البقرة ٢٣٨

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۲:۵۵ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

در انجام همه نمازها، (به خصوص) نماز وسطی [= نماز ظهر] کوشا باشید! و از روی خضوع و اطاعت، برای خدا بپاخیزید!

همه نمازها به ويژه نماز ميانه را پاس داريد و مطيعانه براى خدا به [نماز] ايستيد
بر نمازها و نماز ميانه مواظبت كنيد، و خاضعانه براى خدا به پا خيزيد.
بر نمازها مواظبت و توجه کامل داشته باشید و به خصوص نماز وسطی (صبح) و به طاعت خدا قیام کنید.
بر همه نمازها و به ویژه نماز میانه [که بر اساس پاره ای از روایات، نماز ظهر است] محافظت کنید، و [هنگام عبادت] فروتنانه برای خدا قیام کنید.
نمازها و نماز ميانين را پاس داريد و مطيعانه براى خدا قيام كنيد.
بر نمازهای پنج‌گانه مواظبت کنید، به ویژه نماز میانه، و فروتنانه در برابر خدا [به نماز] بایستید
بر نمازها و [بويژه‌] نماز ميانه مواظبت كنيد، و خدا را با فروتنى به فرمانبردارى بايستيد.
در انجام نمازها و (به ویژه) نماز میانه (یعنی عصر، کوشا باشید و) محافظت ورزید و فروتنانه برای خدا بپا خیزید (و با خشوع و خضوع، در برابر دیدگان خود، هیبت و عظمت خدا را مجسّم دارید).
بر نمازها و نماز میانه (مانند نماز صبح) محافظت و نگهبانی کنید و خاضعانه برای خدا به‌پا خیزید.
مواظبت کنید بر نمازها و نماز میانه و بپای ایستید برای خدا فروتنان‌


البقرة ٢٣٧ آیه ٢٣٨ البقرة ٢٣٩
سوره : سوره البقرة
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٠
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«صَلَوَات»: نمازها. «الصَّلوةِ الْوُسْطَی»: نماز میانه. بهترین نماز. واژه (وُسْطَی) به معنی وسط و گزیده و بهترین آمده است. دانشمندان اسلامی هر یک از نمازها را (الصَّلاةِ الْوُسْطَی) دانسته‌اند، ولیکن ارجح اقوال دالّ بر نماز عصر است. «قَانِتِینَ»: خاشعین. فروتنانه و متواضعانه. حال ضمیر (و) در فعل (قُومُوا) است. از مصدر (قُنُوت) به معنی بریدن از امور جهان و پرداختن به مناجات یزدان و اشتغال به ذکر و دعای خداوند منّان است.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - تأثیر اقامه نماز، در عمل به احکام الهى (حافظوا على الصلوات) توصیه به نماز پس از بیان احکام، مى تواند اشاره به راهى براى تسهیل عمل به احکام الهى باشد.

۲ - لزوم محافظت و مراقبت بر نمازها (مراعات آداب ظاهرى و باطنى آن) (حافظوا على الصّلوات)

۳ - مشکلات مسائل خانوادگى، نباید غافل کننده آدمى از نماز و ارتباط با خداوند باشد. (حافظوا على الصّلوات) چون انسان طبعاً با درگیر شدن به مسائل خانوادگى (نظیر طلاق و پرداخت مهر و ... ) از یاد خدا غافل مى شود و احیاناً نماز را به تأخیر انداخته و یا ترک مى کند، خداوند پس از بیان احکام خانواده، تأکید بر محافظت و مراقبت به نماز کرده است.

۴ - لزوم نظارت اجتماعى بر رعایت نماز و آداب دینى در جامعه اسلامى (حافظوا على الصّلوات) چون «حافظوا» به صورت جمع آورده شده، مى توان چنین فهمید که خطاب به جامعه ایمانى است. بدیهى است که این معنا منافاتى با فرمان محافظت بر نماز بر آحاد مردم ندارد.

۵ - اهمیّت ویژه برخى از نمازهاى یومیّه (صلوة وسطى) (و الصّلوة الوسطى)

۶ - لزوم بجا آوردن نماز براى خدا، همراه خضوع و توجّه کامل به پروردگار (حافظوا على الصّلوات ... و قوموا للّه قانتین) «قنوت» به معناى خضوع در اطاعت و خضوع مستلزم توجّه کامل مى باشد و مراد از قیام در «قومواللّه»، یا خصوص نماز است و یا نماز مصداقى بارز براى آن.

۷ - لزوم بجا آوردن نماز براى خداوند، از روى اطاعت و بندگى او (حافظوا على الصّلوات ... و قوموا للّه قانتین) «قنوت»، علاوه بر خضوع، بر اطاعت و بندگى نیز دلالت دارد; زیرا «قنوت» به معناى خضوع در اطاعت است.

۸ - لزوم حرکت براى خداوند، توأم با خضوع و اطاعت در برابر وى (و قوموا للّه قانتین) چنانچه گذشت، «قنوت»، اطاعتى است همراه خضوع و خشوع.

۹ - اعمال و رفتار آدمى، باید براى خدا و در جهت او باشد. (و قومواللّه قانتین)

۱۰ - طاعت و خضوع در برابر خداوند، ملاکى براى ارزشگذارى رفتار آدمى (و قوموا للّه قانتین) از اینکه خداوند امر مى کند که قیام، همراه «قنوت» باشد، معلوم مى شود که حرکت و عمل براى خدا آنگاه که خالى از خضوع در برابر او باشد، فاقد ارزش است.

روایات و احادیث

۱۱ - اهمیّت خاص نماز ظهر، در میان نمازها (حافظوا على الصّلوات و الصّلوة الوسطى) امام باقر (ع): ... « ... و الصلوة الوسطى»، و هى صلوة الظهر و هى اول صلوة صلاّها رسول اللّه (ص)[۱].

۱۲ - ارجمندى دعا در حال قیام به هنگام نماز (و قوموا للّه قانتین) امام باقر (ع): «و القنوت» هو الدعاء فى الصلوة فى حال القیام[۲].

موضوعات مرتبط

  • ارزش: ملاک ارزش ۱۰
  • اطاعت: اطاعت از خدا ۷، ۸، ۱۰
  • تکلیف: زمینه عمل به تکلیف ۱
  • جامعه: مسؤولیّت جامعه ۴
  • دعا: فضیلت دعا ۱۲
  • عبادت: اخلاص در عبادت ۶، ۷
  • عبودیت: اخلاص در عبودیت ۸ ; خضوع در عبودیت ۸، ۱۰
  • عمل: آداب عمل ۸ ; اخلاص در عمل ۹
  • غفلت: زمینه غفلت ۳
  • نظارت همگانى: ۴
  • نظام تعالیم دین: ۱
  • نماز: آثار نماز ۱ ; آداب نماز ۲ ; اقامه نماز ۶، ۷ ; اهمیّت نماز ۲، ۳، ۴، ۵ ; اهمیّت نماز ظهر ۱۱ ; خضوع در نماز ۶ ; دعا در نماز ۱۲ ; نماز وسطى ۵

منابع

  1. کافى، ج ۳، ص ۲۷۱، ح ۱ ; نورالثقلین، ج ۱، ص ۲۳۷- ، ح ۹۳۴.
  2. مجمع البیان، ج ۲، ص ۶۰۰ ; نورالثقلین، ج ۱- ، ص ۲۳۷، ح ۹۴۰.