الشعراء ٢٠٣
از الکتاب
ترجمه
الشعراء ٢٠٢ | آیه ٢٠٣ | الشعراء ٢٠٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مُنظَرُونَ»: مهلت داده شدگان (نگا: اعراف / ، حجر / و ). «هَلْ نَحْنُ مُنظَرُونَ»: این جمله میتواند بیانگر قطع امید و اظهار تأسّف ایشان باشد، و یا این که بیانگر درخواست بیپاسخ آنان بشمار آید.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۹۲ - ۲۲۷، سوره شعراء
- معناى ((انزال )) و ((تنزيل )) و موارد استعمال آن دو در آيات قرآن كريم
- توضيح و تفصيل معناى جمله : ((نزل به الروح الامين على قلبك ))
- بيان مراد از قلب ، و چگونگى دريافت وحى بوسيله قلب
- وجوه متعدد و بى پايه اى كه راجع به انزال وحى بر قلب پيامبر(صلى اللّه عليه و آلهوسلم ) گفته شده است
- اشاره به سخيف ترين قول در كيفيت نزول وحى توسط فرشته بر پيامبر صلى اللّهعليه و آله
- معناى اينكه فرمود قرآن در كتب انبياى گذشته آمده بود (انه لفى ذبر الاولين )
- تفسير ((ولو نزلناه على بعض الاءعجمين فقراه عليهم ما كانوا به مؤ منين )) و معناى((اعجمين ))
- معناى آيه شريفه : ((كذلك سلكناه فى قلوب المجرمين :اينچنين قرآن را در دلهاى مجرمانعبور مى دهيم )).
- هلاكت هر قومى بعد از اتمام حجت با آنان بوده است
- ظالم نبودن خدا به چه معنا است ؟
- پاسخ خداى تعالى به اين افتراى مشركين كه مى گفتند محمد (صلى اللّه عليه و آلهوسلم ) جنى دارد كه قرآن را برايش مى آورد
- زندگى خاكى ملازم با تكليف است و عصمت انبياء عليهم السلام با مكلف بودن ايشانمنافات ندارد
- اشاره به اينكه در دعوت دينى استثنا و تبعيض راه ندارد (و انذر عشيرتك الاقربين )
- توضيح اينكه شياطين بر هر افاك اثيم نازل مى شوند
- جواب به تهمت ديگرى كه مشركان بر پيامبر صلى اللّه عليه و آله وسلم مى زدند و اورا شاعر و كلام وحى را شعر مى خواندند
- روايات متعدد درباره آنچه كه پيامبر اكرم صلى اللّه عليه و آله بعد ازنزول آيه : ((و انذر عشيرتك الاقربين )) انجام داد
- نگرانى پيامبر صلى اللّه عليه و آله از سرنوشت امت پس از خود
- روايات متعدد درباره آنچه كه پيامبر گرامى صلى اللّه عليه و آله بعد ازنزول آيه : ((و انذر عشيرتك الاقربين )) انجام داد
- پيمان برادرى و يارى بستن على عليه السّلام بارسول الله صلى اللّه عليه و آله وسلم بعد از انذار عشيرة اقربين
- دو روايت در ذيل ((و تقلبك فى الساجدين )) در خطاب بر پيامبر اكرم صلى اللّه عليهو آله است
- روايتى درباره شعر و شعرا و نزول آيه : ((و الشعراء يتبعهم الغاوون ...))
نکات آیه
۱ - مهلت خواهى مجرمان کفرپیشه، پس از مشاهده عذاب الهى (فیأتیهم بغتة ... فیقولوا هل نحن منظرون)
۲ - کیفر دردناک الهى، زداینده غفلت و سرمستى مجرمان (فیأتیهم بغتة و هم لایشعرون . فیقولوا هل نحن منظرون)
۳ - حسرت شدید مجرمان لجاجت پیشه، بر فرصت هاى از دست رفته و نومیدى آنان به هنگام مشاهده عذاب الهى (فیأتیهم بغتة ... فیقولوا هل نحن منظرون) با توجه به تعبیر «هل نحن...» به دست مى آید که آنان به گونه اى قطعى چنین درخواستى نمى کنند; بلکه آرزوى خود را در قالب پرسش بیان مى دارند.
موضوعات مرتبط
- حسرت: عوامل حسرت ۳
- سرمستى: عوامل رفع سرمستى ۲
- فرصت: آثار تضییع فرصت ۳
- کافران: استمهال کافران ۱; کافران هنگام عذاب ۱
- کیفر: مراتب کیفر ۲
- گناهکاران: آثار کیفر گناهکاران ۲; استمهال گناهکاران ۱; حسرت گناهکاران ۳; عوامل تنبه گناهکاران ۲; گناهکاران هنگام عذاب ۱، ۳