غافر ٥٠
ترجمه
غافر ٤٩ | آیه ٥٠ | غافر ٥١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«دُعَآءُ»: درخواست (نگا: فصّلت / ). «ضَلالٍ»: سردرگمی. ضائع شدن و هدر رفتن. «وَ مَا دُعَآءُ الْکَافِرِینَ إِلاّ فِی ضَلالٍ»: این جمله میتواند مقول قول نگهبانان دوزخ و یا این که خدا باشد.
تفسیر
- آيات ۲۱ - ۵۴ سوره مؤ من
- داستان ارسال موسى عليه السلام به سوى فرعون و گفتگوى فرعون درباره كشتن او
- موسى عليه السلام از شرّ هر متكبرّ بى ايمان به روز حساب به خدا پناه مى برد
- مؤ من آل فرعون ، فرعونيان را از قتل موسى عليه السلام نهى و نسبت به تصميم بر آنتوبيخ مى كند و بدانان هشدار مى دهد
- اشاره به وجه تسميه روز قيامت به يوم التناد
- مقصود از فرعون از اينكه به وزير خود گفت : يا هامان ابن لى صرحا ابلغ الاسباب ...
- بيان اركان دين حق و سبيل رشاد در سخنى كوتاه از مؤ منآل فرعون
- نفى شريك براى خداى سبحان با بيان اينكه شريك ادعايى فرعونيان براى خدا، نه دردنيا و نه درآخرت دعوتى ندارد
- اشاره به مقامات سه گانه عبوديت : توكل ، تفويض و تسليم
- نكاتى درباره كيفيت و مراحل تعذيب فرعونيان در عالم برزخ و قيامت
- محاجه ضعفاء آل فرعون با اقوياءشان درباره آتش جهنم و پاسخ آنها
- التماس دعاى دوزخيان از خزنه جهنم در خصوص تخفيف پاره اى از عذاب
- وجه اينكه خزنه جهنم در جواب التماس دعاى دوزخيان مى گويند: فادعوا و ما دعاءالكافرين الا فى ضلال
- رواياتى درباره ، تقيه ، تفويض امر به خدا، و اينكه فرعونيان هر صبح و شام برآتش عرضه مى شوند
نکات آیه
۱ - پرسش نگهبانان جهنم از دوزخیان، درباره آمدن فرستادگان الهى همراه با دلایل و برهان هاى روشن براى ایشان (قالوا أَوَ لم تک تأتیکم رسلکم بالبیّنت)
۲ - اعتراف دوزخیان، به گسیل شدن رسولان الهى همراه با دلایل و برهان هاى روشن به سوى آنان (قالوا أَوَلم تک تأتیکم رسلکم بالبیّنت قالوا بلى)
۳ - تمامى دوزخیان - از هر ملتى در همه اعصار - از فرستادگان الهى برخوردار بوده و به دلایل و برهان هاى آنان آگاه شدند. (قالوا أَوَ لم تک تأتیکم رسلکم بالبیّنت قالوا بلى)
۴ - رسالت فرستادگان الهى، متکى بر دلایل و براهین روشن و بى ابهام براى همگان بود. (قالوا أَوَ لم تک تأتیکم رسلکم بالبیّنت قالوا بلى)
۵ - مخالفت عمدى و ستیزه جویانه کافران با پیامبران، موجب دوزخى شدن و محرومیت آنان از تخفیف در عذاب الهى (قالوا أَوَ لم تک تأتیکم رسلکم بالبیّنت قالوا بلى قالوا فادعوا و ما دعؤا الکفرین إلاّ فى ضلل) اعتراف کافران دوزخى به این که به پیامبران و دلایل روشن آنان دست یافته بودند، نشان مى دهد که مخالفت آنان با تعالیم آسمانى، از روى عمد و ستیزه جویانه بوده است و همین موجب دوزخى شدن و محرومیت آنان از تخفیف در عذاب گردید.
۶ - کیفر الهى کافران دوزخى، پس از ابلاغ پیام الهى و اتمام حجت از سوى رسولان است. (أَوَلم تک تأتیکم رسلکم بالبیّنت قالوا بلى)
۷ - پاسخ منفى و یأس آور نگهبانان جهنم، به استمداد دوزخیان مبنى بر درخواست تخفیف در عذاب آنان از خداوند (قال ادعوا ربّکم یخفّف عنّا ... قالوا فادعوا و ما دعؤا الکفرین إلاّ فى ضلل)
۸ - بى اثر بودن دعاها و درخواست هاى کافران در دوزخ (و ما دعؤا الکفرین إلاّ فى ضلل) «ضلال» (مرادف «ضیاع») به معناى تباهى است و مقصود از آن در آیه شریفه، بى ثمر بودن دعاى کافران مى باشد.
۹ - راه نجات از عذاب جهنم، به روى تمامى کافران ستیزه جو بسته است. (و ما دعؤا الکفرین إلاّ فى ضلل)
موضوعات مرتبط
- اتمام حجت: آثار اتمام حجت ۶
- استمداد: استمداد از نگهبانان جهنم ۷
- اقرار: اقرار به ارسال انبیا ۲
- انبیا: بینات انبیا ۱، ۲، ۳، ۴; تاریخ انبیا ۳; رسالت انبیا ۴; کیفر دشمنى با انبیا ۵
- جهنم: پرسش نگهبانان جهنم ۱; موجبات جهنم ۵; نجات از جهنم ۹
- جهنمیان: اقرار جهنمیان ۲; بى تأثیرى دعاى جهنمیان ۸; پرسش از جهنمیان ۱; رد استمداد جهنمیان ۷; علم جهنمیان ۳
- خدا: قانونمندى کیفرهاى خدا ۶
- رسولان خدا: ۴ اتمام حجت رسولان خدا ۶; پرسش درباره رسولان خدا ۱
- عذاب: موانع تخفیف عذاب ۵
- کافران: آثار دشمنى کافران ۵; اتمام حجت بر کافران ۶; بى تأثیرى دعاى کافران ۸; حتمیت عذاب کافران ۹