النساء ٦١: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ ۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۳:۲۴
ترجمه
النساء ٦٠ | آیه ٦١ | النساء ٦٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«تَعَالَوْا»: بیائید. «صُدُوداً»: پشتکردن. بازداشتن.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ إِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا... (۲) ثَانِيَ عِطْفِهِ لِيُضِلَ عَنْ... (۰) وَ إِذَا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَ... (۱)
تفسیر
نکات آیه
۱- پذیرش قوانین الهى و حاکمیت پیامبر(ص)، اعتلابخش است. (و اذا قیل لهم تعالوا الى ما انزل اللّه و الى الرّسول)
۱- مراد از «تعالوا ... » به قرینه آیه پیشین، مراجعه به آن حضرت براى قضاوت و داورى است. ۲ «اعتلابخش بودن» در برداشت فوق، از معناى «تعالوا» استفاده شده است.
۲- وجوب مراجعه به قرآن و رسول، براى حل و فصل اختلافات (و اذا قیل لهم تعالوا الى ما انزل اللّه و الى الرّسول)
۳- نپذیرفتن پیامبر (ص) به عنوان حاکم و داور، نشانه نفاق است. (و اذا قیل لهم تعالوا الى ما انزل اللّه و الى الرّسول رایت المنافقین یصدّون عنک صدوداً)
۴- قرآن و پیامبر (کتاب و سنت) هماهنگ و تفکیک ناپذیر (و اذا قیل لهم تعالوا الى ما انزل اللّه و الى الرّسول) اگر قرآن و سنت ناهماهنگ و تفکیک پذیر بود، فرمان مراجعه به هر دو، در واقع امر به دو چیز متخالف بود که از حکمت خداوند به دور است.
۵- تفکیک میان قرآن و پیامبر (کتاب و سنت)، از شیوه هاى منافقان (و اذا قیل لهم تعالوا الى ما انزل اللّه و الى الرّسول رایت المنافقین یصدّون عنک صدوداً) منافقان در برابر دعوت به قرآن و پیامبر (ص)، تنها اعراض از پیامبر (ص) را عنوان کردند (یصدّون عنک)، نه اعراض از قرآن را. زیرا در آیه نیامده است: یصدّون عمّا انزل الیک.
۶- توبیخ منافقان به جهت رویگردانى آنان از حاکمیت قضایى پیامبر (ص) (رایت المنافقین یصدّون عنک صدوداً) در برداشت فوق «یصدّون» فعل لازم گرفته شده است ; بر این مبنا «صدّ» به معنى اعراض خواهد بود.
۷- نفاق، ریشه نپذیرفتن حاکمیت قضایى پیامبر (ص) (تعالوا ... رایت المنافقین یصدّون عنک صدوداً) کلمه «المنافقین» در آیه، اشاره به ریشه اعمال اعراض کنندگان دارد. یعنى نفاق منافقان، عامل گریز آنان از حاکمیت پیامبر (ص) است.
۸- تلاش پیگیر منافقان در مقابله با پیامبر (ص) و بازداشتن مردم از مراجعه به او (رایت المنافقین یصدّون عنک صدوداً) فعل مضارع «یصدّون» دلالت بر استمرار دارد. قابل ذکر است که در برداشت فوق «یصدّون» فعل متعدّى و مفعول آن «النّاس» گرفته شده است ; در این صورت «یصدّون» به معنى «یمنعون» خواهد بود.
موضوعات مرتبط
- احکام:۲ قبول احکام ۲ ۱
- اختلاف: مرجع حلّ اختلاف ۲
- رشد: عوامل رشد ۱
- قرآن: و محمّد (ص) ۴، ۵ ; نقش قرآن ۲ ; هماهنگى قرآن و سنّت ۴، ۵
- محمّد (ص): اعراض از محمّد (ص) ۶ ; رد قضاوت محمّد (ص) ۳، ۷ ; قبول حاکمیت محمّد (ص) ۱ ; قضاوت محمّد (ص) ۶ ; نقش محمّد (ص) ۲
- منافقان: اخلالگرى منافقان ۸ ; توطئه منافقان ۸ ; روش برخورد منافقان ۵، ۸ ; سرزنش منافقان ۶ ; منافقان و محمّد (ص) ۶
- نفاق: آثار نفاق ۷ ; علایم نفاق ۳
- واجبات:۲