النور ١٣
ترجمه
النور ١٢ | آیه ١٣ | النور ١٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«عِندَاللهِ»: در پیش خدا. برابر قانون و حکم خدا. «لَوْلا»: در این آیه و آیه بالاتر مفید ترغیب و تشویق به انجام کار مابعد خود است که در آیه پیشین: «ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بِأَنفُسِهِمْ خَیْراً» و در این آیه «جَآءُوا عَلَیْهِ بِأَرْبَعَةِ شُهَدَآءَ»: میباشد.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۱ - ۲۶، سوره نور
- بيان آيات مربوط به داستان افك
- شناخته و رسوا شدن عناصر فاسد، براى مجتمع صالح و اسلامى خير است (لا تحسبو هشرّا لكم ...)
- توبيخ كسانى كه وقتى اتهام دروغ (افك ) را شنيدند آن را رد و تكذيب نكردند و بدون تحقيق و علم آن را شايع ساختند.
- اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود هيچ يك از شما هرگز پاك و تزكيه نمى شد
- كسانى كه زنان مؤ منه محصنه را متهم به زنا مى كنند در دنيا و آخرت لعنت شده و عذابى عظيم دارند.
- معناى اينكه در آخرت مى دانند كه خدا حق مبين است
- روايتى مفصل از ((الدر المنثور)) درباره نزول آيات مربوط افك درباره عائشه
- موارد اشكال در اين روايت و روايات ديگرى كه از طرق عامه در اين باره نازل شده است .
- رواياتى از طرق شيعه كه بنابر آنها داستان افك درباه ماريه قبطيه ، و تهمت زننده عائشه بوده .
- اشكالاتى كه بر اين روايت نيز وارد است
- روايات ديگرى در ذيل آيات مربوط به افك ، قذف و آيه : ((الزانى لا يتكح ...))
نکات آیه
۱ - اثبات ادعاى زنا، در گرو اقامه چهار شاهد مرد است. (لولا جاءو علیه بأربعة شهداء) «شهداء» جمع شاهد است و «شاهد» مفرد مذکر و به معناى یک مرد گواه است.
۲ - پذیرش اتهام رابطه جنسى، در گرو اقامه چهار شاهد از سوى اتهام زننده است. (لولا جاءو علیه بأربعة شهداء)
۳ - در صورتى که قذف کنندگان از اقامه بینه ناتوان باشند، تکذیب آنان و مبرا دانستن دامن متهم، واجب است. (لولا جاءو علیه بأربعة شهداء فإذ لم یأتوا بالشهداء فأُولئک عند اللّه هم الکذبون) برداشت یاد شده، مبتنى بر این نکته است که جمله «فأُولئک عند اللّه هم الکاذبون» انشا در قالب اخبار باشد; یعنى، این افراد محکوم به کذب و دروغ گویى اند.
۴ - در پیشگاه خداوند، قذف کنندگان بى دلیل سرآمد دروغ گویان اند. (فأُولئک عند اللّه هم الکذبون) ضمیر «هم» ضمیر فصل و «الکاذبون» مسند محلى به «ال» جنس و مفید حصر است.
۵ - توطئه گران علیه خاندان پیامبر(ص) (در قضیه افک)، از اقامه حتى یک شاهد هم ناتوان بودند. (فإذ لم یأتوا بالشهداء) «ال» در «الشهداء» عهد ذکرى است که اشاره به «أربعة شهداء» دارد نفى «الشهداء» به وسیله «لم» در (لم یأتوا) بیانگر این نکته است که آنان هیچ شاهدى بر ادعاى خود نداشتند.
موضوعات مرتبط
- احکام ۱، ۲، ۳:
- اسلام : تاریخ صدر اسلام ۵
- اعداد: عدد چهار ۱، ۲
- دروغگویان ۴:
- قاذف : تکذیب قاذف ۳; دروغگویى قاذف ۴
- قدف: احکام قدف ۱، ۲، ۳; بیّنه در قدف ۳; گواهى در قدف ۱، ۲
- قصه افک ۵:
- محمد(ص) : بى منطقى توطئه گران علیه محمد(ص) ۵
- مقذوف: شرایط تبرئه مقذوف ۳