غافر ٣٢
ترجمه
غافر ٣١ | آیه ٣٢ | غافر ٣٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«یَوْمَ التَّنَادِ»: مراد قیامت است ... «التَّنَادِ»: اصل آن تنادی است، به معنی صدا زدن. قیامتْ (یَوْمَ التَّنَادِ): نامیده شده است، چرا که در آن: هر ملّتی را به نام پیغمبرش فریاد میدارند؛ مردمان همدیگر را صدا میزنند و به کمک میطلبند؛ مردمان را برای گردهمایی در محشر صدا میزنند؛ مردمان کافر واویلا سر میدهند و نابودی را فریاد میدارند، و ...
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ هُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ... (۲) رَبَّکُمْ إِنَ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ... (۰) وَ نَادَى أَصْحَابُ الْجَنَّةِ... (۱) وَ نَادَى أَصْحَابُ النَّارِ... (۱) يَا مَعْشَرَ الْجِنِ وَ الْإِنْسِ... (۰) وَ الْمَلَکُ عَلَى أَرْجَائِهَا وَ... (۰)
تفسیر
- آيات ۲۱ - ۵۴ سوره مؤ من
- داستان ارسال موسى عليه السلام به سوى فرعون و گفتگوى فرعون درباره كشتن او
- موسى عليه السلام از شرّ هر متكبرّ بى ايمان به روز حساب به خدا پناه مى برد
- مؤ من آل فرعون ، فرعونيان را از قتل موسى عليه السلام نهى و نسبت به تصميم بر آنتوبيخ مى كند و بدانان هشدار مى دهد
- اشاره به وجه تسميه روز قيامت به يوم التناد
- مقصود از فرعون از اينكه به وزير خود گفت : يا هامان ابن لى صرحا ابلغ الاسباب ...
- بيان اركان دين حق و سبيل رشاد در سخنى كوتاه از مؤ منآل فرعون
- نفى شريك براى خداى سبحان با بيان اينكه شريك ادعايى فرعونيان براى خدا، نه دردنيا و نه درآخرت دعوتى ندارد
- اشاره به مقامات سه گانه عبوديت : توكل ، تفويض و تسليم
- نكاتى درباره كيفيت و مراحل تعذيب فرعونيان در عالم برزخ و قيامت
- محاجه ضعفاء آل فرعون با اقوياءشان درباره آتش جهنم و پاسخ آنها
- التماس دعاى دوزخيان از خزنه جهنم در خصوص تخفيف پاره اى از عذاب
- وجه اينكه خزنه جهنم در جواب التماس دعاى دوزخيان مى گويند: فادعوا و ما دعاءالكافرين الا فى ضلال
- رواياتى درباره ، تقيه ، تفويض امر به خدا، و اينكه فرعونيان هر صبح و شام برآتش عرضه مى شوند
نکات آیه
۱ - هشدار مؤمن آل فرعون به قوم خویش، از دچار شدن به عذاب الهى در روز قیامت در صورت اقدام به قتل موسى(ع) (و یقوم إنّى أخاف علیکم یوم التناد)
۲ - مؤمن آل فرعون از قبطیان بود. (یقوم)
۳ - مؤمن آل فرعون، برخوردار از موقعیت اجتماعى و نفوذ در جامعه (یقوم إنّى أخاف علیکم یوم التناد)
۴ - قیامت، روز فریاد و استمداد خلایق (یوم التناد) «تناد» اگر مخفف «تنادى» باشد، از ندا، مشتق است; ولى اگر مخفف «تنادّ» باشد به معناى اختلاف و پراکندگى خواهد بود. بنابراین «یوم التناد»; یعنى، روز تفرّق و جدایى. گفتنى است برداشت یاد شده مبتنى بر معناى نخست است.
۵ - قیامت، روز پراکندگى و جدایى میان خلایق (یوم التناد)
۶ - «یوم التناد» از نام هاى قیامت (یوم التناد)
روایات و احادیث
۷ - «عن أبى عبداللّه(ع) قال: ... «یوم التناد» یوم ینادى أهل النار أهل الجنّة أن أفیضوا علینا من الماء أو ممّا رزقکم اللّه...;[۱] از امام صادق(ع) روایت شده فرمود: «یوم التناد» روزى است که دوزخیان بهشتیان را صدامى زنند که از فیض آب ها یا آنچه را خدا به شما عطافرموده ما را مستفیض کنید...».
موضوعات مرتبط
- آل فرعون: انذارهاى مؤمن آل فرعون ۱; قصه مؤمن آل فرعون ۱، ۳; قوم مؤمن آل فرعون ۲; موقعیت اجتماعى مؤمن آل فرعون ۳
- انذار: انذار از عذاب اخروى ۱
- بهشتیان: درخواست از بهشتیان ۷
- جهنمیان: خواسته هاى جهنمیان ۷
- فرعونیان: ۲ انذار فرعونیان ۱
- قیامت: استمداد در قیامت ۴; پراکندگى در قیامت ۵; نامهاى قیامت ۶، ۷; ویژگیهاى قیامت ۴، ۵
- موسى(ع): کیفر قتل موسى(ع) ۱
- یوم التناد: ۶
- مراد از یوم التناد ۷
منابع
- ↑ معانى الأخبار، ص ۱۵۶، ح ۱; نورالثقلین، ج ۴، ص ۵۱۹، ح ۴۴.