النساء ٦٠: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(Edited by QRobot)
 
(افزودن سال نزول)
خط ۱۶: خط ۱۶:
|-|معزی=آیا ندیدی آنان را که پندارند آنکه ایشان ایمان آورده‌اند بدانچه به سوی تو فرستاده شده است و آنچه پیش از تو فرستاده شده است خواهند داوری برند به سوی ستمگر حالی که امر شدند که کفر ورزند بدو و خواهد شیطان که گمراهشان سازد گمراهیی دور
|-|معزی=آیا ندیدی آنان را که پندارند آنکه ایشان ایمان آورده‌اند بدانچه به سوی تو فرستاده شده است و آنچه پیش از تو فرستاده شده است خواهند داوری برند به سوی ستمگر حالی که امر شدند که کفر ورزند بدو و خواهد شیطان که گمراهشان سازد گمراهیی دور
|-|</tabber><br />
|-|</tabber><br />
{{آيه | سوره = سوره النساء | نزول = | نام = [[شماره آیه در سوره::60|٦٠]] | قبلی = النساء ٥٩ | بعدی = النساء ٦١  | کلمه = [[تعداد کلمات::34|٣٤]] | حرف =  }}
{{آيه | سوره = سوره النساء | نزول = [[نازل شده در سال::18|٦ هجرت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::60|٦٠]] | قبلی = النساء ٥٩ | بعدی = النساء ٦١  | کلمه = [[تعداد کلمات::34|٣٤]] | حرف =  }}
===معنی کلمات و عبارات===
===معنی کلمات و عبارات===
«یَزْعُمُونَ»: گمان می‌برند. بر این اندیشه‌اند. می‌گویند. «أَن یَتَحاکَمُوا»: این که داوری طلب کنند. «الطَّاغُوت»: آنچه اطاعت از او مایه افزایش طغیان و دوری از حق و حقیقت گردد (نگا: بقره / . «بَعِیداً»: فراوان.
«یَزْعُمُونَ»: گمان می‌برند. بر این اندیشه‌اند. می‌گویند. «أَن یَتَحاکَمُوا»: این که داوری طلب کنند. «الطَّاغُوت»: آنچه اطاعت از او مایه افزایش طغیان و دوری از حق و حقیقت گردد (نگا: بقره / . «بَعِیداً»: فراوان.

نسخهٔ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۳۸


ترجمه

آیا ندیدی کسانی را که گمان می‌کنند به آنچه (از کتابهای آسمانی که) بر تو و بر پیشینیان نازل شده، ایمان آورده‌اند، ولی می‌خواهند برای داوری نزد طاغوت و حکّام باطل بروند؟! با اینکه به آنها دستور داده شده که به طاغوت کافر شوند. امّا شیطان می‌خواهد آنان را گمراه کند، و به بیراهه‌های دور دستی بیفکند.

آيا نديدى كسانى را كه مى‌پندارند به آنچه به سوى تو نازل شده و آنچه پيش از تو نازل گشته ايمان دارند؟ [ولى‌] مى‌خواهند داورى را پيش طاغوت برند، حال آن كه دستور يافته‌اند كه به آن كافر شوند، ولى شيطان مى‌خواهد آنها را به گمراهى دورى در اندازد
آيا نديده‌اى كسانى را كه مى‌پندارند به آنچه به سوى تو نازل شده و [به‌] آنچه پيش از تو نازل گرديده، ايمان آورده‌اند [با اين همه‌] مى‌خواهند داورى ميان خود را به سوى طاغوت ببرند، با آنكه قطعاً فرمان يافته‌اند كه بدان كفر ورزند، و[لى‌] شيطان مى‌خواهد آنان را به گمراهى دورى دراندازد.
آیا ننگری به حال آنان که به گمان (و دعوی) خود ایمان به قرآن تو و کتبی که پیش از تو فرستاده شده آورده‌اند، چگونه باز می‌خواهند داوری به طاغوت برند در صورتی که مأمورند که به طاغوت کافر شوند؟! و شیطان خواهد که آنان را گمراه کند گمراهی دور (از هر سعادت).
آیا به کسانی که گمان می کنند به آنچه بر تو و پیش از تو نازل شده ایمان آورده اند، ننگریستی، که می خواهند [در موارد نزاع و اختلافشان] داوری و محاکمه نزد طاغوت برند؟ [همان حاکمان ستمکار و قاضیان رشوه خواری که جز به باطل حکم نمی رانند،] در حالی که فرمان یافته اند به طاغوت کفر ورزند، و شیطان [با سوق دادنشان به محاکم طاغوت] می خواهد آنان را به گمراهی دوری [که هرگز به رحمت خدا دست نیابند] دچار کند.
آيا آنان را نمى‌بينى كه مى‌پندارند كه به آنچه بر تو نازل شده و آنچه پيش از تو نازل شده است ايمان آورده‌اند، ولى مى‌خواهند كه بت را حَكَم قراردهند، در حالى كه به آنان گفته‌اند كه بت را انكار كنند. شيطان مى‌خواهد گمراهشان سازد و از حق دور گرداند.
آیا داستان کسانی را که گمان می‌برند به آنچه بر تو نازل شده و به آنچه پیش از تو نازل شده، ایمان دارند، ندانسته‌ای که می‌خواهند به طاغوت داوری برند و حال آنکه به آنان دستور داده شده است که به آن کفر بورزند و شیطان می‌خواهد آنان را به گمراهی دور و درازی بکشاند
آيا به كسانى كه گمان مى‌كنند كه به آنچه به تو فرو فرستاده شده- قرآن- و به آنچه پيش از تو فرستاده شده- تورات- ايمان دارند ننگريستى كه مى خواهند داورى به طاغوت- سركش- برند و حال آنكه فرمان يافته‌اند كه به آن كافر شوند؟ و شيطان مى‌خواهد كه گمراهشان كند گمراهى دور [از حق‌].
(ای پیغمبر!) آیا تعجّب نمی‌کنی از کسانی که می‌گویند که آنان بدانچه بر تو نازل شده و بدانچه پیش از تو نازل شده ایمان دارند (ولی با وجود تصدیق کتابهای آسمانی، به هنگام اختلاف) می‌خواهند داوری را به پیش طاغوت ببرند (و حکم او را به جای حکم خدا بپذیرند؟!). و حال آن که بدیشان فرمان داده شده است که (به خدا ایمان داشته و) به طاغوت ایمان نداشته باشند. و اهریمن می‌خواهد که ایشان را بسی گمراه (و از راه حق و حقیقت بدر) کند.
آیا نظر نیفکنده‌ای سوی کسانی که می‌پندارند به آنچه سوی تو نازل شده و (به) آنچه پیش از تو نازل گردیده ایمان آورنده‌اند (و با این همه) می‌خواهند داوریِ میان خود را سوی طاغوت ببرند، حال آنکه بی‌چون فرمان یافته‌اند که بدان کفر ورزند؟ و (اما) شیطان همی خواهد آنان را به گمراهی دوری در اندازد.
آیا ندیدی آنان را که پندارند آنکه ایشان ایمان آورده‌اند بدانچه به سوی تو فرستاده شده است و آنچه پیش از تو فرستاده شده است خواهند داوری برند به سوی ستمگر حالی که امر شدند که کفر ورزند بدو و خواهد شیطان که گمراهشان سازد گمراهیی دور


النساء ٥٩ آیه ٦٠ النساء ٦١
سوره : سوره النساء
نزول : ٦ هجرت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٣٤
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«یَزْعُمُونَ»: گمان می‌برند. بر این اندیشه‌اند. می‌گویند. «أَن یَتَحاکَمُوا»: این که داوری طلب کنند. «الطَّاغُوت»: آنچه اطاعت از او مایه افزایش طغیان و دوری از حق و حقیقت گردد (نگا: بقره / . «بَعِیداً»: فراوان.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- تصمیم بر ارجاع داورى به طاغوت، ناسازگار با ایمان به قرآن و دیگر کتب آسمانى است. (الم تر الى الذین یزعمون ... یریدون ان یتحاکموا الى الطّاغوت)

۱- جمله «یریدون ... » دلالت مى کند که حتّى تصمیم بر چنین کارى نیز خطاست ; چه رسد به انجام آن. ۲ کلمه «طاغوت»، مصدر و به معناى اسم فاعل است ; یعنى: هر انسان متجاوز، ظالم و جبّار.

۲- ناسازگارى ایمان به قرآن و کتب آسمانى، با ارجاع داورى به طاغوتها (الم تر الى الذین یزعمون ... یریدون ان یتحاکموا الى الطّاغوت)

۳- مراجعه به طاغوتها براى داورى، على رغم ادعاى ایمان مایه شگفتى و تعجّب (الم تر الى الذین یزعمون ... ان یتحاکموا الى الطّاغوت) استفهام در جمله «الم تر»، براى تعجّب ایراد شده است.

۴- لزوم ایمان به تمامى دستورات و معارفى که بر پیامبر (ص) و یا دیگر پیامبران نازل شده است. (الم تر الى الذین یزعمون انّهم امنوا بما انزل الیک و ما انزل من قبلک)

۵- عمل، نشانه ایمان و صحنه آزمون آن (الم تر الى الذین یزعمون ... یریدون ان یتحاکموا الى الطّاغوت و قد امروا ان یکفروا به) خداوند بدان جهت ایمان گروهى از مسلمانان را ایمانى ادعایى و پندارى معرفى کرده است که در مرحله عمل به اقتضاى ایمانشان عمل نکردند.

۶- لزوم کفر به طاغوت و موضعگیرى در مقابل آن (و قد امروا ان یکفروا به)

۷- لزوم کفر به طاغوت و موضعگیرى در مقابل آن، فرمان مشترک همه ادیان الهى (یزعمون انّهم امنوا بما انزل الیک و ما انزل من قبلک یریدون ان یتحاکموا الى الطّاغوت و قد امروا ان یکفروا به) چون خداوند مراجعه به طاغوت را با ایمان به کتب آسمانى گذشته ناسازگار دانسته، معلوم مى شود که در آن کتابها نیز چنین کردارى محکوم و ناپسند شمرده شده است.

۸- دادگاههاى طاغوتى، دادگاههایى هستند که بر خلاف حکم خدا و رسول قضاوت مى کنند.* (یریدون ان یتحاکموا الى الطّاغوت و قد امروا ان یکفروا به) در صورتى ارجاع داورى به دادگاهها ناسازگار با ایمان مى شود که قضاوت در آن محاکم بر خلاف دستورات الهى باشد ; بنابراین مراد از طاغوت حاکمانى هستند که بر خلاف قرآن و سنت پیامبر حکم مى کنند.

۹- ارائه راه صحیح در مسیر مبارزه با انحرافات، از روشهاى قرآن (فان تنازعتم فى شىء فردّوه الى اللّه و الرّسول ... الم تر الى الذین یزعمون انّهم امنوا ... یریدون ان یتحاکموا الى الطّاغوت)

۱۰- ضرورت ارائه روشهاى صحیح، قبل از نقد و بازدارى از روشهاى انحرافى (فان تنازعتم فى شىء فردّوه الى اللّه و الرّسول ... یریدون ان یتحاکموا الى الطّاغوت و قد امروا ان یکفروا به)

۱۱- خوددارى از مراجعه به طاغوت براى قضاوت، مصداقى از کفر به طاغوت (یریدون ان یتحاکموا الى الطّاغوت و قد امروا ان یکفروا به)

۱۲- ارجاع داوریها به طاغوت (کسانى که بر خلاف احکام خداوند، حکم مى کنند)، خواسته شیطان است. (و یرید الشّیطان ان یضلّهم)

۱۳- طاغوتها، دامها و ابزار کار شیاطین هستند. (یریدون ان یتحاکموا الى الطّاغوت ... و یرید الشّیطان ان یضلّهم)

۱۴- رجوع کنندگان به طاغوت، تحت سیطره و نفوذ شیطان هستند. (یریدون ان یتحاکموا الى الطّاغوت ... و یرید الشّیطان ان یضلّهم)

۱۵- شیاطین و طاغوتها، عناصرى در برابر حکومت پیامبران الهى (الم تر الى الّذین یزعمون ... و یرید الشّیطان)

۱۶- شیطان، همواره در صدد گمراه کردن مردم است. (و یرید الشّیطان ان یضلّهم ضلالا بعیداً)

۱۷- مراجعه به طاغوتها براى داورى، ایمان به آنان و تأیید ظلم و تجاوزگرى آنان است. (یریدون ان یتحاکموا الى الطّاغوت و قد امروا ان یکفروا به)

۱۸- سقوط به ژرفناى گمراهى، پیامد پذیرش دادگاههاى طاغوتى (یریدون ان یتحاکموا ... و یرید الشّیطان ان یضلّهم ضلالا بعیداً)

۱۹- گمراهى و ضلالت، داراى مراتب است. (ان یضلّهم ضلالا بعیداً)

روایات و احادیث

۲۰- ارجاع داورى به حاکمان خودکامه و سلطه گر، پذیرش حاکمیت طاغوت است. (الم تر الى الّذین یزعمون انّهم امنوا ... یریدون ان یتحاکموا الى الطّاغوت) امام صادق (ع) فرمود: ... انّه لو کان لک على رجل حقّ فدعوته الى حکّام اهل العدل فأبى علیک اِلا انْ یرافعک الى حکام اهل الجور لیقضوا له لکان ممّن حاکم الى الطاغوت و هو قول اللّه عزّ و جل: الم تر الى الّذین یزعمون ... .[۱]

۲۱- ارجاع داورى به طاغوت، نشانه دروغگویى در ادّعاى ایمان (الم تر الى الّذین یزعمون انّهم امنوا) امام صادق (ع) فرمود: ... اما علمت ان کل زعم فى القرآن کذبٌ.[۲]

۲۲- کعب بن اشرف و ابن شیبه یهودى، از مصادیق حاکمان طاغوتى (یریدون ان یتحاکموا الى الطّاغوت) بسیارى از مفسران برآنند که آیه در مورد منافقى نازل شد که به هنگام نزاع با فردى، خواهان مراجعه به کعب بن اشرف یهودى شد و از مراجعه به پیامبر براى داورى سر باز زد. برخى دیگر از مفسران، مصداق طاغوت را ابن شیبه یهودى گفته اند.

موضوعات مرتبط

  • ابن شیبه:۲۲
  • اختلاف: مرجع حل اختلاف ۱، ۲، ۳
  • ادیان: هماهنگى ادیان ۷
  • اصلاح: روش اصلاح ۹، ۱۰
  • امتحان: با عمل ۵
  • انبیا: حکومت انبیا ۱۵ ; دشمنان انبیا ۱۵
  • انحراف: روش مبارزه با انحراف ۱۰ ; مبارزه با انحراف ۹
  • انحطاط: عوامل انحطاط ۱۸
  • ایمان: آثار ایمان ۵ ; ایمان به ادیان ۴ ; ایمان به دین ۴ ; ایمان به طاغوت ۱۷ ; ایمان به فرستاده خدا ۴ ; ایمان به قرآن ۱، ۲ ; ایمان به کتب آسمانى ۱، ۲ ; علایم ایمان دروغین ۲۱ ; محدوده ایمان ۴
  • رهبرى: رهبران ظالم ۲۰، ۲۲
  • شیطان: اغواگرى شیطان ۱۶ ; خواسته شیطان ۱۲ ; دامهاى شیطان ۱۳ ; عوامل نفوذ شیطان ۱۴ ; نقش شیطان ۱۵
  • طاغوت: حاکمیت طاغوت ۲۰ ; ظلم طاغوت ۱۷ ; قبول قضاوت طاغوت ۱۷، ۲۱ ; قضاوت طاغوت ۱، ۲، ۳، ۸، ۱۱، ۱۲، ۱۴، ۱۸ ; موارد طاغوت ۲۲ ; نقش طاغوت ۱۳، ۱۵
  • عمل: زمینه عمل ۵
  • کعب ابن اشرف:۲۲
  • کفر: به طاغوت ۶، ۷، ۱۱
  • گمراهى: عوامل گمراهى ۱۶، ۱۸ ; مراتب گمراهى ۱۹
  • موضعگیریها:۶، ۷
  • نظام سیاسى:۲۰

منابع

  1. کافى، ج ۷، ص ۴۱۱، ح ۳ ; نورالثقلین، ج ۱، ص ۵۰۸- ، ح ۳۶۱ ; تفسیر برهان، ج ۱، ص ۳۸۷، ح ۲، ۳ و ۵ ; تفسیر عیاشى، ج ۱، ص ۲۵۴، ح ۱۸۰.
  2. کافى، ج ۲، ص ۳۴۲، ح ۲۰ ; نورالثقلین، ج ۱، ص ۵۰۸، ح ۳۶۲.