فصلت ٥: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
(افزودن جزییات آیه)
خط ۴۱: خط ۴۱:
المیزان=
المیزان=
{{ نمایش فشرده تفسیر|
{{ نمایش فشرده تفسیر|
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۴۲#link346 | آيات ۱ - ۱۲ سوره فصلت]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۴۲#link346 | آيات ۱ - ۱۲ سوره فصّلت]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۴۲#link347 | غرض اصلى اين سوره مباركه]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۴۲#link347 | غرض اصلى سوره مباركه فصّلت]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۴۲#link348 | نكته اى كه از جمله تنزيل من الرحمن الرحيم استفاده مى شود]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۴۲#link348 | نكته اى كه از جملۀ «تَنزِيلٌ مِنَ الرّحمَانِ الرّحّيم»، استفاده مى شود]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۴۲#link349 | معناى تفضيل قرآن]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۴۳#link350 | توضيحى راجع به عربى و جهانی بودن قرآن]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۴۳#link350 | توضيحى راجع به عربى بودن قرآن و جهانى و عمومى بودن دعوت خاتم الانبياءصلى الله عليه و آله]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۴۳#link351 | مقصود كفار از اين كه گفتند: «قُلُوبُنَا فِى أكِنّة مِمّا تَدعُونَا إلَيه...»]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۴۳#link351 | مقصود كفار از اينكه گفتند قلوبنا فى الكنة مما تدعونا اليه ....]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۴۳#link353 | انفاق نكردن مال و كفر به معاد، دو ویژگی مهم مشركان]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۴۳#link352 | پاسخ به سخن فوق الذكر مشركين]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۴۳#link355 | وجوهى كه درباره تقدير «روزى ها» در چهار روز، گفته شده است]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۴۳#link353 | انفاق نكردن مال ، و كفر به معاد، دو صفت از اخص صفات مشركين]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۴۳#link359 | توضيح در مورد فرمان خداوند به آسمان و زمين]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۴۳#link354 | مقصود از خلقت زمين در دو روز، خلقت آن در دو نقطه از زمان و در دو مرحله است]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۴۳#link362 | مقصود از امر به آسمان ها، در آیه: «وَ أوحَى فِى كُلّ سَمَاء أمرَهَا»]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۴۳#link355 | وجوهى كه درباره تقدير روزى ها در چهار روز و قدر فيها اقواتها فى اربعة ايام وجمع بين آن و اينكه خلقت زمين و آسمان ها در شش روز بوده ، گفته شده است]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۴۴#link363 | وجه اين كه فرمود: «آسمان دنيا را با چراغ ها آراستيم»]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۴۳#link356 | مقصود از سؤ ال در: سواء للسائلين استعداد ذاتى و احتياج طبيعى نباتات و حيوانات وانسان است]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۴۴#link364 | گفتاری در تكميل مطالب گذشته]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۴۳#link357 | معناى جمله : ثم استوى الى السماء]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۴۴#link366 | بحث روايتی]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۴۳#link358 | بيان اينكه مفاد كلمه ثم تاءخر زمانى خلقت آسمان نيست]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۴۴#link367 | رواياتى درباره آغاز خلقت عالَم]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۴۳#link359 | توضيح در مورد فرمان خداوند به آسمان و زمين ائتياطوعا اوكرها و تخيير آن دو بين آمدنبه طوع ياكره]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۴۳#link360 | توضيح پاسخ آسمان و زمين به خطاب خداوند قالنا اتينا طائعين]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۴۳#link361 | معناى اينكه درباره خلقت آسمانها فرمود: فقضيهن سبع سموات ...]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۴۳#link362 | مراد از وحى و مقصود از امر آسمانها در جمله : و اوحى فىكل سماء امرها]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۴۴#link363 | وجه اينكه فرمود سماء دنيا را با مصابيح آراستيم .]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۴۴#link364 | سخنى در تكميل مطالب گذشته راجع به آسمان ها و اينكه آسمان ها منزلگاه ملائكه است]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۴۴#link365 | روايتى درباره قرائت آيات اول سوره فصلت حم سجده توسط پيامبر صلى الله عليه وآله در جواب فرستاده قريش]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۴۴#link366 | چند روايت حاكى از گفتگوى يهوديان با رسول الله صلى الله عليه و آله درباره خلقتشش روزه زمين و آسمان ها، و بيان ضعف آنها]]
*[[تفسیر:المیزان جلد۱۷_بخش۴۴#link367 | رواياتى درباره آغاز خلقت عالم]]


}}
}}

نسخهٔ ‏۱۵ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۱۹

کپی متن آیه
وَ قَالُوا قُلُوبُنَا فِي‌ أَکِنَّةٍ مِمَّا تَدْعُونَا إِلَيْهِ‌ وَ فِي‌ آذَانِنَا وَقْرٌ وَ مِنْ‌ بَيْنِنَا وَ بَيْنِکَ‌ حِجَابٌ‌ فَاعْمَلْ‌ إِنَّنَا عَامِلُونَ‌

ترجمه

آنها گفتند: «قلبهای ما نسبت به آنچه ما را به آن دعوت می‌کنی در پوششهایی قرار گرفته و در گوشهای ما سنگینی است، و میان ما و تو حجابی وجود دارد؛ پس تو بدنبال عمل خود باش، ما هم برای خود عمل می‌کنیم!»

ترتیل:
ترجمه:
فصلت ٤ آیه ٥ فصلت ٦
سوره : سوره فصلت
نزول : ٥ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٢١
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«أَکِنَّةٍ ... وَقْرٌ»: (نگا: انعام / ، اسراء / ، کهف / ). «فَاعْمَلْ إِنَّنَا عَامِلُونَ»: تو برابر آئین خود عمل کن و ما هم برابر آئین خود و هرگز از تو پیروی نمی‌کنیم. تو برای نابودی ما دست به کار شو و ما هم برای نابودی تو به کار می‌پردازیم. و مبارزه ما با تو ادامه دارد.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر


نکات آیه

۱ - مشرکان، مدعى قابل درک نبودن قرآن و پیام وحى براى آنان (و قالوا قلوبنا فى أکنّة ممّا تدعونا إلیه)

۲ - تصریح منکران قرآن، به نفوذناپذیرى قلب و گوش آنان در برابر وحى (و قالوا قلوبنا فى أکنّة ... و فى ءاذاننا وقر)

۳ - منکران دعوت پیامبر(ص)، مدعى وجود حجابى نفوذناپذیر میان آنان و رسول اکرم(ص) (و قالوا ... و من بیننا و بینک حجاب)

۴ - بیشتر مردم عصر بعثت، مصمم به تأثیرناپذیرى از کلام وحى و پیام قرآن (فأعرض أکثرهم ... و قالوا ... فاعمل إنّنا عملون) تعبیرهاى سه گانه در آیه («أکنّة»، «وقر» و «حجاب») تأکید و تصمیم آنان را به نفوذناپذیرى در برابر قرآن مى رساند.

۵ - تلاش وحى ناباوران، براى مأیوس ساختن پیامبر(ص) از دعوت آنان به اسلام (و قالوا ... فاعمل إنّنا عملون) از مانع تراشى هاى مشرکان و تأکیدهاى مکرر آنها مبنى بر نرسیدن دعوت پیامبر(ص) به آنان و نیز تأکیدشان بر پایبندى به کیش خویش، مطلب بالا استفاده مى شود.

۶ - سرسختى و لجاجت مشرکان عصر بعثت، در برابر قرآن و دعوت پیامبر(ص) (و قالوا قلوبنا فى أکنّة ممّا تدعونا إلیه و ... فاعمل إنّنا عملون)

۷ - تهدید مشرکان عصر بعثت، به موضع گیرى در برابر عملکرد و تبلیغ پیامبر(ص) (فاعمل إنّنا عملون) بنابه گفته مفسّران ترکیب «فاعمل إنّنا عاملون» نوعى تهدید را مى رساند.

۸ - منکران وحى، خواهان تحقّق انذارهاى پیامبر(ص) در حق ایشان (بشیرًا و نذیرًا ... قالوا ... فاعمل إنّنا عملون)

موضوعات مرتبط

  • اسلام: تاریخ صدر اسلام ۴، ۵
  • قرآن: اقرار مکذبان قرآن ۲; ختم قلب مکذبان قرآن ۲; کرى مکذبان قرآن ۲
  • محمد(ص): ادعاى مکذبان محمد(ص) ۳; تهدید محمد(ص) ۷; دعوتهاى محمد(ص) ۶; زمینه یأس محمد(ص) ۵
  • مردم: حق ناپذیرى مردم صدراسلام ۴; لجاجت مردم صدراسلام ۴; مردم صدراسلام و قرآن ۴
  • مشرکان: ادعاى مشرکان ۱; تهدیدهاى مشرکان صدراسلام ۷; لجاجت مشرکان صدراسلام ۶; مشرکان صدراسلام و قرآن ۶; مشرکان و تعالیم قرآن ۱
  • وحى: تلاش مکذبان وحى ۵

منابع