يس ٦٤: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=بچشیدش امروز بدانچه بودید ناسپاسی می‌کردید
|-|معزی=بچشیدش امروز بدانچه بودید ناسپاسی می‌کردید
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره يس | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::64|٦٤]] | قبلی = يس ٦٣ | بعدی = يس ٦٥  | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره يس | نزول = [[نازل شده در سال::5|٥ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::64|٦٤]] | قبلی = يس ٦٣ | بعدی = يس ٦٥  | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«إِصْلَوْهَا»: با دوزخ بسوزید و سوزش آن را بچشید. بدان وارد شوید (نگا: المختصر فی تفسیر القرآن، تفسیر نمونه، تفسیر صفوة البیان).
«إِصْلَوْهَا»: با دوزخ بسوزید و سوزش آن را بچشید. بدان وارد شوید (نگا: المختصر فی تفسیر القرآن، تفسیر نمونه، تفسیر صفوة البیان).

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۱۷


ترجمه

امروز وارد آن شوید و به خاطر کفری که داشتید به آتش آن بسوزید!

|هم اكنون در شعله‌هاى آن بسوزيد به سزاى آن كه كفر مى‌ورزيديد
به [جرم‌] آنكه كفر مى‌ورزيديد، اكنون در آن درآييد.
امروز در آتش آن به کیفر کفرتان داخل شوید.
امروز به کیفر کفری که همواره می ورزیدید، در آن درآیید.
به سزاى كفرتان اينك در آن داخل شويد.
امروز به خاطر کفری که می‌ورزیدید، به آن درآیید
امروز به سزاى كافربودنتان در آن در آييد- يا به آتش آن بسوزيد-.
به سبب کفری که می‌ورزیدید، امروز به دوزخ وارد شوید و بدان بسوزید.
به (جرم) آنکه کفر می‌ورزیدید، اکنون آن را بیفروزید!
بچشیدش امروز بدانچه بودید ناسپاسی می‌کردید


يس ٦٣ آیه ٦٤ يس ٦٥
سوره : سوره يس
نزول : ٥ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٥
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«إِصْلَوْهَا»: با دوزخ بسوزید و سوزش آن را بچشید. بدان وارد شوید (نگا: المختصر فی تفسیر القرآن، تفسیر نمونه، تفسیر صفوة البیان).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - فرمان تحقیرآمیز خداوند در قیامت به مجرمان و کافران براى رفتن به دوزخ (هذه جهنّم ... اصلوها الیوم) امر «اصلوها» براى تحقیر و اهانت است.

۲ - دوزخیان، هرگز از آتش دوزخ جدا نشده و پیوسته در آن خواهند سوخت. (اصلوها الیوم) «صلا» در اصل به معناى لزوم است. ازاین رو «اصلوها» به معناى «الزموها» (باید ملازم و هم راه عذاب دوزخ باشید) خواهد بود (لسان العرب و مجمع البیان).

۳ - کفر مستمر، سبب دوزخى شدن است. (اصلوها الیوم بما کنتم تکفرون) «باء» در «بما» براى سببیت و فعل مضارع «تکفرون» - به ویژه با آمدن فعل «کنتم» - بیانگر استمرار است.

۴ - انکار برپایى قیامت و دروغ پنداشتن آن، سبب کفر است. (هذه جهنّم الّتى کنتم توعدون . اصلوها الیوم بما کنتم تکفرون) در این آیه مفعول «تکفرون» ذکر نشده است; ولى به قرینه آیه قبل - که درباره وعده به عذاب دوزخ است - مفعول آن برپایى قیامت و وجود دوزخ خواهد بود.

موضوعات مرتبط

  • جهنم: جاودانگى در جهنم ۲; موجبات جهنم ۳
  • جهنمیان: عذابهاى جهنمیان ۲
  • قیامت: آثار تکذیب قیامت ۴
  • کافران: تحقیر اخروى کافران ۱; ورود کافران به جهنم ۱
  • کفر: آثار اصرار بر کفر ۳; موجبات کفر ۴
  • مجرمان: تحقیر اخروى مجرمان ۱; ورود مجرمان به جهنم ۱

منابع