الكهف ١٠٧: تفاوت میان نسخهها
(Edited by QRobot) |
(افزودن سال نزول) |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
|-|معزی=همانا آنان که ایمان آوردند و کردار شایسته کردند بوده است ایشان را باغهای بهشت پیشکشی | |-|معزی=همانا آنان که ایمان آوردند و کردار شایسته کردند بوده است ایشان را باغهای بهشت پیشکشی | ||
|-|</tabber><br /> | |-|</tabber><br /> | ||
{{آيه | سوره = سوره الكهف | نزول = | {{آيه | سوره = سوره الكهف | نزول = [[نازل شده در سال::7|٧ بعثت]] | نام = [[شماره آیه در سوره::107|١٠٧]] | قبلی = الكهف ١٠٦ | بعدی = الكهف ١٠٨ | کلمه = [[تعداد کلمات::11|١١]] | حرف = }} | ||
===معنی کلمات و عبارات=== | ===معنی کلمات و عبارات=== | ||
«الْفِرْدَوْسِ»: بهشتِ برین. بهشت (نگا: مؤمنون / ). «نُزُلاً»: خبر (کانَتْ) است. | «الْفِرْدَوْسِ»: بهشتِ برین. بهشت (نگا: مؤمنون / ). «نُزُلاً»: خبر (کانَتْ) است. |
نسخهٔ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۰۲
ترجمه
الكهف ١٠٦ | آیه ١٠٧ | الكهف ١٠٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْفِرْدَوْسِ»: بهشتِ برین. بهشت (نگا: مؤمنون / ). «نُزُلاً»: خبر (کانَتْ) است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
نکات آیه
۱- بوستان هاى فردوس، منزل گاهى تضمین شده براى نیک کردارانِ مؤمنِ به آیات الهى و قیامت است. (إنّ الذین ءامنوا ... نزلاً) متعلق ایمان در «آمنوا» به قرینه آیات قبل - که درباره کفر به آیات و لقاى پروردگار بود - ایمان به آیات و قیامت است. «فردوس» یعنى «وادى سرسبز». برخى از زبان شناسان، آن را کلمه اى رومى مى دانند که به زبان عرب وارد شده است (تاج العروس) کلمه «نزل» در معانى «منزل» و «وسایل پذیرایى» و... استعمال مى شود. برداشت یاد شده، براساس معناى نخست است. فعل ماضى (کانت) درباره حوادث آینده، بر وقوع حتمى و تضمین شده آن حوادث دلالت دارد.
۲- باغ هاى سرسبز آخرت، وسیله پذیرایى از مؤمنان نیک کردار است. (کانت لهم جنّت الفردوس نزلاً) یکى از معانى «نزل»، «غذا» و یا «امکانات دیگرى است که براى پذیرایى از میهمان آماده مى شود.».
۳- بهشت، داراى بوستان هاى متعدّد است. (جنّت الفردوس) مراد از «فردوس» (وادى سرسبز) همان بهشت موعود است و «جنّات» دلالت بر تعدّد بوستان هاى آن دارد.
۴- ثمربخشى ایمان و عمل صالح، در پرتو پیوستگى آن دو با هم است. (ءامنوا و عملوا الصلحت)
۵- مژده و بشارت در کنار هشدار و تهدید، روش به کار گرفته شده در قرآن براى تبلیغ و هدایت است. (جزاؤهم جهنّم بما کفروا ... إنّ الذین ءامنوا و عملوا الصلحت کانت لهم جنّت الفردوس نزلاً)
روایات و احادیث
۶- «عن النبى(ص): الفردوس أعلى درجة فى الجنّة و فیها یکون عرش الرحمن و منها تفجر أنهار الجنّة الأربعة ; از رسول خدا(ص) روایت شده: فردوس، بالاترین درجه بهشت است و عرش رحمان در آن جا است و نهرهاى چهارگانه بهشت، از آن جا سرچشمه مى گیرد».[۱]
۷- «عن النبى(ص): الفردوس من ربوة الجنّة هى أوسطها و أحسنها; از پیامبر(ص) روایت شده: فردوس، از مکان هاى مرتفع بهشت است و آن جا وسط و بهترین مکان بهشت است».[۲]
موضوعات مرتبط
- آیات خدا: مؤمنان به آیات خدا ۱
- انذار: آثار انذار ۵
- ایمان: آثار ایمان ۴; ایمان و عمل صالح ۴
- بشارت: آثار بشارت ۵
- بهشت: باغهاى بهشت ۱، ۲; تعدد باغهاى بهشت ۳; درجات بهشت ۶، ۷; فردوس ۶، ۷
- بهشتیان ۱:
- تبلیغ: انذار در تبلیغ ۵; بشارت در تبلیغ ۵; روش تبلیغ ۵
- صالحان: پذیرایى اخروى از صالحان ۲; فرجام صالحان ۱
- عمل صالح: آثار عمل صالح ۴
- قیامت: مؤمنان به قیامت ۱
- مؤمنان: پذیرایى اخروى از مؤمنان ۲; فرجام مؤمنان ۱
- هدایت: روش هدایت ۵