يوسف ٧: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=همانا در یوسف و برادرانش آیتهائی است برای پرسشکنندگان | |-|معزی=همانا در یوسف و برادرانش آیتهائی است برای پرسشکنندگان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره يوسف | نزول = | {{آيه | سوره = سوره يوسف | نزول = [[نازل شده در سال::11|١١ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::7|٧]] | قبلی = يوسف ٦ | بعدی = يوسف ٨ | کلمه = [[تعداد کلمات::8|٨]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«فِی یُوسُفَ»: در سرگذشت یوسف. مضاف محذوف است. | «فِی یُوسُفَ»: در سرگذشت یوسف. مضاف محذوف است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۵۳
ترجمه
يوسف ٦ | آیه ٧ | يوسف ٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«فِی یُوسُفَ»: در سرگذشت یوسف. مضاف محذوف است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۲۱ - ۷، سوره يوسف
- ((براى سائلان ، در داستان يوسف و برادرانش نشانه هايى الهى هست ))
- مراد پسران يعقوب (عليه السلام ) در جمله : ((انّ ابانا لفىضلال مبين )) ضلالت در امر زندگى است نه در دين
- بيان يكى از مفسرين در توجيه كلام پسران يعقوب : ((انّ ابانا لفىضلال مبين ))
- اشكالات كلام مفسر مزبور
- وجوه بى اساس ديگرى كه در اين باره گفته شده است
- گفتگو و مشاوره برادران يوسف (عليه السلام ) در مورد يوسف (عليه السلام ) و از ميان برداشتن او
- توبه اى كه همزمان با عزم بر گناه قصد شود، توبه حقيقى نيست
- پيشنهادى كه برادران تصويب كردند: ((يوسف را مكشيد، او را در ته چاه بيفكنيد))
- گفتگوى برادران يوسف (عليه السلام ) با پدر براى بردن او و اجراى قصد سوء خود
- نكته اى كه در آيه : ((فلمّا ذهبوا به ...)) به كار رفته و بر عظمت حادثه دلالت دارد
- توضيح معناى جمله : ((و اوحينا اليه لتنبّئهم بامرهم هذا...))
- اشاره به وجوه متعدد ديگرى كه در معناى آن گفته شده است
- بيان معناى كلمه : ((نستبق )) در آيه : ((قالوا ابانا انّا ذهبنا نستبق ...))
- سخنى درباره بى فرجام بودن دروغ و اينكه سرانجام ، حقيقت نمودار مى شود.
- جواب يعقوب (عليه السلام ) به پسرانش كه گفتند يوسف را گرگ خورده
- اشاره به معناى صبر و اينكه صابران چه كسانى هستند
- صبر، تواءم با توكل كارساز است
- سررسيدن كاروانيان و بيرون آوردن يوسف (عليه السلام ) از چاه
- توضيح معناى آيه : ((و شروه بثمن بخس دضضضم معدودة ...))
- وجوهى كه در اين باره گفته شده
- خريدار يوسف (عليه السلام )، عزيز مصر و منزل جديد او كاخ عزيز بوده است
- معناى جمله : ((و كذلك مكّنّا ليوسف فى الارض ))
- معناى : ((والله غالب على امره ))
- بحث روايتى
- علت ابتلاء يعقوب به فراق يوسف قصور در اطعام مسكينى بوده است
- چند روايت ديگر در مورد يوسف (عليه السلام ) و آيات گذشته مربوط به داستان آنحضرت
نکات آیه
۱- داستان یوسف و برادرانش ، حاوى نشانه ها و آیاتى فراوان از ربوبیت خدا و علم و حکمت او (إن ربک علیم حکیم. لقد کان فى یوسف و إخوته ءایت للسائلین) «آیات» به معناى نشانه هاست و چون در جمله «لقد کان ...» بیان نشده است که داستان یوسف و برادرانش نشانه چه حقیقت و یا حقایقى مى تواند باشد و به عبارت دیگر، متعلق «آیات» ذکر نشده است، مى توان گفت متعلق آن، حقایق مطرح شده در آیه قبل است که از جمله آنها ربوبیت، علم و حکمت خداوند است (إن ربک علیم حکیم).
۲- خداوند ، انسانها را به تأمل در سرگذشت یوسف(ع) و برادرانش ترغیب کرده است. (لقد کان فى یوسف و إخوته ءایت للسائلین) حرف لام در «لقد» نشانه قسم مقدر و «قد» نیز براى تأکید است. هدف از تأکید و سوگند خداوند بر اینکه در داستان یوسف و برادرانش آیاتى براى پرسش کنندگان است ، ترغیب انسانها به تأمل در آن داستان مى باشد.
۳- پرسش مردم از پیامبر(ص) درباره سرگذشت یوسف(ع) (لقد کان فى یوسف و إخوته ءایت للسائلین)
۴- پیدایش سؤالهایى درباره علم و حکمت خداوند و امتیازات یوسف(ع) ، باعث طرح داستان یوسف(ع) در قرآن (إن ربک علیم حکیم. لقد کان فى یوسف و إخوته ءایت للسائلین)
۵- سرگذشت یوسف(ع) بیانگر دلیل و علت برگزیده شدنش از ناحیه خدا ، یاد دادن تعبیر رؤیا و تحلیل حوادث به او و اعطاى نعمت کامل به وى است. (یجتبیک ربک و یعلمک ... لقد کان فى یوسف و إخوته ءایت للسائلین) برداشت فوق ، ناظر به این مطلب است که متعلق کلمه «آیات»، «اجتبا و گزینش یوسف(ع) و...» باشد که از جمله هاى «کذلک یجتبیک ربک و ...» به دست مى آید.
۶- تنها جویندگان حقیقت و پژوهشگران وادى معرفت ، به نشانه هاى ربوبیت خدا و علم و حکمت او در داستان یوسف پى خواهند برد. (لقد کان فى یوسف و إخوته ءایت للسائلین) بدیهى است که داستان یوسف(ع) و برادرانش، حاوى آیات و نشانه هاست ، چه پرسشگرى باشد یا نباشد. بنابراین حرف لام در «للسائلین» لام انتفاع است و «للسائلین» گویاى این است که پرسشگران و محققان ، از آن داستان سود مى برند.
۷- سرگذشت انسانها ، شکل دهنده ماهیت و حقیقت آنهاست. (لقد کان فى یوسف و إخوته ءایت للسائلین) نیاوردن کلمه «قصة» در جمله «لقد کان فى یوسف ...» - با اینکه مراد از آن «فى قصة یوسف ...» است - مى تواند اشاره به این معنا باشد که سرگذشت انسانها ، شکل دهنده ماهیت آنان است ; یعنى ، انسان همان سرگذشت اوست.
۸- طرح پرسش و آن گاه مراجعه به قرآن براى پاسخ یابى ، توصیه خداوند به انسانها (لقد کان فى یوسف و إخوته ءایت للسائلین)
موضوعات مرتبط
- آیات خدا: ۱
- انسان: حقیقت انسان ۷; نقش سرنوشت انسان ۷
- برادران یوسف: تدبر در فرجام برادران یوسف ۲
- برگزیدگان خدا: ۵
- پرسش: اهمیت پرسش ۸
- حق طلبان: حق طلبان و قصه یوسف(ع) ۶
- خدا: پرسش از حکمت خدا ۴; پرسش از علم خدا ۴; تشویقهاى خدا ۲; توصیه هاى خدا ۸; نشانه هاى حکمت خدا ۱; نشانه هاى ربوبیت خدا ۱; نشانه هاى علم خدا ۱
- ذکر: فلسفه ذکر قصه یوسف(ع) ۴
- شخصیت: عوامل مؤثر درشخصیت ۷
- شناخت: منابع شناخت ۸
- قرآن: تعالیم قرآن ۸; رجوع به قرآن ۸
- محمد(ص): پرسش از محمد(ص) ۳
- یوسف(ع): آیات خدا در قصه یوسف(ع) ۶; اتمام نعمت بر یوسف(ع) ۵; پرسش از فضایل یوسف(ع) ۴; پرسش از قصه یوسف(ع) ۳; تشویق به تدبردر قصه یوسف(ع) ۲; تعالیم قصه یوسف(ع) ۶; حکمت خدا در قصه یوسف(ع) ۶; دانش تحلیل حوادث یوسف(ع) ۵; دانش تعبیر رؤیاى یوسف(ع)۵; ربوبیت خدا در قصه یوسف(ع) ۶; علم خدا در قصه یوسف(ع) ۶; عوامل برگزیدگى یوسف(ع) ۵; قصه یوسف(ع) ۵; ویژگیهاى قصه یوسف(ع) ۱