المائدة ٧٥

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۴۱ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

مسیح فرزند مریم، فقط فرستاده (خدا) بود؛ پیش از وی نیز، فرستادگان دیگری بودند، مادرش، زن بسیار راستگویی بود؛ هر دو، غذا می‌خوردند؛ (با این حال، چگونه دعوی الوهیّت مسیح و پرستش مریم را دارید؟!) بنگر چگونه نشانه را برای آنها آشکار می‌سازیم! سپس بنگر چگونه از حق بازگردانده می‌شوند!

مسيح پسر مريم جز پيامبرى نبود كه پيش از او [نيز] پيامبرانى گذشتند و مادرش زن بسيار درستكارى بود و هر دو [مانند انسان‌هاى ديگر] غذا مى‌خوردند. بنگر چگونه آيات را براى آنها توضيح مى‌دهيم، آن‌گاه ببين چگونه [از حقيقت‌] منحرف مى‌شوند
مسيح، پسر مريم جز پيامبرى نبود كه پيش از او [نيز] پيامبرانى آمده بودند؛ و مادرش زنى بسيار راستگو بود. هر دو غذا مى‌خوردند. بنگر چگونه آيات [خود] را براى آنان توضيح مى‌دهيم؛ سپس ببين چگونه [از حقيقت‌] دور مى‌افتند.
مسیح پسر مریم پیغمبری بیش نبود که پیش از او پیغمبرانی آمده‌اند و مادرش هم زنی راستگو و با ایمان بود و هر دو (به حکم بشریت) غذا تناول می‌کردند. بنگر چگونه ما آیات خود را روشن بیان می‌کنیم، آن گاه بنگر که آنان چگونه از حق برگردانیده می‌شوند؟
مسیح، فرزند مریم جز فرستاده ای [از سوی خدا] نیست که پیش از او هم فرستادگانی گذشته اند. و مادرش زن بسیار راستگو [و درست کاری] بود. هر دو [مانند انسان های دیگر] غذا می خوردند. با تأمل بنگر چگونه نشانه ها را برای آنان بیان می کنیم [تا بدانند متولد شدگان و نیازمندان به خوراک، خدا نیستند]؛ سپس با تأمل بنگر که آنان چگونه [از حق به باطل] منحرف می شوند؟!
مسيح پسر مريم جز پيامبرى نبود، كه پيامبرانى پيش از او بوده‌اند، و مادرش زنى راستگوى بود كه هر دو غذا مى‌خوردند. بنگر كه چگونه آيات را برايشان بيان مى‌كنيم. سپس بنگر كه چگونه از حق روى مى‌گردانند.
مسیح بن مریم جز پیامبری نیست که پیش از او هم پیامبرانی آمده بودند، و مادرش زن بسیار درستکاری بود و هر دو [مانند انسانهای دیگر] غذا می‌خوردند، بنگر که آیات خود را چگونه برای آنان روشن می‌سازیم و باز بنگر چگونه رویگردان می‌شوند
مسيح پسر مريم جز فرستاده‌اى نيست، كه پيش از او نيز فرستادگانى در گذشتند، و مادر او زنى راستى‌پيشه بود، هر دو غذا مى‌خوردند- پس مسيح خدا نيست- بنگر كه چگونه آيات را برايشان روشن بيان مى‌كنيم آنگاه بنگر كه چگونه [از حقّ‌] گردانيده مى‌شوند!
مسیح پسر مریم جز پیغمبری نبود. پیش از او نیز پیغمبرانی (چون او انسان و برگزیده‌ی یزدان بوده‌اند و به میان مردمان روانه شده‌اند و پس از روزگاری از دنیا) رفته‌اند، و مادرش نیز زن بسیار راستکار و راستگوئی بود. هم عیسی و هم مادرش (از آنجا که انسان بودند) غذا می‌خوردند. بنگر که چگونه (نشانه‌های انسانی آن دو را برمی‌شماریم و) آیات (خود) را برای آنان (که عیسی و مادرش را خدا می‌دانند!) توضیح و تبیین می‌کنیم؟ دوباره بنگر که چگونه ایشان (از حق با وجود این همه روشنی) باز داشته می‌شوند؟!
مسیح پسر مریم جز پیامبری نیست که پیش از او (نیز) پیامبرانی گذشتند و مادرش زنی بسیار راست بود. هر دو غذا می‌خوردند. بنگر چگونه آیات (خود) را برای آنان به روشنی جداسازی می‌کنیم‌؛ سپس بنگر کجا و کی به دروغ (از حقیقت) دور افکنده می‌شوند.
نیست مسیح پسر مریم جز پیمبری که بگذشت پیش از او پیمبرانی و مادرش زنی است راستگو بودند می‌خوردند خوراک را بنگر چگونه برای ایشان بیان کنیم آیتها را سپس بنگر کجا به دروغ رانده می‌شوند


المائدة ٧٤ آیه ٧٥ المائدة ٧٦
سوره : سوره المائدة
نزول : ٧ هجرت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٢٦
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«خَلَتْ»: آمده‌اند و رفته‌اند (نگا: بقره / و فاطر / ). «صِدِّیقَةٌ»: بسیار راستکار و راستگو. زنی که احکام و شرائع خدا را تصدیق و به کتابهای آسمانی باور داشته است (نگا: تحریم / ). «أَنَّی»: چگونه. «یُؤْفَکُونَ»: بازداشته می‌شوند. منصرف گردانده می‌شوند.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- مسیح (ع) فرزند مریم و فرستاده خداوند (ما المسیح ابن مریم الا رسول)

۲- مسیح (ع) نه خداست و نه فرزند خدا. (ما المسیح ابن مریم الا رسول) حصر اضافى در جمله «ما المسیح ...» ناظر به پندارهایى است که مسیحیان درباره حضرت مسیح (ع) اظهار مى داشتند که در آیات قبل پاره اى از آنها ذکر شد.

۳- بعثت رسولانى متعدد قبل از حضرت مسیح (ع) (ما المسیح ابن مریم الا رسول قد خلت من قبله الرسل)

۴- زاده شدن مسیح (ع) از مادر، دلیل روشن بر خدا نبودن او (قالوا إنّ اللّه هو المسیح ... ما المسیح ابن مریم) توصیف مسیح (ع) به فرزندى او براى مریم پس از بیان ادعاى الوهیت مسیح (ع) رد پندار خدا بودن اوست.

۵- مسیح (ع) رسولى همانند رسولان گذشته که نه خدا بودند و نه فرزند او (ما المسیح ابن مریم الا رسول قد خلت من قبله الرسل)

۶- مسیح (ع) نیز همانند دیگر پیامبران الهى، انسانى فناپذیر (ما المسیح ابن مریم الا رسول قد خلت من قبله الرسل) یادآورى رحلت پیامبرانى در گذشته تاریخ پس از توصیف مسیح (ع) به رسالت، اشاره به امکان مرگ و رحلت براى مسیح (ع) دارد.

۷- روا بودن مرگ براى مسیح (ع) نشانه خدا نبودن وى (قالوا إنّ اللّه هو المسیح ... الا رسول قد خلت من قبله الرسل) جمله «قد خلت من قبله الرسل» که اشاره به امکان رحلت و مرگ مسیح (ع) دارد، برهانى براى رد پندار الوهیت آن حضرت است.

۸- ناسازگارى پدیده بودن (حدوث) و فناپذیرى، با الوهیت و خدا بودن (قالوا إنّ اللّه هو المسیح ... الا رسول قد خلت من قبله الرسل) فرزندى مسیح (ع) براى مریم اشاره به پدیده و حادث بودن او و بیان رحلت رسولان پیشین اشاره به فناپذیرى مسیح (ع) است و هدف از یادآورى این دو صفت استدلال بر خدا نبودن مسیح (ع) مى باشد. یعنى مسیح (ع) حادث است و هیچ حادثى نمى تواند خدا باشد و نیز او فناپذیر است و فناپذیر خدا نیست.

۹- مریم (ع) مادر مسیح (ع)، بانویى بسیار راستگو (و امه صدیقة) «صدیق» به کسى گفته مى شود که بسیار راستگو باشد. (مفردات راغب).

۱۰- گفتار و کردار مریم (ع) هماهنگ با یکدیگر و مطابق با واقع (امه صدیقة) «صدیق» به کسى گفته مى شود که سخن و اعتقادش مطابق واقع باشد و راستگویى خودش را با کردارش ثابت کند. (این معنا را راغب از برخى اهل لغت نقل کرده است).

۱۱- مریم (ع) با اعتقاد به رسالت فرزندش مسیح (ع)، نه وى را ابدى مى پنداشت و نه فرزند خدا (امه صدیقة) «صدیق» چنانچه جوهرى در «الصحاح» آورده است به کسى گفته مى شود که بسیار تصدیق کننده باشد و متعلق تصدیق به قرینه صدر آیه رسالت مسیح، فناپذیرى او و فرزند نبودن وى براى خداست.

۱۲- توانایى زن براى نیل به درجات والاى کمال و ارزشهاى معنوى (و امه صدیقة)

۱۳- صداقت و راستگویى از ارزشهاى والا (و امه صدیقة)

۱۴- تغذیه، نیاز روزمره مسیح (ع) و مادرش مریم (ع) (کانا یأکلان الطعام) فعل مضارع «یأکلان» دلالت بر استمرار دارد و حاکى از نیاز دائمى آنان به غذاست.

۱۵- الوهیت مریم (ع) (مادر مسیح (ع)) پندار برخى از مسیحیان* (کانا یأکلان الطعام) تصریح به نیاز روزمره حضرت مریم (ع) به تغذیه که صفتى ناسازگار با خدا بودن است، مى رساند که گروهى از مسیحیان چنین مى پنداشتند که وى داراى مقام الوهیت مى باشد.

۱۶- نیازمندى مسیح (ع) و مادرش مریم (ع) به تغذیه، دلیلى روشن بر خدا نبودن آنها (کانا یأکلان الطعام) جمله «کانا یأکلان الطعام» برهانى علیه اعتقاد به الوهیت مسیح (ع) و مادرش مریم است ; یعنى آنها به این دلیل نمى توانند خدا باشند که گرسنه مى شوند و نیاز به تغذیه و دفع فضولات آن دارند.

۱۷- الوهیت و خدایى، تنها از آن کسى است که ازلى، ابدى و منزه از هر گونه نیازمندى باشد. (ما المسیح ابن مریم الا رسول قد خلت من قبله الرسل ... کانا یأکلان الطعام)

۱۸- استدلالهاى قرآن بر وحدانیت خداوند و بطلان تثلیث بسیار روشن و سزاوار تأمل (ما المسیح ... انظر کیف نبین لهم الایت) الف و لام در «الایت» براى عهد و اشاره به استدلالهایى است که در آیه آمده است.

۱۹- لزوم تأمل و اندیشه در چگونگى استدلالهاى قرآن (انظر کیف نبین لهم الایت) کلمه «نظر» به معناى دقت کردن است.

۲۰- اصرار مسیحیان بر تثلیث و الوهیت مسیح (ع) على رغم استدلالهاى روشن قرآن بر بطلان عقیده آنان (انظر کیف نبین لهم الایت ثم انظر انى یؤفکون) «یوفکون» از مصدر «افک» به معناى بازگرداندن است. و «انى» به معناى کجا و چگونه است، بنابراین جمله «انظر انى یوفکون» یعنى بنگر آنان على رغم بیان دلایلى روشن بر واهى بودن تثلیث و الوهیت مسیح (ع) چگونه از حق منحرف مى شوند و به کجا نگون مى گردند.

۲۱- هشدار خداوند به مسلمانان در مورد خطر گرایششان به شرک با خدا پنداشتن پیامبران و أولیاء الهى (ما المسیح ابن مریم الا رسول ... انظر انى یؤفکون) با توجه به اینکه تک تک مسلمانان باید با دقت سرنوشت نابهنجار و شرک آلود بنى اسرائیل را مد نظر داشته باشند، معلوم مى شود، چنین خطرى (گرایش به شرک با خدا پنداشتن پیامبران)، در کمین مسلمانان نیز هست و هدف از این فرمان (انظر) پیشگیرى از گرفتار شدن به این وضعیت نارواست.

۲۲- لزوم ریشه یابى و تحلیل زمینه هاى گریز از حق و گرایش به عقاید شرک آلود و انحرافى (انظر کیف نبین لهم الایت ثم انظر انى یؤفکون) کلمه «انى» گاه به معناى «من این» بکار مى رود، بنابراین جمله «ثم انظر ...» مى تواند فرمان به تأمل و اندیشه در منشأ انحراف بنى اسرائیل باشد.

۲۳- تاریخ ادیان الهى و سیر تحولات اعتقادى پیروان آن، در خور اندیشه و تأمل است. (لقد اخذنا میثق بنى اسرءیل ... ثم انظر انى یؤفکون)

موضوعات مرتبط

  • ادیان: تاریخ ادیان ۲۳
  • ارزشها:۱۳
  • الوهیت: و مرگ ۸ ; الوهیت و ولادت ۸ ; ملاک الوهیت ۸، ۱۷
  • انبیا: ى قبل از مسیح (ع) ۳ ; بشر بودن انبیا ۶ ; قصه‌هاى انبیا ۳ ; مرگ انبیا ۶ ; نفى الوهیت انبیا ۲۱
  • أولیاء اللّه: نفى الوهیت أولیاء اللّه ۲۱
  • بیخنیازى: ارزش بیخنیازى ۱۷
  • تاریخ: تعقل در تاریخ ۲۳
  • تثلیث: اصرار بر تثلیث ۲۰ ; بطلان تثلیث ۱۸
  • تحقیق: پسندیده ۲۲
  • توحید: دلایل توحید ۱۸
  • جاودانگى: ارزش جاودانگى ۱۷
  • حق: گمراهى از حق ۲۲
  • خدا: و فرزند ۲ ; هشدار خدا ۲۱
  • زن: استعداد زن ۱۲ ; کمال زن ۱۲ ;
  • شرک: تحقیق در شرک ۲۲ ; نفى شرک ۲۱
  • صداقت: ارزش صداقت ۱۳
  • طعام: نیاز به طعام ۱۴
  • عقیده: باطل ۲۰
  • عیسى (ع): اصرار بر الوهیت عیسى (ع) ۲۰ ; بشر بودن عیسى (ع) ۱، ۲، ۴، ۶ ; رسالت عیسى (ع) ۱، ۵ ; طعام عیسى (ع) ۱۴، ۱۶ ; مرگ عیسى (ع) ۷ ; نفى الوهیت عیسى (ع) ۲، ۴، ۵، ۷، ۱۶ ; نیازهاى عیسى (ع) ۱۴، ۱۶ ; ولادت عیسى (ع) ۴
  • قرآن: احتجاج قرآن ۱۸، ۱۹، ۲۰ ; تدبّر در قرآن ۱۹
  • گمراهى: تحقیق در گمراهى ۲۲
  • مریم (ع): الوهیت مریم (ع) ۵ ; سخن مریم (ع) ۱۰ ; صداقت مریم (ع) ۹، ۱۰ ; طعام مریم (ع) ۱۲، ۱۶ ; عقیده مریم (ع) ۱۱ ; عمل مریم (ع) ۱۰ ; فرزند مریم (ع) ۱، ۱۱ ; مریم (ع) در مسیحیان ۱۵ ; مریم (ع) و عیسى (ع) ۱۱ ; مقامات مریم (ع) ۹ ; نفى الوهیت مریم (ع) ۱۶ ; نیازهاى مریم (ع) ۱۴، ۱۶
  • مسلمانان: هشدار به مسلمانان ۲۱
  • مسیحیان: عقیده مسیحیان ۱۵، ۲۰
  • مؤمنان: تحولات عقیدتى مؤمنان ۲۳

منابع