الجن ٢٤
ترجمه
الجن ٢٣ | آیه ٢٤ | الجن ٢٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«حَتّی إِذَا رَأَوْا»: (نگا: مریم / ). «نَاصِراً»: تمییز است.
تفسیر
- آيات ۱۸ - ۲۸، سوره جّن
- وجوه مختلف درباره مراد از اينكه مساجد از آن خدا است (و انّ المساجد للّه ...)
- مراد از كسانى كه چون پيامبر (صلى اللّه عليه وآله ) به نماز مى ايستاد در اطرافشگرد مى آمدند (كاد و يكونون عليه لبدا)
- بيان موقعيت پيامبر (صلى اللّه عليه وآله و سلّم ) نسبت به پروردگار و نسبت به مردم
- علم غيب بالاصالة از آن خدا است و بالتّبع و به تعليم الهى ديگران هم مى توانند آنرا دارا شوند
- احتمالات و وجوه مختلف درباره معناى آيه : ((فانّه يسلك من بين يديه و من خلفهرصدا...)) كه سلوك رصد در پشت سر رسول (صلى اللّه عليه وآله و سلّم ) علت آن رابيان مى كند
- چهار مطلب كه از سه آيه اخير مورد بحث استفاده مى شود
- مستثنيات از عموم ((فلا يطهر على غيبه احدا))
- معصوم بودن انبياء و رسل در گرفتن ، حفظ و ابلاغ وحى به زبان و به عمل
- عدم اختصاص علم غيب به پيامبران به موردى خاص
- (رواياتى راجع به جمله ((انّ المساجد للّه )) واينكه پيغمبر(صلى اللّه عليه وآله ) وائمه (عليه السلام ) عالم غيب يوده اند)
نکات آیه
۱ - دشمنى و کارشکنى دائمى کافران، نسبت به رسالت پیامبراسلام (حتّى إذا رأوا ما یوعدون) «حتّى» یا متعلق به «یکونون علیه لبداً» است و یا به قرینه مقام، به جمله اى مانند «لایزالون یستضعفون و یستهزئون» تعلق دارد.
۲ - کافران لجوج و حق ناپذیر، تنها به هنگام مشاهده نشانه هاى نزول عذاب الهى، به ناتوانى و بى پناهى خود پى مى برند. (حتّى إذا رأوا ما یوعدون فسیعلمون من أضعف ناصرًا و أقلّ عددًا)
۳ - تهدید شدن کافران حق ناپذیر به عذاب الهى، به سبب دشمنى ها و کارشکنى هاى آنان نسبت به رسالت پیامبراسلام (فسیعلمون من أضعف ناصرًا و أقلّ عددًا)
۴ - عذاب اخروى و شکست دنیوى، وعده الهى به کافران حق ناپذیر (حتّى إذا رأوا ما یوعدون فسیعلمون من أضعف ناصرًا و أقلّ عددًا)
۵ - تکیه غرورآمیز کافران دین ستیز، بر مال و منال و نیروى انسانى خویش (فسیعلمون من أضعف ناصرًا و أقلّ عددًا)
۶ - دشمنان و مخالفان رسالت پیامبر(ص)، از صاحبان زر و زور بودند. (فسیعلمون من أضعف ناصرًا و أقلّ عددًا) برداشت یاد شده، با توجه به این نکته است که - طبق آیات گوناگون، کافران همواره مال و منال خود را به رخ مسلمانان مى کشیدند و به همین جهت خود را در برابر جبهه اسلام پیروز مى پنداشتند; از این رو آیه مورد بحث، درصدد بیان کارساز نبودن تلاش این گروه قدرت مند و صاحب زر و زور است.
موضوعات مرتبط
- اتکا: اتکا به مال ۵; اتکا به نیروى انسانى ۵
- حق: دشمنى حق ناپذیران ۳; زمینه علم حق ناپذیران ۲; عجز حق ناپذیران ۲; فلسفه تهدید حق ناپذیران ۳
- خدا: وعیدهاى خدا ۴
- شکست: وعده شکست دنیوى ۴
- عذاب: آثار رؤیت عذاب ۲; تهدید به عذاب ۳; وعده عذاب اخروى۴
- کافران: اتکاى کافران ۵; بى پناهى کافران ۲; تداوم توطئه کافران ۱; تداوم دشمنى کافران ۱; دشمنى کافران ۳; زمینه علم کافران۲; عجب کافران ۵; عجز کافران ۲; فلسفه تهدید کافران ۳; وعده به کافران ۴
- محمد(ص): ثروتمندى دشمنان محمد(ص) ۶; دشمنى با محمد(ص) ۱; قدرتمندى دشمنان محمد(ص) ۶