الحج ٣٩
ترجمه
الحج ٣٨ | آیه ٣٩ | الحج ٤٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أُذِنَ»: اجازه داده شده است. «أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقاتَلُونَ ...»: خدا به کسانی که بدیشان حمله و تعدّی میشود اجازه دفاع از خود داده است (نگا: بقره / .
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ قَاتِلُوا فِي سَبِيلِ الَّهِ... (۲) قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ... (۲) فَإِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ کَفَرُوا... (۲)
أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا... (۰) وَ يُذْهِبْ غَيْظَ قُلُوبِهِمْ وَ... (۰) أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تُتْرَکُوا وَ... (۰) سَيَهْدِيهِمْ وَ يُصْلِحُ بَالَهُمْ (۰) وَ يُدْخِلُهُمُ الْجَنَّةَ عَرَّفَهَا... (۰)
تفسیر
- آيات ۳۸ - ۵۷ سوره حج
- نخستين آيه نازله درباره جهاد و اذن قتال به مؤ منين
- توضيح آيات مربوط به جهاد و قتال : ((ان الله يدافع عن الذين آمنوا...(( و ((اذنللذين يقاتلون ...((
- حكمت تشريع حكم قتال و جهاد: ((و لولا دفع الله الناس ...((
- آيه : ((الذين ان مكنا هم فى الارض ...(( ناظر بر عموم مؤ منين است
- اذن قتال مختص به مهاجران صدر اسلام نيست
- دلدارى دادن به رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) و تهديد تكذيب كنندگان
- از سرگذشت امتهاى گذشته عبرت بگيريد!
- پاسخ به استهزاى مشركين درباره نزول عذاب ، با بيان اينكه زمان كم و زياد نزدخداوند يكسان است
- توضيح مفاد و معناى آيه : ((و ما ارسلنا من قبلك من رسول ولا نبى الا اذا تمنى القى الشيطان فى امنيته ...((
- فرق بين معناى ((نبوت (( و ((رسالت ((
- القائات و وساوس شيطان وسيله امتحان است
- مقصود از اينكه روز قيامت عقيم (نازا) است
- بحث روايتى
- روايتى در ذيل (و ما ارسلنا من من قبلك من ولا نبى ...) كه با عصمت انبيا منافات دارد
نکات آیه
۱ - جواز جنگ و پیکار با دشمن مهاجم (أُذن للذین یقتلون بأنّهم ظلموا) «اُذِن» فعل مجهول و نایب فاعل آن محذوف است; یعنى، «اُذن فى القتال» و «الذین یقاتلون»; یعنى، آنان که مورد تهاجم قرار مى گیرند. «باء» در «بأنهم ظلموا» سببیه است; یعنى، بدان سبب که آنان مظلوم واقع شده اند. بنابراین معناى جمله یاد شده چنین مى شود: به کسانى که مورد تهاجم قرار مى گیرند، بدان سبب که مورد ستم واقع شده اند، رخصت جنگ داده شده است.
۲ - تهاجم بى دلیل به انسان ها و کشتار آنها، ظلم است. (أُذن للذین یقتلون بأنّهم ظلموا)
۳ - پیکار با دشمن مهاجم و ستم پیشه، حق مشروع ستمدیدگان (أُذن للذین یقتلون بأنّهم ظلموا)
۴ - مسلمانان صدراسلام، مورد ستم و تهاجم مستمر و پى درپى دشمنان کافر (أُذن للذین یقتلون بأنّهم ظلموا) به کارگیرى فعل مضارع (یقاتلون) نشان مى دهد که مسلمانان صدراسلام، به طور مستمر و پیاپى، مورد تهاجم و تجاوز قرار مى گرفتند.
۵ - صدور اجازه پیکار به مسلمانان صدراسلام از سوى خداوند، به منظور دفع تهاجم دشمن و رفع تجاوز آنان (أُذن للذین یقتلون بأنّهم ظلموا)
۶ - وعده یارى، حمایت و پشتیبانى از سوى خداوند، به مسلمانان صدراسلام در پیکارشان علیه جبهه کفر (أُذن للذین یقتلون ... و إنّ اللّه على نصرهم لقدیر)
۷ - خدا، توانا بر نصرت و یارى رساندن به مؤمنان مورد تهاجم و مظلوم (و إنّ اللّه على نصرهم لقدیر)
موضوعات مرتبط
- احکام :۱
- اسلام: تاریخ صدر اسلام ۴
- بى گناهان: ظلم قتل بى گناهان ۲
- جهاد: احکام جهاد ۱; جهاد با ظالمان ۳; جهاد دفاعى ۱، ۳; فلسفه جهاد دفاعى ۵
- خدا: اذن خدا ۵; قدرت خدا ۷; نصرت خدا ۷; وعده هاى خدا ۶
- خود: دفاع از خود ۳
- کافران: ظلم کافران صدراسلام ۴
- مؤمنان: نصرت مؤمنان ۷
- مسلمانان: اذن به مسلمانان صدراسلام ۵; جهاد دفاعى مسلمانان صدراسلام ۵; حمایت از مسلمانان صدراسلام ۶; ظلم به مسلمانان صدراسلام ۴; نصرت مسلمانان صدراسلام ۶
- مظلومان: حقوق مظلومان ۳; نصرت مظلومان ۷