین در برابر گناهان و به هنگام پیش آمدن شداید و گرفتاریهای فردی و اجتماعی، شکیبایی و ایستادگی به خرج می‌دهند.

ج1، ص269

3- «آنها که راستگو و درست‌کردارند» و آنچه در باطن به آن معتقدند در ظاهر به آن عمل می‌کنند و از نفاق و دروغ و تقلب و خیانت دورند (وَ الصَّادِقِینَ).

4- «آنها که خاضع و فروتن هستند» و در طریق بندگی و عبودیت خدا بر این کار مداومت دارند (وَ الْقانِتِینَ).

5- «آنها که در راه خدا انفاق می‌کنند» نه تنها از اموال، بلکه از تمام مواهب مادی و معنوی که در اختیار دارند به نیازمندان می‌بخشند (وَ الْمُنْفِقِینَ).

6- «و آنها که سحرگاهان، استغفار و طلب آمرزش می‌کنند» (وَ الْمُسْتَغْفِرِینَ بِالْأَسْحارِ).

در آن هنگام که چشمهای غافلان و بی‌خبران در خواب است و غوغاهای جهان مادی فرو نشسته و به همین دلیل حالت حضور قلب و توجه خاص به ارزشهای اصیل در قلب مردان خدا زنده می‌شود به پا می‌خیزند و در پیشگاه با عظمتش سجده می‌کنند و از گناهان خود آمرزش می‌طلبند و محو انوار جلال کبریایی او می‌شوند.

در حدیثی از امام صادق علیه السّلام در تفسیر این آیه می‌خوانیم که فرمود: «هر کس در نماز وتر (آخرین رکعت نماز شب) هفتاد بار بگوید (استغفر اللّه ربّی و اتوب الیه) و تا یک سال این عمل را ادامه دهد خداوند او را از استغفار کنندگان در سحر «وَ الْمُسْتَغْفِرِینَ بِالْأَسْحارِ» قرار می‌دهد و او را مشمول عفو و رحمت خود می‌سازد»

نکات آیه

۱ - اقرار به ایمان و دعاى مستمر تقواپیشگان به درگاه خداوند (للّذین اتقوا ... الّذین یقولون ربّنا) استمرار، از فعل مضارع «یقولون» برداشت شده است. و «الذین یقولون»، بیان ویژگیهاى «الذین اتقوا» است.

۲ - تقوا پیشگان، همواره خواستار بخشایش گناهان خویش از خدا و مصونیّت از عذاب دوزخند. (للّذین اتقوا ... فاغفرلنا ذنوبنا و قنا عذاب النار) «الذین یقولون»، بیان ویژگیهاى «الذین اتقوا» است.

۳ - نگرانى دائمى متّقین، از کردار خویش و عذاب الهى (للّذین اتقوا ... یقولون ربّنا ... فاغفرلنا ذنوبنا و قنا عذاب النار) استمرار و دوام، از فعل مضارع «یقولون» استفاده شده است.

۴ - ایمان، زمینه ساز غفران الهى و مصونیّت از عذاب دوزخ (امنّا فاغفرلنا ذنوبنا و قنا عذاب النار) برداشت فوق، از ترتّب «غفران» به وسیله «فاء» بر ایمان، استفاده شده است.

۵ - اظهار ایمان قبل از دعا، از آداب طلب غفران و نیایش (امنّا فاغفرلنا ذنوبنا و قنا عذاب النار)

۶ - بخشایش گناه بندگان، جلوه ربوبیّت الهى است. (ربّنا ... فاغفرلنا) از اسناد «غفران» به مقام ربوبیّت برداشت شده است.

۷ - مطلوبیّت دعا و تعمیم دادن آن نسبت به همگان (ربّنا ... فاغفرلنا)

۸ - بخشایش گناهان انسان از سوى خداوند، زمینه مصونیّت او از عذاب (فاغفرلنا ذنوبنا و قنا عذاب النار) تقواپیشگان، نخست بخشایش گناهان را مى طلبند و پس از آن، طالب دورى از عذاب هستند.

۹ - درخواست از مقام ربوبیّت حق و عدم اتّکاى به عمل صالح خویش، ادب دعا (ربّنا انّنا امنّا) همواره در قرآن، ایمان و عمل صالح با هم ذکر مى شود; ولى در اینجا چون مقام دعاست، گوینده على رغم دارا بودن عمل صالح «تقوا»، یادى از آن نمى کند.

موضوعات مرتبط

  • استغفار: آداب استغفار ۵
  • ایمان: آثار ایمان ۴
  • ترس: ترس از عذاب ۳ ; ترس پسندیده ۳
  • جهنّم: ۲
  • خدا: آمرزش خدا ۴، ۵، ۶، ۸;ربوبیّت خدا ۶، ۹ ; عذاب خدا ۳
  • دعا: آداب دعا ۵، ۷، ۹
  • عذاب: ۳ عذاب جهنم ۲ ; عوامل نجات از عذاب ۴، ۸
  • عمل صالح: ۹
  • متقین: استغفار متقین ۲ ; ایمان متقین ۱ ; دعاى متقین ۱، ۲ ; صفات متقین ۱، ۲، ۳

منابع