يس ٦٤: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=بچشیدش امروز بدانچه بودید ناسپاسی میکردید | |-|معزی=بچشیدش امروز بدانچه بودید ناسپاسی میکردید | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره يس | نزول = | {{آيه | سوره = سوره يس | نزول = [[نازل شده در سال::5|٥ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::64|٦٤]] | قبلی = يس ٦٣ | بعدی = يس ٦٥ | کلمه = [[تعداد کلمات::5|٥]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«إِصْلَوْهَا»: با دوزخ بسوزید و سوزش آن را بچشید. بدان وارد شوید (نگا: المختصر فی تفسیر القرآن، تفسیر نمونه، تفسیر صفوة البیان). | «إِصْلَوْهَا»: با دوزخ بسوزید و سوزش آن را بچشید. بدان وارد شوید (نگا: المختصر فی تفسیر القرآن، تفسیر نمونه، تفسیر صفوة البیان). |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۱۷
ترجمه
يس ٦٣ | آیه ٦٤ | يس ٦٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«إِصْلَوْهَا»: با دوزخ بسوزید و سوزش آن را بچشید. بدان وارد شوید (نگا: المختصر فی تفسیر القرآن، تفسیر نمونه، تفسیر صفوة البیان).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
يَوْمَ يُدَعُّونَ إِلَى نَارِ... (۱)
هٰذِهِ النَّارُ الَّتِي کُنْتُمْ... (۱) أَ فَسِحْرٌ هٰذَا أَمْ أَنْتُمْ لاَ... (۰)
تفسیر
- آيات ۴۸ - ۶۵ سوره يس
- استهزاء كفار در مقام انكار معاد و پاسخ خداوند به آنها
- تحليل سخن كفار بعد از رستاخيز قالوا ياويلنا من بعثنا من مرقدنا هذا ما وعدالرحمن وصدق المرسلون
- توضيحى در مورد اينكه فرمود: لاتجزون الا ما كنتم تعملون جز آنچه مى كرديد جزا داده نمى شويد
- وصف و حال اصحاب الجنة در بهشت برين
- مراد از عبادت شيطان در آيه شريفه
- مراد از عهد خدا با بنى آدم در آيه : الم اعهد اليكم يا بنى آدم ان لا تعبدوا الشيطان ...
- رواياتى در ذيل آيات گذشته مربوط به قيام قيامت واحوال دوزخيان و بهشتيان و...
نکات آیه
۱ - فرمان تحقیرآمیز خداوند در قیامت به مجرمان و کافران براى رفتن به دوزخ (هذه جهنّم ... اصلوها الیوم) امر «اصلوها» براى تحقیر و اهانت است.
۲ - دوزخیان، هرگز از آتش دوزخ جدا نشده و پیوسته در آن خواهند سوخت. (اصلوها الیوم) «صلا» در اصل به معناى لزوم است. ازاین رو «اصلوها» به معناى «الزموها» (باید ملازم و هم راه عذاب دوزخ باشید) خواهد بود (لسان العرب و مجمع البیان).
۳ - کفر مستمر، سبب دوزخى شدن است. (اصلوها الیوم بما کنتم تکفرون) «باء» در «بما» براى سببیت و فعل مضارع «تکفرون» - به ویژه با آمدن فعل «کنتم» - بیانگر استمرار است.
۴ - انکار برپایى قیامت و دروغ پنداشتن آن، سبب کفر است. (هذه جهنّم الّتى کنتم توعدون . اصلوها الیوم بما کنتم تکفرون) در این آیه مفعول «تکفرون» ذکر نشده است; ولى به قرینه آیه قبل - که درباره وعده به عذاب دوزخ است - مفعول آن برپایى قیامت و وجود دوزخ خواهد بود.
موضوعات مرتبط
- جهنم: جاودانگى در جهنم ۲; موجبات جهنم ۳
- جهنمیان: عذابهاى جهنمیان ۲
- قیامت: آثار تکذیب قیامت ۴
- کافران: تحقیر اخروى کافران ۱; ورود کافران به جهنم ۱
- کفر: آثار اصرار بر کفر ۳; موجبات کفر ۴
- مجرمان: تحقیر اخروى مجرمان ۱; ورود مجرمان به جهنم ۱