غافر ٢: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=فرستادن کتاب از خداوند عزّتمند دانا | |-|معزی=فرستادن کتاب از خداوند عزّتمند دانا | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره غافر | نزول = | {{آيه | سوره = سوره غافر | نزول = [[نازل شده در سال::8|٨ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::2|٢]] | قبلی = غافر ١ | بعدی = غافر ٣ | کلمه = [[تعداد کلمات::6|٦]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«تَنزِیلُ الْکِتَابِ ...»: (نگا: زمر / . | «تَنزِیلُ الْکِتَابِ ...»: (نگا: زمر / . |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۹
ترجمه
غافر ١ | آیه ٢ | غافر ٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«تَنزِیلُ الْکِتَابِ ...»: (نگا: زمر / .
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱ - ۶ سوره مؤ من
- اشاره به مطالبى كه سوره مباركه مؤ من متضمن است
- وجه ذكر دو صفت عزيز و عليم از بين صفات الهى و افتتاح سوره به آن دو
- بيان اينكه اساس تنزيل كتاب ، علم محيط خدا به خلق خود مى باشد
- حال كفارى كه با جدال به باطل در صدد مقابله با حجت هاى حق برآمدند و خدا آنان رابگرفت
- پاسخ به توهمى باطلدرباره وضعيت كافران
نکات آیه
۱ -قرآن، کتابى نازل شده از جانب خداوند است; نه دستاورد بشر. (تنزیل الکتب من اللّه) تصریح و تأکید خداوند بر الهى بودن قرآن - با آن که ادعاى آورنده اش (پیامبراسلام) نیز همین بوده است - مى تواند به این خاطر باشد که مخالفان اسلام، این کتاب را بشرى و ساخته و پرداخته پیامبر(ص) مى دانستند.
۲ -کتابت و تدوین قرآن، پس از نزول آن در حیات پیامبراسلام(ص) انجام گرفت. (تنزیل الکتب من اللّه) اطلاق کتاب (نوشته و نگارش یافته) به قرآن، یا بدان جهت بوده که آیه هاى آن پس از نزول نوشته مى شده است و یا توصیه اى است از جانب خداوند که باید به صورت نوشته در آید. هر دو فرض، مى تواند گویاى برداشت یادشده باشد.
۳ - خداوند، عزیز (پیروز شکست ناپذیر) و علیم (بسیار دانا) است. (اللّه العزیز العلیم)
۴ - قرآن، جلوه عزت و علم خداوند (تنزیل الکتب من اللّه العزیز العلیم) آمدن دو صفت عزیز و علیم براى خداوند، پس از یادآورى الهى بودن قرآن، مى تواند گویاى حقیقت یاد شده باشد.
۵ - قرآن، در عرصه فکر و اندیشه، پیروز شکست ناپذیر و کتابى عالمانه است. (تنزیل الکتب من اللّه العزیز العلیم) از آن جایى که خداوند عزیز و علیم است، سخن او هم در عرصه خود (فکر، اندیشه و ...) چنین خواهدبود.
۶ - قرآن، مایه عزت انسان ها و آموزنده دانش به آنان (تنزیل الکتب من اللّه العزیز العلیم) تذکر این نکته که قرآن از منشأیى نازل شده که داراى عزت و علم است، (خدا)، مى تواند گویاى این حقیقت باشد که قرآن کتابى عزت آفرین و دانش آموز براى بشر است.
موضوعات مرتبط
- اسماء و صفات: عزیز ۳; علیم ۳
- خدا: نشانه هاى عزت خدا ۴; نشانه هاى علم خدا ۴
- عزت: عوامل عزت ۶
- علوم: منشأ علوم ۶
- قرآن: تاریخ قرآن ۲; جمع قرآن ۲; شکست ناپذیرى قرآن ۵; فضیلت قرآن ۴، ۵; قرآن از کتب آسمانى ۱; قرآن در دوران محمد(ص) ۲; کتابت قرآن ۲; منشأ نزول قرآن ۱; نقش قرآن ۶; وحیانیت قرآن ۱; ویژگیهاى قرآن ۵، ۶