يس ٦٤
ترجمه
يس ٦٣ | آیه ٦٤ | يس ٦٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«إِصْلَوْهَا»: با دوزخ بسوزید و سوزش آن را بچشید. بدان وارد شوید (نگا: المختصر فی تفسیر القرآن، تفسیر نمونه، تفسیر صفوة البیان).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۴۸ - ۶۵ سوره يس
- استهزاء كفار در مقام انكار معاد و پاسخ خداوند به آنها
- تحليل سخن كفار بعد از رستاخيز قالوا ياويلنا من بعثنا من مرقدنا هذا ما وعدالرحمن وصدق المرسلون
- توضيحى در مورد اينكه فرمود: لاتجزون الا ما كنتم تعملون جز آنچه مى كرديد جزا داده نمى شويد
- وصف و حال اصحاب الجنة در بهشت برين
- مراد از عبادت شيطان در آيه شريفه
- مراد از عهد خدا با بنى آدم در آيه : الم اعهد اليكم يا بنى آدم ان لا تعبدوا الشيطان ...
- رواياتى در ذيل آيات گذشته مربوط به قيام قيامت واحوال دوزخيان و بهشتيان و...
نکات آیه
۱ - فرمان تحقیرآمیز خداوند در قیامت به مجرمان و کافران براى رفتن به دوزخ (هذه جهنّم ... اصلوها الیوم) امر «اصلوها» براى تحقیر و اهانت است.
۲ - دوزخیان، هرگز از آتش دوزخ جدا نشده و پیوسته در آن خواهند سوخت. (اصلوها الیوم) «صلا» در اصل به معناى لزوم است. ازاین رو «اصلوها» به معناى «الزموها» (باید ملازم و هم راه عذاب دوزخ باشید) خواهد بود (لسان العرب و مجمع البیان).
۳ - کفر مستمر، سبب دوزخى شدن است. (اصلوها الیوم بما کنتم تکفرون) «باء» در «بما» براى سببیت و فعل مضارع «تکفرون» - به ویژه با آمدن فعل «کنتم» - بیانگر استمرار است.
۴ - انکار برپایى قیامت و دروغ پنداشتن آن، سبب کفر است. (هذه جهنّم الّتى کنتم توعدون . اصلوها الیوم بما کنتم تکفرون) در این آیه مفعول «تکفرون» ذکر نشده است; ولى به قرینه آیه قبل - که درباره وعده به عذاب دوزخ است - مفعول آن برپایى قیامت و وجود دوزخ خواهد بود.
موضوعات مرتبط
- جهنم: جاودانگى در جهنم ۲; موجبات جهنم ۳
- جهنمیان: عذابهاى جهنمیان ۲
- قیامت: آثار تکذیب قیامت ۴
- کافران: تحقیر اخروى کافران ۱; ورود کافران به جهنم ۱
- کفر: آثار اصرار بر کفر ۳; موجبات کفر ۴
- مجرمان: تحقیر اخروى مجرمان ۱; ورود مجرمان به جهنم ۱