الأعراف ١٧٩: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=و همانا بیافریدیم برای دوزخ بسیاری از پری و آدمی را آنان را است دلهائی که درنیابند بدانها و آنان را است دیدگانی که نبینند بدانها و آنان را است گوشهائی که نشنوند بدانها آنانند مانند دامها بلکه گمراهتر آنانند ناآگاهان | |-|معزی=و همانا بیافریدیم برای دوزخ بسیاری از پری و آدمی را آنان را است دلهائی که درنیابند بدانها و آنان را است دیدگانی که نبینند بدانها و آنان را است گوشهائی که نشنوند بدانها آنانند مانند دامها بلکه گمراهتر آنانند ناآگاهان | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الأعراف | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الأعراف | نزول = [[نازل شده در سال::10|١٠ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::179|١٧٩]] | قبلی = الأعراف ١٧٨ | بعدی = الأعراف ١٨٠ | کلمه = [[تعداد کلمات::34|٣٤]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«ذَرَأْنَا»: آفریدهایم و در جهان پراکنده ساختهایم. «لا یَفْقَهُونَ»: نمیفهمند. درک نمیکنند. | «ذَرَأْنَا»: آفریدهایم و در جهان پراکنده ساختهایم. «لا یَفْقَهُونَ»: نمیفهمند. درک نمیکنند. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۴۷
ترجمه
الأعراف ١٧٨ | آیه ١٧٩ | الأعراف ١٨٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«ذَرَأْنَا»: آفریدهایم و در جهان پراکنده ساختهایم. «لا یَفْقَهُونَ»: نمیفهمند. درک نمیکنند.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
صُمٌ بُکْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لاَ... (۰) وَ مَثَلُ الَّذِينَ کَفَرُوا کَمَثَلِ... (۱) وَ لَوْ عَلِمَ اللَّهُ فِيهِمْ... (۱) أَ فَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ... (۴) وَ لَقَدْ مَکَّنَّاهُمْ فِيمَا إِنْ... (۲) إِنَ شَرَّ الدَّوَابِ عِنْدَ اللَّهِ... (۰)
وَ مَنْ يَعْشُ عَنْ ذِکْرِ... (۰) وَ إِنَّهُمْ لَيَصُدُّونَهُمْ عَنِ... (۰) مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا... (۰) إِلاَّ مَنْ هُوَ صَالِ الْجَحِيمِ (۰)
تفسیر
- آيات ۱۷۵ - ۱۷۹، سوره اعراف
- بيان آيات بيان آيات مربوط به بلعم باعوراء و اشاره به اينكه تا مشيت خدا كمك نكند،اسباب و وسائل معمولى براى تحصيل سعادت بسنده نيست .
- مشيت الهى بر هدايت نكردن مردم ظالم و دلبستگان به زندگى خاكى قرار گرفته است
- (( الف و لامى (( كه در (( المهتدى (( و در (( الخاسرون (( است ظاهرا مفيدكمال است نه حصر، بدون مشيت الهى بر هدايت يا ضلالت كسى ، هدايت و ضلالتصورى است و حقيقى نيست
- توضيح عدم منافات بين آياتى كه دلالت دارند بر اينكه نتيجه خلقت ، رحمت است با آيه: (( لقد ذراءنا لجهنم كثرا من الجن و الانس (( و آيات مشابه آ
- دوزخيان خود سبب شدند بر جوارح آنان مهر بزند
- توضيحى درباره گمراه تر بودن دسته اى از مردم ، از چهارپايان (( اولئك كالانعامبل هم اضل ((
- بحث روايتى (رواياتى در مورد آيات مربوط به بلعم باعورا)
- داستانى كه در روح المعانى درباره شاءن نزول آيات شريفه : (( واتل عليهم نباء الذى ...(( نقل كرده است .
- راهب فاسق به نفرين خود مبتلا گرديد!
نکات آیه
۱- جهنم، فرجام بسیارى از انسانها و جنیان (و لقد ذرأنا لجهنم کثیراً من الجن و الإنس)
۲- خداوند بسیارى از انسانها و جنیان را براى ورود به دوزخ آفرید. (و لقد ذرأنا لجهنم کثیراً من الجن و الإنس) «ذرأ» (مصدر ذرأنا) به معناى آفریدن است.
۳- خداوند رقم زننده سرنوشت و تعیین کننده فرجام انسانها و جنیان (و لقد ذرأنا لجهنم کثیراً من الجن و الإنس)
۴- جنیان همانند انسانها مکلف به تصدیق آیات الهى و انجام فرمانهاى او هستند. (و لقد ذرأنا لجهنم کثیراً من الجن و الإنس) با توجه به آیه قبل معلوم مى شود جنیانى به دوزخ خواهند رفت که آیات الهى را تکذیب کنند. بنابراین آنها موجوداتى هستند مکلف به تکالیف الهى و از جمله تکالیف آنها ایمان آوردن به آیات الهى است.
۵- جنیان، مانند انسانها، داراى ابزار ادراک (قلب، چشم و گوش) هستند. (لهم قلوب لایفقهون بها و لهم أعین لایبصرون بها و لهم ءاذان لایسمعون بها)
۶- بسیارى از انسانها و جنیان، على رغم داشتن قلب و ابزار درک، خویشتن را از فهم حقایق و معارف الهى محروم مى سازند. (لهم قلوب لایفقهون بها) جمله «لهم قلوب» (آنها قلب دارند) مى رساند که انسانها و جنیان گمراه ابزار درک دارند و جمله «لایفقهون بها» توضیح مى دهد که آنان از ابزار شناختى که در اختیار دارند بهره نمى گیرند.
۷- انسانها و جنیان داراى نقشى مؤثر در تعیین فرجام و سرنوشت خویش (دوزخى شدن و یا رهایى از آن) (لهم قلوب لایفقهون بها ... و لهم ءاذان لایسمعون بها) جمله «لایفقهون بها» و نظایر آن مى رساند که گمراهان به دلیل بهره نجستن از ابزار شناخت، به وادى گمراهى گرفتار شده اند و بنابراین خود مقصر هستند.
۸- بسیارى از انسانها و جنیان، على رغم برخوردارى از چشمهایى بینا و گوشهایى شنوا، خویشتن را از دیدن و شنیدن آیات الهى محروم مى سازند. (و لهم أعین لایبصرون بها و لهم ءاذان لایسمعون بها)
۹- گرفتار شدن به دوزخ نمود زیانکارى تکذیب کنندگان آیات الهى است. (فأولئک هم الخسرون. و لقد ذرأنا لجهنم کثیراً من الجن و الإنس) آیه مورد بحث مى تواند توضیح زیانى باشد که در ذیل آیه قبل براى گمراهان بیان شده است.
۱۰- عالمان دینى دنیادوست و هواپرست و تکذیب کنندگان آیات الهى، اهل دوزخند. (لکنه أخلد إلى الأرض و اتبع هوه ... و لقد ذرأنا لجهنم کثیراً) برداشت فوق مقتضاى ارتباط آیه مورد بحث با آیات پیشین است.
۱۱- جهنم فرجام انسانها و جنیانى است که خود را از درک معارف و حقایق دین محروم ساخته اند. (و لقد ذرأنا لجهنم ... لهم قلوب لایفقهون بها)
۱۲- تکذیب کنندگان آیات الهى، در محروم بودن از درک معارف الهى مانند چارپایانند. (أولئک کالأنعم) همسانى گمراهان تکذیب کننده آیات با چهارپایان و به اصطلاح «وجه شبه»، به دلیل جمله «لایفقهون بها و ... » (محرومیت از درک معارف الهى) است.
۱۳- تکذیب کنندگان آیات الهى به دلیل بهره نگرفتن از ابزار شناخت معارف الهى از چارپایان بدترند. (بل هم أضل) حرف «بل» براى اضراب است که در این مورد به معناى انتقال از غرضى به غرض مهمتر مى باشد. در نتیجه مفاد «بل» این است که اگر چه تکذیب کنندگان مانند چهارپایان از درک آیات الهى محرومند، ولى چون از ابزارى براى شناخت آیات الهى بهره مند بودند که حیوانات فاقد آن هستند، باید آنان را از چهارپایان نیز فرومایه تر خواند.
۱۴- فهم حقایق و معارف دینى و حق بینى و حق شنوى، ملاک انسانیت و برترى انسان بر چهارپایان است. (أولئک کالأنعم)
۱۵- ناآگاهان به معارف الهى، بى خبران واقعى و مردمى غفلت زده اند. (أولئک هم الغفلون)
روایات و احادیث
۱۶- عن أبى جعفر(ع) فى قوله: «لهم قلوب لا یفقهون بها» اى طبع اللّه علیها فلا تعقل «و لهم أعین» علیها غطاء عن الهدى «لایبصرون بها و لهم آذان لایسمعون بها» اى جعل فى آذانهم وقرا فلن یسمعوا الهدى.[۱] از امام باقر(ع) در توضیح آیه «لهم قلوب ... » روایت شده است: خداوند بر دلهاى آنان مهر نهاده است، بدین سبب نمى فهمند. و بر چشم (باطن) آنان پوشش نهاده شده (راه) هدایت را نمى بینند. و گوش (باطن) آنها سنگینى گرفته (نداى) هدایت را نمى شنوند.
موضوعات مرتبط
- آیات خدا: آثار تکذیب آیات خدا ۹ ; زیانکارى مکذبان آیات خدا ۹ ; کیفر تکذیب آیات خدا ۱۰ ; محرومان از فهم آیات خدا ۸، ۱۱، ۱۲ ; محرومیت از فهم آیات خدا ۶، ۸، ۱۱ ; مکذبان آیات خدا و چهارپایان ۱۲، ۱۳
- ادراک: محرومان از ادراک ۸، ۱۱
- ارزشگذارى: ملاکهاى ارزشگذارى ۱۴
- انسانیت: ملاک انسانیت ۱۴
- انسان: ها در جهنم ۱ ; انسان هاى محروم از ادراک ۶ ; برترى انسان بر چهارپایان ۱۴ ; عوامل مؤثر در سرنوشت انسان ۷ ; فرجام انسان ۳ ; فلسفه خلقت انسان ۲ ; منشأ سرنوشت انسان ۳
- ایمان: به آیات خدا ۴
- جبر و اختیار:۷
- جنبندگان: بدترین جنبندگان ۱۳
- جنیان: ادراک جنیان ۵، ۶ ; تکالیف جنیان ۴ ; جنیان در جهنم ۱ ; جنیان محروم از ادراک ۶، ۸، ۱۱ ; چشم جنیان ۵، ۸ ; عوامل مؤثر در سرنوشت جنیان ۷ ; فرجام جنیان ۳ ; فلسفه خلقت جنیان ۲ ; قلب جنیان ۵، ۶ ; گوش جنیان ۵، ۸ ; مسؤولیت جنیان ۴ ; منشأ سرنوشت جنیان ۳
- جهنم: موجبات جهنم ۹، ۱۰، ۱۱
- جهنمیان:۱، ۹، ۱۰، ۱۱
- حقشناسى: اهمیت حقشناسى ۱۴
- خدا: افعال خدا ۳ ; اوامر خدا ۴ ; خالقیت خدا ۲
- دنیاطلبى: کیفر دنیاطلبى ۱۰
- دین: اهمیت علم دین ۱۳، ۱۴ ; جاهلان به تعالیم دین ۱۵
- سعادت: عوامل سعادت ۷
- شقاوت: عوامل شقاوت ۷
- شناخت: ابزار شناخت ۱۳
- علماى دین: دنیاطلب ۱۰ ; علماى دین هواپرست ۱۰
- غافلان:۱۵
- قرآن: تشبیهات قرآن ۱۲
- هواپرستى: کیفر هواپرستى ۱۰
منابع
- ↑ تفسیر قمى، ج ۱، ص ۲۴۹ ; نورالثقلین، ج ۲، ص ۱۰۳، ح ۳۷۰.