گمنام

تفسیر:المیزان جلد۱۰ بخش۳۴: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴: خط ۴:




فرمود: «'''فان العزة لله جميعا'''» و درباره اينكه به جز خداى تعالى هيچ دوست و صاحب اختيار و شفيعى نيست فرموده: «ما لكم من دونه من ولى و لا شفيع» و آيات ديگرى در اين معانى است.
بنابراين، نزد غير خداى تعالى، چيزى كه ما را وادار به خضوع كند، وجود ندارد. پس هيچ مجوزى نيست كه خضوع ما را در برابر كسى غير خدا جايز كند، مگر آن كه خضوع در برابر غير خدا، برگشتش به خضوع در برابر خداى تعالى باشد، و دستور به احترام غير خدا و تعظيمش از ناحيه خود خداى تعالى صادر شده باشد.  


بنابراين ، نزد غير خداى تعالى چيزى كه ما را وادار به خضوع كند وجود ندارد، پس هيچ مجوزى نيست كه خضوع ما را در برابر كسى غير خدا جايز كند مگر آنكه خضوع در برابر غير خدا برگشتش به خضوع در برابر خداى تعالى باشد و دستور به احترام غير خدا و تعظيمش از ناحيه خود خداى تعالى صادر شده باشد مانند دستور به احترام رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) و پيروى بدون چون و چراى آن جناب ، كه آيه شريفه زير درباره آن فرموده : «الذين يتبعون الرسول النبى الامى ... فالذين امنوا به و عزروه و نصروه و اتبعوا النور الذى انزل معه اولئك هم المفلحون».  
مانند دستور به احترام رسول خدا «صلى اللّه عليه و آله و سلم» و پيروى بدون چون و چراى آن جناب، كه آيه شريفه زير، درباره آن فرموده: «الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِىِّ الأُمِىِّ ... فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبُعُوا النُّورَ الَّذِى أُنزِلَ مَعَهُ أُولَئِكَ هُمُ المُفلِحُونَ».  


و نيز مانند دستور به اطاعت اولياء اللّه كه آيه زير درباره آن فرموده : «'''انما وليكم اللّه و رسوله و الذين امنوا... و هم راكعون '''» و نيز فرموده : «'''و المومنون و المومنات بعضهم اولياء بعض يامرون بالمعروف و ينهون عن المنكر'''» و نيز مانند دستور به احترام شعائر خدا كه آيه زير بيانگر آن است : «'''و من يعظم شعائر اللّه فانها من تقوى القلوب '''» پس در اسلام هيچ خضوعى براى احدى غير خداى تعالى وجود ندارد مگر آن خضوعى كه برگشتش به اطاعت دستور الهى و خضوع در برابر او باشد.
و نيز، مانند دستور به اطاعت اولياء اللّه كه آيه زير، درباره آن فرموده: «إنَّما وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا... وَ هُم رَاكِعُونَ».  
 
و نيز فرموده: «وَ المُؤمِنُونَ وَ المُؤمِنَاتِ بَعضُهُم أولِيَاءُ بَعضٍ يَأمُرُونَ بِالمَعرُوفِ وَ يَنهَونَ عَنِ المُنكَر».
 
و نيز مانند دستور به احترام شعائر خدا، كه آيه زير بيانگر آن است: «وَ مَن يُعَظِّم شَعَائِرَ اللّهِ فَإنَّهَا مِن تَقوَى القُلُوب».
 
پس در اسلام هيچ خضوعى براى احدى غير خداى تعالى وجود ندارد، مگر آن خضوعى كه برگشتش، به اطاعت دستور الهى و خضوع در برابر او باشد.
<span id='link283'><span>
<span id='link283'><span>
==وثنيت از كجا سرچشمه گرفته و به چه صورت آغاز شد؟ ==
 
۳ - وثنيّت از كجا سرچشمه گرفت و به چه صورت آغاز شد:
'''* ۳ - وثنيّت از كجا سرچشمه گرفت و به چه صورت آغاز شد؟ '''


در فصل گذشته روشن شد كه انسان در تجسم دادن به امور معنوى و تصور و قالب گيرى آنها به تمثيل در قالب محسوس ،
در فصل گذشته روشن شد كه انسان در تجسم دادن به امور معنوى و تصور و قالب گيرى آنها به تمثيل در قالب محسوس ،
۱۶٬۲۶۹

ویرایش