الفرقان ١٥
ترجمه
الفرقان ١٤ | آیه ١٥ | الفرقان ١٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«ذلِکَ»: این سرنوشت بدفرجام دوزخ نام.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۴ - ۲۰، سوره فرقان
- حكايت طعنه ها و افترائاتى كه كفار عرب در باره قرآن كريم بهرسول الله (صلى اللّه عليه و آله ) زدند
- تقرير و تبيين جوابى كه خداى تعالى به كفار داده(قل انزله الذى يعلم السرّ...)
- طعنه كفار به پيامبر (صلى اللّه عليه و آله ) به اينكه او همچون سايرين غذا مى خوردو...
- جواب خداى تعالى به اين احتجاج و انكار كفار
- مراد از جنات و قصور در آيه شريفه
- مبداء و منشاء تكذيب رسول الله (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) انكار قيامت است
- مقايسه بين احوال دوزخيان و بهشتيان
- طرح يك اشكال و پاسخ به آن در ارتباط با مشيت مطلقاهل بهشت
- پاسخ معبودهاى كفار به سؤ ال خداى سبحان در قيامت از آنها..آيا شما اين بندگان مراگمراه كرديد؟
- معناى جمله ((كانوا قوما بورا)) كه در جواب آلهه به خداى سبحان آمده
- رد استناد بعضى از مفسرين به اين جمله ((كانوا قوما بورا)) براى اثبات جبر، وشقاوت ذاتى كفار
- پاسخ دوم به اشكال مشركين
- دو نكته
- روايتى درباره شاءن نزول آيه : ((و قالوا ما لهذاالرسول ياكل الطعام ...)) و دو روايت درباره جهنم و ورود در آن
نکات آیه
۱ - انسان، وظیفه دار سنجش میان فرجام تقواپیشگان و تکذیب کنندگان قیامت و دو زندگى بهشت و جهنم، با تفکر در رهنمودهاى قرآن (قل أذلک خیر أم جنّة الخلد التى وعد المتّقون)
۲ - پیامبر(ص) وظیفه دار فراخوانى مردمان به اندیشه و مقایسه میان فرجام کافران و تقواپیشگان (قل أذلک خیر أم جنّة الخلد التى وعد المتّقون)
۳ - بهشت، جاودانه است و متقین در آن جاویدان اند. (أم جنّة الخلد التى وعد المتّقون) جاودانگى تقواپیشگان، از وعده اى که خداوند به آنان براى دخول در بهشت جاوید داده است، قابل استفاده مى باشد و در واقع این سخن، کنایه از جاوید بودن خود متقین در بهشت است.
۴ - زندگى در بهشت جاویدان، وعده خداوند به تقواپیشگان (جنّة الخلد التى وعد المتّقون)
۵ - بهشت جاودان، پاداش و سر انجام تقواپیشگان (جنّة الخلد التى وعد المتّقون کانت لهم جزاء و مصیرًا)
۶ - تقواپیشگى، عامل دستیابى به بهشت جاودان و سرانجامى خوش و برتر (جنّة الخلد ... و مصیرًا) از پاداش قرارگرفتن بهشت براى متقین، استفاده مى شود که بهشت را به بهاى تلاش مى دهند نه به بهانه و این تلاش - به قرینه وصف «متّقین» - تقواپیشگى است.
۷ - زندگى در بهشت جاودان، بهترین و برترین زندگى و سرانجام براى انسان (قل أذلک خیر أم جنّة الخلد ... جزاء و مصیرًا)
۸ - سنجش و مقایسه بین فرجام دو اندیشه و رفتار، بهترین روش براى گزینش اندیشه و رفتارى درست و برتر (قل أذلک خیر أم جنّة الخلد التى وعد المتّقون)
۹ - انسان، موجودى نیکوگزین و در اندیشه به دست آوردن بهترین ها (قل أذلک خیر أم جنّة الخلد التى وعد المتّقون) خداوند، مردم را به گزینش بهترین راه و روش زندگى، با مقایسه میان دو نوع طرز تفکر و روش زیستن، فراخوانده است. این فراخوانى، گویاى این نکته است که گزینش بهترین و برترین، امرى طبیعى و مشترک میان همه انسان ها است.
۱۰ - طرح سؤال و پرسش، روشى براى برانگیختن اندیشه و تفکر، در شناخت بهتر حقایق الهى و گزینش بهترین عقیده ها و رفتارها (قل أذلک خیر أم جنّة الخلد التى وعد المتّقون)
۱۱ - تلاش براى سوق دادن انسان ها به بهشت و نجات آنان از ابتلاى به آتش جهنم، از هدف هاى پیامبران الهى (قل أذلک خیر أم جنّة الخلد التى وعد المتّقون)
موضوعات مرتبط
- انبیا: اهداف انبیا ۱۱; هدایتگرى انبیا ۱۱
- انسان: خیرطلبى انسان ۹; صفات انسان ۹; فرجام انسان ۷; مسؤولیت انسان ها ۱
- انگیزش: عوامل انگیزش ۱۰
- بهشت: جاودانگى بهشت ۳، ۴، ۵; جاودانان در بهشت ۳; دعوت به بهشت ۱۱; زندگى در بهشت ۷; موجبات بهشت ۶
- پرسش: فواید پرسش ۱۰
- تربیت: روش تربیت ۸
- تعقل: تعقل در تعالیم قرآن ۱; تعقل در فرجام کافران ۲; تعقل در فرجام متقین ۱، ۲ ; تعقل در فرجام مکذبان قیامت ۱; دعوت به تعقل ۲; زمینه تعقل ۱۰
- تقوا: آثار تقوا ۶
- جهنم: نجات از جهنم ۱۱
- حق: زمینه حق شناسى ۱۰
- خدا: وعده هاى خدا ۴
- زندگى: بهترین زندگى ۷
- سعادت: دعوت به سعادت اخروى ۱۱
- عقیده: زمینه تصحیح عقیده ۱۰
- عمل: روش تصحیح عمل ۸
- فرجام: بهترین فرجام ۷; عوامل حسن فرجام ۶
- فکر: روش تصحیح فکر ۸
- متقین: پاداش متقین ۵; فرجام متقین ۵; متقین در بهشت ۳، ۴، ۵; وعده به متقین ۴
- محمد(ص): مسؤولیت محمد(ص) ۲