الأعراف ٢٧: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=ای فرزندان آدم نفریبد شما را شیطان چنانکه برون کرد پدر و مادر شما را از بهشت برمی کند از ایشان رخت ایشان را تا بنماید بدیشان عورتهای ایشان را همانا بینند شما را او و کسانش چنانکه نبیندشان همانا گردانیدیم شیاطین را دوستانی برای آنان که ایمان نمیآورند | |-|معزی=ای فرزندان آدم نفریبد شما را شیطان چنانکه برون کرد پدر و مادر شما را از بهشت برمی کند از ایشان رخت ایشان را تا بنماید بدیشان عورتهای ایشان را همانا بینند شما را او و کسانش چنانکه نبیندشان همانا گردانیدیم شیاطین را دوستانی برای آنان که ایمان نمیآورند | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الأعراف | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الأعراف | نزول = [[نازل شده در سال::15|٣ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::27|٢٧]] | قبلی = الأعراف ٢٦ | بعدی = الأعراف ٢٨ | کلمه = [[تعداد کلمات::32|٣٢]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«لا یَفْتِنَنَّکُمْ»: شما را گول نزند و نفریبد. «یَنزِعُ»: به در میآورد. میکند. «قَبِیل»: اعوان. یاران و همدستان. «مِنْ حَیْثُ»: از راهی که. به گونهای که. «جَعَلْناَ الشَّیَاطِینَ»: مراد این است که شیطان و یارانش تنها بر افراد بیایمان و بر کسانی که ایمان سستی دارند مسلّط هستند (نگا: حجر / ، نحل / و . | «لا یَفْتِنَنَّکُمْ»: شما را گول نزند و نفریبد. «یَنزِعُ»: به در میآورد. میکند. «قَبِیل»: اعوان. یاران و همدستان. «مِنْ حَیْثُ»: از راهی که. به گونهای که. «جَعَلْناَ الشَّیَاطِینَ»: مراد این است که شیطان و یارانش تنها بر افراد بیایمان و بر کسانی که ایمان سستی دارند مسلّط هستند (نگا: حجر / ، نحل / و . |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۴۵
ترجمه
الأعراف ٢٦ | آیه ٢٧ | الأعراف ٢٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لا یَفْتِنَنَّکُمْ»: شما را گول نزند و نفریبد. «یَنزِعُ»: به در میآورد. میکند. «قَبِیل»: اعوان. یاران و همدستان. «مِنْ حَیْثُ»: از راهی که. به گونهای که. «جَعَلْناَ الشَّیَاطِینَ»: مراد این است که شیطان و یارانش تنها بر افراد بیایمان و بر کسانی که ایمان سستی دارند مسلّط هستند (نگا: حجر / ، نحل / و .
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۲۶ - ۳۶، سوره اعراف
- جميع موجودات و آثار و اعمال طبيعى و اختيارى آنها منتهى به ذات پروردگارند.
- مراد از (( لباس تقوى (( و بهتر بودن لباس تقوى از لباس ظاهر.
- بيان ولايت شيطان بر غيرمؤ من و اشاره به اينكه بيرون آوردن لباس آدم و حوا در بهشتتمثيلى است از درآوردن لباس تقوى از اندام همه آدميان توسط شيطان .
- آنچه در مورد مراد از (( فاحشه (( در: (( اذا فعلوا فاحشة قالوا...(( گفته شده است .
- معناى (( قسط((
- وجوهى كه در معناى جمله : (( اقيموا وجوهكم عندكل مسجد(( گفته شده است .
- معناى جمله : (( كما بداكم تعودون ((
- وجوه ديگرى كه در معناى جمله فوق محتمل است .
- اگر انسان به جايى برسد كه باطل را حق بپندارد، اميدى به رستگارى و هدايت يافتن اونيست .
- اختلاف مفسرين در بيان ارتباط جمله : (( كما بداءكم تعودون ...(( با آياتقبل از آن
- معناى اخراج زينت در طيبات رزق (در ذيل آيه :قل من حرم زينة الله ...)
- چرا خداوند به ضروريات زندگى از قبيل لباس پوشيدن و خود را آراستن امر نموده است؟
- معناى عبارت : (( خالصة يوم القيمة (( در آيه شريفه و اشكالى كه بر بيان صاحبالمنار در اين مورد وارد است .
- معناى (( فواحش ))، (( اثم (( و (( بغى (( و اشاره به اينكه امم و جوامع بشرى هم مانندافراد عمر و اجل معينى دارند.
- بحث روايتى رواياتى در مورد شاءن نزول آيه : (( قد انزلنا عليكم لباسا...(( و((خذوا زينتكم عند كل مسجد((
- چند روايت درباره : (( لباس التّقوى (( در آيه شريفه
- روايتى كه مى گويد فاحشه اى كه مى گفتند خدا به آن امر كرده است ، ادعاى لزوم اطاعتاز زمامداران جائر است .
- چند روايت در مورد دروغ بستن به خدا تعالى
- رواياتى در ذيل جمله : (( و اقيموا وجوهكم عندكل مسجد((
- رواياتى در ذيل جمله : (( خذوا زينتكم ...(( و(( قل من حرم زينة الله ...(( پيرامون استفاده از نعمتهاى الهى
- روايتى در معناى : (( اسراف (( و (( اقتار(( چند روايت در بيان مراد از فواحش ظاهر وباطن .
- بحث و بررسى پيرامون چند روايت بررسى آيات و رواياتى كه ذاتى بودن سعادت وشقاوت را مى رسانند.
- آنچه از قرآن درباره ماهيت انسان و سعادت و شقاوت او استفاده مى شود.
- بررسى رواياتى كه به خلقت انسانها از طبيعتهاى مختلف دلالت دارند و بيان مراد آنروايات .
- سعادت و شقاوت آدمى ، به نحو اقتضا نه عليت ، ارتباط مستقيمى با آب وگل (مواد اصلى ) او دارد.
- وجه دقيق ترى در بيان روايات گذشته
- بررسى رواياتى كه مى گويند خلقت انسان منتهى به آب گوارا و آب تلخ و شور است.
- بررسى رواياتى كه برگشت اختلاف در خلقت را به نور و ظلمت مى داند
- بررسى روايات كه به انتقال حسنات اشقياء به نامهاعمال سعداء و انتقال سيئات سعداء به نامه عمل اشقياء دلالت دارند.
- توضيح بخش ديگرى از كلام امام (ع )
- وجه استشهاد در روايت به آيه : (( لائسئل عمّايفعل و هم يسئلون (( براى اينكه نقل حسنات سعداء به اشقياء و به عكس ، ظلم و خلافعدل نيست .
- وجه اختصاص حسنات به ذوات طيبه و اختصاص سيئات به ذوات خبثيه
نکات آیه
۱- شیطان همواره در صدد اغواى فرزندان آدم (انسانها) است. (یبنى ءادم لا یفتننکم الشیطن)
۲- پرهیز از گمراه گشتن بر اثر وسوسه هاى شیطان، توصیه و هشدار خداوند به انسانها (یبنى ءادم لا یفتننکم الشیطن)
۳- فریبکاریهاى شیطان، عامل خروج آدم و حوا از بهشت شد. (کما أخرج أبوبکم من الجنة)
۴- سرگذشت آدم و حوا و فریب خوردنشان از شیطان، درس عبرتى براى همه انسانها (لا یفتننکم الشیطن کما أخرج أبویکم من الجنة)
۵- شیطان، عنصرى فریبکار و انسان، موجودى اغواپذیر (یبنى ءادم لا یفتننکم الشیطن کما أخرج أبویکم من الجنة)
۶- آدم و حوا پدر و مادر همه انسانها (کما أخرج أبویکم من الجنة)
۷- شیطان عامل برهنگى آدم و حوا و برملا سازنده زشتیهاى آنان در بهشت (ینزع عنهما لباسهما لیریهما سوءتهما)
۸- آدم و حوا داراى پوشش عورت، قبل از فریفته شدن به وسوسه هاى شیطان (ینزع عنهما لباسهما)
۹- نشان دادن شرمگاه آدم و حوا به آنان از اهداف شیطان در فریفتن و برهنه کردن ایشان (ینزع عنهما لباسهما لیریهما سوءتهما)
۱۰- شیطان، حتى به هنگام خروج آدم و حوا از بهشت، در صدد برهنه ساختن آنان بود.* (أخرج أبویکم من الجنة ینزع عنهما لباسهما) جمله «ینزع ... » حال براى فاعل «أخرج» است. یعنى شیطان به هنگام خروج آدم و حوا نیز براى بیرون آوردن لباس آنان در تلاش بود.
۱۱- شیطان در صدد برملا ساختن زشتیهاى آدمیان و کندن لباس تقواى ایشان است. (ینزع عنهما لباسهما لیریهما سوءتهما) هشدار به فریبکارى شیطان و مطرح کردن برهنه سازى آدم و حوا پس از بیان ارزش برتر لباس تقوا، بیدارباشى است به آدمیان که شیطان در تلاش است تا جامه تقوا را از اندام و قلب و روح آنان به درآورد.
۱۲- برهنگى و بى حیایى جوامع بشرى نشانه نفوذ شیطان و سلطه وى بر آنان است. (لا یفتننکم الشیطن ... ینزع عنهما لباسهما لیریهما سوءتهما)
۱۳- انسان در معرض دید شیاطین است و آنان از چشم آدمیان نهانند. (إنه یریکم هو و قبیله من حیث لا ترونهم)
۱۴- ضرورت هشیارى کامل در برابر اغواگریهاى شیطان به دلیل توان وى بر نفوذ مخفیانه بر آدمیان و سیطره و حاکمیت او بر اغواشدگان (لا یفتننکم الشیطن ... إنا جعلنا الشیطین أولیاء للذین لایؤمنون) دو جمله «إنه یراکم ... » و «إنا جعلنا ... » به منزله تعلیلى است براى تأکید خداوند به پرهیز از اغواگریهاى شیطان. یعنى توصیه و تأکید ما بدان جهت است که وى راه نفوذ مخفیانه را دارد و پس از گمراه کردنتان بر شما ولایت پیدا خواهد کرد.
۱۵- شیطان داراى قبیله و گروه (إنه یریکم هو و قبیله)
۱۶- کافران و منکران آیات الهى تحت نفوذ و ولایت شیاطین هستند. (ذلک من ءایت الله ... إنا جعلنا الشیطین أولیاء للذین لا یؤمنون) جمله «ذلک من آیات الله» در آیه قبل مى تواند بیانگر متعلق «لا یؤمنون» باشد.
۱۷- سلطه و حاکمیت شیاطین بر منکران آیات الهى، سنت خداوند و تحت اراده اوست. (إنا جعلنا الشیطین أولیاء للذین لا یؤمنون)
۱۸- ایمان به خداوند و آیات او مانع ولایت و حاکمیت شیاطین بر انسان (إنا جعلنا ... للذین لا یؤمنون)
موضوعات مرتبط
- آدم (ع): برهنگى آدم (ع) ۱۰ ; ستر عورت آدم (ع) ۸ ; عبرت از قصّه آدم (ع) ۴ ; عوامل برهنگى آدم (ع) ۷ ; عوامل هبوط آدم (ع) ۳ ; فریب آدم (ع) ۱، ۴، ۸، ۹ ; قصه آدم (ع) ۸، ۱۰ ; کشف زشتیهاى آدم (ع) ۷ ; کشف عورت آدم (ع) ۹ ; نسل آدم (ع) ۶
- آیات خدا: مکذّبان آیات خدا و شیاطین ۱۶
- ابلیس: و آدم (ع) ۹، ۱۰ ; ابلیس و حوا ۹، ۱۰ ; اغواى ابلیس ۸ ; وسوسه ابلیس ۸
- انسان: آسیبخپذیرى انسان ۵، ۱۴ ; اغواپذیرى انسان ۵ ; اغواى انسان ۱ ; محدودیت بینایى انسان ۱۳ ; والدین انسان ها ۶
- ایمان: آثار ایمان ۱۸ ; ایمان به آیات خدا ۱۸ ; ایمان به خدا ۱۸
- برهنگى: عوامل برهنگى ۱۲
- بیخحیایى: عوامل بیخحیایى ۱۲
- تاریخ: عبرت از تاریخ ۴
- تقوا: لباس تقوا ۱۱ ; موانع تقوا ۱۱
- جامعه: برهنگى در جامعه ۱۲
- حوا: اغواى حوا ۴، ۸، ۹ ; برهنگى حوا ۱۰ ; ستر عورت حوا ۸ ; عبرت از قصّه حوا ۴ ; عوامل برهنگى حوا ۷ ; عوامل هبوط حوا ۳ ; قصّه حوا ۸، ۱۰ ; کشف زشتیهاى حوا ۷ ; کشف عورت حوا ۹ ; نسل حوا ۶
- خدا: توصیههاى خدا ۲ ; سنّتهاى خدا ۱۷ ; هشدار خدا ۲
- شیاطین:۱۵ حاکمیت شیاطین ۱۵ ۱۷ ; شیاطین ۱۵ و مکذّبان آیات خدا ۱۷ ; موانع حاکمیت شیاطین ۱۵ ۱۸ ; موانع ولایت شیاطین ۱۵ ۱۸ ; ولایت شیاطین ۱۵ ۱۶
- شیطان: آثار وسوسه شیطان ۲ ; اختفاى شیطان ۱۳ ; اغواگرى شیطان ۱، ۴، ۵، ۹، ۱۰، ۱۴ ; شیطان و انسان ۱، ۱۱ ; قدرت بینایى شیطان ۱۳ ; قدرت شیطان ۱۴ ; گروه شیطان ۱۵ ; محدودیت بینایى شیطان ۱۳ ; مکر شیطان ۳ ; نشانه هاى نفوذ شیطان ۱۲ ; نقش شیطان ۱، ۵، ۷، ۱۱، ۱۲
- عبرت: عوامل عبرت ۴
- کافران: و شیاطین ۱۶
- گمراهى: اجتناب از گمراهى ۲ ; عوامل گمراهى ۲
- هوشیارى: در مقابل شیطان ۱۴