الملك ٩
ترجمه
الملك ٨ | آیه ٩ | الملك ١٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«ضَلالٍ کَبِیرٍ»: گمراهی عظیم. سرگشتگی فراوان.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ سِيقَ الَّذِينَ کَفَرُوا إِلَى... (۴) مَنِ اهْتَدَى فَإِنَّمَا يَهْتَدِي... (۱) وَ سِيقَ الَّذِينَ کَفَرُوا إِلَى... (۴)
ذٰلِکَ أَنْ لَمْ يَکُنْ رَبُّکَ... (۰) مَنِ اهْتَدَى فَإِنَّمَا يَهْتَدِي... (۲) رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْهَا فَإِنْ... (۰) وَ هُمْ يَصْطَرِخُونَ فِيهَا رَبَّنَا... (۲)
تفسیر
- آيات ۱ - ۱۴، سوره ملك
- اشاره به غرض سوره مباركه ملك
- افاده كمال تسلط خدا بر ملك در جمله ((بيده الملك ))
- وجه اينكه فرمود: ((خلق الموت ...))
- مفاد اينكه درر تعليل آفرينش موت و حيات فرمود: ((ليبلوكم ايكم احسن عملا))
- بيان اينكه مقصود از نبوت تفاوت در خلق ارتباط واتصال اجزاء عالم و وحدت نظام جارى در آن است
- تاءكيدى بر وحدت نظام عالم و اتصال و ارتباط اجزاء آن
- اشاره به مراد از اينكه فرمود ستارگان را رجوم براى شياطين قرار داديم
- وصف جهنم و حكايت سؤ ال و جواب ملائكه موكل بر دوزخ با دوزخيان
- موارد استعمال ((سمع )) و وجه اينكه دوزخيان در جواب فرشتگان گفتند: ((لو كنا نسمعاو نعقل ..))
- جواب به شبهه اى درباره معاد، با بيان علم فراگير و احاطه مطلق خداوند براعمال و احوال موجودات
- (رواياتى در ذيل جمله :((ليبلوكم ايكم احسن عملا)) و درذيل برخى ديگر از آيات گذشته )
نکات آیه
۱ - اعتراف کافران در دوزخ، به آمدن پیامبران انذار کننده براى آنان (ألم یأتکم نذیر . قالوا بلى قد جاءنا نذیر)
۲ - کافران دوزخى، از کسانى اند که پس از اتمام حجت و از روى عمد، راه کفر و انکار را در پیش گرفته و به تکذیب دین پرداختند. (قالوا بلى قد جاءنا نذیر فکذّبنا)
۳ - کیفر و عذاب الهى، پس از اتمام حجت و ارائه راه حق است. (قالوا بلى قد جاءنا نذیر فکذّبنا)
۴ - اعتراف کافران در دوزخ، به تکذیب عمدى و آگاهانه خویش، نسبت به پیامبران و ادیان الهى (قالوا بلى قد جاءنا نذیر فکذّبنا و قلنا ما نزّل اللّه من شىء)
۵ - تکذیب عمدى دین، عامل دوزخى شدن است. (قد جاءنا نذیر فکذّبنا و قلنا ما نزّل اللّه من شىء)
۶ - پیامبران، متهم به گمراهى شدید از سوى کافران محکوم به دوزخ (إن أنتم إلاّ فى ضلل کبیر) برداشت یاد شده، مبتنى بر این احتمال است که جمله «إن أنتم...» دنباله اعتراف هاى کافران باشد. گفتنى است که صفت «کبیر» (براى «ضلال») اشاره به شدّت و نهایت گمراهى است.
۷ - کافران تکذیب کننده دین، در گمراهى عمیق بسر مى برند. (إن أنتم إلاّ فى ضلل کبیر) برداشت یاد شده، مبتنى بر این احتمال است که جمله «إن أنتم...» از سخنان نگهبانان دوزخ باشد.
موضوعات مرتبط
- اقرار: اقرار به ارسال انبیا ۱; اقرار به تکذیب ادیان آسمانى ۴; اقرار به تکذیب انبیا ۴
- انبیا: تهمت گمراهى به انبیا ۶
- جهنم: موجبات جهنم ۲، ۵
- جهنمیان :۶
- خدا: اتمام حجت خدا ۳; قانونمندى کیفرهاى خدا ۳; هدایتهاى خدا ۳
- دین: آثار تکذیب دین ۲، ۵; گمراهى مکذبان دین ۷
- کافران: اتمام حجت بر کافران ۲; اقرار اخروى کافران ۱، ۴; تکذیبگرى کافران ۴; تهمتهاى کافران ۶; کافران در جهنم ۱، ۴، ۶; گمراهى کافران ۷
- کفر: کیفر اصرار بر کفر ۲
- گمراهى: مراتب گمراهى ۷