الواقعة ٧٩
ترجمه
الواقعة ٧٨ | آیه ٧٩ | الواقعة ٨٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لا یَمَسُّهُ»: به آن دسترسی ندارند. از آن اطلاع پیدا نمیکنند. نباید به آن دست بزنند. «الْمُطَهَّرُونَ»: پاکان. مراد فرشتگان الهی است که آیات قرآن را به دست انسانها میرسانند (نگا: عبس / - ). یا مراد افراد متقی است که دل خود را پاک و آماده دریافت قرآن میدارند و چنین پاکانی از قرآن بهره میبرند و آن را فهم میکنند. و یا این که مراد کسانی است که جُنُب نباشند و وضو هم داشته باشند.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ إِنَّهُ فِي أُمِ الْکِتَابِ... (۰) (۰) وَ مَا تَنَزَّلَتْ بِهِ الشَّيَاطِينُ (۰) وَ مَا يَنْبَغِي لَهُمْ وَ مَا... (۰) إِنَّهُمْ عَنِ السَّمْعِ... (۰)
تفسیر
- آيات ۵۷ - ۹۶، سوره واقعه
- بيان جهت اينكه لازمه اعتقاد به آفريدگار تصديق قيامت و معاد است (نحن خلقناكم فلولاتصدقون )
- مرگ تقدير شده است و ناشى از غلبه اسبابزوال بر قدرت و اراده خداوند نيست
- حكمت و غرض از تقدير مرگ : تبديل امثال ، و انشاء مجدد اموات
- توضيح اينكه چگونه علم به دنيا و خصوصيات آن مسلتزم اذعان به معاد است
- بيان اينكه آيه : ((و لقد علمتم النشاة الاولى فلولا تذكرون )) مبتنى بر قياس نيست
- اثبات ربوبيت پروردگار با بر شمردن سه تا از مهمترين حوائج مردم : زراعت ، آب وآتش
- معناى آيه : ((فسبح باسم ربك العظيم
- معناى اينكه قرآن كريم و ((انى كتاب مكنون )) است
- مراد از ((مس )) و ((مظهرون )) در آيه : ((لا يسمه لا المطهرون ))
- معناى اينكه فرمود: روزى خود را تكذيب قرار مى دهيد
- اگر قيامتى در كار نيست پس چرا جان به گلوگاه رسيده را بر نمى گردانيد؟!
- وضع طوائف سه گانه (مقربون ، اصحاب اليمين و اصحابالشمال ) در حال مرگ و پس از مرگ
- (رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته )
نکات آیه
۱ - حرمت دست زدن به نوشته هاى قرآن بدون طهارت (لایمسّه إلاّ المطهّرون) ضمیر در «لایمسّه»، مى تواند به قرآن بازگردد و نیز مى تواند راجع به «کتاب مکنون» باشد. در صورت اول جمله «لایمسّه...» انشا در قالب اخبار بوده و مفاد آن نهى از لمس قرآن بدون طهارت مى باشد. برداشت یاد شده بر پایه همین احتمال است.
۲ - دانش و آگاهى فرشتگان، نسبت به حقایق ثبت شده در لوح محفوظ (فى کتب مکنون . لایمسّه إلاّ المطهّرون) در صورتى که ضمیر «لایمسّه» به «کتاب مکنون» بازگردد، مراد از «مسّ» (لمس کردن)، آگاهى و اطلاع یافتن و مراد از «المطهّرون» فرشتگان الهى خواهد بود.
۳ - فرشتگان الهى، موجوداتى پاک و مطهر (لایمسّه إلاّ المطهّرون)
۴ - در مسیر نزول قرآن بر پیامبر(ص)، هیچ دست ناپاکى بدان نرسیده و کاملاً مصون از تحریف و دستبرد بوده است. (لایمسّه إلاّ المطهّرون) برداشت یاد شده بر این مبنا است که ضمیر در «لایمسّه» به قرآن بازگردد و آیه شریفه ناظر به وضعیت نزول قرآن به وسیله فرشتگان بر پیامبر(ص) باشد.
۵ - پیامبران و اولیاى الهى، انسان هایى پاک و مطهّر از هرگونه زشتى و آلودگى (لایمسّه إلاّ المطهّرون) بنابه گفته برخى از مفسران واژه «المطهّرون»، اختصاص به فرشتگان ندارد; بلکه شامل پیامبران و اولیا نیز مى شود.
۶ - امکان آگاهى یافتن به حقایق ثبت شده در لوح محفوظ، براى پیامبران و اولیا (لایمسّه إلاّ المطهّرون)
۷ - هیچ کس - جز افراد پاک - حقایق قرآن را به خوبى درک نخواهند کرد. (لایمسّه إلاّ المطهّرون)
۸ - پاکى و منزه بودن از گناه و آلودگى، از زمینه هاى لازم براى درک حقایق قرآنى (لایمسّه إلاّ المطهّرون)
روایات و احادیث
۹ - «عن ابراهیم بن عبدالحمید عن أبى الحسن(ع) قال المصحف لاتمسّه على غیر طهر و لاجنباً إنّ اللّه یقول: «لایمسّه إلاّ المطهّرون»;[۱] ابراهیم بن عبدالحمید از امام کاظم(ع) روایت نموده که فرمود: قرآن را بدون طهارت و در حال جنابت مس نکن... زیرا خدا فرموده: لایمسّه إلاّ المطهّرون».
۱۰ - «عن النبى(ص) «لایمسّه إلاّ المطهّرون» قال: المقرّبون;[۲] از رسول خدا(ص) درباره «مطهّرون» در آیه »لایمسّه إلاّ المطهّرون» روایت شده که مراد مقربان هستند».
موضوعات مرتبط
- احکام :۱، ۹
- انبیا: پاکى انبیا ۵; علم انبیا ۶; فضایل انبیا ۵
- اولیاءالله: پاکى اولیاءالله ۵; علم اولیاءالله ۶; فضایل اولیاءالله ۵
- پاکان :۱۰ فهم پاکان ۷ ۱۰
- پاکى: آثار پاکى ۸
- طهارت: احکام طهارت ۱، ۹
- قرآن: زمینه فهم قرآن ۸; شرایط مس قرآن ۱، ۹; فهم قرآن ۷; مصونیت قرآن ۴; ویژگیهاى نزول قرآن ۴
- لوح محفوظ: علم به لوح محفوظ ۲، ۶
- مقربان: پاکى مقربان ۱۰; فضایل مقربان ۱۰
- ملائکه: پاکى ملائکه ۳; علم ملائکه ۲