يس ٧٨
ترجمه
يس ٧٧ | آیه ٧٨ | يس ٧٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْعِظَامَ»: جمع عَظْم، استخوانها. «رَمِیمٌ»: پوسیده و فرسوده. «نَسِیَ خَلْقَهُ»: جمله کوتاهی است که پاسخ کاملی برای پرسش هر فرد بیخبری است که قدرت خدا را با قدرت مردم همسان بداند و درباره آفرینش خود از خاک نیندیشد.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ نُطْفَةٍ... (۱) وَ قَالُوا أَ إِذَا کُنَّا عِظَاماً وَ... (۳) وَ يَقُولُ الْإِنْسَانُ أَ إِذَا مَا... (۲)
أَ لَمْ تَرَ أَنَ اللَّهَ خَلَقَ... (۲) وَ أَنَ السَّاعَةَ آتِيَةٌ لاَ رَيْبَ... (۰) لَقَدْ وُعِدْنَا نَحْنُ وَ آبَاؤُنَا... (۰) أَ فَعَيِينَا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ... (۲) وَ لَقَدْ عَلِمْتُمُ النَّشْأَةَ... (۰)
تفسیر
- آيات ۶۶ - ۸۳ سوره يس
- تهديد كفار به گرفتن چشمان و دگرگون ساختن خلقتشان
- توضيح اينكه فرمود: ما به پيامبر شعر نياموختيم و شاعرى شايسته او نيست و ما علمناهالشعر و ما ينبغى له
- مقصود از اينكه فرمود: انسان مالك چهارپايان است
- معناى جمله : وهم لهم جند محضرون كه درباره احضار مشركين و آلهه شان در قيامت است
- استبعاد معاد توسط مشركين و جواب خداى تعالى به اين استبعاد
- اقوال مختلف درباره خلقت مثل در آيه : اوليس الذى خلق السموات والارض بقادر على انيخلق مثلهم ...
- توضيحى در مورد تغير و تبدل متوالى بدن و عدم تغير وتبدل نفس و روح
- توضيح مفاد آيه شريفه : انما امره اذا اراد شيئا انيقول له كن فيكون ... و بيان مراد از امر و قول در آن
- رد گفتار بعضى كه كن را از مقوله لفظ دانسته اند
- معناى ملكوت و اينكه ملكوت هر چيزى به دست خدا است
- رواياتى درباره بيگانه بودن پيامبر صلى الله عليه و آله از شعر و شاعرى
- اعاده و احياء اموات
- و اراده قول خداوند
نکات آیه
۱ - فراموشى و بى توجهى به مبدأ پیدایش انسان، عامل دور شمردن برپایى قیامت و حیات مجدد انسان ها (و ضرب لنا مثلاً و نسى خلقه) برداشت یاد شده با توجه به این نکته است که عبارت «و نسى خلقه» حال براى فاعلِ «ضرب» است; یعنى، در حالى که آفرینش خود را فراموش کرد، مَثَلى در رد عقیده به قیامت براى ما آورد.
۲ - دقت و اندیشه در چگونگى پیدایش انسان، زمینه ساز ممکن دانستن برپایى قیامت و حیات مجدد انسان ها (أوَلم یر الإنسن ... و ضرب لنا مثلاً و نسى خلقه)
۳ - زنده شدن انسان ها پس از تبدیل شدن به استخوان کهنه و پوسیده، امرى شگفت آور و ناممکن در دیدگاه کافران (قال من یحىِ العظم و هى رمیم) «من» در آیه شریفه براى استفهام انکارى و تعجبى است و «رمیم» به معناى کهنه و پوسیده است.
۴ - تبدیل شدن انسان ها به استخوان کهنه و پوسیده، دلیل و شاهد مثالِ کافران براى دور شمردن برپایى قیامت و زنده شدن مجدد انسان ها (و ضرب لنا مثلاً ... قال من یحىِ العظم و هى رمیم) برداشت یاد شده با توجه به این مطلب است که جمله «قال من یحىِ...» استئناف بیانى است; یعنى، بیان براى جمله «ضرب لنا مثلاً» است.
۵ - کافران، خدا را از احیاى مجدد انسان ها پس از مرگ، ناتوان مى دانستند. (و ضرب لنا مثلاً... قال من یحىِ العظم و هى رمیم) مقصود از «ضرب لنا مثلاً» (براى ما مثل آورد) مى تواند این معنا باشد که: کافران، قدرت خدا را با قدرت دیگران یکى مى دانستند; یعنى، همان گونه که همه از احیاى استخوان کهنه ناتوان اند، او نیز مانند همه ناتوان است.
۶ - پیدایش انسان هاى نخستین، دلیل و شاهدِ امکانِ زنده شدن مجدد آنان پس از مرگ و خاکستر شدن بدن ها (و ضرب لنا مثلاً و نسى خلقه قال من یحىِ العظم و هى رمیم)
موضوعات مرتبط
- انسان: خلقت اولیه انسان ها ۶
- ایمان: عوامل ایمان به قیامت ۲; عوامل ایمان به معاد ۲
- تعقل: تعقل در خلقت انسان ۲
- خدا: مکذبان قدرت خدا ۵
- غفلت: آثار غفلت از خلقت انسان ۱
- قیامت: عوامل تکذیب قیامت ۱
- کافران: بینش کافران ۳، ۴، ۵
- مردگان: احیاى اخروى مردگان ۲، ۶; شگفتى احیاى مردگان ۳; مکذبان احیاى مردگان ۴، ۵
- معاد: استبعاد معاد جسمانى ۳; دلایل معاد جسمانى ۶; دلایل مکذبان معاد ۴; عوامل استبعاد معاد ۱