الفرقان ١٦
ترجمه
الفرقان ١٥ | آیه ١٦ | الفرقان ١٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«خَالِدِینَ»: حال است. «وَعْداً مَّسْؤُولاً»: وعدهای که مورد تقاضا و درخواست مؤمنان از خدا بوده است (نگا: آلعمران / و فرشتگان نیز آن را برای مؤمنان از خدا درخواست کردهاند (نگا: غافر / . آن چنان این وعده قطعی و حتمی است که مؤمنان میتوانند آن را در آخرت از خدا مطالبه و درخواست کنند.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
أَ ذٰلِکَ خَيْرٌ نُزُلاً أَمْ شَجَرَةُ... (۰) إِنَّا جَعَلْنَاهَا فِتْنَةً... (۰) إِنَّهَا شَجَرَةٌ تَخْرُجُ فِي أَصْلِ... (۰) طَلْعُهَا کَأَنَّهُ رُءُوسُ... (۰) فَإِنَّهُمْ لَآکِلُونَ مِنْهَا... (۰) ثُمَ إِنَ لَهُمْ عَلَيْهَا لَشَوْباً... (۰) ثُمَ إِنَ مَرْجِعَهُمْ لَإِلَى... (۰) إِنَّهُمْ أَلْفَوْا آبَاءَهُمْ... (۰) فَهُمْ عَلَى آثَارِهِمْ يُهْرَعُونَ (۰) رَبَّنَا وَ أَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ... (۲)
تفسیر
- آيات ۴ - ۲۰، سوره فرقان
- حكايت طعنه ها و افترائاتى كه كفار عرب در باره قرآن كريم بهرسول الله (صلى اللّه عليه و آله ) زدند
- تقرير و تبيين جوابى كه خداى تعالى به كفار داده(قل انزله الذى يعلم السرّ...)
- طعنه كفار به پيامبر (صلى اللّه عليه و آله ) به اينكه او همچون سايرين غذا مى خوردو...
- جواب خداى تعالى به اين احتجاج و انكار كفار
- مراد از جنات و قصور در آيه شريفه
- مبداء و منشاء تكذيب رسول الله (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) انكار قيامت است
- مقايسه بين احوال دوزخيان و بهشتيان
- طرح يك اشكال و پاسخ به آن در ارتباط با مشيت مطلقاهل بهشت
- پاسخ معبودهاى كفار به سؤ ال خداى سبحان در قيامت از آنها..آيا شما اين بندگان مراگمراه كرديد؟
- معناى جمله ((كانوا قوما بورا)) كه در جواب آلهه به خداى سبحان آمده
- رد استناد بعضى از مفسرين به اين جمله ((كانوا قوما بورا)) براى اثبات جبر، وشقاوت ذاتى كفار
- پاسخ دوم به اشكال مشركين
- دو نكته
- روايتى درباره شاءن نزول آيه : ((و قالوا ما لهذاالرسول ياكل الطعام ...)) و دو روايت درباره جهنم و ورود در آن
نکات آیه
۱ - متقین، در جایگاه ابدى خویش در بهشت، هر آنچه را که بخواهند آماده است. (لهم فیها ما یشاءون خلدین)
۲ - متقین، در بهشت موعود خویش همواره جاودان خواهند بود. (لهم فیها ما یشاءون خلدین)
۳ - تأمین تمامى خواسته هاى متقین در بهشت جاویدان، وعده تخلف ناپذیر و متعهدانه خداوند به آنان (لهم فیها ما یشاءون خلدین کان على ربّک وعدًا مسئولاً)
۴ - برآورده شدن تمامى خواسته ها و ارضاى همه تمایلات انسان، تنها در سایه تقواپیشگى میسّر است. (جنّة الخلد التى وعد المتّقون ... لهم فیها ما یشاءون خلدین)
۵ - تأمین خواسته هاى متقین در بهشت، برخاسته از ربوبیت خداوند (لهم فیها ما یشاءون خلدین کان على ربّک وعدًا مسئولاً)
۶ - بهشت جاویدان، تنها جایى است که تمامى خواسته ها و تمایلات بشر در آن تأمین و ارضا خواهد شد. (لهم فیها ما یشاءون خلدین) این که خداوند وعده داد که: «تمامى خواسته هاى متقین در بهشت تأمین مى شود (نه در دنیا)» مى توان به برداشت یاد شده دست یافت.
۷ - تحقق وعده الهى بر تأمین تمامى خواسته ها در بهشت جاویدان، انتظار و توقع متقین از خداوند (لهم فیها ما یشاءون خلدین کان على ربّک وعدًا مسئولاً) «مسؤول»; یعنى، کسى که مورد سؤال و مطالبه مستحقان و حق داران است و در آیه شریفه - به قرینه مقام - مقصود این است که متقین، مى توانند توقع و انتظار داشته باشند که خداوند به وعده خود عمل کند.
۸ - متقین، مردمانى دور اندیش و در پى حیات جاودانه (أم جنّة الخلد التى وعد المتّقون ... لهم فیها ما یشاءون خلدین کان على ربّک وعدًا مسئولاً)
موضوعات مرتبط
- انسان: زمینه تأمین خواسته هاى انسان ۴
- بهشت: تأمین خواسته ها در بهشت ۳، ۶; جاودانگى در بهشت ۲; ویژگیهاى بهشت ۶
- تقوا: آثار تقوا ۴
- خدا: آثار ربوبیت خدا ۵; تحقق وعده هاى خدا ۷; حتمیت وعده هاى خدا ۳
- متقین: تأمین خواسته هاى اخروى متقین ۱، ۳، ۷; حیات جاودان متقین ۸; دوراندیشى متقین ۸; فضایل متقین ۱، ۸; متقین در بهشت ۱، ۲، ۷; منشأ تأمین خواسته هاى اخروى متقین ۵