يونس ٥٢
ترجمه
يونس ٥١ | آیه ٥٢ | يونس ٥٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الخُلْدِ»: سرمدی. ابدی. دائمی.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
اصْلَوْهَا فَاصْبِرُوا أَوْ لاَ... (۲)
يَوْمَ يُدَعُّونَ إِلَى نَارِ... (۰) هٰذِهِ النَّارُ الَّتِي کُنْتُمْ... (۱) أَ فَسِحْرٌ هٰذَا أَمْ أَنْتُمْ لاَ... (۰)
تفسیر
- آيات ۵۶ - ۴۶، سوره يونس
- سنت الهى مبنى بر فرستادن رسول براى همه امم و قضاء به حق وعدل در بين مصدقين و مكذبين و نجات دادن گروهاول و عذاب و هلاك كردن گروه دوم
- امت ها همچون افراد اجل و پايانى دارند و امم پيشين بعد ازارسال رسل و پيدايش اختلاف در ميان مردم ، با قضاء الهى معذب و منقرض شده اند
- اين پندار غلط و خرافى كه عذاب دنيوى از امت اسلام برداشته شده با منطق اسلامسازگار نيست
- سرزنش آنهايى كه از روى استهزاء شتاب درنزول عذاب را درخواست كردند
- سلطنت و مالكيت خداى تعالى قابلمقايسه با سلطنت هاى اعتبارى ظاهرى افراد انسان نيست و وجود مانع و رادع از تحقق ارادهحق متعال ، معقول نيست
- قول خداى تعالى و وعده او همان فعل محقق او است وقابل تخلف و ترديد نمى باشد (ان وعداللّه حق )
- بحث روايتى
- (دو روايت در ذيل آيات گذشته مربوط به عذاب )
نکات آیه
۱ - جاودانه و همیشگى بودن عذاب ظالمان، در جهان آخرت به آنان اعلام خواهد شد. (ثم قیل للذین ظلموا ذوقوا عذاب الخلد)
۲ - مردمى که با عذاب استیصال نابود مى شوند، مردمى ظالم و ستم پیشه بوده و در عذاب جاودان اخروى، معذّب خواهند بود. (أثم إذا ما وقع ... ثم قیل للذین ظلموا ذوقوا عذاب الخلد)
۳ - مشرکان تکذیب کننده پیامبر (ص) و قرآن، مردمى ظالم و ستم پیشه اند. (أثم إذا ما وقع ءامنتم به ... ثم قیل للذین ظلموا)
۴ - تکذیب و انکار قرآن، ظلم و موجب مخلد شدن مکذبان و منکران در عذاب اخروى است. (أثم إذا ما وقع ءامنتم به ... ثم قیل للذین ظلموا ذوقوا عذاب الخلد)
۵ - ابتلاى ستم پیشگان به عذاب ابدى در قیامت، تنها نتیجه ستم مستمر خود آنان است. (ثم قیل للذین ظلموا ذوقوا عذاب الخلد هل تجزون إلا بما کنتم تکسبون)
۶ - مجازات انسان در قیامت، محصول دستاوردهاى دنیوى خود اوست. (هل تجزون إلا بما کنتم تکسبون)
۷ - بین کردار انسان و مجازات او در آخرت، تناسب کامل وجود دارد. (ذوقوا عذاب الخلد هل تجزون إلا بما کنتم تکسبون) «باء» در جمله «هل تجزون إلا بما کنتم تکسبون» براى مقابله است و این جمله مى تواند پاسخ این سؤال باشد که: چرا کافران به عذاب ابدى دچار خواهند شد؟ (ذوقوا العذاب الخلد) خداوند پاسخ مى فرماید: این حکم در مقابل رفتار و متناسب با گناهان خود آنان است. بنابراین بین کیفر (عذاب ابدى) و عمل آدمى، ارتباط و تناسب وجود دارد.
موضوعات مرتبط
- ظالمان: ۲، ۳ عذاب اخروى ظالمان ۱ ; عذاب استیصال ظالمان ۲
- ظلم: آثار ظلم ۵ ; موارد ظلم ۴
- عذاب: جاودانان در عذاب اخروى ۱، ۲، ۴، ۵ ; عذاب استیصال ۲ ; موجبات عذاب اخروى ۴، ۵
- عمل: آثار دنیوى عمل ۶ ; کیفر اخروى عمل ناپسند ۷
- قرآن: ظلم تکذیب قرآن ۴ ; ظلم مکذبان قرآن ۳ ; کیفر تکذیب قرآن ۴
- کیفر: تناسب کیفر با گناه ۷ ; عوامل کیفر اخروى ۶ ; نظام کیفرى ۷
- محمّد(ص): ظلم مکذبان محمّد(ص) ۳
- مشرکان: ظلم مشرکان ۳