الشعراء ١٨
ترجمه
الشعراء ١٧ | آیه ١٨ | الشعراء ١٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«قالَ ...»: سخن فرعون جنبه ریشخند را دارد. «وَلِیداً»: طفل. کودک. فعیل به معنی مفعول، و حال است. «لَبِثْتَ»: ماندهای.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۰ - ۶۸، سوره شعراء
- غرض اين آيات : مقايسه قوم خاتم الانبياء (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) با قوم موسى وهارون ، ابراهيم و نوح و...
- اشاره به معناى ((خوف )) و فرق آن با ((خشيت ))
- بيان اينكه جمله : ((فارسل الى هارون اخى )) حاكى ازتعلل و شانه خالى كردن از مسئوليت نيست
- معناى ((ذنب )) و مراد از اينكه موسى عليه السّلام فرمود: ((و لهم على ذنب ))
- دلگرمى مى دادند خداوند به موسى و هارون : ما با شمائيم !
- گفتگوى موسى عليه السّلام با فرعون
- مفاد جمله : ((و انت من الكافرين )) كه در خطاب فرعون به موسى عليه السّلام آمده است
- پاسخ موسى عليه السّلام به سه اشكال و اعتراض فرعون بر آن حضرت
- مقصود از ضلالت در سخن موسى عليه السّلام :((قال فعلتها اذا و اءنا من الضالين ...))
- رد گفتار مفسرين در معناى ضلالت در آيه شريفه
- مراد از حكمى كه بعد از گريختن موسى عليه السّلام از مصر به او داده شده (فوهب لىربى حكما)
- توضيح مفاد (وجعلنى من المرسلين ) كه جواب اعتراضاول فرعون در استبعاد رسالت موسى عليه السّلام است
- توضيح مفاد (و تلك نعمة تمنها على ...) كه پاسخ اعتراض ديگر فرعون است
- بيان گفتار مفسرين درباره جمله ((الم نربك )) و اشكالات و توجهات مترتب برگفتارشان
- اشاره به معتقدات بت پرستان درباره خداى سبحان و ارباب و آلهه
- بيان علت اينكه فرعون گفت : ((رب العالمين چيست ؟))
- تقرير و توضيح جواب موسى عليه السّلام بهسوال فرعون (قال رب السموات و الارض و ما بينهما...)
- دو نكته در ارتباط با پاسخ موس عليه السّلام به فرعون و بيان فساد گفتار بعضىمفسرين در اين زمينه
- جواب دوم موسى عليه السّلام به فرعون به سؤال فرعون از حقيقت رب العالمين : ((قال ربكم و رب آبائكم الاولين ))
- فرعون به موسى عليه السّلام بر چسپ ديوانگى مى زند
- فرعون موسى عليه السّلام را به زندان تهديد مى كند
- موسى عليه السّلام با پيشنهاد اظهار معجزه مى كند
- معجزه عصى و يد بيضاء را نشان مى دهد و فرعون او را متهم به توطئه مى كند
- پيشنهاد بزرگان قوم به فرعون در برابر ارائه معجزات موسى عليه السّلام
- واكنش فرعون در مقابل ايمان آوردن ساحران
- قسمت ديگر داستان موسى عليه السّلام : كوچ شبانه بنىاسرائيل از مصر و غرق و هلاك فرعون و فرعونيان
- نتيجه گيرى از حكايت موسى عليه السّلام و فرعون
نکات آیه
۱ - موضع گیرى فرعون، در قبال دعوت موسى(ع) با به رخ کشیدن دوران سرپرستى خویش بر او (قال ألم نربّک فینا ولیدًا) «تربیة» (مصدر «نریّى») به معناى پروریدن است. «ولید» به نوزاد و نیز به کودکى گفته مى شود که از وقت ولادتش زمانى زیادى نگذشته باشد; وگرنه طفل گفته مى شود. «لبث» (مصدر«لبثت») به معناى ماندن و درنگ کردن است; یعنى، فرعون گفت: آیا تو را از کودکى در میان خود نپروریدم [مگر ]سالیانى چند از عمرت را پیش ما نماندى.
۲ - کودکى و بخشى از دوران عمر موسى(ع) و نیز رشد و پرورش جسمى او در خاندان فرعون گذشت. (قال ألم نربّک فینا ولیدًا و لبثت فینا من عمرک سنین)
۳ - تلاش فرعون در جهت بى اساس جلوه دادن رسالت موسى(ع)، از طریق به رخ کشیدن گذشته زندگى او (قال ألم نربّک فینا ولیدًا ... سنین)
۴ - اظهار شگفتى فرعون از تعلّق رسالت الهى به فردى که در خاندان وى رشد یافته بود. (قال ألم نربّک ... من عمرک سنین) مقصود فرعون این بود که چگونه مى شود کسى که در دامن ما پرورش یافته با ادعاى رسالت الهى علیه خود ما قیام کند.
۵ - ادعاى رسالت الهى و درخواست آزاد گذاشتن بنى اسرائیل براى خروج از سرزمین مصر از سوى موسى(ع)، دور از انتظار فرعون و عملى جسورانه در نظر وى بود. (فقولا إنّا رسول ربّ العلمین . أن أرسل معنا بنى إسرءیل . قال ألم نربّک ... و لبثت فینا من عمرک سنین) برداشت یاد شده از به رخ کشیدن دوران کودکى و بخشى از عمر موسى(ع) پس از اظهاراتش درباره رسالت الهى و آزاد سازى بنى اسرائیل، به دست مى آید.
موضوعات مرتبط
- بنى اسرائیل: درخواست نجات بنى اسرائیل ۵
- فرعون: امتنان فرعون ۱، ۳; تعجب فرعون ۴; تلاش فرعون ۳; روش برخورد ۱; فرعون و نبوت موسى(ع) ۵
- موسى(ع): تربیت ۱، ۲; تعجب از نبوت موسى(ع) ۴; خواسته هاى موسى(ع) ۵; رشد ۲; قصه موسى(ع) ۱، ۲، ۳، ۵; کودکى ۱، ۲; مکذبان موسى(ع) ۳; منت بر موسى(ع) ۱، ۳; موسى(ع) در دربار فرعون ۱، ۲