غافر ٥٧: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=همانا آفرینش آسمانها و زمین بزرگتر است از آفرینش مردم و لیکن بیشتر مردم نمیدانند | |-|معزی=همانا آفرینش آسمانها و زمین بزرگتر است از آفرینش مردم و لیکن بیشتر مردم نمیدانند | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره غافر | نزول = | {{آيه | سوره = سوره غافر | نزول = [[نازل شده در سال::8|٨ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::57|٥٧]] | قبلی = غافر ٥٦ | بعدی = غافر ٥٨ | کلمه = [[تعداد کلمات::14|١٤]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«لَخَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ»: این قسمت آیه، اشاره به سرآغاز آفرینش جهان توسّط یزدان است. «خَلْقِ النَّاسِ»: اشاره به پایان این جهان و آفرینش دوباره مردمان است. | «لَخَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ»: این قسمت آیه، اشاره به سرآغاز آفرینش جهان توسّط یزدان است. «خَلْقِ النَّاسِ»: اشاره به پایان این جهان و آفرینش دوباره مردمان است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۰
ترجمه
غافر ٥٦ | آیه ٥٧ | غافر ٥٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لَخَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ»: این قسمت آیه، اشاره به سرآغاز آفرینش جهان توسّط یزدان است. «خَلْقِ النَّاسِ»: اشاره به پایان این جهان و آفرینش دوباره مردمان است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ لَقَدْ خَلَقْنَا فَوْقَکُمْ سَبْعَ... (۲) أَ وَ لَيْسَ الَّذِي خَلَقَ... (۶) فَاسْتَفْتِهِمْ أَ هُمْ أَشَدُّ... (۳) أَ وَ لَمْ يَرَوْا أَنَ اللَّهَ... (۴) أَ وَ لَمْ يَرَوْا أَنَ اللَّهَ... (۴) أَ أَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمِ... (۲)
ذٰلِکَ جَزَاؤُهُمْ بِأَنَّهُمْ... (۱) أَ فَلَمْ يَرَوْا إِلَى مَا بَيْنَ... (۴) وَ لَقَدْ خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَ... (۳) فَلاَ أُقْسِمُ بِرَبِ الْمَشَارِقِ وَ... (۰) رِزْقاً لِلْعِبَادِ وَ أَحْيَيْنَا بِهِ... (۰)
تفسیر
نکات آیه
۱ - آفرینش مجموعه عالم (آسمان ها و زمین)، در مقایسه با آفرینش انسان ها بزرگ تر و آفریدن آن سخت تر و مهم تر است. (لخلق السموت و الأرض أکبر من خلق الناس) مقصود از «أکبر»، با عظمت تر، سخت تر و مهم تر بودن است.
۲ - انسان، در مقایسه با مجموعه عالم هستى، موجودى کوچک و ناچیزاست. (لخلق السموت و الأرض أکبر من خلق الناس)
۳ - آفرینش جهان پهناور (آسمان ها و زمین)، دلیل توانایى خداوند بر آفرینش مجدد و رستاخیز انسان ها و جهان است. (لخلق السموت و الأرض أکبر من خلق الناس) برداشت یاد شده با توجه به این نکته است که آیه شریفه در سلسله آیاتى قرار دارد که درباره اثبات معاد و رد دیدگاه مشرکان است; چنان که در دو آیه بعد از آن بحث به میان آمده است.
۴ - آفرینش مجدد انسان ها در قیامت، براى خداوند آسان تر از آفرینش آغازین جهان و انسان است. (لخلق السموت و الأرض أکبر من خلق الناس)
۵ - بیشتر مردم، به عظمت آفرینش جهان و قدرت بى پایان خداوند و امکان حیات مجدد انسان ها در قیامت پى نبرده اند. (لخلق السموت و الأرض أکبر ... و لکنّ أکثر الناس لایعلمون) برداشت بالا مبتنى بر این احتمال است که متعلق «لایعلمون» مطلبى باشد که در آغاز آیه آمده است.
۶ - بیشتر کافران و مشرکان ستیزه جو و مجادله گر در صدر اسلام، مردمى غافل و بى خبر از معارف الهى (چون توحید و معاد) بودند. (و لکنّ أکثر الناس لایعلمون) ممکن است مقصود از «الناس» در آیه شریفه، مردم عصر نزول قرآن (چون اهل مکه) باشد. برداشت یادشده بر این احتمال مبتنى است.
۷ - جهان، داراى آسمان هاى متعدد (السموت)
موضوعات مرتبط
- آسمان: اهمیت خلقت آسمان ها ۳; تعدد آسمان ها ۷; سختى خلقت آسمان ها ۱; عظمت خلقت آسمان ها ۱
- آفرینش: اهمیت خلقت آفرینش ۳، ۴; سختى خلقت آفرینش ۱; عظمت آفرینش ۵; عظمت خلقت آفرینش ۱
- اکثریت: جهل اکثریت ۵
- انسان: اهمیت خلقت انسان ها ۱; تجدید حیات انسان ها ۳، ۴، ۵; جهل انسان ها ۵; قیاس انسان با آفرینش ۲
- خدا: نشانه هاى قدرت خدا ۳
- زمین: اهمیت خلقت زمین ۳; سختى خلقت زمین ۱; عظمت خلقت زمین ۱
- کافران: جهل اکثریت کافران صدراسلام ۶; غفلت اکثریت کافران صدراسلام ۶
- مشرکان: جهل اکثریت مشرکان صدراسلام ۶; غفلت اکثریت مشرکان صدراسلام ۶
- معاد: دلایل معاد ۳; سهولت معاد ۴