الأعراف ٨١
ترجمه
الأعراف ٨٠ | آیه ٨١ | الأعراف ٨٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«شَهْوَةً»: از روی شهوت. مفعولله است. «مِن دُونِ» به جای.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
نکات آیه
۱- قوم لوط، مردمى مبتلا به عمل بسیار شنیع لواط (إنکم لتأتون الرجال شهوة من دون النساء) فعل مضارع «تأتون» حکایت از استمرار لواط دارد که در برداشت از آن به «ابتلا» تعبیر شد.
۲- قوم لوط به سبب گرایش شدید به لواط، همبسترى با زنان خویش را ترک کردند. (إنکم لتأتون الرجال شهوة من دون النساء) «شهوة»، مفعول مطلق براى فعل محذوف (یشتهونها) است و دلالت بر گرایش و علاقه شدید مردان قوم لوط به لواط دارد.
۳- متارکه زنان و ترک همبسترى با آنان، امرى نکوهیده و ناروا (إنکم لتأتون الرجال شهوة من دون النساء) «من دون النساء» حکایت از آن دارد که قوم لوط ازدواج با زنان و زناشویى با همسران خویش را ترک کرده بودند. بنابراین نکوهشى که از استفهام توبیخى «أتأتون ... » استفاده مى شود، دلالت بر ناروایى ترک ازدواج و متارکه زناشویى با همسران نیز دارد.
۴- قوم لوط به دلیل ارتکاب لواط، مردمى متجاوز و اسرافگر (بل أنتم قوم مسرفون)
۵- شهوت پرستى بیش از حد قوم لوط، موجب گرایش آنان به لواط شد. (إنکم لتأتون ... بل أنتم قوم مسرفون) بدان احتمال که جمله «بل أنتم قوم مسرفون» به منزله علتى براى گرایش قوم لوط به لواط باشد. یعنى چون اسرافگر بودید به لواط مبتلا شدید. در این صورت مراد از اسراف، به مناسبت مورد، اسراف در شهوت جنسى خواهد بود.
۶- لواط، عملى تجاوزکارانه و مرتکبان آن، مردمانى متجاوز هستند. (بل أنتم قوم مسرفون) «اسراف» به معناى تجاوز کردن از حد میانه است.
۷- لواط، تجاوز به حقوق زنان در جامعه است. (شهوة من دون النساء بل أنتم قوم مسرفون)
موضوعات مرتبط
- تجاوز: موارد تجاوز ۶
- زن: تجاوز به حقوق زن ۷
- شهوترانى: آثار شهوترانى ۵
- قوم لوط: اسراف قوم لوط ۴ ; تاریخ قوم لوط ۱، ۲، ۴، ۵ ; تجاوز قوم لوط ۴ ; رذایل قوم لوط ۱، ۲، ۴، ۵ ; شهوترانى قوم لوط ۵ ; لواط در قوم لوط ۱، ۲
- لواط: آثار لواط ۲، ۴، ۷ ; زشتى لواط ۱ ; زمینه لواط ۵ ; سرزنش لواط ۶
- متجاوزان:۴، ۶
- مرد: سرزنش نشوز مرد ۳
- مسرفان:۴
- همسر: ترک آمیزش با همسر ۲، ۳ ; حقوق همسر ۳