الصف ٦
ترجمه
الصف ٥ | آیه ٦ | الصف ٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مُصَدِّقاً»: (نگا: اعراف / . «بَیْنَ یَدَیَّ»: پیش از من. «أَحْمَدُ»: محمد مراد است. احمد یکی از نامهای پیغمبر اسلام است که در انجیلها به شکل فارقلیط، و پارقلیطا، و پیرکلتوس آمده است (نگا: تفسیر نمونه). «جَآءَهُمْ»: به پیش ایشان آمد. بعضی گفتهاند فاعل عیسی و برخی گفتهاند محمد است. ولی به قرینه آیات بعد، باید محمد باشد. «هذا»: این چیزهائی که با خود آورده است. وجود خودش.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱ ۹، سوره صف
- اشاره به مطالب اين سوره مباركه
- مقصود از خطاب توبيخى : ((چرا مى گوييد آنچه را كهعمل نمى كنيد)) با توجه به سياق و زمينه كلام
- اشاره به نهى مسلمانان از ايذاى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم
- معناى جمله ((فلما زاغلوا ازاغ الله قلوبهم ...)) و بيان اينكه مقصود از ازاغه واضلال خداوند چيست
- دو بخش دعوت و رسالت عيسى (عليه السلام ) تصديق پيامبر پيش از خود، و بشارت بهآمدن پيامبر بعد از خود
- توضيح اينكه مفهوم بشارت دادن عيسى (عليه السلام ) به آمدن پيامبر اسلام (صلى اللهعليه و آله و سلم ) اين است كه دين اسلام اتم واكمل است
- معروف بودن پيامبر(ص ) به نام احمد
- وجه اينكه رد كننده دعوت به اسلام ((ظالمترين )) است
- معناى اظهار دين حق بر همه اديان
- (رواياتى درباره نام هاى پيامبر اكرم (ص )، بشارت عيسى ،
- فاصله بين عيسى و پيامبر اسلام (ص )
نکات آیه
۱ - حضرت عیسى(ع)، پسر حضرت مریم(ع) است. (و إذ قال عیسى ابن مریم)
۲ - عیسى(ع)، پیامبرى مبعوث شده براى بنى اسرائیل (یبنى إسرءیل إنّى رسول اللّه إلیکم)
۳ - داستان رسالت عیسى(ع) و بر خورد بنى اسرائیل با آن حضرت، دربردارنده درس هاى سازنده و عبرت آموز (و إذ قال عیسى ابن مریم ... فلمّا جاءهم بالبیّنت قالوا هذا سحر مبین)
۴ - حضرت عیسى(ع)، تصدیق کننده تورات (مصدّقًا لما بین یدىّ من التوریة)
۵ - تورات، کتاب آسمانى پیش از عیسى(ع) (لما بین یدىّ من التوریة) «ما بین یدىّ»; یعنى، کتابى که پیش از من نازل شده است.
۶ - بشارت مردم به بعثت پیامبراسلام در آینده، از سرفصل هاى مهم پیام و دعوت عیسى(ع) (و مبشّرًا برسول یأتى من بعدى اسمه أحمد) ذکر موضوع بشارت به رسالت پیامبراکرم(ص) در دعوت عیسى(ع)، نشان از جایگاه مهم آن در برنامه حضرت عیسى(ع) دارد.
۷ - رسول اکرم(ص)، تنها پیامبر مبعوث شده بعد از عیسى(ع) (و مبشّرًا برسول یأتى من بعدى اسمه أحمد)
۸ - معجزات و دلایل روشن، پشتوانه رسالت عیسى(ع) بود. (فلمّا جاءهم بالبیّنت) «بیّنه» (مفرد «بیّنات») به معناى دلیل روشن است. از مصادیق بینات، معجزات مى باشد.
۹ - بنى اسرائیل، به رغم روشن بودن معجزات و دلایل حقانیت رسالت عیسى(ع)، آنها را نپذیرفتند. (فلمّا جاءهم بالبیّنت قالوا هذا سحر)
۱۰ - بنى اسرائیل، معجزات و دلایل روشن عیسى(ع) را سحرى آشکار خواندند. (فلمّا جاءهم بالبیّنت قالوا هذا سحر مبین)
۱۱ - اتهام سحر و ساحرى، از حربه هاى تبلیغاتى دشمنان عیسى(ع) علیه آن حضرت (فلمّا جاءهم بالبیّنت قالوا هذا سحر مبین)
۱۲ - رسالت پیامبراسلام(ص)، همراه با معجزات و دلایل روشن (یأتى من بعدى اسمه أحمد فلمّا جاءهم بالبیّنت) درباره مرجع ضمیر در «جاء» دو احتمال وجود دارد. ۱- ضمیر مزبور به عیسى(ع) بازمى گردد. برداشت هاى پیشین براساس این احتمال است. ۲- ضمیربه کلمه «أحمد»(ص) بازمى گردد. برداشت بالا و نیز برداشت هاى بعدى بر این احتمال استوار است.
۱۳ - بنى اسرائیل، به رغم در دست داشتن بشارت عیسى(ع)، در برابر رسول اکرم(ص) موضع گیرى کرده و رسالت آن حضرت را نپذیرفتند. (و مبشّرًا برسول یأتى من بعدى اسمه ... فلمّا جاءهم بالبیّنت قالوا هذا سحر مبین)
۱۴ - بنى اسرائیل، معجزات و دلایل روشن رسول اکرم(ص) را سحرى آشکار خواندند. (فلمّا جاءهم بالبیّنت قالوا هذا سحر مبین)
۱۵ - متهم کردن رسول اکرم(ص) به سحر و ساحرى، از حربه هاى تبلیغاتى بنى اسرائیل علیه آن حضرت (فلمّا جاءهم بالبیّنت قالوا هذا سحر مبین)
روایات و احادیث
۱۶ - «الحسن بن على بن أبى طالب(ع) قال: جاء نفر من الیهود إلى رسول اللّه فسأله أعلمهم ... لأىِّ شىء سُمّیتَ محمّداً و أحمد...؟ فقال النبىّ(ص): أمّا محمّد فإنّى محمود فى الأرض و أمّا أحمد فإنّى محمود فى السماء...;[۱] امام مجتبى(ع) فرمود: گروهى از یهودیان، نزد رسول خدا(ص) آمدند. پس عالم ترین ایشان از آن حضرت پرسید: براى چه محمّد و احمد نامیده شدى؟ پیامبر(ص) فرمود: اما محمّد براى این است که در زمین ستایش شده ام و احمد براى این است که در آسمان ستایش گشته ام».
موضوعات مرتبط
- انبیا: انبیاى بعد از عیسى(ع) ۷; انبیا ى بنى اسرائیل ۲; تاریخ انبیا ۷
- بشارت: بشارت نبوت محمد(ص) ۶، ۱۳
- بنى اسرائیل: تاریخ بنى اسرائیل ۹; تکذیبگرى بنى اسرائیل ۹، ۱۳; تهمتهاى بنى اسرائیل۱۰، ۱۴، ۱۵; روز مبارزه بنى اسرائیل ۱۵; لجاجت بنى اسرائیل۱۳
- تورات: تاریخ تورات ۵; تصدیق تورات ۴; تورات از کتب آسمانى ۵
- عبرت: عوامل عبرت ۳
- عیسى(ع): بشارتهاى عیسى(ع) ۶، ۱۳; بینات عیسى(ع) ۸; تهمت جادوگرى به عیسى(ع) ۱۰، ۱۱; تهمتهاى دشمنان عیسى(ع)۱۱; دلایل نبوت عیسى(ع) ۸; روش مبارزه دشمنان عیسى(ع)۱۱; عبرت از قصه عیسى(ع) ۳; عیسى(ع) و تورات ۴; مادر عیسى(ع)۱; معجزه عیسى(ع) ۸; مکذبان عیسى(ع) ۹; نبوت عیسى(ع) ۲; وضوح معجزات عیسى(ع) ۹
- محمد(ص): بینات محمد(ص) ۱۲; تاریخ نبوت محمد(ص) ۷; تهمت جادوگرى به محمد(ص) ۱۴، ۱۵; دلایل نبوت محمد(ص) ۱۲; فلسفه نامگذارى محمد(ص) ۱۶; معجزه محمد(ص) ۱۲; مکذبان محمد(ص)۱۳
- مریم(ع): فرزند مریم(ع) ۱
منابع
- ↑ علل الشرایع، ص ۱۲۷، ب ۱۰۶، ح ۱; نورالثقلین، ج ۵، ص ۳۱۵، ح ۱۹.