المائدة ١٩
ترجمه
المائدة ١٨ | آیه ١٩ | المائدة ٢٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«عَلَی فَتْرَةٍ مِنَ الرُّسُلِ»: مدّت زمانی که میان ارسال پیغمبران فاصله افتاده است. «فَتْرَةٍ»: مدّت انقطاع نبوّت پیغمبری تا پیغمبری دیگر.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ لَوْ لاَ أَنْ تُصِيبَهُمْ مُصِيبَةٌ... (۳)
وَ لَبِثُوا فِي کَهْفِهِمْ ثَلاَثَ... (۰) ذٰلِکَ أَنْ لَمْ يَکُنْ رَبُّکَ... (۱)
تفسیر
نکات آیه
۱- دعوت خداوند از تمامى اهل کتاب براى ایمان به پیامبر (ص) و پذیرش اسلام (یاهل الکتب قد جاءکم رسولنا)
۲- اهل کتاب (یهود و نصارا) در انتظار بعثت پیامبر (ص)* (یاهل الکتب قد جاءکم رسولنا) کلمه «قد» مى تواند بیانگر انتظار حصول فعلى باشد که بر سر آن آمده است. نظیر «قد قامت الصلوة».
۳- اهل کتاب در قلمرو رسالت پیامبر (ص) و موظف به پذیرش آن (یاهل الکتب قد جاءکم ... فقد جاءکم بشیر و نذیر)
۴- تبیین و تشریح احکام و معارف الهى، وظیفه مهم پیامبر (ص) (قد جاءکم رسولنا یبین لکم) در برداشت فوق، احکام و معارف دین به عنوان مفعول براى «یبین» در تقدیر گرفته شده است.
۵- نیازمندى احکام و معارف الهى به تبیین و تشریح (یبین لکم) فعل «یبین» بیانگر آن است که احکام و معارف دینى علاوه بر اینکه باید به مردم ابلاغ شود، نیاز به تبیین و تشریح دارد و لذا نفرمود «یبلغ».
۶- تبیین و تشریح راههاى سعادت و شقاوت، از اهداف رسالت پیامبر (ص) (قد جاءکم رسولنا یبین لکم) مفعول «یبین» مى تواند مفهومى باشد که از «بشیر» و «نذیر» به دست مى آید، یعنى سعادت و شقاوت.
۷- تبیین حقایق و معارف کتمان شده به دست یهود و نصارا، از اهداف رسالت پیامبر (ص) (قد جاءکم رسولنا یبین) بنابر اینکه مفعول حذف شده از «یبین»، به قرینه آیه پانزدهم، حقایقى باشد که علماى اهل کتاب آنها را مخفى مى داشتند.
۸- وجود فاصله اى طولانى بین بعثت پیامبر (ص) و رسولان گذشته (على فترة من الرسل) «فترة» به معناى سکون و انقطاع است. بنابراین «فترة من الرسل» به معناى انقطاع پیامبرى است. نکره آوردن «فترة» دلالت مى کند بر اینکه آن انقطاع به طول انجامیده بود.
۹- بعثت پیامبر (ص)، اتمام حجت خداوند بر اهل کتاب (ان تقولوا ما جاءنا من بشیر و لانذیر فقد جاءکم بشیر و نذیر) «ان تقولوا» به تقدیر «لام» تعلیل و «لا» نافیه است ; یعنى لئلا تقولوا.
۱۰- بعثت پیامبران، اتمام حجت خداوند بر مردم (ان تقولوا ما جاءنا من بشیر و لانذیر) اگر چه خطاب آیه متوجه اهل کتاب است، ولى قطعاً در اتمام حجت به سبب پیامبر (ص) بین اهل کتاب و سایر مردم تفاوتى نیست.
۱۱- بشارت (مژده به مطیعان) و انذار (ترساندن گناهکاران)، روح رسالت پیامبران الهى (ع) و شیوه تبلیغ آنان (فقد جاءکم بشیر و نذیر)
۱۲- جاهل قاصر، معذور است. (ان تقولوا ما جاءنا من بشیر و لانذیر) از اینکه ارسال پیامبر (ص) سد کننده راه عذر معرفى شده است، معلوم مى شود که اگر انجام نمى گرفت عذر باقى بود.
۱۳- خداوند، قادر مطلق و توانا بر انجام هر کار (و اللّه على کل شىء قدیر)
۱۴- بعثت پیامبران الهى، پرتویى از قدرت مطلقه خداوند (قد جاءکم ... و اللّه على کل شىء قدیر)
۱۵- قدرت خداوند بر انجام وعده ها و وعیدهاى خویش (فقد جاءکم بشیر و نذیر و اللّه على کل شىء قدیر)
موضوعات مرتبط
- اتمام حجت:۱۰
- احکام: تبیین احکام ۴، ۵
- انبیا: بعثت انبیا ۱۰، ۱۴ ; تبلیغ انبیا ۱۱ ; رسالت انبیا ۱۱
- اهل کتاب: اتمام حجت بر اهل کتاب ۹ ; انتظارات اهل کتاب ۲ ; اهل کتاب و اسلام ۱ ; اهل کتاب و محمّد (ص) ۲ ; دعوت از اهل کتاب ۱ ; مسؤولیت اهل کتاب ۳
- ایمان: به محمّد (ص) ۱ ; متعلق ایمان ۱
- تبلیغ: روش تبلیغ ۱۱
- جاهل: قاصر ۱۲ ; جاهل معذور ۱۲
- خدا: انذار خدا ۱۵ ; بشارت خدا ۱۵ ; دعوت خدا ۱ ; قدرت خدا ۱۳، ۱۴، ۱۵
- دین: تبیین تعالیم دین ۴، ۵، ۷
- سعادت: تبیین سعادت ۶
- شقاوت: تبیین شقاوت ۶
- گناهکاران: انذار گناهکاران ۱۱
- محمد (ص): اهداف محمد (ص) ۷ ; بعثت محمد (ص) ۲، ۹ ; فلسفه نبوّت محمد (ص) ۶ ; محدوده رسالت محمد (ص) ۳ ; مسؤولیت محمد (ص) ۴
- مسیحیان: انتظارات مسیحیان ۲ ; مسیحیان و کتمان حق ۷ ; مسیحیان و محمّد (ص) ۲
- مطیعان: بشارت به مطیعان ۱۱
- نبوّت: فترت در نبوّت ۸ ; فلسفه نبوّت ۱۰
- یهود: انتظارات یهود ۲ ; یهود و کتمان حق ۷ ; یهود و محمّد (ص)۲