الرعد ٢٩
ترجمه
الرعد ٢٨ | آیه ٢٩ | الرعد ٣٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَلَّذِینَ»: بدل از (أَلَّذِینَ) در آیه قبلی است و یا مبتدا و خبر آن جمله دعائی (طُوبَی لَهُمْ) است. «طُوبَی»: اسم خاصّ بهشت است. یا این که مصدر است و به معنی نیک و زیبا است، و یا اسم تفضیل و مؤنّث (أَطْیَبُ) است و به معنی پاکیزهترین و زیباترین. «طُوبَی لَهُمْ»: بهشت یا زیباترین سرانجام از آن ایشان است. خوشا به حال ایشان! «مَآبٍ»: محلّ بازگشت. بازگشت (نگا: آلعمران / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۳۵ - ۲۷، سوره رعد
- هدايت به دست خدا است و صرف وجود آيت معجزه سبب ايمان آوردن نيست
- ايمان صرف ادراك نيست بلكه بايد تواءم با تسليم وقبول قلبى باشد
- حقيقت ترس از خدا و عدم منافات آن با اطمينان به خدا
- مراد از ((ذكر)) اعم از ذكر لفظى است
- توضيحى درباره اينكه دلها فقط به ذكر خدا آرام مى گيرند
- مراد از حيات طيبه و ((معيشت طوبى )) كه از آثار آرامش و اطمينان قلب است
- بيان اقوال مختلف در ذيل ((طوبى لهم )) به نقل از مجمع البيان
- معناى جمله : ((اليه متاب ))
- بدون مشيت خداوند شگفت ترين آثار الهى نيز اثرى در هدايت گمراهان نخواهد داشت
- وجوهى كه در معناى آيه شريفه : ((و لو ان قرانا سيرت بهالجبال ... بل لله الامر جميعا)) گفته شده است
- سه وجه در معناى آيه : ((افلم يياءس الذين امنوا ان لو يشاء الله لهدى الناس جميعا))
- تهديد كفارى كه در ابتداى دعوت اسلام انكار و دشمنى پيشه كردند به نزول مصيبتها
- معناى قائم بودن خداى تعالى بر هر نفس و به هر آنچه مى كند
- احتجاجى بى سابقه عليه مشركين : اوصاف وفضائل شركاى خدا را بيان كنيد...
- وعده به مؤ منان در مقابل وعيدى كه به كافران داده شد
- بحث روايتى
- رواياتى در ذيل جمله : ((الا بذكر الله تطمئن القلوب )) و بيان اينكه پيامبر (صلىالله عليه و آله ) و اهل بيت او (عليهم السلام ) مصاديق ذكر خدايند
- چند روايت درباره شجره طوبى در ذيل جمله : ((طوبى لهم و حسن ماب ))
- رواياتى در ذيل آيه : ((و لو ان قرانا سيرت بهالجبال ...))
نکات آیه
۱- مؤمنان به خداى یکتا ، پیامبر(ص) و قرآن که داراى عمل صالح باشند ، از بهترین و پاک ترین زندگیهاى دنیوى بهره مندند. (الذین ءامنوا و عملوا الصلحت طوبى لهم) متعلق «ءامنوا» به قرینه آیات گذشته توحید ، پیامبر(ص) و قرآن است. «طوبى» اسم تفضیل مؤنث اطیب و به معناى بهترین و پاک ترین مى باشد و مراد از آن به قرینه مقابله آن با «مئاب» حیات و زندگانى برتر و پاک تر دنیوى است.
۲- فرجام نیکو (سعادت اخروى) از آنِ مؤمنانِ داراى عمل صالح است. (الذین ءامنوا و عملوا الصلحت طوبى لهم و حسن مئاب) «مئاب» مصدر میمى و به معناى بازگشت است و مراد از آن سراى آخرت مى باشد. قابل ذکر است که «طوبى» مبتدا و «حسن مئاب» عطف بر آن و «لهم» خبر براى آن دو مى باشد.
۳- تأثیر ایمان در سعادت دنیا و آخرت آدمى ، در گرو همراهى آن با اعمال صالح است. (الذین ءامنوا و عملوا الصلحت طوبى لهم و حسن مئاب)
۴- اعمال صالح بدون ایمان ، تضمین کننده سعادت دنیا و آخرت نیست. (الذین ءامنوا و عملوا الصلحت طوبى لهم و حسن مئاب)
روایات و احادیث
۵- «سئل رسول الله(ص) عن طوبى قال: شجرة أصلها فى دارى و فرعها على أهل الجنة ثم سئل عنها مرّة اُخرى فقال: فى دار على(ع) ... ان دارى و دار على فى الجنة بمکان واحد ;[۱] از رسول خدا(ص) درباره طوبى سؤال شد، فرمود: درختى است که ریشه آن در خانه من و شاخه هاى آن بر سر بهشتیان است. سپس مرتبه دیگرى از [رسول خدا]سؤال شد، حضرت فرمود: در خانه على(ع) است ... همانا خانه من و على(ع) در بهشت در یک مکان است».
موضوعات مرتبط
- امام على(ع): فضایل امام على(ع) ۵
- ایمان: آثار ایمان ۳; اهمیت ایمان ۴; ایمان و عمل صالح ۳
- درخت طوبى: مکان درخت طوبى ۵
- سعادت: عوامل سعادت اخروى ۳، ۴; عوامل سعادت دنیوى ۳
- سعادتمندان: ۲
- صالحان: حُسن فرجام صالحان ۲; زندگى دنیوى صالحان ۱; سعادت اخروى صالحان ۲
- عمل صالح: آثار عمل صالح ۱، ۴; اهمیت عمل صالح ۳; عمل صالح و ایمان ۴
- مؤمنان: حُسن فرجام مؤمنان ۲; زندگى دنیوى مؤمنان ۱; سعادت اخروى مؤمنان ۲; فضایل مؤمنان ۱
- محمد(ص): فضایل محمد(ص) ۵
منابع
- ↑ مجمع البیان، ج ۵، ص ۴۴۸ ; نورالثقلین، ج ۲، ص ۵۰۶، ح ۱۳۷.