الأنفال ٢٨
ترجمه
الأنفال ٢٧ | آیه ٢٨ | الأنفال ٢٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«فِتْنَةٌ»: مایه آزمایش. وسیله هلاک. مایه آشوب (نگا: آلعمران / ، و تغابن / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
إِنَّمَا أَمْوَالُکُمْ وَ... (۱) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاَ... (۲) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَ... (۱) إِنَّمَا أَمْوَالُکُمْ وَ... (۶)
تفسیر
- آيات ۲۹ - ۱۵، سوره انفال
- بيان آيات شريفه متضمن دستوراتى راجع به جهاد اسلامى و نهى از فرار از جنگ
- پيروزى مسلمين در جنگ بدر مرهون عنايت الهى و امدادهاى غيبى بوده است (...و ما رميت اذا رمين...)
- معناى (( الذين قالوا سمعنا و هم لا يسمعون )) و اينكه مراد از آن در آيه شريفه چه كسانى است
- بدترين جنبندگان ، كر و لالهايى هستند كه تعقل نمى كنند
- شرحى در مورد (( حيات )) و اقسام آن از نظر قرآن ، در ذيل آيه شريفه : (( استجيبوا لله وللرسول اذا دعاكم و لما يحييكم ))
- آيه شريفه ناظر به زندگى حقيقى انسان است كه اشرف واكمل از حيات دنيوى است و با علم و عمل درك مى شود
- وجوهى كه درباره مراد از آنچه رسول الله (ص ) بدان دعوت مى كند و موجب احياء است گفته شده است
- معناى (( قلب )) در قرآن كريم و توضيح درباره جمله : (( ان اللهيحول بين المرء و قبله ))
- از آنجا كه خدا مالك حقيقى تمام موجودات است و انسان به تمليك او مالك مى شود، پس خداوند ميان انسان و متعلقات او حائل و رابط است
- براى ترك اجابت دعوت پيامبر (ص ) هيچ عذرى مقبولنيست
- از آنجا كه دلها مسخر خداوند است ، غرور به خاطر تمايل قلب به صلاح و تقوا، و ياءس و نوميدى از عدم اقبال قلب به خيرات و صالحات بى مورد است
- اشاره به اينكه آيه شريفه : (( ان الله يحول بين المرء و قبله )) از جامع ترين آيات قرآنى است
- فتنه اى كه دامنه آن همه را (ظالمين وفتنه اى كه دامنه آن همه را (ظالمين و غير ظالمين )فرا مى گيرد و از آن زنهار داده شده است عبارتست از اختلاف داخلى بين امت
- معناى آيه شريفه : (( واتقوا فتنة لاتصيبن الذين ظلموا منكم خاصه )) بنابر قرائت مشهورو بنابر قرائت (( لتصيبن ))
- روزگار استضعاف و نگرانى خود و تاءييد و يارى خدا را بياد آوريد
- معناى : (( و تخونوا اماناتكم و انتم تعلمون )) در آيه شريفه كه از خيانت به خدا و رسول (ص ) نهى مى كند
- نهى از خيانت به خدا و رسول (ص ) ناظر به عمل بعضى از مسلمين بوده است كه تصميمات سرى را به دشمن اطلاع مى داده اند
- (در ذيل آيات مربوط به جنگ بدر)
- عدم اختصاص نهى از فرار از جنگ به جنگ بدر و سخن صاحب المنار در اين باره
- اشكال سخن صاحب المنار
- رواياتى در مورد شاءن نزول آيه : (( و ما رميت اذ رميت و لكن اله رمى ))
- چند روايت در معناى : (( واعملوا ان الله يحول بين المرء و قبله ))
- رواياتى در ذيل آيه شريفه : (( واتقوا فتنة لا تصيبن الذين ظلموا منكم خاصه ))
- چند روايت در مورد شاءن نزول آيه : (( يا ايها الذين آمنوا لاتخوفوا اللهوالرسول ... ))
نکات آیه
۱- هشدار خداوند به مؤمنان مبنى بر آزمایش آنان از طریق مال و فرزند (و اعلموا أنما أمولکم و أولدکم فتنة)
۲- داراییها و فرزندان اهل ایمان، ابزارى براى آزمایش آنان از سوى خداوند (و اعلموا أنما أمولکم و أولدکم فتنة)
۳- دلبستگى به مال و فرزند، زمینه ابتلاى انسان به انحراف از دین و خیانت به آن (لاتخونوا اللّه ... و اعلموا أنما أمولکم و أولدکم فتنة)
۴- خیانت برخى از مسلمانان صدر اسلام به خدا و رسول به خاطر حفظ مال و فرزند خویش (لاتخونوا اللّه و الرسول ... و اعلموا أنما أمولکم و أولدکم فتنة) در ضمن شأن نزول یاد شده در آیه قبل آمده است که هدف آن مسلمانى که مرتکب خیانت شده و اسرار نظامى مسلمانان را فاش ساخت، حفظ مال و فرزندانش بوده است.
۵- پیروزى مردمان در آزمونشان به وسیله مال و فرزند، امرى بسیار مشکل و بس ارزشمند (و اعلموا أنما أمولکم و أولدکم فتنة) برداشت فوق از تأکیدات متعددى استفاده شده که در آیه مورد بحث به کار رفته است. از جمله شروع سخن با فعل «اعلموا» و سپس منحصر کردن مال و اولاد براى آزمایش با کلمه «انما» و آنگاه مال و فرزند را آزمایش خواندن و نه وسیله آزمایش. این همه تأکید براى رساندن این حقیقت است که آزمون با مال و فرزند آزمونى دشوار و پیروزى در آن بسیار مشکل است.
۶- پایبندى به ارزشهاى الهى و پرهیز از خیانت به دین، داراى پاداشى عظیم نزد خداوند (لاتخونوا اللّه ... أنما أمولکم و أولدکم فتنة و أن اللّه عنده أجر عظیم)
۷- پیروزى و موفقیت مؤمنان در آزمونشان به وسیله مال و اولاد، موجب بهره مندى آنان از پاداش بزرگ الهى است. (و اعلموا أنما أمولکم و أولدکم فتنة و أن اللّه عنده أجر عظیم) بیان پاداش عظیم الهى پس از تأکید بر اینکه ثروتها و فرزندان وسیله آزمون هستند، مى تواند بیانگر نکته اى باشد که در برداشت فوق بدان اشاره شده است.
۸- باور به پاداشهاى عظیم الهى، زمینه پایبندى به ارزشها و گذشت از منافع مادى براى دین و دیندارى (لاتخونوا اللّه ... و اعلموا ... و أن اللّه عنده أجر عظیم) هدف از بیان پاداش دهى خداوند پس از تکالیف یاد شده، ایجاد زمینه پایبندى به آن تکالیف است.
۹- امکانات و جلوه هاى مادى در قبال پاداش الهى، بسیار ناچیز و بى مقدار است. (و اعلموا أنما أمولکم و أولدکم فتنة و أن اللّه عنده أجر عظیم) برداشت فوق اشاره به وجه ارتباطى است براى دو جمله «انما امولکم ... » و «أن اللّه عنده ... .»
موضوعات مرتبط
- ارزشها: حفظ ارزشها ۸
- اسلام: خیانت به اسلام ۳
- امتحان: ابزار امتحان ۱، ۲، ۵ ; امتحان با فرزند ۱، ۲، ۵، ۷ ; امتحان با مال ۱، ۲، ۵، ۷ ; موفقیت در امتحان ۵، ۷
- امکانات مادى:۹
- انحراف: زمینه انحراف ۳
- ایمان: آثار ایمان ۸ ; ایمان به پاداش خدا ۸
- خدا: امتحان خدا ۲ ; پاداشهاى خدا ۶، ۷، ۹ ; خیانت به خدا ۴ ; هشدار خدا ۱
- خیانت: پاداش اجتناب از خیانت ۶ ; زمینه خیانت ۳
- دین: خیانت به دین ۶ ; عمل به تعالیم دین ۶
- دیندارى: اهمیت دیندارى ۸
- فرزند: آثار علاقه به فرزند ۳، ۴
- مؤمنان: امتحان مؤمنان ۱، ۲، ۷ ; پاداش مؤمنان ۷ ; هشدار به مؤمنان ۱
- مال: آثار علاقه به مال ۳، ۴
- محمد(ص): خیانت به محمد(ص) ۴
- مسلمانان: صدر اسلام ۴
- منافع مادى: اعراض از منافع مادى ۸