الرعد ٤٣
ترجمه
الرعد ٤٢ | آیه ٤٣ | الرعد ٤٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مُرْسَلاً»: فرستاده. پیغمبر. «شَهِیداً»: گواه. «مَنْ عِندَهُ عِلْمُ الْکِتَابِ»: مراد آگاهان از قرآن، یا علماء یهودی و مسیحی است که از روی تورات و انجیل، آسمانی بودن قرآن و صدق پیغمبر اسلام را درک میکنند.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
نکات آیه
۱- پیامبر(ص) فرستاده و رسولى از ناحیه خداوند (و یقول الذین کفروا لست مرسلاً)
۲- کفرپیشگان عصر بعثت ، رسالت الهى پیامبر(ص) را انکار مى کردند. (و یقول الذین کفروا لست مرسلاً)
۳- انکار رسالت پیامبر(ص) کفر است. (و یقول الذین کفروا لست مرسلاً)
۴- خداوند، تعلیم دهنده پیامبر(ص) در چگونه استدلال کردن بر رسالت خویش و چگونه احتجاج کردن با کافران (قل کفى بالله شهیدًا بینى و بینکم)
۵- خداوند خود گواهى دهنده به حقانیت رسالت پیامبر(ص) و الهى بودن بعثت او (کفى بالله شهیدًا بینى و بینکم) «بالله» فاعل براى «کفى» است و حرف «باء» در آن به اصطلاح زایده و دلالت بر تأکید انتساب فعل به فاعل دارد. قابل ذکر است که گواهى هاى خداوند بر رسالت پیامبر(ص) بسیار است و آن آیات گوناگون و متعددى است که در آنها تصریح شده که او فرستاده اى از ناحیه خداوند است. و چون قرآن معجزه است و الهى بودن آن براى حق جویان امرى روشن مى باشد، شهادت خداوند به رسالت پیامبر(ص) ثابت مى شود و جمله «کفى بالله ...» برهانى تام خواهد بود.
۶- گواهى خداوند بر هر امرى در اثبات آن کافى و تمام است. (قل کفى بالله شهیدًا بینى و بینکم)
۷- کفرپیشگان عصر بعثت به خداوند اعتقاد داشته و شهادت او را پذیرا بودند. (قل کفى بالله شهیدًا بینى و بینکم)
۸- وجود فرد و یا افرادى در میان مسلمانان که به تمامى قرآن آگاه بود. (و من عنده علم الکتب) در اینکه مراد از «الکتاب» چیست؟ چند نظر ابراز شده است: ۱- مقصود قرآن است ; ۲- منظور تورات و انجیل است ; ۳- مراد لوح محفوظ است.
۹- عالمان و آگاهان به قرآن ، به حقانیّت رسالت پیامبر(ص) گواهى مى دهند. (کفى بالله ... و من عنده علم الکتب)
۱۰- آگاه شدن از قرآن و محتواى آن ، آدمى را به حقانیّت رسالت پیامبر(ص) راهنمایى مى کند. (کفى بالله شهیدًا ... و من عنده علم الکتب)
۱۱- شهادت و گواهى عالمان به قرآن ، بر حقانیّت رسالت پیامبر(ص) در اثبات آن کافى و تمام است. (کفى بالله ... و من عنده علم الکتب) «من عنده ...» عطف بر «الله» است و در حقیقت فاعل براى «کفى» مى باشد ; یعنى: «کفى بمن عنده علم الکتاب شهیدًا».
۱۲- وجود افرادى در میان مردم عصر بعثت که به تمامى تورات و انجیل آگاهى داشتند.* (و من عنده علم الکتب) برداشت فوق، بر اساس این احتمال است که مراد از «الکتاب» تورات و انجیل باشد.
۱۳- آگاهان به تورات و انجیل در عصر بعثت بر حقانیت رسالت پیامبر(ص) شهادت مى دادند. (و کفى بالله شهیدًا ... و من عنده علم الکتب)
روایات و احادیث
۱۴- «عن أبى عبدالله(ع): ... علم الکتاب والله کلّه عندنا ;[۱] از امام صادق(ع) روایت شده است: ... به خدا سوگند! تمام علم کتاب در نزد ما (ائمه) هست».
موضوعات مرتبط
- ائمه(ع): علم ائمه(ع) ۱۴; فضایل ائمه(ع) ۱۴
- اسلام: تاریخ صدر اسلام ۲
- انجیل: عالمان به انجیل ۱۲; گواهى عالمان به انجیل ۱۳
- تورات: عالمان به تورات ۱۲; گواهى عالمان به تورات ۱۳
- خدا: تعالیم خدا ۴; کفایت گواهى خدا ۶; گواهى خدا ۵; ویژگیهاى گواهى خدا ۶
- رسولان خدا: ۱
- علماى اهل کتاب: علماى اهل کتاب و حقانیت محمد(ص) ۱۳
- قرآن: آثار علم به قرآن ۱۰; عالمان به قرآن ۸; کفایت گواهى عالمان به قرآن ۱۱; گواهى عالمان به قرآن ۹
- کافران: خداشناسى کافران صدراسلام ۷; روش احتجاج با کافران ۴; عقیده کافران صدراسلام ۷; کافران صدراسلام و گواهى خدا ۷; کافران صدراسلام و محمد(ص) ۲
- کتاب خدا: عالم به کتاب خدا ۱۴
- کفر: موارد کفر ۳
- محمد(ص): احتجاج محمد(ص) ۴; تکذیب محمد(ص) ۳; شناخت حقانیت محمد(ص) ۱۰; گواهان حقانیت محمد(ص) ۵، ۹، ۱۱، ۱۳; گواهان نبوت محمد(ص) ۵; معلم محمد(ص) ۴; مکذبان محمد(ص) ۲; نبوت محمد(ص) ۱
- مردم: گواهى مردم صدراسلام ۱۳; مردم صدراسلام و انجیل ۱۲; مردم صدر اسلام و تورات ۱۲
- هدایت: عوامل هدایت ۱۰
منابع
- ↑ کافى ، ج ۱ ، ص ۲۵۷ ، ح ۳ ; نورالثقلین ، ج ۲ ، ص ۵۲۳ ، ح ۲۰۸.