الأنعام ١٣١

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۳:۵۵ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

این بخاطر آن است که پروردگارت هیچ‌گاه (مردم) شهرها و آبادیها را بخاطر ستمهایشان در حال غفلت و بی‌خبری هلاک نمی‌کند. (بلکه قبلاً رسولانی برای آنها می‌فرستد.)

اين [اتمام حجت‌] از آن روست كه پروردگار تو هيچ‌گاه [اهل‌] شهرها را به ستم هلاك كننده نبوده است در حالى كه مردم آن غافل باشند
اين [اتمام حجت‌] بدان سبب است كه پروردگار تو هيچ گاه شهرها را به ستم نابوده نكرده، در حالى كه مردم آن غافل باشند.
این (فرستادن رسل) برای این است که خدا اهل دیاری را تا (اتمام حجت نکرده و) آنها غافل و جاهل باشند به ستم هلاک نگرداند.
این [فرستادن پیامبران] برای این است که پروردگارت مردم شهرها و آبادی ها را در حالی که اهلشان [پیش از آمدن پیامبران] بی خبر [از توحید و معاد و حقایق] باشند، از روی ستم هلاک نمی کند.
و اين بدان سبب است كه پروردگار تو مردم هيچ قريه‌اى را كه بى‌خبر بودند از روى ستم هلاك نمى‌كرد.
این از آن روی است که پروردگارت نابودکننده شهرها از روی ستم -در حالتی که مردمانش بی‌خبر باشندنیست‌
اين [فرستادن پيامبران و بيم‌دادن ايشان‌] براى آن است كه پروردگار تو به ستم هلاك‌كننده [مردم‌] شهرها در حالى كه بى‌خبر و ناآگاه باشند نيست.
این (ارسال رسل) به خاطر آن است که پروردگارت هیچ گاه مردمان شهرها و آبادیها را به سبب ستمهایشان هلاک نمی‌کند، در حالی که اهل آنجا (به سبب نیامدن پیغمبران به میانشان و نبودن راهنمایان و عدم تبلیغ مبلّغان، از حق) غافل و بی‌خبر باشند.
این (هشدار) بدین سبب است، که پروردگارت هیچ گاه مجتمعات را به ستم هلاک‌‌‌کننده نبوده، در حالی که مردمشان ناآگاهند.
این بدان است که نیست پروردگار تو نابودکننده شهرها به ستم حالی که باشند مردم آنها بی‌خبران‌


الأنعام ١٣٠ آیه ١٣١ الأنعام ١٣٢
سوره : سوره الأنعام
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١١
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«لَمْ یَکُنْ ... بِظُلْمٍ»: خدا کسی را به سبب ستمهایش مجازات نمی‌کند در حالی که.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- خداوند هیچگاه از سر ظلم جامعه اى را نابود و مردمى را مجازات نکرده و نخواهد کرد. (ذلک أن لم یکن ربک مهلک القرى بظلم و أهلها غفلون)

۲- هلاک جوامع بشرى، بدون فرستادن هدایت براى ایشان، کارى ظالمانه و به دور از ساحت قدس الهى است. (ذلک أن لم یکن ربک مهلک القرى بظلم) «بظلم» مى تواند حال براى «ربک» باشد. در این صورت معناى جمله چنین مى شود: خداوند از روى ظلم جامعه ناآگاه را هلاک نمى کند. بنابراین هلاکت در صورت عدم ابلاغ کارى ظالمانه است.

۳- اتمام حجت بر جوامع بشرى از اهداف بعثت رسولان الهى است. (ألم یأتکم رسل منکم ... ذلک أن لم یکن ربک مهلک القرى بظلم)

۴- خداوند مردم جامعه اى را که از روى غفلت و ناآگاهى ستم کنند، به عذاب دنیوى نابود نمى کند. (ذلک أن لم یکن ربک مهلک القرى بظلم و أهلها غفلون) براى جار و مجرور «بظلم» متعلقهاى مختلفى مى توان در نظر گرفت، از آن جمله اینکه متعلق به «مهلک» باشد. یعنى: «مهلک القرى بسبب ظلم». برداشت فوق بر این اساس است.

۵- ارتکاب ظلم و گناه در عین آگاهى، موجب هلاکت جامعه مى شود. (ذلک أن لم یکن ربک مهلک القرى بظلم و أهلها غفلون) جمله «و أهلها غافلون»، یعنى خداوند جامعه ستمکارى را که اهل آن از تعالیم انبیا غافل بوده اند و پیام آنان را دریافت نکرده باشند، هلاک نمى کند.

۶- ستمگرى آگاهانه جوامع بشرى، نقشى تعیین کننده در تحولات تاریخى دارد. (ذلک أن لم یکن ربک مهلک القرى بظلم و أهلها غفلون) نابودى جوامع بزرگترین نمونه تحولات تاریخى است. خداوند در این آیه ظلم آگاهانه را موجب این تحول مى داند. لذا بین این دو پدیده رابطه اى تنگاتنگ برقرار است.

۷- مشیت الهى به شقاوت و ضلالت امتهاى ستمگر پس از اتمام حجت بر ایشان تعلق مى گیرد. (و من یرد أن یضله ... یجعل الله الرجس ... ذلک أن لم یکن ربک مهلک القرى بظلم) مراد از هلاکت در آیه، شقاوت و ضلالتى است که در آیات قبل از آن سخن به میان آمده بود.

۸- سنت خداوند، نابود ساختن جوامع ظالم قبل از فرستادن پیامبران و اتمام حجت نیست. (ألم یأتکم رسل منکم ... ذلک أن لم یکن ربک مهلک القرى بظلم و أهلها غفلون)

۹- خداوند، ستم و گناهى را که از سر غفلت و ناآگاهى باشد، کیفر نمى دهد. (أن لم یکن ربک مهلک القرى بظلم و أهلها غفلون)

موضوعات مرتبط

  • اتمام حجت:۷، ۸ اهمیت اتمام حجت ۷، ۸ ۳
  • اسماء و صفات: صفات جلال ۱
  • امتها: شقاوت امتهاى ظالم ۷; گمراهى امتها ى ظالم ۷
  • انبیا: فلسفه بعثت انبیا ۳
  • تاریخ: منشأ تحولات تاریخ ۶; محرّک تاریخ ۶
  • جامعه: عوامل هلاکت جوامع ۵; هلاکت جوامع ۲، ۴; هلاکت جوامع ظالم ۸
  • جهل: آثار جهل ۴، ۹
  • خدا: تنزیه خدا ۲; خدا و ظلم ۱; سنتهاى خدا ۸; کیفرهاى خدا ۹; مشیّت خدا ۷
  • ظلم: آثار ظلم آگاهانه ۵، ۶; آثار ظلم اجتماعى ۶; آثار ظلم جاهلانه ۴; کیفر ظلم جاهلانه ۹
  • عذاب: دنیوى ۴
  • غفلت: آثار غفلت ۴، ۹
  • کیفر: بدون بیان ۲; کیفر ظالمانه ۲; نظام کیفر ى ۱، ۲، ۴، ۷، ۸، ۹
  • گناه: آثار گناه آگاهانه ۵; کیفر گناه جاهلانه ۹

منابع