المزمل ١٥

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۱۴ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

ما پیامبری به سوی شما فرستادیم که گواه بر شماست، همان گونه که به سوی فرعون رسولی فرستادیم!

|در حقيقت ما به سوى شما رسولى كه گواه بر شماست روانه كرديم، همان‌گونه كه رسولى به سوى فرعون فرستاديم
بى‌گمان، ما به سوى شما فرستاده‌اى كه گواه بر شماست روانه كرديم، همان گونه كه فرستاده‌اى به سوى فرعون فرستاديم.
ما به شما (امت آخر زمان) رسولی فرستادیم که شاهد اعمال (و حجت کامل) شماست چنانکه بر فرعون هم رسول فرستادیم.
ما پیامبری که گواه بر [اعمال] شماست، به سویتان فرستادیم، همان گونه که به سوی فرعون، رسولی فرستادیم؛
ما بر شما پيامبرى فرستاديم كه بر اعمالتان گواه است، بدان سان كه بر فرعون هم پيامبرى فرستاديم.
ما به سوی شما پیامبری فرستاده‌ایم که بر شما گواه است، همچنانکه به سوی فرعون هم پیامبری فرستادیم‌
همانا به سوى شما پيامبرى فرستاديم كه بر [اعمال‌] شما گواه است همچنانكه به سوى فرعون پيامبرى فرستاديم.
(ای اهل مکّه!) ما پیغمبری را به سوی شما فرستاده‌ایم که (در روز قیامت) گواه بر شما است، همان گونه که به سوی فرعون پیغمبری را فرستاده بودیم.
بی‌گمان، ما سوی شما فرستاده‌ای که گواه بر شماست روانه کردیم‌؛ همان گونه که فرستاده‌ای سوی فرعون فرستادیم.
همانا فرستادیم بر شما پیمبری که گواه است بر شما چنانکه فرستادیم بسوی فرعون پیمبری‌


المزمل ١٤ آیه ١٥ المزمل ١٦
سوره : سوره المزمل
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١١
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«رَسُولاً»: مراد حضرت محمّد (ص) است. «شَاهِداً»: (نگا: نساء / ).


تفسیر

نکات آیه

۱ - گواهى پیامبر(ص)، بر تمامى حرکات و رفتارهاى امت خویش در قیامت (إنّا أرسلنا إلیکم رسولاً شهدًا علیکم)

۲ - نظارت کامل پیامبر(ص)، بر تمامى حرکات و رفتارهاى امت خود در دنیا (إنّا أرسلنا إلیکم رسولاً شهدًا علیکم) برداشت یاد شده، با توجه به این حقیقت است که لازمه گواهى پیامبر(ص) بر امت در قیامت، ناظر بودن آن حضرت در دنیا است.

۳ - خداوند، همانند رسول گرامى اسلام، پیامبرى به سوى فرعون گسیل داشت. (کما أرسلنا إلى فرعون رسولاً)

۴ - حضرت محمد(ص) و موسى(ع)، از رسولان الهى (إنّا أرسلنا إلیکم رسولاً ... کما أرسلنا إلى فرعون رسولاً)

۵ - مشترک بودن فلسفه بعثت پیامبران (إنّا أرسلنا إلیکم رسولاً ... کما أرسلنا إلى فرعون رسولاً)

۶ - مبارزه پیامبران، مبارزه اى بنیادى و با علت ها بود. (کما أرسلنا إلى فرعون رسولاً) مطلب یاد شده، از تصریح به نام فرعون (حاکمان قدرتمند مصر) و فرستادن پیامبر (حضرت موسى)، به سوى آنان به دست مى آید.

۷ - لزوم کار بنیادى، در ترویج دین و تشکیل امت اسلامى و ضرورت مبارزه با عوامل اصلى کفر و فساد اجتماعى (کما أرسلنا إلى فرعون رسولاً)

۸ - تمامى قشرها و طیف هاى اجتماعى، مخاطبان پیامبران و ادیان الهى اند. (إنّا أرسلنا إلیکم رسولاً ... کما أرسلنا إلى فرعون رسولاً) از این که در آیه شریفه، مخاطبان پیامبراسلام همه مردم (إلیکم) و مخاطبان حضرت موسى(ع)، فرعون و در آیات دیگر بنى اسرائیل معرفى شده است، مى توان مطلب یاد شده را استفاده کرد.

۹ - تأثیر کلیدى رهبران سیاسى و نظام اجتماعى، در ایمان یا کفر و صلاح یا فساد جامعه (کما أرسلنا إلى فرعون رسولاً)

موضوعات مرتبط

  • ادیان آسمانى: مخاطبان ادیان آسمانى ۸
  • انبیا: فلسفه نبوت انبیا ۵; مخاطبان انبیا ۸; ویژگیهاى مبارزه انبیا ۶; هماهنگى انبیا ۵
  • جامعه: عوامل اصلاح جامعه ۹; عوامل ایمان جامعه ۹; عوامل فساد جامعه ۹; عوامل کفر جامعه ۹
  • حاکمان: نقش اجتماعى حاکمان ۹
  • حکومت اسلامى: اهمیت حکومت اسلامى ۷
  • دین: اهمیت تبلیغ دین ۷
  • رسولان خدا :۳، ۴
  • عمل: گواهان عمل در قیامت ۱; ناظران عمل ۲
  • فساد: اهمیت مبارزه با فساد ۷
  • قرآن: تشبیهات قرآن ۳
  • کفر: اهمیت مبارزه با کفر ۷
  • محمد(ص): گواهى اخروى محمد(ص) ۱; نبوت محمد(ص) ۴; نظارت محمد(ص) ۲
  • مسلمانان: گواهان مسلمانان ۱
  • موسى(ع): رسالت موسى(ع) ۳; نبوت موسى(ع) ۴

منابع