المؤمنون ٤٧

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۶:۰۰ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

آنها گفتند: «آیا ما به دو انسان همانند خودمان ایمان بیاوریم، در حالی که قوم آنها بردگان ما هستند؟!»

|پس گفتند: آيا به دو انسانى كه مثل ما هستند ايمان بياوريم در حالى كه قومشان بردگان ما هستند
پس گفتند: «آيا به دو بشر كه مثل خود ما هستند و طايفه آنها بندگان ما مى‌باشند ايمان بياوريم؟»
از این رو گفتند: چرا ما به دو بشر مثل خودمان ایمان آریم در صورتی که طایفه این دو مرد ما را اطاعت و بندگی می‌کنند؟
و گفتند: آیا به دو بشری که مانند خودمان هستند ایمان بیاوریم در حالی که قوم [و قبیله] آن دو بردگان ما هستند؟
و گفتند: آيا به دو انسان كه همانند ما هستند و قومشان بندگان ما بودند، ايمان بياوريم؟
پس گفتند آیا به دو بشر همانند خودمان ایمان بیاوریم؟ و حال آنکه قوم آنان پرستندگان ما هستند
گفتند: آيا به دو آدمى مانند خود ايمان بياوريم و حال آنكه قوم آن دو ما را بندگان- خدمتكاران و فرمانبران- اند.
(فرعون و فرعونیان) گفتند: آیا به دو انسان همچون خودمان ایمان بیاوریم (و پیغمبرشان بدانیم) و حال این که قوم آن دو (یعنی بنی‌اسرائیل) پرستندگان و خدمتگذاران ما بوده و هستند؟!
پس گفتند: «آیا ما به دو بشر که مانند خودمانند - در حالی که طایفه‌ی آنها بندگان مایند - ایمان بیاوریم‌؟»
پس گفتند آیا ایمان آریم برای دو بشر همانند ما و قوم آنانند برای ما پرستش‌کنندگان‌


المؤمنون ٤٦ آیه ٤٧ المؤمنون ٤٨
سوره : سوره المؤمنون
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٩
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«وَ قَوْمُهُمَا»: حرف (واو) حالیّه است. «عَابِدُونَ»: پرستندگان. مراد بندگان و خدمتگذاران و کرنش‌کنندگان است.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - فرعون و اشراف دربار او، منکر صلاحیت بشر براى دستیابى به مقام رسالت الهى (فقالوا أنؤمن لبشرین مثلنا) همزه در «أنؤمن» براى استفهام انکارى است. «قوم» به معناى طایفه و «عبادة» (مصدر «عابدون») در این آیه، به معناى خدمت گذارى است.

۲ - فرعونیان، منکر هر گونه امتیاز براى موسى و هارون(ع) (فقالوا أنؤمن لبشرین مثلنا)

۳ - موسى و هارون، از طایفه بنى اسرائیل بودند. (و قومهما لنا عبدون)

۴ - تحقیر حضرت موسى و هارون از سوى فرعون و اشراف دربار او، به خاطر داشتن خاستگاه پایین اجتماعى (أنؤمن لبشرین مثلنا و قومهما لنا عبدون)

۵ - بنى اسرائیل، دربند اسارت و بردگى فرعون و اشراف حکومت او (و قومهما لنا عبدون)

۶ - فرعون و اشراف دربار او، مورد پرستش بردگان تحت سلطه آنان (و قومهما لنا عبدون) برداشت یاد شده، بر این اساس است که «عبادة» (مصدر «عابدون»)، در جمله فوق، به معناى پرستیدن باشد.

۷ - نژادپرستى و خوى برترى جویى فرعون و اشراف دربار او، عامل نادیده گرفتن معجزات و دلایل روشن حضرت موسى و هارون(ع) (ثمّ أرسلنا ... بأیتنا و سلطن مبین ... فقالوا أنؤمن لبشرین ... و قومهما لنا عبدون)

موضوعات مرتبط

  • اشراف فرعون: آثار برترى طلبى اشراف فرعون ۷; آثار نژادپرستى اشراف فرعون ۷; بینش اشراف فرعون ۱; تحقیرهاى اشراف فرعون ۴; حاکمیت اشراف فرعون ۵; عبادت اشراف فرعون ۶
  • بنى اسرائیل: انبیاى بنى اسرائیل ۳; بردگى بنى اسرائیل ۵; تاریخ بنى اسرائیل ۵، ۶; شرک عبادى بنى اسرائیل ۶
  • فرعون: آثار برترى طلبى فرعون ۷; آثار نژادپرستى فرعون ۷; بینش فرعون ۱; تحقیرهاى فرعون ۴; حاکمیت فرعون ۵; عبادت فرعون ۶
  • فرعونیان: بینش فرعونیان ۲; فرعونیان و موسى(ع) ۲; فرعونیان و هارون(ع) ۲
  • موسى(ع): تحقیر موسى(ع) ۴; خاستگاه اجتماعى موسى(ع) ۴; عوامل اعراض از معجزه موسى(ع) ۷; مکذبان برترى موسى(ع) ۲; موسى(ع) از بنى اسرائیل ۳
  • نبوت: مکذبان نبوت بشر ۱
  • هارون(ع): تحقیر هارون(ع) ۴; خاستگاه اجتماعى هارون(ع) ۴; عوامل اعراض از معجزه هارون(ع) ۷; هارون(ع) از بنى اسرائیل ۳; مکذبان برترى هارون(ع) ۲

منابع