ریشه طور: تفاوت میان نسخهها
(افزودن نمودار دفعات) |
(Added root proximity by QBot) |
||
خط ۳۲: | خط ۳۲: | ||
(به ضمّ ط) كوه. چنانكه در مجمع و صحاح و غيره آمده [بقره:63]. كوه را بالاى سرشما بلند كرديم اين كلمه ده بار در قرآن مجيد آمده، همهاش با الف و لام، فقط در دو محل مجرد و به سينين و سينا اضافه شده: [مؤمنون:20] [تين:2]. و همه درباره طور سيناى موسى عليه السلام است. مراد از آن ظاهراً مطلق كوه است و به قولى طور اسم كوهى است كه خدا در آن با موسى مناجات كرد. در اقرب گويد: كوهى است نزديك ايله و سينين و سيناء اضافه مىشود بقيه سخن در «سينا» ديده شود. * [طور:1-7]. راجع به اين آيات رجوع شود به «رق ق» و «سجر». اگر مراد از كتاب تورات باشد مىتوان گفت كه آن در صحيفههاى سفيدى نازل شده است. | (به ضمّ ط) كوه. چنانكه در مجمع و صحاح و غيره آمده [بقره:63]. كوه را بالاى سرشما بلند كرديم اين كلمه ده بار در قرآن مجيد آمده، همهاش با الف و لام، فقط در دو محل مجرد و به سينين و سينا اضافه شده: [مؤمنون:20] [تين:2]. و همه درباره طور سيناى موسى عليه السلام است. مراد از آن ظاهراً مطلق كوه است و به قولى طور اسم كوهى است كه خدا در آن با موسى مناجات كرد. در اقرب گويد: كوهى است نزديك ايله و سينين و سيناء اضافه مىشود بقيه سخن در «سينا» ديده شود. * [طور:1-7]. راجع به اين آيات رجوع شود به «رق ق» و «سجر». اگر مراد از كتاب تورات باشد مىتوان گفت كه آن در صحيفههاى سفيدى نازل شده است. | ||
===ریشههای [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud htmlpre='ریشه_'> | |||
کم:100, من:62, ب:60, جنب:56, ه:56, اخذ:43, ل:40, ما:40, فوق:40, رفع:36, هم:36, وثق:33, اتى:32, يمن:32, قول:30, اکل:28, کون:28, اذ:28, خلق:27, قد:26, ندو:26, ندى:26, اهل:23, رسل:22, نا:22, ا:22, زيتون:22, فى:22, کتب:22, سطر:20, وله:20, لکن:20, سيناء:20, لم:20, نور:20, نجو:20, سينين:20, ذا:20, زيت:20, وعد:19, خرج:19, انس:19, رئى:19, نبت:19, الله:19, تين:19, نزل:19, قرب:19, اله:19, قوى:19, رقق:19, هذا:18, بين:18, شجر:18, نشر:18, بيت:18, على:18, وقر:18, کيف:18, بلد:17, دهن:17, سلط:17, انن:17, ها:17, موسى:17, عدو:15, وهب:15, نبو:15, منن:15, صبغ:15, رحم:15, امن:15, سلو:14, سمع:14, مکث:14, کثر:14, ظلم:13, ربب:13, دخل:13, ذکر:13, فکه:13, حزن:13, سير:13, ذلک:13, بوب:11, ک:11, ى:11, اجل:11, سجد:10 | |||
</qcloud> | |||
== کلمات مشتق شده در قرآن == | == کلمات مشتق شده در قرآن == |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۵۹
تکرار در قرآن: ۱۱(بار)
قاموس قرآن
(به فتح طاء) حال. هيئت. جمع آن اطوار است. [نوح:13-14]. آن را در آيه هيئت و حالت گفتهاند مثل حالت و هيئت نطفه، علقه، مضغه، عظام و... چنانكه فرموده: [مؤمنون:14]. و شايد مراد از آن اصناف باشد چنانكه در نهج البلاغه خطبه اول فرموده: «ثُمَّ فَتَقَ ما بَيْنَ السَّمواتِ الْعُلى فَمَلَأَهُنَّ اَطْواراً مِنْ مَلائِكَتِهِ» كه مراد از اطوار اصناف است معنى آيه: چرا به خدا عظمت قائل نمىشويد حالآن كه شما را اصناف متعدد آفريده و آن دليل قدرت و عظمت خداوندى است اين كلمه فقط يكبار در قرآن يافته است.
(به ضمّ ط) كوه. چنانكه در مجمع و صحاح و غيره آمده [بقره:63]. كوه را بالاى سرشما بلند كرديم اين كلمه ده بار در قرآن مجيد آمده، همهاش با الف و لام، فقط در دو محل مجرد و به سينين و سينا اضافه شده: [مؤمنون:20] [تين:2]. و همه درباره طور سيناى موسى عليه السلام است. مراد از آن ظاهراً مطلق كوه است و به قولى طور اسم كوهى است كه خدا در آن با موسى مناجات كرد. در اقرب گويد: كوهى است نزديك ايله و سينين و سيناء اضافه مىشود بقيه سخن در «سينا» ديده شود. * [طور:1-7]. راجع به اين آيات رجوع شود به «رق ق» و «سجر». اگر مراد از كتاب تورات باشد مىتوان گفت كه آن در صحيفههاى سفيدى نازل شده است.
ریشههای نزدیک مکانی
کلمات مشتق شده در قرآن
کلمه | تعداد تکرار در قرآن |
---|---|
الطُّورَ | ۳ |
الطُّورِ | ۵ |
طُورِ | ۲ |
أَطْوَاراً | ۱ |