غافر ٥٢
ترجمه
غافر ٥١ | آیه ٥٢ | غافر ٥٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«سُوءُ الدَّارِ»: سرای بد. اضافه صفت به موصوف است. «اللَّعْنَةُ»: دوری از رحمت خدا و طرد از لطفالله.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
إِنَ الَّذِينَ کَفَرُوا لَنْ... (۰)
إِنَّمَا ذٰلِکُمُ الشَّيْطَانُ... (۰) الَّذِينَ يَتَرَبَّصُونَ بِکُمْ... (۱) قُلْ يَا قَوْمِ اعْمَلُوا عَلَى... (۲) تِلْکَ مِنْ أَنْبَاءِ الْغَيْبِ... (۰) وَ مَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِکَ إِلاَّ... (۱) مَنْ کَانَ يَظُنُ أَنْ لَنْ... (۰) إِلاَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا... (۲) قَالَ سَنَشُدُّ عَضُدَکَ بِأَخِيکَ وَ... (۰) فَارْتَقِبْ إِنَّهُمْ مُرْتَقِبُونَ (۰) وَ لَوْ أَلْقَى مَعَاذِيرَهُ (۱) وَ أَقِيمُوا الصَّلاَةَ وَ آتُوا... (۰) فَکَذَّبُوهُ فَأَنْجَيْنَاهُ وَ... (۰) وَ مَا جَعَلَهُ اللَّهُ إِلاَّ... (۰) کَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَ أَنَا وَ... (۰)
تفسیر
- آيات ۲۱ - ۵۴ سوره مؤ من
- داستان ارسال موسى عليه السلام به سوى فرعون و گفتگوى فرعون درباره كشتن او
- موسى عليه السلام از شرّ هر متكبرّ بى ايمان به روز حساب به خدا پناه مى برد
- مؤ من آل فرعون ، فرعونيان را از قتل موسى عليه السلام نهى و نسبت به تصميم بر آنتوبيخ مى كند و بدانان هشدار مى دهد
- اشاره به وجه تسميه روز قيامت به يوم التناد
- مقصود از فرعون از اينكه به وزير خود گفت : يا هامان ابن لى صرحا ابلغ الاسباب ...
- بيان اركان دين حق و سبيل رشاد در سخنى كوتاه از مؤ منآل فرعون
- نفى شريك براى خداى سبحان با بيان اينكه شريك ادعايى فرعونيان براى خدا، نه دردنيا و نه درآخرت دعوتى ندارد
- اشاره به مقامات سه گانه عبوديت : توكل ، تفويض و تسليم
- نكاتى درباره كيفيت و مراحل تعذيب فرعونيان در عالم برزخ و قيامت
- محاجه ضعفاء آل فرعون با اقوياءشان درباره آتش جهنم و پاسخ آنها
- التماس دعاى دوزخيان از خزنه جهنم در خصوص تخفيف پاره اى از عذاب
- وجه اينكه خزنه جهنم در جواب التماس دعاى دوزخيان مى گويند: فادعوا و ما دعاءالكافرين الا فى ضلال
- رواياتى درباره ، تقيه ، تفويض امر به خدا، و اينكه فرعونيان هر صبح و شام برآتش عرضه مى شوند
نکات آیه
۱ - عذرخواهى ستمگران در قیامت، بى نتیجه بوده و سودى به حال آنان نخواهد داشت. (یوم لاینفع الظلمین معذرتهم)
۲ - کافران و مشرکان، با رو به رو شدن با گواهى شاهدان علیه خود، به عذرخواهى خواهند پرداخت. (و یوم یقوم الأشهد . یوم لاینفع الظلمین معذرتهم) برداشت یاد شده با توجه به این نکته است که عبارت «یوم لاینفع ...» بدل براى «یوم یقوم الأشهاد» مى باشد.
۳ - عذرخواهى کافران و مشرکان ستیزه جو در قیامت، پذیرفته نشده و سودى به حال آنان نخواهد داشت. (یوم لاینفع الظلمین معذرتهم) با توجه به دو آیه پیشین مقصود از «الظالمین» کافران و مشرکان مىباشد.
۴ - ستم پیشگى، گناهى نابخشودنى و عذرناپذیر در قیامت (یوم لاینفع الظلمین معذرتهم) آمدن کلمه «الظالمین» به صورت وصفى، بیانگر این نکته است که مقصود از آن، فردى نیست که در زندگى اندکى ستم کرده باشد; بلکه کسى است که چنان به این گناه آلوده شده که به آن شهرت یافته و عادت کرده است.
۵ - کفر و شرک، ستمى غیرقابل بخشش و عذرناپذیر در پیشگاه خداوند (یوم لاینفع الظلمین معذرتهم) مقصود از «الظالمین» - به قرینه آیات گذشته - کافران و مشرکان مى باشد.
۶ - ستمگران، طیف مخالف پیامبران و مؤمنان در طول تاریخ (إنّا لننصر رسلنا ... فى الحیوة الدنیا و یوم یقوم الأشهد . یوم لاینفع الظلمین معذرتهم)
۷ - ستمگران، گروهى مطرود و محروم از رحمت خداوند در قیامت (و لهم اللعنة)
۸ - ستمگران، داراى سرایى بد (دوزخ) در قیامت (و لهم سوء الدار)
۹ - ستم پیشگى، موجب پذیرفته نشدن عذر آدمى از گناه، محرومیت از رحمت خدا و جاى گرفتن در سراى بد (یوم لاینفع الظلمین معذرتهم و لهم اللعنة و لهم سوء الدار)
۱۰ - پذیرفته نشدن عذر ستمگران، دورى آنان از رحمت خداوند و جاى گرفتن در سرایى بد، مظهر نصرت الهى به پیامبران و مؤمنان در قیامت (إنّا لننصر رسلنا و الذین ءامنوا ... یوم یقوم الأشهد . یوم لاینفع الظلمین معذرتهم ... و لهم سوء الدار) برداشت یاد شده با توجه به این نکته است که آیه شریفه، بیانگر چگونگى نصرت الهى در قیامت از رسولان و مؤمنان است که در آیه پیش (یوم یقوم الأشهد) به آن اشاره شده بود.
موضوعات مرتبط
- آمرزش: موانع آمرزش ۹
- انبیا: تاریخ انبیا ۶; دشمنان انبیا ۶; نصرت انبیا ۱۰
- جهنم: شومى جهنم ۸; موجبات جهنم ۹
- خدا: عوامل محرومیت از رحمت خدا ۹; محرومان از رحمت خدا ۷، ۱۰; نشانه هاى نصرت خدا ۱۰
- شرک: ظلم شرک ۵
- ظالمان: بى تأثیرى عذرخواهى ظالمان ۱; دشمنى ظالمان ۶; رد عذر ظالمان ۱۰; ظالمان در جهنم ۸; ظالمان در قیامت ۱; عذرخواهى اخروى ظالمان ۱; فرجام شوم ظالمان ۸، ۱۰; لعن بر ظالمان ۷; محرومیت ظالمان ۱۰
- ظلم: آثار ظلم ۹; گناه ظلم ۴
- عذر: عذر غیرمقبول ۴، ۵; عوامل رد عذر ۹
- فرجام: عوامل فرجام شوم ۹
- کافران: بى تأثیرى عذرخواهى کافران ۳; عذرخواهى اخروى کافران ۳; عذرخواهى کافران ۲; کافران در قیامت ۳; کافران و گواهان ۲
- کفر: ظلم کفر ۵
- گناه: گناه نابخشودنى ۴، ۵
- لعن: مشمولان لعن ۷
- مؤمنان: دشمنان مؤمنان ۶; نصرت مؤمنان ۱۰
- مشرکان: بى تأثیرى عذرخواهى مشرکان ۳; عذرخواهى اخروى مشرکان ۳; عذرخواهى مشرکان ۲; مشرکان در قیامت ۳; مشرکان و گواهان ۲
- نصرت خدا: مشمولان نصرت خدا ۱۰