يوسف ٣٥: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=سپس نمایان شد برای ایشان پس از آنکه دیدند نشانیها را که هر آینه به زندانش افکنند تا زمانی | |-|معزی=سپس نمایان شد برای ایشان پس از آنکه دیدند نشانیها را که هر آینه به زندانش افکنند تا زمانی | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره يوسف | نزول = | {{آيه | سوره = سوره يوسف | نزول = [[نازل شده در سال::11|١١ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::35|٣٥]] | قبلی = يوسف ٣٤ | بعدی = يوسف ٣٦ | کلمه = [[تعداد کلمات::11|١١]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«بَدَا لَهُمْ»: چنین به نظرشان رسید. عزیز مصر و مردان او چنین صلاح دیدند. «الآیَاتِ»: نشانههای پاکدامنی. دلائل عصمت و پاکی. «حتَّی حِینٍ»: تا مدّت نامعلوم و نامحدودی. | «بَدَا لَهُمْ»: چنین به نظرشان رسید. عزیز مصر و مردان او چنین صلاح دیدند. «الآیَاتِ»: نشانههای پاکدامنی. دلائل عصمت و پاکی. «حتَّی حِینٍ»: تا مدّت نامعلوم و نامحدودی. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۵۴
ترجمه
يوسف ٣٤ | آیه ٣٥ | يوسف ٣٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«بَدَا لَهُمْ»: چنین به نظرشان رسید. عزیز مصر و مردان او چنین صلاح دیدند. «الآیَاتِ»: نشانههای پاکدامنی. دلائل عصمت و پاکی. «حتَّی حِینٍ»: تا مدّت نامعلوم و نامحدودی.
تفسیر
- آيات ۴۲ - ۳۵، سوره يوسف
- تصميم به زندانى كردن يوسف (عليه السلام )
- رؤ ياى دو همزندانى يوسف (عليه السلام ) و تعبير خواب آن دو توسط يوسف (عليه السلام )
- فرصتى پيش آمده براى يوسف (ع ) براى دعوت به توحيد
- طرح يك سؤ ال در مورد نعمت بودن نبوت و رسالت و پاسخ به آن
- معناى ((خير)) و بيان حجت قاطعى كه در جمله : ((ءارباب متفرّقون خيرام الله الواحدالقهّار)) نهفته است
- وجه توصيف خداوند به (واحد) و (قهار) در كلام يوسف (ع )
- استدلال يوسف (عليه السلام ) و رد پرستش آلهه و اثبات توحيد عبادى
- چرا دين توحيد دين ((قيم )) است ؟ (ذلك الّذين القيّم ...)
- اشاره به اينكه مفاد دو آيه : ((يا صاحب السجن ...)) و ((ما تعبدون من دونه ...)) يك برهان بر توحيد دو عبادت است
- تقرير ديگرى براى دو آيه از آن دو برهان استفاده مى شود
- توسل به اسباب منافاتى با اخلاص ندارد، بلكه اعتماد بر اسباب با اخلاص منافات دارد
- بحث روايتى
- رواياتى مربوط به احوال حضرت يوسف (ع ) در زندان
- اشكال به چند روايت كه در آنها جمله : ((اذكرنى عند ربك )) بر يوسف (عليه السلام )خرده گرفته
نکات آیه
۱- داستان عشق زنان اشراف مصر به یوسف(ع) ، موجب بروز بحران در حکومت و خانه هاى اشراف شد. (ثم بدا لهم من بعد ما رأوا الأیت)
۲- تصمیم قاطع دولت مردان مصر بر زندانى ساختن یوسف(ع) ، جهت رهایى از بحران و حفظ حیثیت دربار (ثم بدا لهم ... لیسجننه)
۳- گناهکار وانمود کردن یوسف(ع) ، از اهداف زندانى ساختن او * (ثم بدا لهم من بعد ما رأوا الأیت لیسجننه)
۴- زندانى شدن یوسف(ع) ، به تحریک و درخواست زلیخا نبود.* (لئن لم یفعل ما ءامره لیسجنن ... ثم بدا لهم ... لیسجننه) تعبیر «ثم بدا لهم» (پس از مدتى این رأى براى آنان هویدا شد و به ذهنشان خطور کرد که زندانیش کنند) حاکى است که این رأى و نظر به پیشنهاد زلیخا نبوده است علاوه بر این آیه قبل گویاى آن است که خداوند، زلیخا و دیگر زنان را از یوسف منصرف کرد و داستان مراوده متروک شد لذا زلیخا دیگر درصدد نبود که با زندانى کردن یوسف وى را رام سازد.
۵- وجود نشانه هاى متعدد بر پاکدامنى یوسف(ع) (ثم بدا لهم من بعد ما رأوا الأیت)
۶- آگاهى کامل عزیز و حاکمان مصر بر پاکدامنى یوسف(ع) ، با مشاهده دلایل و نشانه هاى متعدد (ثم بدا لهم من بعد ما رأوا الأیت)
۷- حاکمان مصر على رغم آگاهى به پاکدامنى یوسف(ع) ، او را به زندان افکندند. (ثم بدا لهم من بعد ما رأوا الأیت لیسجننه)
۸- وحدت نظام سیاسى و قضایى حکومت استبدادى مصر * (ثم بدا لهم من بعد ما رأوا الأیت لیسجننه)
۹- یوسف(ع) ، براى زمانى محدود و نامعلوم محکوم به زندان شد. (لیسجننه حتى حین)
۱۰- محکومیت یوسف(ع) به زندان تا زمان فرو نشستن غائله زلیخا و دیگر زنان * (لیسجننه حتى حین)
روایات و احادیث
۱۱- «عن أبى جعفر(ع) فى قوله: «ثم بدا لهم من بعد ما رأوا الأیات لیسجننه حتى حین» فالأیات شهادة الصبى و القمیص المخرّق من دبر و استباقهما الباب حتى سمع مجاذبتها إیّاه على الباب فلما عصاها فلم تزل ملحّة بزوجها حتى حبسه ... ;[۱] از امام باقر(ع) درباره سخن خدا که فرمود: «ثم بدا لهم ...» روایت شده است: آن نشانه ها گواهى کودک و پیراهن پاره شده از پشت و سبقت آن دو به طرف در بود، به گونه اى که شنیده شد آن زن پشت در، یوسف را به طرف خود مى کشد ; پس چون یوسف درخواست بانو را نپذیرفت به طور پیگیر به شوهرش اصرار نمود تا [شوهرش] او را زندانى کرد».
۱۲- «عن الصادق(ع): انه قال: دخل یوسف السجن و هو إبن إثنتى عشر سنة و مکث فیه ثمان عشر سنة ... ;[۲] از امام صادق(ع) روایت شده: که فرمود: یوسف در سن دوازده سالگى وارد زندان شد و هیجده سال در زندان ماند ...».
موضوعات مرتبط
- اشراف مصر: عشق زنان اشراف مصر به یوسف(ع) ۱
- زلیخا: خواسته هاى زلیخا ۱۱; زلیخا و یوسف(ع) ۴، ۱۱
- عزیز مصر: تصمیم کارگزاران عزیز مصر ۲; عزیز مصر و یوسف(ع) ۶
- مصر باستان: حاکمان مصر باستان و یوسف(ع) ۶، ۷; حکومت استبدادى مصر باستان ۸; عوامل بحران در حکومت مصر باستان ۱; نظام حکومتى مصر باستان ۸; نظام سیاسى مصر باستان ۸; نظام قضایى مصر باستان ۸
- یوسف(ع): تهمت به یوسف(ع) ۳; درخواست زندان یوسف(ع) ۱۱; زندانى کردن یوسف(ع) ۴، ۷; سنّ یوسف(ع) در زندان ۱۲; عفت یوسف(ع) ۶، ۷; فلسفه زندانى کردن یوسف(ع) ۲، ۳; قصه یوسف(ع) ۱، ۲، ۴، ۶، ۷، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲; محکومیت یوسف(ع) ۹، ۱۰; مدت زندان یوسف(ع) ۹، ۱۰، ۱۲; نشانه هاى صداقت یوسف(ع) ۱۱; نشانه هاى عفت یوسف(ع) ۵