الجن ٢٦

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۲ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

دانای غیب اوست و هیچ کس را بر اسرار غیبش آگاه نمی‌سازد،

|[او] داناى غيب است و كسى را بر غيب خود آگاه نمى‌كند
داناى نهان است، و كسى را بر غيب خود آگاه نمى‌كند،
او دانای غیب عالم است و هیچ کس را بر غیب خود آگاه نمی‌کند.
[او] دانای غیب است و هیچ کس را بر غیب خود آگاه نمی کند؛
او داناى غيب است و غيب خود را بر هيچ كس آشكار نمى‌سازد،
اوست دانای [راز] پنهان، که هیچ کس را از غیب خویش آگاه نمی‌سازد
داناى نهان و ناپيداست، پس كسى را بر غيب خود آگاه نسازد،
داننده‌ی غیب خدا است، و هیچ کسی را بر غیب خود آگاه نمی‌سازد.
(خدا) عالِم (کل) غیب‌(ها) است، پس احدی را بر غیبش آگاه نمی‌کند.
دانای نهان پس آگاه (یا چیره) نگرداند بر نهان خویش کسی را


الجن ٢٥ آیه ٢٦ الجن ٢٧
سوره : سوره الجن
نزول : ٦ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٧
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«عَالِمُ»: خبر مبتدای محذوف (هُوَ) یا بدل از (رَبّ) است. «فَلا یُظْهِرُ عَلی غَیْبِهِ»: (نگا: انعام / ، نمل / ).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - خداوند، آگاه به تمام حقایق غیبى و امور پنهانى (علم الغیب)

۲ - زمان نزول عذاب، شکست کافران و برپایى قیامت، از امور غیبى و تنها در اختیار خداوند است. (حتّى اذا اوا ما یوعدون...اقریب ما توعدون... علم الغیب) تعریف «الغیب» براى استغراق است; یعنى، تمامى امور و حقایق غیبى و «عالم الغیب» خبر براى مبتداى محذوف (هو) است. تعریف مسند و مسندالیه، مفید قصر مى باشد; یعنى، تنها خداوند عالم به امور غیبى است. گفتنى است از مصادیق مورد نظر در امور غیبى - به قرینه آیات پیشین - مسأله برپایى قیامت، شکست کافران و نزول عذاب بر آنان است.

۳ - هیچ کس به صورت مستقل و بدون عنایت الهى، به حقایق پنهانى و امور غیبى آگاه نیست. (فلایظهر على غیبه أحدًا)

روایات و احادیث

۴ - «فقال أبوجعفر(ع): ...و أمّا قوله «عالم الغیب» فإنّ اللّه عزّوجلّ عالمٌ بما غاب عن خلقه فیما یقدّر من شىء و یَقضِیه فى علمه قبل أن یخلقَه و قبل أن یُفْضِیَه إلى الملائکة;[۱] امام باقر(ع) فرمود: اما [معناى] سخن خداوند: «عالم الغیب» [این است] خداى عزّوجلّ عالم است به آنچه از مخلوقاتش پنهان مى باشد. چیزى را که مقدر فرموده و در علم خود گذرانده است; قبل از این که آن چیز را بیافریند و قبل از این که آن را به ملائکه برساند».

۵ - «عن الحارث بن الدلهاث مولى الرّضا(ع) قال: سمعت أباالحسن(ع) یقول: لایکون المؤمنُ مؤمناً حتّى یکونَ فیه ثلاثُ خصال سنّة من ربّه و سنّةٌ من نبیّه و سنّة من ولیّه، فالسنّة من ربّه: کتمان سرّه، قال اللّه عزّوجلّ: «عالم الغیب فلایظهر على غیبه أحداً إلاّ من ارتضى من رسول»...;[۲] حارث بن دلهاث گوید: از امام رضا(ع) شنیدم که مى فرمود: مؤمن، مؤمن نیست مگر این که سه خصلت در او باشد: سنتى از پروردگارش و سنتى از پیامبرش و سنتى از ولىّ و امامش. اما سنّت پروردگارش، نهان داشتن سرّ خویش، خداى عزّوجلّ فرمود: «عالم الغیب فلایظهر على غیبه أحداً إلاّ من ارتضى من رسول»...».

موضوعات مرتبط

  • انسان: منشأ علم انسان ۳
  • حقایق غیبى :۲
  • خدا: آثار لطف خدا ۳; اختیارات خدا ۲; علم غیب خدا ۱، ۴
  • رازدارى: اهمیت رازدارى ۵
  • علم غیب: منشأ علم غیب ۳
  • قیامت: علم به قیامت ۲; وقت قیامت ۲
  • کافران: وقت شکست کافران ۲; وقت عذاب کافران ۲
  • مؤمنان: صفات مؤمنان ۵

منابع

  1. کافى، ج ۱، ص ۲۵۶، ح ۲; نورالثقلین، ج ۵، ص ۴۴۱- ، ح ۴۸.
  2. عیون اخبارالرضا، ج ۱، ص ۲۵۶، ب ۲۶، ح ۹; نورالثقلین، ج ۵، ص ۴۴۴، ح ۶۱.