الإسراء ٢١
ترجمه
الإسراء ٢٠ | آیه ٢١ | الإسراء ٢٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أُنظُرْ»: ببین. دقّت کن. «دَرَجَاتٍ ... تَفْضِیلاً»: این دو واژه تمییزند.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۹ - ۲۲، سوره اسرى
- توضيح در مورد اينكه قرآن بدانچه ((اقوم (( است هدايت مى كند واينكه اسلام دين((قيم (( است
- خداوند براى مؤ منان صالح العمل بر خود حق قرار داده است (ان لهم اجرا كبيرا)
- بيان اينكه انسان عجول بوده وآنسان كه در طلب خيرات است در پى شر نيز مى باشد(ويدع الانسان بالشر دعائه بالخير)
- دونكته كه آيه شريفه روشن مى شود
- مراد از آيت بودن شب وروز ومحوآيت ليل ومبصره بودن آيات نهار
- وجود قدرت وآزادى ، دليل ومجوز ارتكاب هر عملى نيست
- معناى ((طائر(( ومراد از جمله : ((وكل انسان الزمناه طائره فى عنقه ((
- عاقبت وسرنوشت انسان با اعمال ارادى واختيارى اولزوم وحتميت پيدا مى كند
- مقصود از كتابى كه در قيامت براى افراد انسان بيرون آورده مى شود (ونخرج له يومالقيمة كتابا يلقيه منشورا)
- هدايت هر كس به سود خود وضلالتش عليه خود است (ولاتزر وازرة وزر اخرى )
- توضيح اينكه فرمود: ((وما كنا معذبين حتى نبعث رسولا((
- مقصود از اراده هلاك قريه در جمله : ((واذا اردنا ان نهلك قرية ((
- توجيه امر خدا در (امرنا مترفيها ففسقوا فيها) با اينكه خدا امر به فحشاء نمى كند!
- وجوهى كه مفسرين در توجيه اين امر گفته اند.
- مراد از ((اراده عاجله (( در آيه : ((من كان يريد العاجلة عجلنا له فيها...((
- اعمال آدمى اسباب اخروى هستند وبر خلاف اسباب دنيوى تخلف ناپذيرند
- بيان اينكه دنيا طلبان در اعمال دنيوى ، وعقبى طلبان دراعمال اخروى مستمدّ از عطاى خداوندند
- اشاره به تفاسير ديگرى كه براى اين آيه بيان شده است
- توضيح اينكه درجات اخروى بزرگتر از درجات دنيوى است
- بحث روايتى (رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته )
- گفتارى در چند فصل پيرامون قضاء
- فصل ۱ - در معنا وحدود آن :
- فصل ۲ - نظرى فلسفى در معناى قضاء:
- فصل ۳ - روايات هم اين نظريه را تاءييد مى كنند:
- بحث فلسفى (در بيان اينكه فيض خداوند مطلق ونامحدود است ومنشاء اختلاف انواع وافراداختلاف قابليت ها است )
نکات آیه
۱- خداوند، فراخوان آدمیان براى تأمل و درس آموزى از تفاوت رتبه دنیوى انسانها (انظر کیف فضّلنا بعضهم على بعض)
۲- برترى مرتبه برخى انسانها بر بعضى دیگر و تفاوت مراتب مادى آنان، در قلمرو اراده الهى است. (فضّلنا بعضهم على بعض)
۳- برخوردارى همه انسانها از فیض و عطاى الهى، به صورت یکسان و مساوى نیست. (کلاًّ نمدّ هؤلاء و هؤلاء من عطاء ربّک ... انظر کیف فضّلنا بعضهم على بعض)
۴- مراتب و فضایل اخروى، بسى برتر و بزرگتر از درجات دنیوى است. (و للأخرة أکبر درجت و أکبر تفضیلاً)
۵- تفاوت آدمیان در برخوردارى از موهبت ها و امکانات دنیا، نمودى از تفاوت اخروى آنهاست. (انظر کیف فضّلنا بعضهم ... و للأخرة أکبر درجت)
۶- تلاش انسان در تفاوت درجات و مزایاى اخروى او، نقشى تعیین کننده دارد. (من کان یرید العاجلة ... و من أراد الأخرة و سعى لها ...فضّلنا بعضهم على بعض و للأخرة أکبر درجت و أکبر تفضیلاً) از اینکه خداوند در آیات پیش فرمود: «آخرت طلبان، در صورت تلاش متناسب با آخرت طلبى شان، جزا داده مى شوند» و در این آیه مى فرماید: «آخرت، داراى درجاتى بس فراتر و عظیم تر از دنیاست» به دست مى آید که براى نیل به مدارج برتر آخرت، تلاشى متناسب با آن لازم است.
۷- توجه به عظمت مراتب اخروى، مایه گرایش به ارزشهاى عالى آن است. (انظر ... و للأخرة أکبر درجت و أکبر تفضیلاً) دعوت خداوند از انسانها براى تعمق و تأمل در مدارج عالى اخروى، مى تواند به این منظور باشد که در انسانها انگیزه آخرت طلبى و تلاش براى کسب درجات عالى آخرت ایجاد کند.
۸- آخرت طلبان مؤمن، داراى مقامى بس ارجمند و برخوردار از درجات و مراتب بلند در روز رستاخیز (و من أراد الأخرة و سعى لها سعیها و هو مؤمن ... و للأخرة أکبر درجت و أکبر تفضیلاً)
روایات و احادیث
۹- «عن النبى(ص) قال: ما من عبد یرید أن یرتفع فى الدنیا درجة فارتفع إلاّ وضعه الله فى الأخرة درجة أکبر منها و أطول ثم قرء: «و للأخرة أکبر درجات و أکبر تفضیلاً»;[۱] از پیامبر(ص) روایت شده است که فرمود: هیچ بنده اى نیست که بخواهد در دنیا درجه اى [از نظر مادى ]پیشرفت کند و به آن هم دست یابد، مگر آنکه خداوند او را در آخرت درجه اى که بزرگ تر و پایدارتر از درجه دنیاست، پایین آورد; سپس [این آیه را]تلاوت فرمود: و للأخرة أکبر درجات و أکبر تفضیلاً».
۱۰- «عن أبوعمروالزبیرى عن أبى عبدالله(ع) قال: قلت له: إن للإیمان درجات و منازل، ...؟ قال: نعم، قلت له: صفه لى ... قال: ... ثمّ ذکر ما فضّل الله عزّوجلّ به أولیائه بعضهم على بعض فقال عزّوجلّ:... «انظر کیف فضّلنا بعضهم على بعض و للأخرة أکبر درجات و أکبر تفضیلاً» ... فهذا ذکر درجات الإیمان و منازله عند الله عزّوجلّ;[۲] ابوعمرو زبیرى گوید: به امام صادق(ع) عرض کردم: [آیا ]براى ایمان درجات و منازلى است ...؟ حضرت فرمود: بله، به حضرت گفتم: برایم توصیف کن ...، فرمود:... سپس [قرآن] آن چیزى که به وسیله آن خداوند بعضى از اولیایش را بر برخى دیگر برترى داده، یادآور شده و فرموده: ... «انظر کیف فضّلنا بعضهم على بعض و للأخرة أکبر درجات و أکبر تفضیلاً» ... پس این است از موارد ذکر درجات و منازل ایمان در نزد خداوند عزّوجلّ».
موضوعات مرتبط
- آخرت طلبان: مقامات اخروى آخرت طلبان ۸
- ارزشها: ارزش مقامات اخروى ۴; ارزش مقامات دنیوى ۴
- انسان: تفاوت اقتصادى انسان ها ۲، ۵; عبرت از تفاوت انسان ها ۱; مراتب اخروى انسان ها ۷; مطالعه در تفاوت انسان ها ۱; منشأ تفاوت انسان ها ۲; نشانه هاى تفاوت اخروى انسان ها ۵
- ایمان: مراتب ایمان ۱۰
- تدبّر: اهمیت تدبّر ۱
- تلاش: آثار تلاش ۶; اهمیت تلاش ۶
- خدا: اراده خدا ۲; دعوتهاى خدا ۱
- ذکر: آثار ذکر آخرت ۷
- عبرت: اهمیت عبرت ۱; عوامل عبرت ۱
- گرایشها: زمینه گرایش به ارزشها ۷
- لطف خدا: تفاوت مشمولان لطف خدا ۳
- مؤمنان: مراتب مقامات مؤمنان ۱۰; مقامات اخروى مؤمنان ۸
- مقامات: آثار مقامات دنیوى ۹; عوامل مؤثر در مقامات اخروى ۶; مقامات اخروى ۹
- نعمت: تفاوت مشمولان نعمت ۳