ریشه حضر: تفاوت میان نسخهها
از الکتاب
(افزودن نمودار دفعات) |
(Added root proximity by QBot) |
||
خط ۲۹: | خط ۲۹: | ||
=== قاموس قرآن === | === قاموس قرآن === | ||
حضور. ضدّغائب شدن (قاموس) [بقره:133] يا شما آن دم كه مرگ يعقوب در رسيد حاضر بوديد؟ * [نساء:128] سازش كردن خوب است. جانها بر بخل نازل شده هستند يعنى بخل از غرائز نفسانى است و بخل حاضر شده هستند يعنى هر نفس در آن حاضر است و به واسطه آن از منافع خويش دفاع مىكند . * [قمر:28] محنضر: حاضر شده يعنى: آنها را خبر ده كه آب ميانشان قسمت شده است و هر قسمت، اهلش در آن حاضر مىشود (نوبتى براى آنها و نوبتى براى ناقه صالح) على هذا «محتضر» به صيغه مفعول وصف نوبت است نه وصف اهل آن . | حضور. ضدّغائب شدن (قاموس) [بقره:133] يا شما آن دم كه مرگ يعقوب در رسيد حاضر بوديد؟ * [نساء:128] سازش كردن خوب است. جانها بر بخل نازل شده هستند يعنى بخل از غرائز نفسانى است و بخل حاضر شده هستند يعنى هر نفس در آن حاضر است و به واسطه آن از منافع خويش دفاع مىكند . * [قمر:28] محنضر: حاضر شده يعنى: آنها را خبر ده كه آب ميانشان قسمت شده است و هر قسمت، اهلش در آن حاضر مىشود (نوبتى براى آنها و نوبتى براى ناقه صالح) على هذا «محتضر» به صيغه مفعول وصف نوبت است نه وصف اهل آن . | ||
===ریشههای [[راهنما:نزدیک مکانی|نزدیک مکانی]]=== | |||
<qcloud htmlpre='ریشه_'> | |||
ف:100, هم:92, ل:72, لا:50, من:47, کم:46, ما:45, اذا:44, قول:43, کون:41, انن:40, موت:36, ه:35, ان:35, احد:34, الله:34, اذ:34, عمل:33, نا:32, الا:32, نفس:31, يوم:31, بين:31, وحد:31, اله:29, اول:29, فى:27, ربب:26, قسم:26, وله:26, خير:26, لما:25, صلح:24, سبح:24, جنن:24, ظلم:24, ها:23, ثم:23, وقى:23, ندو:23, عذب:23, کلل:22, نن:22, ک:22, ندى:22, علم:22, ى:22, لدى:22, ب:21, ايى:21, شهد:20, جمع:20, سوء:19, حين:19, ائى:19, اوى:19, عن:18, على:18, وجد:17, ا:17, سجد:16, تجر:16, بحر:16, جند:16, رزق:16, شرب:16, عبد:16, يعقوب:16, قوم:16, فرض:16, دور:16, حزن:15, هما:15, شحح:15, شطن:15, نصب:15, اهل:15, حتى:15, الذين:15, التى:15, حرم:15, عدو:15, کثر:15, قرى:15, نحن:15, زلف:15, قرب:15, نصت:15, صحب:15, قرء:15, او:14, حيى:14, هو:14, جرى:14, حول:14, عجز:14, خنس:14, لو:14, سلم:14, بسط:14, ام:14, قرآن:14, ليس:14, کتب:14, دنو:14, لم:14, يتم:14, حسن:14, وصى:14, ارض:13, ودد:13, کنس:13, انتم:13, سبت:13, کذب:13, سمع:13, عطو:13, سعر:13, ريب:13, بنو:13, امن:13, توب:13, شىء:13, اخر:13, حصى:13, سکن:13, جهنم:13, لعل:13, قد:12, نصر:12, نعم:12, قضى:12, حشر:12, جثو:12, موه:12, ترک:12, خلص:12, لقى:12, سئل:12, رجع:12, اين:12, مسو:12, وصف:12, نسب:12, کبر:12, جزى:12, ولى:12, شرک:12, اتى:12, ثنى:12, عقر:12, قلل:12, لبب:12, ذلک:12, طوع:12, الى:11, متع:11, نفر:11, صيح:11, کمل:11, ذوا:11, صغر:10, و:10, حوت:10, عشر:10, اون:10, جناح:10, يا:10, عدل:10, نبء:10 | |||
</qcloud> | |||
== کلمات مشتق شده در قرآن == | == کلمات مشتق شده در قرآن == |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۵۹
تکرار در قرآن: ۲۴(بار)
در حال بارگیری...
قاموس قرآن
حضور. ضدّغائب شدن (قاموس) [بقره:133] يا شما آن دم كه مرگ يعقوب در رسيد حاضر بوديد؟ * [نساء:128] سازش كردن خوب است. جانها بر بخل نازل شده هستند يعنى بخل از غرائز نفسانى است و بخل حاضر شده هستند يعنى هر نفس در آن حاضر است و به واسطه آن از منافع خويش دفاع مىكند . * [قمر:28] محنضر: حاضر شده يعنى: آنها را خبر ده كه آب ميانشان قسمت شده است و هر قسمت، اهلش در آن حاضر مىشود (نوبتى براى آنها و نوبتى براى ناقه صالح) على هذا «محتضر» به صيغه مفعول وصف نوبت است نه وصف اهل آن .
ریشههای نزدیک مکانی
ف هم ل لا من کم ما اذا قول کون انن موت ه ان احد الله اذ عمل نا الا نفس يوم بين وحد اله اول فى ربب قسم وله خير لما صلح سبح جنن ظلم ها ثم وقى ندو عذب کلل نن ک ندى علم ى لدى ب ايى شهد جمع سوء حين ائى اوى عن على وجد ا سجد تجر بحر جند رزق شرب عبد يعقوب قوم فرض دور حزن هما شحح شطن نصب اهل حتى الذين التى حرم عدو کثر قرى نحن زلف قرب نصت صحب قرء سلم ام قرآن ليس کتب دنو لم يتم حسن وصى
کلمات مشتق شده در قرآن
کلمه | تعداد تکرار در قرآن |
---|---|
حَضَرَ | ۵ |
حَاضِرِي | ۱ |
حَاضِرَةً | ۱ |
مُحْضَراً | ۱ |
أُحْضِرَتِ | ۱ |
حَاضِرَةَ | ۱ |
حَاضِراً | ۱ |
لَنُحْضِرَنَّهُمْ | ۱ |
الْمُحْضَرِينَ | ۲ |
مُحْضَرُونَ | ۵ |
لَمُحْضَرُونَ | ۲ |
حَضَرُوهُ | ۱ |
مُحْتَضَرٌ | ۱ |
أَحْضَرَتْ | ۱ |