طه ١٢٥

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۵:۴۶ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

می‌گوید: «پروردگارا! چرا نابینا محشورم کردی؟! من که بینا بودم!»

مى‌گويد: پروردگارا! چرا مرا نابينا محشور كردى حال آن كه بينا بودم
مى‌گويد: «پروردگارا، چرا مرا نابينا محشور كردى با آنكه بينا بودم؟»
گوید: الها، چرا مرا نابینا محشور کردی و حال آنکه من بینا بودم؟
می گوید: پروردگارا! برای چه مرا نابینا محشور کردی، در حالی که [در دنیا] بینا بودم؟
گويد: اى پروردگار من، چرا مرا نابينا محشور كردى و حال آنكه من بينا بودم؟
گوید پروردگارا چرا مرا نابینا برانگیختی و حال آنکه من بینا بودم‌
گويد: پروردگارا، چرا مرا نابينا برانگيختى و حال آنكه بينا بودم؟!
خواهد گفت: پروردگارا! چرا مرا نابینا (برانگیخته‌ای و به عرصه‌ی قیامت گسیل داشته و در آنجا) جمع آورده‌ای؟ من که قبلاً (در دنیا) بینا بوده‌ام.
گفت: « پروردگارم! چرا مرا نابینا محشور کردی حال آنکه به‌راستی بینا بوده‌ام‌؟»
گوید پروردگارا چرا مرا برون آوردی کور حالی که بودم بینا


طه ١٢٤ آیه ١٢٥ طه ١٢٦
سوره : سوره طه
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٩
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«قَدْ کُنتُ بَصِیراً»: من بینا بوده‌ام. این جواب به اعتبار اکثر افراد است؛ چرا که برخی در دنیا کور مادرزاد بوده و یا بعدها کور شده‌اند.


تفسیر

نکات آیه

۱ - روى گردانان از هدایت و یاد خدا، در قیامت نابینا برانگیخته خواهند شد. (قال ربّ لم حشرتنى أعمى )

۲ - غافلان از یاد خدا، در قیامت شگفت زده و با پرسشى شِکوه آمیز از خداوند، جویاى علت کورى خود خواهند شد. (قال ربّ لم حشرتنى أعمى )

۳ - غافلان از یاد خدا، پس از حشر در قیامت، از شناخت راه نجات خویش ناتوان خواهند بود. * (قال ربّ لم حشرتنى أعمى ) ممکن است مراد از کورى آگاه نبودن به فضاى موجود در قیامت و یافتن راه چاره براى رهایى از گرفتارى هاى آن باشد. براین اساس، گویندگان «قد کنت بصیراً» خود را کسانى مى دانند که در دنیا همه چیز را خوب مى فهمیدند و اندیشه اى عمیق داشتند.

۴ - آدمى در قیامت، مجاز به پرسش از پروردگار است. (قال ربّ لم حشرتنى أعمى ) ظاهر «قال» چنین افاده مى کند که این سؤال به لفظ در آمده و از سوى نابینایان در قیامت مطرح خواهد شد.

۵ - آدمیان در قیامت، کمبودها و کاستى هاى خویش را درک و احساس خواهند کرد. (قال ربّ لم حشرتنى أعمى )

۶ - روى گردانان از یاد خدا، با حضور در صحنه قیامت، به ربوبیت خداوند اعتراف خواهند کرد. (قال ربّ )

۷ - اعطاى بصیرت و بینایى و سلب آن، از جلوه هاى ربوبیت خداوند است. (قال ربّ لم حشرتنى أعمى )

۸ - حاضران صحنه قیامت، خداوند را محشور کننده انسان ها و اختیاردار قواى درک و فهم آنان مى دانند. (لم حشرتنى أعمى )

۹ - غافلان از یاد خدا به هنگام حضور در قیامت، با هوشمندانه خواندن زندگانى خود در دنیا، از بسته بودن راه درک و فهم خود شگفت زده خواهند شد. * (قال ربّ لم حشرتنى أعمى و قد کنت بصیرًا ) برداشت یاد شده براساس این احتمال است که «أعمى» به معناى کور باطن باشد.

۱۰ - انسان در قیامت، به خاطرات زندگانى خود در دنیا و ویژگى هاى جسمى خویش در آن دوران آگاه خواهد بود. (قال ربّ لم حشرتنى أعمى و قد کنت بصیرًا )

۱۱ - در دیدگاه حاضران صحنه قیامت بدن انسان در آن جا، باید با بدنى دنیایى او هماهنگ باشد. (لم حشرتنى أعمى و قد کنت بصیرًا )

۱۲ - برانگیختن انسان ها در قیامت، با ویژگى هاى جسمانى است. (قال ربّ لم حشرتنى أعمى و قد کنت بصیرًا )

۱۳ - پیروى از هدایت الهى، مایه بصیرت و بینایى در قیامت است. (فمن اتبع هداى ... و من أعرض ... لم حشرتنى أعمى )

۱۴ - ژرف اندیشى هاى همراه با غفلت از یاد خدا، در حقیقت کورى وبى بصیرتى است. (لم حشرتنى أعمى و قد کنت بصیرًا ) کورى در قیامت، نماى واقعیت شخص در دنیا است; یعنى، هر چند او خود را داراى بصیرت مى داند، اما در حقیقت فاقد بصیرت است.

موضوعات مرتبط

  • اطاعت: آثار اطاعت از خدا ۱۳
  • اقرار: اقرار به ربوبیت خدا ۶
  • انسان: بینش اخروى انسان ها ۸، ۱۱; تنبه اخروى انسان ها۱۰ ; منشأ حشر انسان ها ۸; منشأ درک انسان ها ۸; ویژگیهاى حشر انسان ها ۱۲
  • بصیرت: عوامل بصیرت اخروى ۱۳; منشأ بصیرت ۷
  • خدا: اقرار اخروى معرضان از خدا ۶; پرسش از خدا ۲، ۴ ; تعجب اخروى معرضان از خدا ۹; حشر معرضان از خدا ۱، ۳; عجز معرضان از خدا ۳; کورى اخروى معرضان ازخدا ۱; نشانه هاى ربوبیت خدا ۷ هوشیارى دنیوى معرضان از خدا ۹
  • غافلان: اقرار اخروى غافلان ۶; پرسش اخروى غافلان ۲; تعجب اخروى غافلان ۲، ۹; حشر غافلان ۳; عجز غافلان ۳; کورى اخروى غافلان ۱، ۲; کورى غافلان ۱۴; گلایه اخروى غافلان ۲
  • غفلت: آثار غفلت از خدا ۱۴
  • قیامت: پرسش در قیامت ۴; درک کمبودها در قیامت ۵; ظهور حقایق در قیامت ۵، ۱۰
  • کورى: منشأ کورى ۷
  • گمراهان: حشر گمراهان ۱; کورى اخروى گمراهان ۱
  • معاد: معاد جسمانى ۱۱، ۱۲

منابع